Gå til innhold

Tesla-suksessen avhengig av denne fabrikken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Når Tesla lanserte denne fabrikken ble den oppfattet som tullete diger. Jeg tror denne fabrikken vil følges opp av mange flere tullete store fabrikker"

 

Det er vel det eneste logiske med tanke på verdensbefolkningen. Masseproduksjon er billigst og når vi skal produsere ting til 5-6-7 milliarder av oss så blir det stort :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Finnes det nok lithium for alle disse batteriene da?

 

Kjente reserver er nok til ca. 4 milliarder elbilbatterier av størrelsen som sitter i en Nissan Leaf. Men dette er jo bare kjente reserver, ukjente reserver kan forventes å være mange ganger større, slik som for oljebransjen på 50-tallet. Hittil har kjente reserver vært mer enn nok, så letevirksomheten har vært veldig lav.

 

Lithium er et meget vanlig grunnstoff, det finnes med av det i jordskorpen enn f.eks bly. Og det brukes mindre lithium i et elbilbatteri enn det brukes bly i et vanlig 12V bilbatteri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Finnes det nok lithium for alle disse batteriene da?

Kjente reserver er nok til ca. 4 milliarder elbilbatterier av størrelsen som sitter i en Nissan Leaf. Men dette er jo bare kjente reserver, ukjente reserver kan forventes å være mange ganger større, slik som for oljebransjen på 50-tallet. Hittil har kjente reserver vært mer enn nok, så letevirksomheten har vært veldig lav.

 

Lithium er et meget vanlig grunnstoff, det finnes med av det i jordskorpen enn f.eks bly. Og det brukes mindre lithium i et elbilbatteri enn det brukes bly i et vanlig 12V bilbatteri.

 

Mer info (som tydeligvis kom fra det samme googletreffet du selv har vært innom):

 

- Dagens* utvinningshastighet er 20 mill tonn i året (tilsvarende batterikapasitet til 8.3 mill Nissan Leaf)

- Dagens reserver (i eksisterende gruver): 9.9 mrd tonn (tilsvarende 4.1 mrd nissan leaf)

- Dagens kartlagte ressurser (som ligger i jorden uten gruve): 25.5 mrd tonn (10.6 mrd nissan leaf)

 

Man trenger roughly 1 kg litium per 10 kWh-batterikapasitet.

Ergo trenger en Nissan Leaf med 24 kWh batteripakke 2.4 kg.

En Tesla P90 trenger følgelig 9 kg.

 

Tesla Model 3 har en oppgitt rekkevidde på ca 215 miles. Ettersom Tesla Model S med 60kWh-batteripakke har oppgitt rekkevidde på 208 miles, så kan vi anta at Model 3 benytter ca 6 kg litium per bil.

 

Denne uken hadde 315 000 bestilt Tesla Model 3.

Hvis alle beholder bestillingen sin og kjøper den aller kjipeste versjonen som vi til nå har antatt har 6 kg litium, så ender vi på grand total of 1,89 million tonn litium.

 

Dette er 10% av dagens årlige produksjon, kun til ett bilmerke.

 

 

Så. Kjøp aksjer i litiumgruver.

 

 

Merk at tallene er fra 2010

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

 


Det vil kreve mer batterier enn hva alle verdens litiumionefabrikker produserte tilsammen i 2013, ifølge Tesla selv, dersom selskapet skal nå eget mål om å masseprodusere elbiler i stor skala til en pris folk flest har råd til.

 

Ikke akkurat miljøvennlig med lithium batterier på så stor skala. Jeg liker Tesla, men jeg liker ikke lithium batterier.

 

Skremmende at fabrikken alene skal produsere like mye batterier som hele verden til sammen i 2013. Er det bærekraftig? Hvor mye lithiumforekomster bruker verden allerede i forhold til kjente reserver, og hva gjør vi med lithium når vi forkaster batterier?

 

Lithium-ion batterier er vel en miljøplage som søppel i det minste om ikke direkte miljøskadelig..

Lenke til kommentar

 

Det vil kreve mer batterier enn hva alle verdens litiumionefabrikker produserte tilsammen i 2013, ifølge Tesla selv, dersom selskapet skal nå eget mål om å masseprodusere elbiler i stor skala til en pris folk flest har råd til.

 

Ikke akkurat miljøvennlig med lithium batterier på så stor skala. Jeg liker Tesla, men jeg liker ikke lithium batterier.

 

Skremmende at fabrikken alene skal produsere like mye batterier som hele verden til sammen i 2013. Er det bærekraftig? Hvor mye lithiumforekomster bruker verden allerede i forhold til kjente reserver, og hva gjør vi med lithium når vi forkaster batterier?

 

Lithium-ion batterier er vel en miljøplage som søppel i det minste om ikke direkte miljøskadelig..

Hørt om resirkulering?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Det vil kreve mer batterier enn hva alle verdens litiumionefabrikker produserte tilsammen i 2013, ifølge Tesla selv, dersom selskapet skal nå eget mål om å masseprodusere elbiler i stor skala til en pris folk flest har råd til.

