Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Dette beviser at du ikke ser videoen. Allikevel kritiserer og konkluderer du noe du ikke har sett?

Du har helt rett i at jeg ikke har sett videoen din om Frimurerlosjon. Den er off-topic, og siden alle flatjord-videoene du har postet så langt har vist seg å være tull, har jeg liten tro på at denne videoen er faktabasert.

 

Mattestykket er forklart, du liker bare ikke svaret.

Mattestykket var satt opp uten forklaring. Jeg antar det gangestykket forsøker å gjøre, er å regne ut hvor mye jorda kurver langs Mississippis lengde, og du har helt rett i at svaret på det er ca. 4 miles (hvis 179 miles er korrekt for avtsanden fra kilde til utløp), i den grad det gir mening å måle en kurve på denne måten.

 

Men hva så, hvorfor skulle jeg ikke like svaret? Det at du i det hele tatt tror at vi ikke liker svaret på det, viser at du absolutt ikke har skjønt hvordan tyngdekraften virker, og hva som er ned, på en globe.

 

 

Fantastisk, Geir! Det er naturligvis helt tilfeldig at dette tallet dukker opp i den matematiske sammenhengen som omhandler "jordens kurve"?

Når du velger målestokker, velger hva du måler, og velger hvor mye du skal runde av hvor, etter eget hode, så er det ikke tilfeldig at tall dukker opp. Alle tall du ønsker vil dukke opp når du tar deg så store friheter i regnestykkene dine.

 

Men du klarer jo ikke å besvare ett eneste av alle de konkrete bevisene for at jorda er en globe. Hvilken rolle spiller det hvilke tall du får ved å avrunde tilfeldige regnestykker feil, når du har beviser for at jorda er rund ved å se ut av vinduet? Her er de, det ser ut som om du har valgt å glemme dem igjen :-)

 

 

1. Den enkleste er å gå et sted du ser horisonten (havet), og se at skip synker under den, noe som jo skyldes at de begynner å komme litt på en annen side av kulen enn deg.

 

2. Mens du er der, vent på solnedgangen, så ser du tydelig at sola går ned under horisonten (fordi vår side av kloden roterer vekk fra sola) - ikke at den er oppe på himmelen og bare blir lenger og lenger unna slik flatjord-modellene sier.

 

3. Rett etter solnedgangen er du i skyggen, men du vil kunne se at sola fortsatt lyser opp toppen av høye bygninger eller fjell i nærheten. Nok et bevis på at sola ikke bare beveger seg oppe i 5000 meters høyde (eller hva flatjorderne sier), men faktisk er "under" deg.

 

4. Litt vanskeligere, men fortsatt ganske enkelt: På høst- eller vår-jevndøgn, avtal med en venn som lever et helt annet sted i verden, om at dere begge måler nøyaktig hvor solen står opp eller går ned. Dere vil begge måle rett øst (opp) og rett vest(ned) uansett hvor i verden dere er. Dette er enkelt å forstå at stemmer med en globe, men er umulig å få til med flat jord.

 

5. Som du vet, så er globens breddegradsirkler korte nær polene, og lang rundt ekvator. Mens for flat jord fortsetter de å bli viere og viere sør for ekvator. Dette medfører at alle avstander på f.eks. Australias breddegrad er minst 10 ganger virkeligheten på en flat jord-modell. Dette kan lett verifiseres hvis du kjenner noen som bor i Australia, eller sjekker skips- og fly-tider for de direkterutene som finnes i sør.

 

6. ikek siterte Eratosthenes sitt forsøk, hvor han målte differansen i solas vinkel på samme tid, to forskjellige steder. Dette stemmer også perfekt med globen, men ikke med flat jord.

 

7. Årstider: Årstidene og mengden sollys stemmer perfekt med globen, men er nok en ting som er helt umulig å få til å stemme med flat jord. Flatjordere prøver seg på å tegne inn at sola går over oss i forskjellige baner, nær nordpolen om sommeren, og langt unna om vinteren. Det de da ignorerer, er bl.a. at vinklene blir totalt feil. F.eks. for å få til midnattsol i nord, tegnes solbanen så langt nord, at den går nord for f.eks. middelhavet. Alle som har feriert i syden på sommeren vet at dette er feil, sola står i sør, ikke i nord midt på dagen.

