Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

RE4 VR kommer på Quest 2 i mårra, her er en video av spillet, første som viser skikkelig gameplay

Regner med de fleste har spilt det, men viser hovedsakelig gameplay fra første del i landsbyen. Så er ikke masse spoilers. 
Jeg skal helt klart spille det, har varmet opp med SW tales from the galaxy's edge, og har det faktisk veldig gøy med det spillet, det er ganske så bra spill for hva det er. Men fy faen så ukomfortabel Q2 er i forhold til G2, hadde nesten glemt det jeg. Føltes faktisk små vondt it å ha den på seg, men man vente seg til det, også driver neste saken å kiler meg i nesa. 

Lenke til kommentar

Quest eksklusivt selvfølgelig :( Vel kanskje disse konsoll VR spillene dukker opp via emulator på PC en gang i fremtiden..

 

Anyways.. jeg har spilt veldig lite VR de siste månedene. Takler ikke ledningen på Index. Jeg ble helt skadet av å ha trådløs VR med Vive Pro. Veldig vanskelig å gå tilbake til kablet. Så da venter jeg til neste generasjons trådløs PC VR. Går mest i strategispill på skjerm for meg for tiden.

Så på ønskelisten min på Steam og er en del VR spill der som virker interessante som kommer fremover:

1476264579_Mysteamwishlist.thumb.jpg.4ba9ad94bf3d4c824970bb1d9360e833.jpg

Ellers har jeg godt over 130 VR spill på ønskelisten nå..

Lenke til kommentar
2 hours ago, Enceladus said:

Quest eksklusivt selvfølgelig :( Vel kanskje disse konsoll VR spillene dukker opp via emulator på PC en gang i fremtiden..

 

Anyways.. jeg har spilt veldig lite VR de siste månedene. Takler ikke ledningen på Index. Jeg ble helt skadet av å ha trådløs VR med Vive Pro. Veldig vanskelig å gå tilbake til kablet. Så da venter jeg til neste generasjons trådløs PC VR. Går mest i strategispill på skjerm for meg for tiden.

Så på ønskelisten min på Steam og er en del VR spill der som virker interessante som kommer fremover:

1476264579_Mysteamwishlist.thumb.jpg.4ba9ad94bf3d4c824970bb1d9360e833.jpg

Ellers har jeg godt over 130 VR spill på ønskelisten nå..

Du får spille bill spill og fly spill, da er ikke kabelen noe problem.  Ellers kan jeg ikke si jeg merker noe forskjell på å spille feks hellsplit arena med G2 og kabel eller tales from the galaxy's edge i Q2 uten kabel. Tror ikke jeg en gang registrerte at jeg hadde kabel på en gang.

Lenke til kommentar
On 10/19/2021 at 3:08 PM, dansve100 said:

Er det skadelig å koble oculuslink kabel som er 5m til stikk kontakten hvis  jeg er for langt unna? Ødelegger jeg Oculus link kabelen da ? Hvis jeg vil ha lengre ladekabel

det jeg mener ødelegger jeg oculus link kabelen ved å plugge den i stikk kontakten? 

Lenke til kommentar

Ikke vært aktiv her inne på en stund. Men går jo inn i ny "spillesesong" nå, med mere innetid osv... Jeg kjøpte meg en motion platform for en par dager siden. Jeg var spent på hvordan det ville oppleves i VR, at cockpiten man satt i beveget seg. Plusser og minuser med dette da. I flyspill som DCS har jeg ikke fått  det til å funke noe særlig synes jeg. Bevegelsene der virker unaturlige. Man kan tweake masse innstillinger på denne plattformen, så kan jo være jeg greier å diale inn noe som funker etterhvert. 

I Microsoft Flightsimulator 2020 så funker det bedre. Må redusere ganske mye på bevegelsene, men funker på et vis. 

