Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

59 minutes ago, Dr.Peedee said:

Ok, dette høres absolutt interssant ut :) Og å fly uten VR er helt utenkelig, yes :) 

En ting som har holdt meg utenfor Battle of Stalingrad er kontroller oppsetttet. Jeg kan jobbe mye med det for å få programmert alt. Og så gjør jeg en endring på hardware siden, kobler til noe, kobler fra eller noe sånt. Og så er ting ofte gått helt bonkers igjen når jeg skal spille det igjen. Og så må jeg gjøre en del av det på nytt. Irriterende. Men egentlig, jeg burde spilt mere Stalingrad, det er et kult spill. 

Jeg gikk tilbake til Stalingrad etter å ha spilt DCS masse, men spillet skjønner seg ikke på winwing utstyrt mitt, den skjønner stikka og throttle,  men ikke grars, flaps osv. Det sammen med en mye mindre realistisk flight model gjorde at jeg ga opp, så jeg tror jeg holder meg til ww1 modusen i det spillet. Bare jeg får fikset den spitfire stikka, så skal jeg bruke den i ww1 saken også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gunfreak skrev (3 timer siden):

Jeg gikk tilbake til Stalingrad etter å ha spilt DCS masse, men spillet skjønner seg ikke på winwing utstyrt mitt, den skjønner stikka og throttle,  men ikke grars, flaps osv. Det sammen med en mye mindre realistisk flight model gjorde at jeg ga opp, så jeg tror jeg holder meg til ww1 modusen i det spillet. Bare jeg får fikset den spitfire stikka, så skal jeg bruke den i ww1 saken også.

Ikke testa WW1 modus. Er den en add on man må betale for?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Dr.Peedee said:

Ikke testa WW1 modus. Er den en add on man må betale for?

Ja, flying circus vol .1 legger til et kart over no mans land, og fly for 1918. Kosta type 40kr for noen dager siden ved halloween salget. Ganske mange kule fly, og 2 korte kampanjer. 

Flying circus vol. 2 er i beta og ikke på steam, bare på stand alone. Og den setter ww1 tilbake til 1917, og skal til slutt ha 5 ganger så stort kart om vol 1. Og har lagt til bombe fly osv.

Her er fra siste oppdrag fra tysker kampanjen. 

 

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (3 timer siden):

Ja, flying circus vol .1 legger til et kart over no mans land, og fly for 1918. Kosta type 40kr for noen dager siden ved halloween salget. Ganske mange kule fly, og 2 korte kampanjer. 

Flying circus vol. 2 er i beta og ikke på steam, bare på stand alone. Og den setter ww1 tilbake til 1917, og skal til slutt ha 5 ganger så stort kart om vol 1. Og har lagt til bombe fly osv.

Her er fra siste oppdrag fra tysker kampanjen. 

 

Kult! Det må jeg sjekke ut. Spilte Knights of the sky for over 30 år siden…:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Dr.Peedee said:

Jeg har foresten fått meg Pimax 8Kx . Brukte HP Reverb 2 fra tidligere. Pimax 8KX er en ganske annerledes opplevelse må jeg si. Det meste positivt så langt. Brukt den i 2 dager nå til Project cars 2, iRacing og DCS. Fartsfølelsen blir ganske mye bedre med så mye større field of view. 

Høres bra ut, men pimax og varjo er utelukket, da jeg må ha inside out tracking, jeg tenker jeg kanskje skal prøve å spare opp til pimax 12k, som har inside out tracking, mulighet for standalone og hele pakka, i teorien det "perfekte" headsettet, men tviler på Pimax får til alt de lover, men tror jeg må beholde G2 frem til da. 

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (2 timer siden):

Høres bra ut, men pimax og varjo er utelukket, da jeg må ha inside out tracking, jeg tenker jeg kanskje skal prøve å spare opp til pimax 12k, som har inside out tracking, mulighet for standalone og hele pakka, i teorien det "perfekte" headsettet, men tviler på Pimax får til alt de lover, men tror jeg må beholde G2 frem til da. 

