Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Jeg kan jo spørre deg, er denne ballen rund eller flat?

 

denyt4sbxyh21.jpg

 

Når man ser en liten bit av den, så ser den flat ut, ser man hele, så ser den rund ut..

Jeg ser hvor du vil med dette. for et lite utsnitt av en rund ball kan til forveksling se flat ut. Men for at horisonten skulle se flat ut for oss på en rund jord, så måtte jordballen vært større enn det de påstår om solen.

 

Alle som tror på myten om at jorden er en rund ball burde jo reagere på den åpenbare motsigelsen de selv tror på og bruker for å "brvise" at jorden er en rund nall.

For i det ene øyeblikket påstr de at de kan se kurven på jordoverflaten, og de kan se at en båt går over horisonten og bak kurven på jordoverflaten, Mens de i neste øyeblikk påstår at horisonten bare ser flat ut fordi jorden er så stor at horisonten bare virker flat for oss små mennesker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du er enig i at om man ser ett lite utsnitt av noe rundt, så kan det se flat ut?

Hvor mye av jorden anser du at du ser når du titter ut over havet, store deler eller ett lite utsnitt?

 

Kanskje du bare ser ett lite utsnitt, slik som på basketballen, slik at det ser flatt ut men er rundt? :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vel dere er uenige dere imellom. 

 

 

Ja, og det er det fine med vitenskapen. Det er lov å være uenig. Jeg har én teori, andre har en annen. Og så kan disse teoriene etterprøves av andre.

 

Har tidligere hørt at det er kurven. 

 

For at det skal være kurven må det en betydelig avstand til. Dette kameraet står ikke i vannflaten. Om det står si 4 meter over, så skal avstanden være over en mil før kurven betyr noe.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg ser hvor du vil med dette. for et lite utsnitt av en rund ball kan til forveksling se flat ut. Men for at horisonten skulle se flat ut for oss på en rund jord, så måtte jordballen vært større enn det de påstår om solen.

Hvorfor det? Hvor stor radius mener du jorda måtte ha for at du ikke skulle se kurven her fra bakken? Siden du sier at jorda måtte vært større, har du vel regnet på det? Eller er det nok en påstand uten begrunnelse?

 

Alle som tror på myten om at jorden er en rund ball burde jo reagere på den åpenbare motsigelsen de selv tror på og bruker for å "brvise" at jorden er en rund nall.

For i det ene øyeblikket påstr de at de kan se kurven på jordoverflaten, og de kan se at en båt går over horisonten og bak kurven på jordoverflaten, Mens de i neste øyeblikk påstår at horisonten bare ser flat ut fordi jorden er så stor at horisonten bare virker flat for oss små mennesker.

Det er to helt forskjellige kurver du blander sammen her.

 

Det ene er kurven rett vekk fra oss i den retningen vi ser. Det at jorda kurver nedover vekk fra oss i den retningen vi ser (i alle retninger), gjør at det finnes en horisont, og at ting forsvinner ned bak horisonten når de fjerner seg fra oss. Dette er lett å se og verifisere.

 

Det andre er kurven vi ser når vi ser til alle sider. I og med at kurven er like langt unna i alle retninger, ser er den 100% flat hvis du har hodet på havnivå, og blir gradvis større jo lenger opp du kommer. Men denne gradvise økningen i synlig kurve øker så sakte at du må veldig høyt opp for å se den. Dette kan faktisk regnes på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvsagt er horisonten flat når du står på jorda. Hvem har påstått noe annet? Du kommer vel ikke med stråmenn her?

 

Hva slags tulle forestilling er det at horisonten skal være buet når du står og ser på den på jorda. Når man står på en kule er kanten av kula like høyt hele veien rundt deg. Alt annet ville vært veldig rart.

 

 

 

Øynene mine forteller meg at sola er like stor hele tiden, det samsvarer ikke med flat jord og en sol som er 3000(?) miles unna. Kan du forklare meg hvordan dette henger sammen?

 

Hvorfor anstrenger du deg slik for å innbille deg selv og andre at jorden er flat, når dine egne øyne forteller deg hver eneste dag at jorden er en ball?

