Gå til innhold

[Løst] Krav til mønsterdybde, vinterdekk på "sommertid".


Anbefalte innlegg

Har forstått det slik at om man kjører med sommerdekk i vinterperioden så øker kravet til minimum 3mm mønsterdybde uansett dekktype. Er det slik den andre veien også?

 

Står 4 piggfrie vinterdekk på bilen nå, der samtlige dekk er helt nærme grensen på 3mm.

 

Nå den 04.04 så går vi vel over i sommerperioden igjen, er det da slik å forstå at jeg kan slite vinterdekkene til under 3mm uten å få bot for det ved evt. kontroll og at det da er 1,6mm som gjelder?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mønsterdybden gjelder dekktype, ikke om det er "vinterperiode" eller "sommerperiode".

På vinterdekk er derfor grensa alltid 3mm, uavhengig av om du kjører med dem midt på sommeren eller om vinteren.

Om du velger å bruke sommerdekk om vinteren, så er mønsterkravet fremdeles 1,6 mm.

 

https://www.naf.no/tips-og-rad/bilhold/dekk/nyttig-informasjon-om-bildekk/

 

 

Edit: NAF har tydeligvis ikke oppdatert informasjon på nettsidene sine, så ikke tro på meg. Les heller siden som andre her linker til.

Endret av Llandari
Lenke til kommentar

Mønsterdybden gjelder dekktype, ikke om det er "vinterperiode" eller "sommerperiode".

På vinterdekk er derfor grensa alltid 3mm, uavhengig av om du kjører med dem midt på sommeren eller om vinteren.

Om du velger å bruke sommerdekk om vinteren, så er mønsterkravet fremdeles 1,6 mm.

 

https://www.naf.no/tips-og-rad/bilhold/dekk/nyttig-informasjon-om-bildekk/

 

Feil. 3mm i vinterhalvåret uansett dekktype.

 

http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/dekk-og-kjetting

Lenke til kommentar

Mønsterdybden gjelder dekktype, ikke om det er "vinterperiode" eller "sommerperiode".

På vinterdekk er derfor grensa alltid 3mm, uavhengig av om du kjører med dem midt på sommeren eller om vinteren.

Om du velger å bruke sommerdekk om vinteren, så er mønsterkravet fremdeles 1,6 mm.

 

https://www.naf.no/tips-og-rad/bilhold/dekk/nyttig-informasjon-om-bildekk/

Vær forsiktig med så tydelig tilbakemelding på noko du tydeligvis ikkje har heilt greier på. Det gir feil/farlig informasjon til dei som les.

 

I vinterperiode er mønster krav minimum 3mm uansett dekktype.

 

I sommerperioden er mønsterkrav minimum 1.6 uansett dekktype. (Piggdekk ikkje lovlig med mindre føret tillater det).

 

http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/dekk-og-kjetting

 

Edit: andre kom meg i forkjøpet

Endret av HiAceRobin
Lenke til kommentar

Se der ja. Ikke greit for oss bilister å vite hva vi skal forholde oss til, når ikke engang NAF klarer å få det riktig.

 

 

Sant!

 

For øvrig så tror jeg det går på skjønn. Du har dårligere veigrep med slitte vinterdekk på vått sommerføre enn med sommerdekk. Så, hvis politiet stopper deg regner jeg med at det er opp til dem å vurdere situasjonen. Du som sjåfør er ansvarlig for at bilen er sikker! :)

Endret av Trouble
Lenke til kommentar

 

Mønsterdybden gjelder dekktype, ikke om det er "vinterperiode" eller "sommerperiode".

På vinterdekk er derfor grensa alltid 3mm, uavhengig av om du kjører med dem midt på sommeren eller om vinteren.

Om du velger å bruke sommerdekk om vinteren, så er mønsterkravet fremdeles 1,6 mm.

 

https://www.naf.no/tips-og-rad/bilhold/dekk/nyttig-informasjon-om-bildekk/

Vær forsiktig med så tydelig tilbakemelding på noko du tydeligvis ikkje har heilt greier på. Det gir feil/farlig informasjon til dei som les.

 

I vinterperiode er mønster krav minimum 3mm uansett dekktype.

 

I sommerperioden er mønsterkrav minimum 1.6 uansett dekktype. (Piggdekk ikkje lovlig med mindre føret tillater det).

 

http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/dekk-og-kjetting

 

Edit: andre kom meg i forkjøpet

 

 

Har redigert det opprinnelige innlegget mitt nå. (Regnet med at NAF ville være en sikker kilde, men det var de tydeligvis ikke)

Lenke til kommentar

 

Se der ja. Ikke greit for oss bilister å vite hva vi skal forholde oss til, når ikke engang NAF klarer å få det riktig.

 

Sant!

 

For øvrig så tror jeg det går på skjønn. Du har dårligere veigrep med slitte vinterdekk på vått sommerføre enn med sommerdekk. Så, hvis politiet stopper deg regner jeg med at det er opp til dem å vurdere situasjonen. Du som sjåfør er ansvarlig for at bilen er sikker! :)

 

 

Det er riktig. Skulle det oppstå ein hendelse og politiet tar ein sjekk av bilen så kan gamle vinterdekk på sommarføre moglegvis føre til at dei meiner sjåføren opptrådde uaktsam ved å køyre på dei dekka.

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens! :)

 

Når det gjelder sikkerheten så er jeg klar over at vinterdekk er mye dårligere på sommerføre enn sommerdekk, og tar høyde for det.

Skal en dagstur over en fjellovergang om ei ukes tid der det er sannsynlig å møte på vinterføre, ellers skal både felger og dekk kasseres da jeg skal ha nye til neste vintersesong.