Ble veldig dyrt med Pimax 8Kx + basestasjoner og kontrollere. Og G2 er bedre enn Pimax på det meste bortsett fra Field of view. 
Var et jævla styr å få satt opp Pimaxn også. Så - du gjør ingenting galt ved å beholde G2 nei :)  

Skal prøve komme tilbake med litt mer håndfast om Pimax 8Kx senere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, Dr.Peedee said:

Ble veldig dyrt med Pimax 8Kx + basestasjoner og kontrollere. Og G2 er bedre enn Pimax på det meste bortsett fra Field of view. 
Var et jævla styr å få satt opp Pimaxn også. Så - du gjør ingenting galt ved å beholde G2 nei :)  

Skal prøve komme tilbake med litt mer håndfast om Pimax 8Kx senere. 

Ja det vil jeg gjerne høre mer om.

Min opplevelse med 5k+ er at det var det dårligste headsettet jeg har eid.

Blant annet så var det dønn umulig å få den stilt inn for synet mitt, noe jeg aldri har opplevd med noen av de andre headsettene. Ja FOV var god men det hjalp lite når det var flimring i sidene av panelet og forvrengninger i bildet som om jeg hadde hodet inne i en gullfiskbolle.

Jeg modifiserte den også med diverse VR cover i ulike tykkelse og materiale og Vive Audio Strap uten at det hjalp noe på komfort.

882652220_Pimax5kmodbehind.thumb.jpg.f6d1fa882a4c6cd2e57c7116034c1610.jpg1713690563_Pimax5kmodfront.thumb.jpg.3f9bc4cf2236c4a3d306082a1aa618a3.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

PIMAX 8KX TEST

PIMAX 8KX, og det å for meg å få satt opp headsettet... 

Jeg liker å tro jeg er rimelig PC-kyndig.  Første "hjemmedata" i 1981, første PC i 1990. Og rimelig nerd altså. Men det å få headsettet i hele tatt til å fungere var.. jaggu.. tok meg en hel kveld. Egentlig skulle det bare være å fyre opp Pimax softwaren, Pitool og følge instruksjoner derfra. Og det var rimelig standard. Jeg fikk beskjed om plugge inn headsettet av programmet, og det sto med en gang- "upgrading firmware" (eller tilsvarende). Og kult. Greit at det skjer med en gang. Men.. neida. Fikk "failed . try again". Og jeg prøvde igjen. Og igjen... fire-fem ganger. Ok, plugget ut og inn, restartet PC osv.. ju nåvv d drill....;) Og slik holdt jeg på en stund. Forskjellige USB porter på PCn. Restarter. Sjekke strøminnstillniger for USB porter. Ekstern USB hub m/ekstern strøm, uten strøm, prøve USB-C utgangen med adapter osv,,, JEG GJORDE FAEN MEG ALT!  Og ikke prøv si at det var EN ting jeg burde gjort. For jeg gjorde det. Og når det er sagt - dette var på en helt CLEAN INSTALL AV WINDOWS 10. Jess, hadde installert windows 10 dagen før. Ok, jeg hadde kjøpt optional optical cable, som er lengre og bedre, og lettere og alt det der.. Prøvd den og den andre kabelen, Ingenting hjalp. Og, jeg kom ikke videre fordi Headsettet nå per definisjon var dødt. Ble ikke oppdaget av Windows eller Pitool. (Som er Pimax Native software som man må ha).

Jeg googla og googla. Og så viser det seg at Windows KAN noen ganger misforstå hva du har plugga inn og installere progammvare og drivere og starte interne prosesser for en helt annen ting enn headsettet. OG da virker det jo ikke, og du får selvsagt ikke oppgradert firmware heller. Denne løsningen er IKKE blant de løsningene du finner lett på Pimax sidene eller noe sånt... Jeg var langt inne Reditt og andre steder.. Åkke som - SÅ - da må man finne den prosessen i Windows Task Manager, stoppe den, gå i "enhetsbehandling, finne den der, avinstallere driveren der", søke update firmware og håpe at windows ikke finner feil hardware, og så slette noen mapper i Windows med en haug med filer man ikke vet om man trenger senere eller ikke...