Hvis jordballen er så stor at horisonten ser flat ut for oss, hvorfor er det da noen som sier at de kan se kurven på jorden ?

Hvorfor påstår da alle som tror på jordballen a de kan se at en båt går over kurven på jordballen ?

Og hvorfor har de da laget en tabell for krummingen på jorballem som viser en mye mindre jord enn den størrelsen som må til for at horisonten skulle se flat ut for oss ?

 

Når øynene dine forteller deg at solen er like stor hele tiden,så er det fordi den er like stor hele tiden, Solen er også mye nærmere og mye mindre enn det vi alle lærte på skolen.

Lenke til kommentar

Nei, det kan du ikke.

 

Anta at du står på en øy med vann 360 grader rundt deg. Vil ikke horisonten være like høyt oppe (eller lavt nede) på alle kanter? Kan det da være noen krumning av horisonten?

 

Jo. Prøv det.

 

Svaret på spørsmålet er ja, horisonten vil være like høy, og det betyr ikke at den ikke kummer. Se for deg en legofigur på en bowlingkule. For legofiguren vil horisonten være «like høy» på alle kanter. Det beviser ikke at bowlingkulen er flat. Hvis du ikke skjønner dette så mangler du elementær intuitiv forståelse av tredimensjonalt rom. Igjen: Troll eller tilbakestånde.

Lenke til kommentar

Jeg ser hvor du vil med dette. for et lite utsnitt av en rund ball kan til forveksling se flat ut. Men for at horisonten skulle se flat ut for oss på en rund jord, så måtte jordballen vært større enn det de påstår om solen.

 

Hvorfor det? Hvor stor måtte den være? Jeg mener du tar feil og at horisonten alltid vil se flat ut.

 

Alle som tror på myten om at jorden er en rund ball burde jo reagere på den åpenbare motsigelsen de selv tror på og bruker for å "brvise" at jorden er en rund nall.

For i det ene øyeblikket påstr de at de kan se kurven på jordoverflaten, og de kan se at en båt går over horisonten og bak kurven på jordoverflaten, Mens de i neste øyeblikk påstår at horisonten bare ser flat ut fordi jorden er så stor at horisonten bare virker flat for oss små mennesker.

Å se kurve horisontalt hvis man er på en kule er noe helt annet enn å se effekten av kuleformen på noe som beveger seg fra deg. Hva er vanskelig med å skille disse egenskapene fra hverandre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva ser du på denne videoen ?

 

Du ser en flat horisont så langt øyet rekker. Hvorfor drive å krangle om detaljer når du helt klart ser både på videoer og ute i virkeligheten at horisonten er helt flat, uansett hvor og i hvilken retning du ser ?

 

Hvorfor anstrenger du deg slik for å innbille deg selv og andre at jorden er en ball, når dine egne øybe fortellerdeg hver eneste dag at jorden er flat ?

Merkelig dette.Nå har jeg de 5 siste dagene testet ut dette med jordens kurve selv.

Observerer fra Nørvasund området i Ålesund til Runde.

Når jeg står 5 m over havoverflaten oh ser mot Runde klarer jeg ikke å se husene i det hele tatt.

Der i mot når jeg står på +- 40 meters høyde og 700 meter lenger unna.Ser jeg klart alle husene.

Hvorfor tro?

post-517490-0-50832400-1557821583_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når øynene dine forteller deg at solen er like stor hele tiden,så er det fordi den er like stor hele tiden, Solen er også mye nærmere og mye mindre enn det vi alle lærte på skolen.

Vil det si at avstanden til solen også er helt lik hele tiden?

Hadde den vært lengre unna når den f.eks går ned bak horisonten ville den jo sett mindre ut..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor det? Hvor stor måtte den være? Jeg mener du tar feil og at horisonten alltid vil se flat ut.

 

 

Å se kurve horisontalt hvis man er på en kule er noe helt annet enn å se effekten av kuleformen på noe som beveger seg fra deg. Hva er vanskelig med å skille disse egenskapene fra hverandre?

Hvorfor driver dere med alle disse bortforklaringene for å lure dere selv og andre til å fortsette å tro at jorden er en rund ball ?