 

 

 

Edit: Men kan du ikke prøve å holde deg til saken AnArv. Dette er ikke en diskusjonstråd om Frimurelosjens satanisme, om tallmagi eller om mangel på nasjonalisme hos dine motdebattanter. Dette er en tråd om jordas form og bevisene for dette. Prøv å holde deg til det.

Endret av theNiceOne
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fantastisk, Geir! Det er naturligvis helt tilfeldig at dette tallet dukker opp i den matematiske sammenhengen som omhandler "jordens kurve"?

 

Ja. Dette har vi vært igjennom flere ganger. Moderatorene synes det er off topic og sletter det, men det betyr ikke at du kan poste det på nytt og late som ingen ting. Det betyr bare at jeg ikke kan poste svarene på nytt, fordi jeg foretrekker å bruke tiden på ting som ikke blir slettet. 

 

Dere lager situasjoner ut av intet for å få tallet fram. Jordens kurve er snaut 8 centimeter på en kilometer. (7,85 cm.) Ikke noe dyrisk ved det. Så hva gjør man da? Man prøver noe annet: "La oss bruke engelske miles istedet." På engelsk bruker man inches per mile, og da blir det 8 tommer på en mile. "Hmmm. Ikke noe dyrisk med det heller. Kjedelig, da. Men jeg vet: Hva om vi deler på 12, og får fot pr. mile istedet. Da får vi 8/12, og der er det masse 6-tall.  :w00t: "

 

Javel. Men hvorfor engelske mil? Var Gud fra London? Trodde han var jødenes gud jeg, og brukte hebraisk til kodene sine sist vi diskuterte. (Og gresk da, i det nye testamentet.) Hvor store føtter hadde Moses?

 

Eller var det omvendt? At når djevelen eller frimurerne eller romerne definerte fot og mile så gjorde de det slik at det ville bli masse 6-tall i svaret dersom jorden var rund?. Edit: I praksis var det det engelske parlamentet i 1592 som definerte dagens mål. Romerne hadde mindre føtter enn dagens europeere, og andre forholdstall, så deres fot og mil ga et helt annet svar...

 
Ser at du er i mot nasjonalisme hvilket egentlig sier alt.

 

Off topic, men: Hva sier det? :)

 

Jeg trodde at en viktig forskjell på jødedom og kristendom var at sistnevnte ikke var etnosentrisk. Best uttrykt av Jesus: "Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, ..."

 

Edit: I så fall var han vel ikke hverken jødenes eller engelskmennenes gud.  :confused:

 

Allikevel er du i mot skråsikkerhet, men du framstår som temmelig skråsikker i denne debatten. Du er ikke konsekvent i dine holdninger, bare tilpasser de litt av og til når enn det må behøves.

 

Jeg er menneskelig, ikke en gud.  :wee:

 

Signaturen min sier ikke at jeg ikke er skråsikker av og til, den sier at jeg er mot skråsikkerhet. Og ja, det inkluderer min egen. Det er dessverre mange punkter der jeg ikke lever opp til mine idealer. Takk for at du minner meg på det.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ja. Dette har vi vært igjennom flere ganger. Moderatorene synes det er off topic og sletter det, men det betyr ikke at du kan poste det på nytt og late som ingen ting. Det betyr bare at jeg ikke kan poste svarene på nytt, fordi jeg foretrekker å bruke tiden på ting som ikke blir slettet. 

 

Dere lager situasjoner ut av intet for å få tallet fram. Jordens kurve er snaut 8 centimeter på en kilometer. (7,85 cm.) Ikke noe dyrisk ved det. Så hva gjør man da? Man prøver noe annet: "La oss bruke engelske miles istedet." På engelsk bruker man inches per mile, og da blir det 8 tommer på en mile. "Hmmm. Ikke noe dyrisk med det heller. Kjedelig, da. Men jeg vet: Hva om vi deler på 12, og får fot pr. mile istedet. Da får vi 8/12, og der er det masse 6-tall.  :w00t: "

 

Javel. Men hvorfor engelske mil? Var Gud fra London? Trodde han var jødenes gud jeg, og brukte hebraisk til kodene sine sist vi diskuterte. (Og gresk da, i det nye testamentet.) Hvor store føtter hadde Moses?