Lenke til kommentar

 

 

Når det gjelder sikkerheten så er jeg klar over at vinterdekk er mye dårligere på sommerføre enn sommerdekk, og tar høyde for det.

Hvordan tar man høyde for det?

Holder 10 sekunder avstand til bilen foran? Sier fra til rådyr, elg og unger om at man kommer?

 

Kom deg av den høye hesten din.

 

Jeg spør fordi jeg lurer.

Jeg har nemlig skader som ikke forsvinner nettopp på grunn av en dust som brukte vinterdekk i sommervarmen..

Lenke til kommentar
Jeg spør fordi jeg lurer.

Jeg har nemlig skader som ikke forsvinner nettopp på grunn av en dust som brukte vinterdekk i sommervarmen..

Er et vinterdekk dårligere om sommeren enn om vinteren(gitt tilsvarende forhold)? Eller gjør sommervarmen vinterdekket dårligere?

Lenke til kommentar

Forskjellen i mønsterdybde mellom sommer og vinter har med vann vs slaps/snø å gjøre.

Piggfrie vinterdekk har en gummiblanding som skal holde seg myk i kulde. Gamle vinterdekk blir hardere og glattere på vinterføre.

Noen piggfrie vinterdekk bør byttes etter 2 vintersesonger uansett mønsterdybde pga at de blir harde og glatte.

Continental Conti Viking6 er de beste dekkene jeg har hatt - stabilt gode egenskaper i 4 sesonger på vinterføre (dvs jeg kjører lite bil så mønsterdybde ingen problem)  Neste sesong bytter jeg uansett mønsterdybde fordi det har mye å si at gummien er "fersk" på vinterføre.

 

Vinterdekk på sommerføre kan gi lenger bremselengde fordi gummien blir for myk i varmen.

"Sommerføre" i Norge er høyst variabelt - så dermed ikke gitt at det er uforsvarlig (kommer an på temp da vinterdekk også tåler noen få plussgrader).   Kjørestilen og kjørekompetansen har også mye å si.

 

Gamle dekk er det liten fokus på, men faktisk er gamle dekk farligere enn nye dekk med samme mønsterdybde.  Det har med at det er mykgjørende stoffer i gummien (som betyr bedre friksjon/veigrep) som forsvinner over tid og gummien blir hardere og glattere  over tid.   Har f.eks. dekkene stått på en bil i 8 år så hjelper det ikke særlig hvor mye mønster det er.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

 

 

 

Når det gjelder sikkerheten så er jeg klar over at vinterdekk er mye dårligere på sommerføre enn sommerdekk, og tar høyde for det.

Hvordan tar man høyde for det?Holder 10 sekunder avstand til bilen foran? Sier fra til rådyr, elg og unger om at man kommer?
Kom deg av den høye hesten din.
Jeg spør fordi jeg lurer.Jeg har nemlig skader som ikke forsvinner nettopp på grunn av en dust som brukte vinterdekk i sommervarmen..
Det var leit å høre, beklager.

 

Grunnen til at jeg vil ha på vinterdekkene litt til er ikke for å være gnien med å presse siste rest ut av feil dekk på feil føre, men at jeg har planlagt en liten tur om ei ukes tid der det _KAN_ hende jeg møter på vinterføre, og da er det greit å ikke kjøre på sommerdekk. Med å ta høyde for at mønsterdybden[edit: ser jeg ikke nevnte ta høyde for mønsterdybden i forrige innlegg] er lavere enn ideelt så mener jeg å være spesielt obs i regnvær, slaps/snø osv.

Dekkene er produsert høsten 2013, Continental contiviking 5. Fortsatt myke men har blitt kjørt langt.

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar

Optimalt sett burde du jo skiftet vinterdekk, og det er det alle her kommer til å si. Ingen her kommer nok til å si at du bare bør kjøre med vinterdekka over fjellet når du har så lite mønster.  Men så kan man jo tenke på alle som kjører med feil dekk og/eller er svært dårlig skodd, som det heldigvis går bra med.

 

Alle er litt egoister i blant, men det snakker man ikke høyt om her på forumet  :tease:

Lenke til kommentar

Forskjellen i mønsterdybde mellom sommer og vinter har med vann vs slaps/snø å gjøre.

Piggfrie vinterdekk har en gummiblanding som skal holde seg myk i kulde. Gamle vinterdekk blir hardere og glattere på vinterføre.

Noen piggfrie vinterdekk bør byttes etter 2 vintersesonger uansett mønsterdybde pga at de blir harde og glatte.

Continental Conti Viking6 er de beste dekkene jeg har hatt - stabilt gode egenskaper i 4 sesonger på vinterføre (dvs jeg kjører lite bil så mønsterdybde ingen problem)  Neste sesong bytter jeg uansett mønsterdybde fordi det har mye å si at gummien er "fersk" på vinterføre.

 

Vinterdekk på sommerføre kan gi lenger bremselengde fordi gummien blir for myk i varmen.

"Sommerføre" i Norge er høyst variabelt - så dermed ikke gitt at det er uforsvarlig (kommer an på temp da vinterdekk også tåler noen få plussgrader).   Kjørestilen og kjørekompetansen har også mye å si.

 

Gamle dekk er det liten fokus på, men faktisk er gamle dekk farligere enn nye dekk med samme mønsterdybde.  Det har med at det er mykgjørende stoffer i gummien (som betyr bedre friksjon/veigrep) som forsvinner over tid og gummien blir hardere og glattere  over tid.   Har f.eks. dekkene stått på en bil i 8 år så hjelper det ikke særlig hvor mye mønster det er.

Du mener 5 nå? 6 kom jo august/september 2014. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...