Gå til innhold

Tesla-suksessen avhengig av denne fabrikken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Nå har jo faktisk flere Tesla Model S biler brent opp da.

 

1 Tesla model S tok fyr når den ble ladet. De andre tok fyr i ulykker.

Det er ikke noe en skal legge skjul på det, og det er noe en må ha i bakhode når en bygger bilen for å få mest mulig sikkerhetssystemer rundt det.

Men det gjelder alle biler!

Verken bensin, hydrogen, diesel eller andre drivstoff er fri for det problemet. Det finnes ufattelig mange eksempler på bensinbiler som tar fyr under påfylling pga blant annet statisk elektrisitet, under krasj eller under kjøring.

Så det at selv ikke elbilen er fri for problemet gjør den ikke til et mye dårligere alternativ enn alt annet som er på markedet.

 

Det samme gjelder diskusjonen om at elbiler går på kullkraft så derfor er hydrogen et mye bedre alternativ. Uten å tenke over at hydrogen krever mye mer elektrisitet for å produserers en å fylle på batterier.

Utfordringen er allikevel å gå mot et mer miljøvennlig i alle ledd. Dvs i både produksjonen av elektrisiteten, produksjonen av bilen og batteriene og frakt

Lenke til kommentar

Finnes det nok lithium for alle disse batteriene da?

 

Jeg sakser: "Marcel Weil har forsøkt å sette forbruk basert på økning av elbiler inn i en modell der man kan se på effekten av gjenvinning av litium. Basert på en økning til 500 millioner elbiler om 100 år, mener Weil at vi går tomme for litium ca. 2130 uten gjenvinning."

fra: http://transport.zero.no/2014/07/ressursklemma-hvor-lenge-varer-litiumet/

 

Det er antagelig ikke mer olje og gass heller i 2130 - og det blir nok gjenvinning av batteriene lenge før det.

Lenke til kommentar

 

Det vil kreve mer batterier enn hva alle verdens litiumionefabrikker produserte tilsammen i 2013, ifølge Tesla selv, dersom selskapet skal nå eget mål om å masseprodusere elbiler i stor skala til en pris folk flest har råd til.

 

Ikke akkurat miljøvennlig med lithium batterier på så stor skala. Jeg liker Tesla, men jeg liker ikke lithium batterier.

 

Skremmende at fabrikken alene skal produsere like mye batterier som hele verden til sammen i 2013. Er det bærekraftig? Hvor mye lithiumforekomster bruker verden allerede i forhold til kjente reserver, og hva gjør vi med lithium når vi forkaster batterier?

 

Lithium-ion batterier er vel en miljøplage som søppel i det minste om ikke direkte miljøskadelig..

 

 

Jeg vet ikke om at Litium er noe spesielt vanskelig avfall. Vet du noe om det? Det er ellers for tidlig å starte omfattende gjenvinning, for batteriene får et ekstra liv som stasjonært energilager når de er for dårlige til bilbruk. Det vil antagelig gå 20-30 år før det blir noe omfang på gjenbruk.

Lenke til kommentar

Hva må prisen for en Powerwall og tilhørende solcellepanel (og hvor stort må anlegget være) for at en gjennomsnittlig norsk husholdning skal tjene inn investeringen over ti år kontra dagens pris på vannkraft?

 

For størrelse på anlegget så må det si noe om hvor mye energi en må ha til rådighet i powerpack'ene på kalde vinterdager der det er lite sol og en samtidig skal holde sin Model 3 og Model Y med strøm. Jeg er overbevist om at det vil bli mulig å få til, men hvor mye lagringsplass må en ha i batteripakken sin, og hva må prisen ned i?

 

Nei, det vil ikke lønne seg så lenge strømprisene fortsetter å være så lave at selv vannkraftverkene ikke har penger til oppgraderinger.

Men hvis strømprisene tredobles - fra 20 øre til 60 øre/KWt (for meg betyr det en oppgang fra 80 øre til 120 øre/KWt) så kan det trolig lønne seg. Batterier som lagrer fra dag til kveld, og kanskje noen få dager, er innen rekkevidde. Men for lagring fra sommer til vinter trenges det nok helt andre metoder.

 

Jeg vil nok også si at solpaneler hjemme, foreløpig mest er for de som vil ligge foran, og som synes dette er spennende. En ny Tesla eller en BMW er vel heller ikke alltid direkte lønnsomme hvis man regner på det?

Lenke til kommentar

Nå har jo faktisk flere Tesla Model S biler brent opp da.

 

Jeg så nylig at det brenner mellom600 og 3500 fossilbiler i året i Norge.

Se: http://www.tu.no/artikler/dette-bor-du-vite-om-brann-i-elbiler/276372

 

Så langt ser det ut til at brannrisikoen for Elbiler er langt mindre enn fossilbiler.

Dessuten brenner ikke batteriene eksplosivt som bensin, men saktere over lengre tid.

Det kan være både en ulempe og en fordel - jeg ville si mest en fordel.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...