Lenke til kommentar

Hvorfor det? Hvor stor måtte den være? Jeg mener du tar feil og at horisonten alltid vil se flat ut.

Der tar du feil nirolo. Jo høyere opp du kommer, jo tydeligere ser du kurven. Se på bilde av jorda fra en satelitt, der er jo kurven helt åpenbar. Og fra månen er den jo sirkelrund.

 

Men det vi alle er rimelig enige om, er at den er helt umulig å se fra 2 meters høyde.

 

Jeg lurer på å regne ut hvor synlig kurven er, som en funksjon av høyden, men mine sinus-, cosinus- og tangens-kunnskaper er ikke hva de en gang var. Noen som kjenner denne funskjonen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen: Troll eller tilbakestånde.

Hvis du går rundt med personangrep som beste argument så har du ingen ting her å gjøre. Voks opp og diskuter som er voksent menneske eller hold deg unna.

 

Jo. Prøv det.

 

Svaret på spørsmålet er ja, horisonten vil være like høy, og det betyr ikke at den ikke kummer.

 

 

Jeg er uenig - i hvert fall om man ikke er veldig høyt over jorda / at jorda er veldig liten.

 

En slik krumning bør da også være synlig om man er ved havoverflaten. Hvis du mener det er vesens forskjell på å være ved havoverflaten og 100 meter opp må du forklare hvorfor.

 

Se for deg en legofigur på en bowlingkule. For legofiguren vil horisonten være «like høy» på alle kanter. Det beviser ikke at bowlingkulen er flat.

 

 

Jeg har aldri hevdet at det beviser at jorda er flat, jeg hevder at horisonten ikke krummer. Jeg mener da ikke at jorda er flat, jeg mener at utsagnet ditt er feil.

 

 

Hvis du ikke skjønner dette så mangler du elementær intuitiv forståelse av tredimensjonalt rom.

Argumentasjon ved å rakke ned på folk er ikke en argumentasjon. Du har ikke klart å komme med argumenter som overbeviser meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Der tar du feil nirolo. Jo høyere opp du kommer, jo tydeligere ser du kurven. Se på bilde av jorda fra en satelitt, der er jo kurven helt åpenbar. Og fra månen er den jo sirkelrund.

 

 

Det er sant.

 

Men det vi alle er rimelig enige om, er at den er helt umulig å se fra 2 meters høyde.

 

 

Ja, det var egentlig utgangspunktet mitt. Men jeg ser jeg har uttrykt meg klønete.

 

Jeg lurer på å regne ut hvor synlig kurven er, som en funksjon av høyden, men mine sinus-, cosinus- og tangens-kunnskaper er ikke hva de en gang var. Noen som kjenner denne funskjonen?

Jeg tror jeg brude ha vært i stand til det en gang, men husker ingen ting av den matten nå. Hadde vært morsomt om noen kunne regne det ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når øynene dine forteller deg at solen er like stor hele tiden,så er det fordi den er like stor hele tiden,

 

 

Enig

 

Solen er også mye nærmere og mye mindre enn det vi alle lærte på skolen.

Hvordan kan den være like stor hele tiden når den har varierende avstand fra meg i løpet av dagen i flatjordmodellen?

 

Hvis jeg er ved ekvator, har sola da konstant avstand fra meg om morningen, midt på dagen og på kvelden?

 

Hvordan kan det passe inn med en flat jord?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klarer du å se at for legofiguren vil bowlingkulens horisont både krumme og være like høy i alle retninger?

Skaler legofiguren opp til 2 meter og bowlingballen opp til jordas størrelse.

 

Hvor stor krumning har du da?

 

Hvor stor krumning har du om du er 100 meter over havet?

Lenke til kommentar

Poenget mitt var å undersøke om du skjønner at "like høyt" ikke motbeviser krumming.

Det har du rett i.

 

Nå avventer jeg begrunnese på hvor mye den synlig krumingen på jorda endrer seg om du er ved havoverflaten og 100 meter over.

 

Jeg mener at visuelt sett så krummer ikke horisonten, verken når du er ved havet eller 100 meter opp. Dvs krumningen på 360(?) grader er fordelt over en så enorm avstand at vi ikke kan se det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...