Etter det er gjort - og windows har slutta autoinstallere feil drivere... så må man inn i "dos" dvs kommando grensesnittet... der er jeg kjent. Har brukt MANGE år der. I dos... og så må man kopiere noen filer over, passe på at alt er i riktig directory, starte exe filen med riktig commando linje og endelse osv... OG DA HAR MAN FLASHET FIRMWARE. Eller ikke. Men det virket for meg. Føltes litt som flaks fordi dette var en løsning det tok laaang tid å finne. 

Ok, så virker headsettet. Det har et bilde inni seg av et månelandskap. Yay! Og jeg har satt opp tracking basestasjonene, og får endra kanal på den ene slik at begge funker. Og- --- yay!! God tracking altså! Nice!! Steam og steam VR installeres. Og ting funker der også. Og inne Steam VR rommet legger jeg for første gang hvor FØKKINGS HUGE FIELD OF VIEW ER! Wow! Dette er kult! Det er bare en ting å gjøre.... KJØRE F-16 I DCS!! HEHE!

Så jeg gjør det - og da går det opp for meg... Field of View har MYE Å SI. I en del spill/simulatorer. Jeg har rimelig bra cockpit å sitte i, bra stikker og gasshåndtak/hotas osv (dvs Thrustmaster Hotas)... Men med Pimax 8Kx så ER JEG DER! Field of view er slik det skal være. Naturlig!  Og følelsen da jeg akselerer bortover rullebanen er mye sterkere her enn i HP Reverb 2. Jeg tar altså av. Får høyde, og dropper av alt av våpen og eksterne fuel tanks for å få bedre flight performance. Så tar jeg noen rolls og loops og gud bedre - JEG BLIR SVIMMEL! Det har ikke skjedd på den måten før. Det utrolige store field of view gir så jævla impact! Så, jeg bare flyr litt omkring. Det å lande... ikke lettere, nesten vanskelkigere for jeg blir nesten stressa av fartsfølelsen. Men kult. 

Så går jeg inn Pitools etterpå for å sjekke settings osv.. og så finner jeg ut at JEG HADDE FA... MEG IKKE STØRSTE FIELD OF VIEW EN GANG! Bare "Normal" Likevel føltes det helt naturlig og riktig med "hverdagen". Så jeg kan dra det lengre ut. Men det krever mer maskinkraft. Og jeg "sliter" allerede" med tanke på good stuff, nice stuff kontra performance. Prøver største field of view i DCS. Joda, sykt. Men ikke så mye mere å se på. Og frame rate blir for lav. "Normal" holder.

OK, Hva med skarphet, bildekvalitet kontra min HP Reverb G2? 

HP Reverb G2 er skapere enn Pimax 8Kx. Ingen tvil. MEN, det er helt i senter bildet. Du skal ikke bevege øynene mye i G2 før Pimaxn er skarpere! Så, i G2 beveger man hodet mye mer for å se det man vil se. Mens i Pimax 8Kx så blir det mer naturlig. Og ikke det- det er skarpt i senter og på Pimax 8Kx. Omtrent om en Quest 2 vil jeg si. Og, viktigere - Pimax beholder skarpheten mye mer mot sidene av det du ser. Noen kaller det sweet spot, men det er en definisjonsgreie. Jeg kaller det edge to edge clarity i Pimax 8Kx er STOR! Jeg ser ganske så skarpt utenom senter, i langt større grad enn Reverb G2. Manuell IPD justering funker greit. Jeg får skarpt bilde over det meste med å bevege på knotten. 

Kontrast, svartnivå og farger da? 

Reverb vinner nok her. Men det er "out of the box". For på Pimax kan du justrere disse innstillingene. Det kan du ikke på G2. Men ikke prøvd det. G2 er godt mer lyssterk out of the box enn Pimax 8Kx. Jeg har ikke prøvd justere dette på 8Kx ennå. Men det er ikke galt slik det er, men går ann å justere.