 

Eller var det omvendt? At når djevelen eller frimurerne eller romerne definerte fot og mile så gjorde de det slik at det ville bli masse 6-tall i svaret dersom jorden var rund?. Edit: I praksis var det det engelske parlamentet i 1592 som definerte dagens mål. Romerne hadde mindre føtter enn dagens europeere, og andre forholdstall, så deres fot og mil ga et helt annet svar...

Hele kalkulasjonen om at jorda er rund bunner i 666. At du ikke vil innrømme dette, tja, forventet kanskje ikke noe annet heller.

 

Satanistenes gud holder jo hus i England så det kommer helt an på hvilken side du ser det i fra. 

 

Du har god nok kunnskap til dette slik at man ikke trenger fortelle deg om djevelen, frimurere og romerne. Hva som ofte blir glemt er hvilken rolle frimurerne egentlig har og jeg nevner de spesifikt siden det er fleste av de her inne og med hjelp av noen gode katolske venner. Deres rolle er fotsoldater, altså at de er nederst på rangstigen og er ikke annet enn nyttige små menn som løper ærender for de høyere i hierarkiet. I eget selvbilde er de derimot en del av en bedre rase og forstår ikke hvordan de egentlig blir fullstendig utspilt. Lurer på hvordan dette tar seg ut på CVen at man har tjent som djevelens løpegutt? Dette viser hvor lite intelligente disse menneskene er fordi om man er djevelens lille løpegutt er det logisk at man har Gud Jesus Kristus på den andre siden. Man kan ikke tro det ene og fornekte det andre. I alle fall ikke logisk, skjønt logikk er vel kanskje ikke frimurernes sterkeste egenskap. Vi (AnArv) som tror på Gud vet at djevelen eksisterer og har derfor full forståelse av hvordan han opererer. Det folk flest glemmer; beste trikset djevelen noen gang har gjort er overbevise folk om at han ikke eksisterer.

 

At moderatorene tar vekk helt relevant informasjonen kan ikke jeg styre. De vil kanskje heller ikke innse at jorden er flat og at bibelen stemmer, hva vet jeg?

 

Bare av ren nysgjerrighet; hvem kontrollerer egentlig verden i dag?

 

 

Off topic, men: Hva sier det? :)

 

Jeg trodde at en viktig forskjell på jødedom og kristendom var at sistnevnte ikke var etnosentrisk. Best uttrykt av Jesus: "Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, ..."

 

Dette betyr ikke at man ikke skal respektere andre lands landegrenser og kultur. Man kan fortelle mennesker om bibelen så er det opp til hver og en hva som virker fornuftig. Du kan("skal" er kanskje bedre ordvalg) ikke tvinge noen til en tro At noen som har studert matematik som noen av de her har gjort inne ikke forstår at det er matematisk nesten umulig at alt av matematiske formler (som ble slettet i denne tråden) kun ved tilfeldigheter kan finnes i bibelen, er ubegripelig.

 

Hva er grunnen til at unge menn drar til Europa fra andre land som flyktninger eller hva de nå kaller seg?

 

 

Jeg er menneskelig, ikke en gud.  :wee:

 

Signaturen min sier ikke at jeg ikke er skråsikker av og til, den sier at jeg er mot skråsikkerhet. Og ja, det inkluderer min egen. Det er dessverre mange punkter der jeg ikke lever opp til mine idealer. Takk for at du minner meg på det.

 

Akkurat som alle oss andre. Problemet er bare at noen har vanskeligheter med å innse akkurat dette.