Problemer i begge spillene er manglende/dårlig motion compensation. Jeg og VR headsettet mitt beveges rundt av plattformen, og derved også inne i cockpiten, men det man opplever på bildet sitt i VR headsettet blir rimelig overdrevet. I og med at jeg bruker inside out tracking, altså ingen light house tracking, så blir det vanskelig for systemet å få kompensert disse bevegelsene riktig. Litt vanskelig å forklare. Jeg har altså HP Reverb G2. Med Pimax eller HTC med lighthouse tracking skulle dette lettere la seg løse, slik jeg har forstått det.

I tillegg - det er kun setet jeg sitter på som beveger seg. F.eks pedalene min står rolig i cockpiten. Altså dette er ikke full blown motion simulator der alt kan snurre rundt. Det er en seat mover som kan tilte setet forover/bakover og vippe til sidene. Så når setet tipper bakover må jeg strekke bena for å rekke rudder pedalene. Default profilene til MSFS 2020 og DCS var så kraftige at jeg tippet så mye bakover når jeg dro stikka bakover at jeg ikke rakk ned til pedalene en gang. Det ble tullete. Men etter en stund fikk jeg da dialet inn litt mere normale bevegelser, som funket rimelig for MSFS, men foreløpig ikke greid å lage bra for DCS.

Så da rosinen i pølsa. En såkalt seat mover funker gull i bilspill, synes jeg. Seat moveren skal ikke simulere bilens egne bevegelser, men derimot dine bevegelser, følelse av krefter, der du sitter i setet i bilen. Så f.eks, nårjeg gir full gass i Porscha mi, så presses jeg jo tilbake i setet, og når jeg bremser hardt så dyttes jeg jo litt forover. Og dette, når man har roet ned innstilligene i profilen til bilspillet man vil kjøre, oppleves bra i mens man spiller. Motion compensation synes heller ikke være noe problem her. Så dette øker opplevelsen/illusjonen av å kjøre bil kraftig!. Mission accomplished - på bilspil altså. Så får jeg prøve få det til å funke bedre i flyspill, alternativt kjøpe meg Pimax 8K X med lighthouse tracking. Og kanskje en full blown simualtor der alt beveger seg... bare at jeg finner ingen som selger dette i Norge, og dyrt å hente inn fra utlandet..

Jeg har rimelig grei PC med RTX 3090, Next Level GT Track Cockpit. For Fly - Thrustmaster Warthog HOTAS systemet, og for bil, Thrustmaster T-GT.   Motion Platformen jeg har kjøpt er Next Level Racing Motion, fra Komplett.no. -- Veldig moro dette!

Endret av Dr.Peedee
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dr.Peedee said:

Ikke vært aktiv her inne på en stund. Men går jo inn i ny "spillesesong" nå, med mere innetid osv... Jeg kjøpte meg en motion platform for en par dager siden. Jeg var spent på hvordan det ville oppleves i VR, at cockpiten man satt i beveget seg. Plusser og minuser med dette da. I flyspill som DCS har jeg ikke fått  det til å funke noe særlig synes jeg. Bevegelsene der virker unaturlige. Man kan tweake masse innstillinger på denne plattformen, så kan jo være jeg greier å diale inn noe som funker etterhvert. 

I Microsoft Flightsimulator 2020 så funker det bedre. Må redusere ganske mye på bevegelsene, men funker på et vis. 

Problemer i begge spillene er manglende/dårlig motion compensation. Jeg og VR headsettet mitt beveges rundt av plattformen, og derved også inne i cockpiten, men det man opplever på bildet sitt i VR headsettet blir rimelig overdrevet. I og med at jeg bruker inside out tracking, altså ingen light house tracking, så blir det vanskelig for systemet å få kompensert disse bevegelsene riktig. Litt vanskelig å forklare. Jeg har altså HP Reverb G2. Med Pimax eller HTC med lighthouse tracking skulle dette lettere la seg løse, slik jeg har forstått det.

I tillegg - det er kun setet jeg sitter på som beveger seg. F.eks pedalene min står rolig i cockpiten. Altså dette er ikke full blown motion simulator der alt kan snurre rundt. Det er en seat mover som kan tilte setet forover/bakover og vippe til sidene. Så når setet tipper bakover må jeg strekke bena for å rekke rudder pedalene. Default profilene til MSFS 2020 og DCS var så kraftige at jeg tippet så mye bakover når jeg dro stikka bakover at jeg ikke rakk ned til pedalene en gang. Det ble tullete. Men etter en stund fikk jeg da dialet inn litt mere normale bevegelser, som funket rimelig for MSFS, men foreløpig ikke greid å lage bra for DCS.