GodRays

Hmmm ikke testa de vanskeligs scenen eennå. Men virker som det er ganske bra her på 8kx. Ikke bedre enn G2. 

Hvor behagelig er det å ha på?

Det er tyngre enn G2. Men rimelig greit balansert. Så det føles ikke tungt på nesa slik HTC Vive/Vive Pro2 headsettene har gjort. Men det blir fortere varmt inne i Pimaxn enn i G2. Det tror jeg nok skal la seg løse. Jeg har med mitt hode NULL lyslekkasje. Og det sitter tett, komfortabelt, bedre enn Quest 2 faktisk. På mitt hode. Her vil det nok variere mellom hodene til folk og passform. 

Lyd?

Bra. Jeg har KDMAS versjonen, og her følger det med ørelurer som sitter over øra. Grei lyd, ikke markedsledende. Men bra nok! G2 lyden er bedre og mer behagelig å ha på. Disse her klemmer mot ørene, G2 henger fritt over ørene. Smak og behag kanskje. 

Byggekvalitet?

Tja, ledningen til lyden henger og slenger. Ikke bra. Tror jeg må teipe de fast. Men ellers, - greit. Men ikke mer. 

Hva med flere spillinntrykk?

Det kommer etterhvert. Har testa Project Cars 2 og iRacing så langt, foruten DCS.

KONKLUSJON?

Litt tidlig. Men stor Field of view er søren meg viktig!

 

 

 

Endret av Dr.Peedee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Dr.Peedee

Bortsett fra installasjons helvete så virker det jo som om du har endt opp med et godt headsett da?

Alt ser ellers greit ut inni der? Ikke noe flimring i sidene på høyeste FOV? Fiskebolleeffekt eller noe annet merkelig med skjerm og linser?

Største problemet mitt var jo at jeg så i kryss og at hverken manuell eller software IPD justering funket, så det gikk jo ikke an å bruke headsettet uten sterkt ubehag.

Foreslår ellers at du tester UIltrawings med høyeste FOV siden det er såpass lettkjørt, da kan du også justere opp til 120hz eller mer hvis headsettet støtter det :)

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (På 6.11.2021 den 22.05):

@Dr.Peedee

Bortsett fra installasjons helvete så virker det jo som om du har endt opp med et godt headsett da?

Alt ser ellers greit ut inni der? Ikke noe flimring i sidene på høyeste FOV? Fiskebolleeffekt eller noe annet merkelig med skjerm og linser?

Største problemet mitt var jo at jeg så i kryss og at hverken manuell eller software IPD justering funket, så det gikk jo ikke an å bruke headsettet uten sterkt ubehag.

Foreslår ellers at du tester UIltrawings med høyeste FOV siden det er såpass lettkjørt, da kan du også justere opp til 120hz eller mer hvis headsettet støtter det :)

Ja, headsettet mitt virker å ha den kvaliteten det er ment å ha. Men den runden med problemløsning jeg måtte igjennom som bl.a. inkluderte laste ned filer fra andre brukeres Google files kontoer og  taste og fikse ting i et ms dos vindu…. Helt tullete at det kan skje, og jeg regnet egentlig med at mitt headsett var DOA - dødt ved ankomst og at jeg måtte returnere det. 
 

Foreløpig har jeg brukt den i 75hz fordi jeg verdsetter oppløsning mye i flight sims. Det blir en trade off der altså. Jeg tror ikke det støtter 120hz i full oppløsning, mener 90 er høyeste der. 
 

Før jeg fikk det leste jeg og hørte mye om distortions og andre visuelle artifacts pga den store field of view. Men ærlig talt - jeg ser ikke noe til det når jeg spiller. Så det problemet synes jeg er veldig overdrevet av enkelte. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Gunfreak said:

Kommer vist snart en VR mod til Resident Evil 2 remake. En av få VR mods som har handtracking støtte.

Kun til Quest eller?

Jeg nevner også i samme slengen at Deep Rock Galactic får VR mod støtte. Og at entusiaster er i gang med å mekke sammen noe som er spillbart i VR.

https://www.roadtovr.com/deep-rock-galactic-preliminary-vr-mods/

Foreløpig ser det slik ut:

https://store.steampowered.com/app/548430/Deep_Rock_Galactic/

Trailer:

Disse modsa til PC redder oss fra at alt flytter over på Quest.