 

Jeg liker dette at du er i mot skråsikkerhet. Man burde heller se på totalmengden av bevis. Det tok nesten 40 år for meg før jeg klarte se sammenhengen. Alltid vært tvilende og skeptisk til hva man blir lært. I de tilfellene hvor man blir avvæpnet med at det bare er sånn har jeg aldri tatt forklaringen som god fisk. At noen med viten og vilje kan ha en syk nok tanke om at man skal redusere "bestanden" ned til 500millioner mennesker, vil det ta litt tid før man har summet seg og klarer akseptere at det faktisk er noen som i fullt alvor forsøker dette. Hadde du møtt meg som 20 åring og sagt jeg skulle tro på Gud 20 år etter ville jeg ledd ganske godt av deg. Heldigvis for min del fikk jeg en mulighet slik at jeg ikke trenger synde mer. Dessverre er det mange som har et ideal av seg selv, men så er det mange fristelser som gjør at man av en eller annen grunn avviker. Har man guiden fra mannen i øveretasjen er det mye enklere. Da må man være mottakelig og det er ikke gjort på en,to,tre når man har blitt lært noe annet et helt liv.

 

Skal inn direkte på emnet igjen; hva om 90° S kan være sentrum?

Lenke til kommentar

Som dere alle har forstått er frimurere ikke noe annet enn satanister. Og ettersom dette er en kamp mellom satan og Gud er det beste spart til slutt slik at man kan sette spikeren i kista: speed of the earth around the sun is 66.666 mph.

 

Skal man ha en presis avlesning av kurvingen av jorda er dette 8 inches per mile/12 = 0.666

 

De forteller oss alltid den hvordan aksehelningen av jorden er fra den vertikale, men la oss se på den

horisontale: 90 - 23.4 = 66.6

 

Er det noen som tidligere har lest ett eller annet sted hva 666 egentlig betyr?

 

Og her kommer hammeren: Mississippi elven  :) 

179 miles and square it: 179 x 179 = 32.041 x 8/12= 21.339 (accurate reading of the curvature) divide in 5280 to get it in miles; 4. This means 4 miles of raise and 4 miles of drop.

 

Jeg ser fortsatt ikke problemet her.

 

Du er klar over at ned er inn mot midten av kloden, sant?  :hmm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hele kalkulasjonen om at jorda er rund bunner i 666. At du ikke vil innrømme dette, tja, forventet kanskje ikke noe annet heller.

Som man måtte bruke engelske fot for å finne, og selv da kom man ikke til 0,666 men 0,667.

Og selv om man bare kuttet alle 6 talla etter de tre første uten å runde av oppover, så blir det fortsatt 0,666 (null komma seks seks seks) og ikke 666.

 

Prøv igjen du. :p 

 

At noen med viten og vilje kan ha en syk nok tanke om at man skal redusere "bestanden" ned til 500millioner mennesker, vil det ta litt tid før man har summet seg og klarer akseptere at det faktisk er noen som i fullt alvor forsøker dette.

Og til tross for at du sikkert synes dette er sjokkerende, så følger du en entitet som angivelig allerede minst 1 gang resdusert bestanden til 8.  :whistle: 

 

Skal inn direkte på emnet igjen; hva om 90° S kan være sentrum?

Sentrum av hva?

Endret av JTHammer
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hele kalkulasjonen om at jorda er rund bunner i 666. At du ikke vil innrømme dette, tja, forventet kanskje ikke noe annet heller.

Jeg kan ikke - uansett min holdning til skråsikkerhet - innrømme noe jeg hverken vet eller klarer å se. Selv et dusin med tilfeldige og nøye utvalgte sammenhenger viser ikke det. Jeg har forklart hvorfor de er selektive: Man velger språk som passer hvert enkelt tilfelle, man velger tallsystemer som ikke fantes når bibelen ble skrevet, man runder av tall som beviselig er feil for å vise en gudegitt formel. 

 

Dine forventninger styrer jeg ikke. Knapt mine egne.  :)

 

Satanistenes gud holder jo hus i England så det kommer helt an på hvilken side du ser det i fra.

 

Spennende. Jeg er ikke så vel bevandret innen satanisme. Hvem er det?

 

Bare av ren nysgjerrighet; hvem kontrollerer egentlig verden i dag?

Det lurer jeg også på. Mitt intuitive svar er ingen. Verden er resultatet av en masse motstridende krefter og konflikter, noen naturgitte, noen menneskeskapte. Ingen gudegitte.