 

Ikke akkurat miljøvennlig med lithium batterier på så stor skala. Jeg liker Tesla, men jeg liker ikke lithium batterier.

 

Skremmende at fabrikken alene skal produsere like mye batterier som hele verden til sammen i 2013. Er det bærekraftig? Hvor mye lithiumforekomster bruker verden allerede i forhold til kjente reserver, og hva gjør vi med lithium når vi forkaster batterier?

 

Lithium-ion batterier er vel en miljøplage som søppel i det minste om ikke direkte miljøskadelig..

 

Hvorfor er lithium batterier skadelige for miljøet? Jeg har hørt denne påstanden så mange ganger, men aldri har noen klart å forklare hvorfor.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Hva må prisen for en Powerwall og tilhørende solcellepanel (og hvor stort må anlegget være) for at en gjennomsnittlig norsk husholdning skal tjene inn investeringen over ti år kontra dagens pris på vannkraft?

 

For størrelse på anlegget så må det si noe om hvor mye energi en må ha til rådighet i powerpack'ene på kalde vinterdager der det er lite sol og en samtidig skal holde sin Model 3 og Model Y med strøm. Jeg er overbevist om at det vil bli mulig å få til, men hvor mye lagringsplass må en ha i batteripakken sin, og hva må prisen ned i?

Lenke til kommentar

 

Det vil kreve mer batterier enn hva alle verdens litiumionefabrikker produserte tilsammen i 2013, ifølge Tesla selv, dersom selskapet skal nå eget mål om å masseprodusere elbiler i stor skala til en pris folk flest har råd til.

Ikke akkurat miljøvennlig med lithium batterier på så stor skala. Jeg liker Tesla, men jeg liker ikke lithium batterier.

 

Skremmende at fabrikken alene skal produsere like mye batterier som hele verden til sammen i 2013. Er det bærekraftig? Hvor mye lithiumforekomster bruker verden allerede i forhold til kjente reserver, og hva gjør vi med lithium når vi forkaster batterier?

 

Lithium-ion batterier er vel en miljøplage som søppel i det minste om ikke direkte miljøskadelig..

 

Det var per 2010 kartlagt nok lithium til ca 10 mrd elbiler (Nissan Leaf, 24 kWh).

 

Ville du skrevet det samme om dette handlet om f.eks aluminium?

Poenget mitt er at alt som er dyrt å produsere/utvinne vil bli resirkulert og ikke ligge strødd omkring som søppel.

Endret av Twinflower
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En påstand blir ikke sann av å gjentas mange ganger, selv om den kan oppfattes som det.

 

Litium er et metall det finnes store mengder av. Det har en relativt lav pris og har hittil først og fremst blitt brukt som tilsetning i glass, keramikk og i smøremidler. Vi skal ikke langt tilbake i tid for å finne en situasjon hvor litium gruver ble nedlagt fordi markedet var lite og prisene lave.

 

Økende bruk til batterier gjør at noen av disse vurderes gjenåpnet og nye forekomster vurderes utnyttet. Mesteparten av litium forekomstene er som salter i saltsjøer og som en bestanddel av mineralske leirer. Begge disse kildene kan i mange tilfeller utnyttes uten store varige naturinngrep da det kan dekkes til igjen når litiumet er utvunnet.

 

Litium brukes ikke opp i et batteri selv om det over tid vil lage forbindelser som senker batteriets kapasitet. Når batteriet da ikke lenger kan brukes vil alt litiumet kunne resirkuleres og brukes om og om igjen.

 

At prisene på litium skal gå til himmels er direkte usannsynlig, Det finnes for mye av det og er for mye ledig kapasitet på kjente resurser. Med større volumer vil det allikevel bli interessant for mange gruveselskaper å øke sin kapasitet. Et generelt råd om å investere i litium utvinning er antakelig et veldig dårlig råd, om du ikke har flaks å treffer de gruveselskapet som får de største kontraktene.

 

Hvor alle disse merkelige påstandene om litium stammer fra kunne vært interessant å vite. Litium batterier er ikke engang å regne som spesialavfall. Denne siden f eks anbefaler å bruke oppladbare Litium batterier istedet for engangs batterier eller andre typer oppladbare batterier av miljøhensyn.

 

http://www.miljostatus.no/batterier

 

Som andre har dokumentert er det også veldig lite litium i et batteri. Men det er andre metaller der som gjør gjenvinning økonomisk lønnsomt.

Endret av Kalle K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det vil kreve mer batterier enn hva alle verdens litiumionefabrikker produserte tilsammen i 2013, ifølge Tesla selv, dersom selskapet skal nå eget mål om å masseprodusere elbiler i stor skala til en pris folk flest har råd til.

 

Ikke akkurat miljøvennlig med lithium batterier på så stor skala. Jeg liker Tesla, men jeg liker ikke lithium batterier.

 

Skremmende at fabrikken alene skal produsere like mye batterier som hele verden til sammen i 2013. Er det bærekraftig? Hvor mye lithiumforekomster bruker verden allerede i forhold til kjente reserver, og hva gjør vi med lithium når vi forkaster batterier?