 

 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Enceladus said:

Kun til Quest eller?

Jeg nevner også i samme slengen at Deep Rock Galactic får VR mod støtte. Og at entusiaster er i gang med å mekke sammen noe som er spillbart i VR.

https://www.roadtovr.com/deep-rock-galactic-preliminary-vr-mods/

Foreløpig ser det slik ut:

https://store.steampowered.com/app/548430/Deep_Rock_Galactic/

Trailer:

Disse modsa til PC redder oss fra at alt flytter over på Quest.

 

 

Nei det er en  mod, så det er til PC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Dr.Peedee said:

Før jeg fikk det leste jeg og hørte mye om distortions og andre visuelle artifacts pga den store field of view. Men ærlig talt - jeg ser ikke noe til det når jeg spiller. Så det problemet synes jeg er veldig overdrevet av enkelte. 

Vel du har jo et av de nyere headsetttene fra Pimax så for alt jeg vet så har det kanskje vært forbedringer? En annen ting er at du kan ha vært heldig og at hodeformen din gjør distortions mindre synlig for deg.

Nå var ikke distortions det største problemet for meg da. Mitt store problem var at jeg ikke kunne se riktig med brillene fordi IPD justeringen ikke så ut til å ha noen effekt på opplevelsen, så det var rene torturen å bruke headsettet. I tillegg til dette så var det også distortions; som denne fiksebolleefekten hvor verden bøyer seg og ikke virker stabil.. hvis det er det som menes med distortions da. Jeg er ikke helt sikker på definisjonen her. Og så var det denne flimringen helt i siden av panelet på høyeste FOV som var irriterende.

Jeg hadde ikke noe problemer med selve oppsettet av brillene. Alt fungerte fint der, både på dagen jeg fikk det levert etter kickstarten, og nå relativt nylig når jeg testet for å se om den var noen endringer i opplevelsen. Software delen har alltid fungert fint for meg, men selve opplevelsen i VR var den samme; fortsatt like ubehagelig.

Jeg mener også at @Lakus var med på den kickstarten, men husker ikke om han ga en beskrivelse av sin opplevelse av headsettet.

 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

TownsmenVR har fått en større oppdatering nylig og virker som om det er nå er et komplett spill!

https://store.steampowered.com/app/749960/Townsmen_VR/

Det ser veldig lovende ut! Dette er jo nærmest Black & White i VR! Men uten de store dyra da.

Jeg tror dette kan bli veldig bra! MEN jeg kommer meg ikke forbi tutorial pga det jeg tror er en bug hvor jeg ikke ser et ikon som skal være over kistene  :(

1175985885_TownsmenVRNoicononchests.thumb.jpg.fb09f74e698ac7ceec407b3a42f82b0c.jpg

Også glad jeg kjøpte spillet for ingenting før denne oppdateringen. Nå koster det 300kr

Håper jeg bare finner ut hvordan jeg kommer meg videre i spillet da..

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (18 timer siden):

Vel du har jo et av de nyere headsetttene fra Pimax så for alt jeg vet så har det kanskje vært forbedringer? En annen ting er at du kan ha vært heldig og at hodeformen din gjør distortions mindre synlig for deg.

Nå var ikke distortions det største problemet for meg da. Mitt store problem var at jeg ikke kunne se riktig med brillene fordi IPD justeringen ikke så ut til å ha noen effekt på opplevelsen, så det var rene torturen å bruke headsettet. I tillegg til dette så var det også distortions; som denne fiksebolleefekten hvor verden bøyer seg og ikke virker stabil.. hvis det er det som menes med distortions da. Jeg er ikke helt sikker på definisjonen her. Og så var det denne flimringen helt i siden av panelet på høyeste FOV som var irriterende.