 

Dette betyr ikke at man ikke skal respektere andre lands landegrenser og kultur.

 

Det kan man selvsagt mene. Men det bevarer ikke spørsmålet: Hva sier det at jeg er mot nasjonalisme?

 

Hva er grunnen til at unge menn drar til Europa fra andre land som flyktninger eller hva de nå kaller seg?

Drømmen om et bedre liv? Hva var grunnen til at 800 000 nordmenn (av et folk på 1 til 2 millioner) utvandret til Amerika på på 100 år?

 

Akkurat som alle oss andre. Problemet er bare at noen har vanskeligheter med å innse akkurat dette.

Ja.

 

Skal inn direkte på emnet igjen; hva om 90° S kan være sentrum?

Sentrum av hva? Og syd for hva?

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hele kalkulasjonen om at jorda er rund bunner i 666.

Feil. Den opprinnelige kalkulasjonen om at jorda er rund, kalkulerte den til 252000 stadier, ikke 666. https://no.wikipedia.org/wiki/Eratosthenes

 

Skal inn direkte på emnet igjen; hva om 90° S kan være sentrum?

Hvis sydpolen og ikke nordpolen var senter for en flat jord? Da ville alle avstander her i nord vært fullstendig annerledes enn de er, og vi ville hatt veldig mye kortere dager (og lengre netter).

 

Du har tydeligvis brukt tiden din på tallmagi og andre eventyr, og glemt å se på den virkelige verden. Jeg har fortsatt 7 ubesvarte bevis fra den virkelige verden, for at jorda er en globe. Hva om du bruker litt tid på dem og virkeligheten?

Endret av theNiceOne
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dere lager situasjoner ut av intet for å få tallet fram. Jordens kurve er snaut 8 centimeter på en kilometer. (7,85 cm.) Ikke noe dyrisk ved det. Så hva gjør man da? Man prøver noe annet: "La oss bruke engelske miles istedet." På engelsk bruker man inches per mile, og da blir det 8 tommer på en mile. "Hmmm. Ikke noe dyrisk med det heller. Kjedelig, da. Men jeg vet: Hva om vi deler på 12, og får fot pr. mile istedet. Da får vi 8/12, og der er det masse 6-tall.  :w00t: "

Bingo. Dette er ikke annet enn en anomalijakt, hvor man leter etter sammenhenger og framgangsmetoder som gir resultater man ønsker seg, og så driter man i om det har noe som helst med den observerbare verden og sunn fornuft å gjøre.

 

Javel. Men hvorfor engelske mil?

1. Fordi det gir enda et sett med enheter man kan bruke til å manipulere fram 666?

2a. Fordi den moderne flatjordsbevegelsen har sitt sentrum i USA, hvor de bruker in, mi, oz, gal, etc?

2b. Fordi flatjordsdustene i USA er for dumme eller for late til å konvertere til enheter som resten av verden bruker?

2c. Fordi flatjordsduster ellers i verden er for dumme eller for late til å konvertere til enheter som resten av verden bruker?

3. Fordi noe av 666-magien forsvinner når de går over til enheter som egner seg bedre til praktisk bruk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men det æl jo fo atte vi hele tida blir motalbeidet av alle andle. Som kan være veldi hemmende i lengden.

Ja, skjønner jo at for en som finner på masse tull, så er det hemmende at andre forklarer hvorfor det du finner på er bare tull, og foreslår at du i stedet går ut og ser på den virkelige verden.

 

Særlig når du har mer lyst til å sitte inne, ignorere virkeligheten, og fortsette å finne på tull.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bingo. Dette er ikke annet enn en anomalijakt, hvor man leter etter sammenhenger og framgangsmetoder som gir resultater man ønsker seg, og så driter man i om det har noe som helst med den observerbare verden og sunn fornuft å gjøre.

 

 

1. Fordi det gir enda et sett med enheter man kan bruke til å manipulere fram 666?

2a. Fordi den moderne flatjordsbevegelsen har sitt sentrum i USA, hvor de bruker in, mi, oz, gal, etc?

2b. Fordi flatjordsdustene i USA er for dumme eller for late til å konvertere til enheter som resten av verden bruker?