Så da rosinen i pølsa. En såkalt seat mover funker gull i bilspill, synes jeg. Seat moveren skal ikke simulere bilens egne bevegelser, men derimot dine bevegelser, følelse av krefter, der du sitter i setet i bilen. Så f.eks, nårjeg gir full gass i Porscha mi, så presses jeg jo tilbake i setet, og når jeg bremser hardt så dyttes jeg jo litt forover. Og dette, når man har roet ned innstilligene i profilen til bilspillet man vil kjøre, oppleves bra i mens man spiller. Motion compensation synes heller ikke være noe problem her. Så dette øker opplevelsen/illusjonen av å kjøre bil kraftig!. Mission accomplished - på bilspil altså. Så får jeg prøve få det til å funke bedre i flyspill, alternativt kjøpe meg Pimax 8K X med lighthouse tracking. Og kanskje en full blown simualtor der alt beveger seg... bare at jeg finner ingen som selger dette i Norge, og dyrt å hente inn fra utlandet..

Jeg har rimelig grei PC med RTX 3090, Next Level GT Track Cockpit. For Fly - Thrustmaster Warthog HOTAS systemet, og for bil, Thrustmaster T-GT.   Motion Platformen jeg har kjøpt er Next Level Racing Motion, fra Komplett.no. -- Veldig moro dette!

Interessant lesing, ikke tenkt på hvordan problemer oppstår når du/headsettet blir flytta på mens disse riggene også flytter på seg. og Hvordan dette kan "doble opp" effekten. Om jeg forsto deg riktig.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Enceladus said:

Definitivt ikke for meg, men veldig bra at de endelig slapp et headsett for vanlige forbrukere. Dette er jo drømme headsetettet for Simulator folket.

Men kommer den til Norge?

 

Sikkert ikke, norge er som Månen når det kommer til tech saker. Er nesten rart vi ikke driver å spiller på originale Gameboy fremdeles. 

Jeg er tilbake fra en 2 timer lang økt med RE4 VR, det var kule saker, RE4 er det eneste RE spillet jeg har spilt i noe større grad, jeg spilte RE5 også, men bare pga. COOP,  RE4 spilte jeg faktisk så mye at jeg rundet historien flere ganger for å bruke div oppgraderte våpen osv. Men eneste grunnen til at jeg spilte RE4 så mye var at det var på Wii og skyting med vi kontrolleren var jo ganske gøy, en slags proto VR kontroller, RE4 VR er ganske heftig, RE4 er jo allerede en av de mer action RE spillene, men er går det opp enda mer, fordi vi kan bevege oss mer og fortere. Min største klage så langt er at det er vanskelig å gripe kniven i hektiske sitvasjoner, jeg går for kniven, men trekker granat, magasin eller helse item i stede, det er spesielt irriterende å trekke magasin, fordi da tømmer du våpenet ditt automatisk så du er i hektisk nærkamp du prøver å trekke kniven men trekker magasin  istedenfor og du har nå 3 bad guys rett opp i trynet uten kniv og uten ammo i pistolen din, jeg tror 80% av de gangene jeg har blitt skadet er det nettopp pga. dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, thundersgod said:

Hva er den første 3d-enheten som velger for en spiller som nettopp har begynt å berøre 3d?

Hva mener du med den første?

Og med 3d går jeg utifra at du mener VR?

Hvis jeg tolker jeg deg riktig så spør du etter en anbefaling av et VR sett for en nybegynner? Svaret på det spørsmålet er Oculus Quest 2, med forbehold om at den krever at du har en Facebook konto som den må kobles mot.

Hvis du venter til 28 Oktober så er det også forventet at Facebook kommer til å lansere en ny versjon av Oculus Quest, så det kan være verdt å vente med å kjøpe noe akkurat nå: https://www.facebookconnect.com/en-us/

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...