 

Lithium-ion batterier er vel en miljøplage som søppel i det minste om ikke direkte miljøskadelig..

 

 

 

Det var per 2010 kartlagt nok lithium til ca 10 mrd elbiler (Nissan Leaf, 24 kW/h).

 

Ville du skrevet det samme om dette handlet om f.eks aluminium?

Poenget mitt er at alt som er dyrt å produsere/utvinne vil bli resirkulert og ikke ligge strødd omkring som søppel.

 

 

Ja, greit hvis vi klarer det istedenfor å slenge søppelet i Afrika som vi gjør med elektrosøppel.

Lenke til kommentar

 

Det vil kreve mer batterier enn hva alle verdens litiumionefabrikker produserte tilsammen i 2013, ifølge Tesla selv, dersom selskapet skal nå eget mål om å masseprodusere elbiler i stor skala til en pris folk flest har råd til.

 

Ikke akkurat miljøvennlig med lithium batterier på så stor skala. Jeg liker Tesla, men jeg liker ikke lithium batterier.

 

Skremmende at fabrikken alene skal produsere like mye batterier som hele verden til sammen i 2013. Er det bærekraftig? Hvor mye lithiumforekomster bruker verden allerede i forhold til kjente reserver, og hva gjør vi med lithium når vi forkaster batterier?

 

Lithium-ion batterier er vel en miljøplage som søppel i det minste om ikke direkte miljøskadelig..

De erstatter olje. Vinn!

Lenke til kommentar

Som sagt. Jeg liker elbiler og Tesla, og har i prinsipp ingenting imot lithium. Men jeg tror miljoskaden som vil skje i praksis muligens kan overstige miljøgevinsten med elbiler. Man kan si hva man vil om resirkulering osv, men faktum er jo at vi egentlig ikke er spesielt gode på dette og at det fører til en del globale problemer. Om vi analyserer er vi rett og slett dårlige på forvaltning av planeten jordkloden.

 

Vann blir sagt å være fremtidens resurs, og lithium og vann er vel ikke akkurat kompatibelt f.eks. Lithium som lekker ut i grunnvannet f.eks.

 

Litt mer om potensielle problemer her:

http://www.lenntech.com/periodic/elements/li.htm

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Litt mer om potensielle problemer her:

http://www.lenntech.com/periodic/elements/li.htm

 

Takk for linken, av den lærte jeg at Litium har en rolle i dannelsen av vitamin A.

 

Ellers står det mye om at Litium er veldig reaktivt i ren form. Dette er grunnen til at Litium ikke finnes i ren form i naturen, det danner forbindelser med nesten alt annet og mister da de egenskapene det har som rent metall. Et annet eksempel på det er hydrogen som i ren form er svært eksplosivt, men etter å ha reagert med oksygen til vann ikke har den egenskapen lenger.

 

Et annet svart reaktivt metall er natrium. Når det har dannet forbindelser med klor strør vi det på maten vår og kaller det salt.

 

Litium finnes naturlig stort sett overalt det er f eks store mengder i havet

Endret av Kalle K
Lenke til kommentar

Som sagt. Jeg liker elbiler og Tesla, og har i prinsipp ingenting imot lithium. Men jeg tror miljoskaden som vil skje i praksis muligens kan overstige miljøgevinsten med elbiler. Man kan si hva man vil om resirkulering osv, men faktum er jo at vi egentlig ikke er spesielt gode på dette og at det fører til en del globale problemer. Om vi analyserer er vi rett og slett dårlige på forvaltning av planeten jordkloden.

 

Vann blir sagt å være fremtidens resurs, og lithium og vann er vel ikke akkurat kompatibelt f.eks. Lithium som lekker ut i grunnvannet f.eks.

 

Litt mer om potensielle problemer her:

http://www.lenntech.com/periodic/elements/li.htm

 

 

Altså.. det er ikke lithium i ren form i batteriene. Det inngår i andre kjemiske forbindelser og da hjelper det ikke å komme drassende med de kjemiske egenskapene til lithium alene. Forøvrig står det minst like "skumle" ting om aluminum, jern og så videre.

 

Fra wikipedia:

 

Chemistry, performance, cost and safety characteristics vary across LIB types. Handheld electronics mostly use LIBs based on lithium cobalt oxide (LiCoO2), which offers high energy density, but presents safety risks, especially when damaged. Lithium iron phosphate (LiFePO4), Lithium ion manganese oxide battery (LMnO or LMO) and lithium nickel manganese cobalt oxide (LiNiMnCoO2 or NMC) offer lower energy density, but longer lives and inherent safety. Such batteries are widely used for electric tools, medical equipment and other roles. NMC in particular is a leading contender for automotive applications. Lithium nickel cobalt aluminum oxide (LiNiCoAlO2 or NCA) and lithium titanate (Li4Ti5O12 or LTO) are specialty designs aimed at particular niche roles. The new lithium sulphur batteries promise the highest performance to weight ratio.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...