2c. Fordi flatjordsduster ellers i verden er for dumme eller for late til å konvertere til enheter som resten av verden bruker?

3. Fordi noe av 666-magien forsvinner når de går over til enheter som egner seg bedre til praktisk bruk?

 

Med forbehold om Guds omnipotente eksistens ville det ikke være naturlig at disse kodete tallene som noen frantisk forholder seg til ikke er avhengig av en spesifikk målesystem? Burde ikke disse tallene gå igjen i alle målesystemene? Fra antikken til dagens SI?

Lenke til kommentar

"batteriene begynner å bli tomme, og det begynner å bli mørkt". Dette skal mennesker ha fått beskjed om fra en robot på Mars... Tillater meg selvsagt å tvile på at en beskjed kan ha blitt sendt så langt (i tilfelle planeten Mars virkelig hadde vært det vi forstår som en planet). 

 

https://www.nrk.no/urix/dod-pa-mars-etter-femten-ar-_-robot-regnes-som-tapt-1.14428598

 

Arrangører av Mars-reise gikk konkurs:

 

https://www.byas.no/aktuelt/i/MgylJR/Robins-drom-om-a-dra-til-Mars-kan-bli-knust-av-en-konkurs

 

Vel, det forbauser meg ikke. En eller annen unnskyldning må de ha for ikke å legge i vei. 

Endret av Budeia
Lenke til kommentar

"batteriene begynner å bli tomme, og det begynner å bli mørkt". Dette skal mennesker ha fått beskjed om fra en robot på Mars... Tillater meg selvsagt å tvile på at en beskjed kan ha blitt sendt så langt (i tilfelle planeten Mars virkelig hadde vært det vi forstår som en planet). 

 

https://www.nrk.no/urix/dod-pa-mars-etter-femten-ar-_-robot-regnes-som-tapt-1.14428598

Det er da fordi elektromagnetiske bølger slutter å bevege seg etter en viss tid har gått?

 

Atmosfæren på Mars er ganske tynn, det burde ikke være spesielt vanskelig å sende et signal til en satelitt i bane rundt jorden.

Lenke til kommentar

"batteriene begynner å bli tomme, og det begynner å bli mørkt". Dette skal mennesker ha fått beskjed om fra en robot på Mars... Tillater meg selvsagt å tvile på at en beskjed kan ha blitt sendt så langt (i tilfelle planeten Mars virkelig hadde vært det vi forstår som en planet).

Hvor langt mener du elektromagnetiske bølger (radiosignaler) kan sendes, og hvorfor?

Lenke til kommentar

Med forbehold om Guds omnipotente eksistens ville det ikke være naturlig at disse kodete tallene som noen frantisk forholder seg til ikke er avhengig av en spesifikk målesystem? Burde ikke disse tallene gå igjen i alle målesystemene? Fra antikken til dagens SI?

Ja, hadde det vært noe guddommelig over det hele skulle man klare å finne disse tingene overalt, ikke bare i ett spesifikt enhetssystem som 1) ikke var oppfunnet den gang noen hallusinerte fram betydningen av 666 og 2) kun er i bruk i USA, Liberia og Myanmar.

Lenke til kommentar

"batteriene begynner å bli tomme, og det begynner å bli mørkt". Dette skal mennesker ha fått beskjed om fra en robot på Mars... Tillater meg selvsagt å tvile på at en beskjed kan ha blitt sendt så langt (i tilfelle planeten Mars virkelig hadde vært det vi forstår som en planet). 

 

https://www.nrk.no/urix/dod-pa-mars-etter-femten-ar-_-robot-regnes-som-tapt-1.14428598

Det er blitt spurt før, men jeg slenger meg på. :)

Hvorfor skulle elektromagnetiske bølger plutselig stoppe opp reisen sin?

 

 

Arrangører av Mars-reise gikk konkurs:

 

https://www.byas.no/aktuelt/i/MgylJR/Robins-drom-om-a-dra-til-Mars-kan-bli-knust-av-en-konkurs

 

Vel, det forbauser meg ikke. En eller annen unnskyldning må de ha for ikke å legge i vei.

Og hvorfor de ha en unnskyldning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...