Jeg hadde ikke noe problemer med selve oppsettet av brillene. Alt fungerte fint der, både på dagen jeg fikk det levert etter kickstarten, og nå relativt nylig når jeg testet for å se om den var noen endringer i opplevelsen. Software delen har alltid fungert fint for meg, men selve opplevelsen i VR var den samme; fortsatt like ubehagelig.

Jeg mener også at @Lakus var med på den kickstarten, men husker ikke om han ga en beskrivelse av sin opplevelse av headsettet.

 

Det har vel blitt laget en del Pimax 8Kx etterhvert, så jeg har nok ikke fra den første batchen eller noe sånn. Så vil tro kvaliteten kanskje har tatt seg opp med færre mandagseksemplarer?  OM det er flimring i høyeste FOV vet jeg faktisk ikke. Jeg har ikke funnet det praktisk å bruke headsettet i den modusen. Krever alt for mye av maskinen i de spille/simulatorene jeg bruker. FOV i normalmodus er veldig stor uansett. Når jeg kjører største FOV så hakker alt og ting ser jævlig ut så om det skulle flimre i kantene er ikke noe jeg ville se så mye til i alt det der. Ja, kan kjøre største FOV lavere oppløsning, lavere hz (60 feks), men ikke giddet det. Eller redusere in game grafikk detaljer osv.. men det er jeg nødt til uansett så.. blir en grense for det også til slutt.

Alt er overhodet ikke fryd og gammen. Til Microsoft Flight Simulator 2020 vil jeg anbefale veldig mye annet - slik ståa er nå. VR der rendres på en sånn måte at Pimaxn må settes i en eller annen kompabilitetsmodus av noe slag, ikke giddi lese meg opp på det, men det skal visstnok kunne stjele  opptil 30% av de frames du vanligvis ville fått. Og når MSFS 2020 er såpass maskinkraft-sulten fra før så blir det prosjektet --- ikke bra. Jeg kan få det til å flyte, men da alt blir rimelig grøtete og håpløst, og man vil få en bedre opplevelse med Quest2 eller HP Reverb G2 - ikke minst. Hvis Pimax folka og Asobo/Microsoft finner ut av det, så kan jo dette endre seg. 

DCS - Digital Combat Simulator, skulle gjerne hatt litt mere tid der. Jeg fikk godt førsteinntrykk i hvert fall. Nå er vel ikke DCS heller verdens mest optimaliserte simulator for VR, men ble skarpere enn MSFS 2020 i hvert fall.

Der jeg har hatt det mest gøy til nå er Project Cars 2 og iRacing. Særlig iRacing i biler hvor du setter veldig lavt nær bakken... da får man ganske vill fartsfølelse.

En annen ting er at 90hz ikke funker på mitt headsett. 75hz er det høyeste. Det skal egentlig fungere med 90hz også, men da blir det et lite flimmer hvert 3-4 sekund eller så. Mener jeg leste at dette er et kjent fenomen som kan oppstå når man flasher firmware via Pitool, og man kan (igjen) finne en firmware på nett, gå ut i en dos-boks og flashe firmware pånytt. Men vet snart ikke om jeg har nerver til det, var så himla mye styr sist. 

Headsettet passer mitt hode rimelig bra faktisk. 

Å en annen ting som ikke er så bra - jeg har fått prøvd litt mere typer scener, i forhold til mørkt, lys osv... og dessverre er det mer Godrays på Pimax 8Kx enn det er på Reverb G2. Hvit tekst mot mørk bakgrunn f.eks tar seg ikke så bra ut som på G2n. Men på langt nær så ille som på HTC Vive og Vive Pro. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/9/2021 at 12:06 PM, Dr.Peedee said:

Det har vel blitt laget en del Pimax 8Kx etterhvert, så jeg har nok ikke fra den første batchen eller noe sånn. Så vil tro kvaliteten kanskje har tatt seg opp med færre mandagseksemplarer?  OM det er flimring i høyeste FOV vet jeg faktisk ikke. Jeg har ikke funnet det praktisk å bruke headsettet i den modusen. Krever alt for mye av maskinen i de spille/simulatorene jeg bruker. FOV i normalmodus er veldig stor uansett. Når jeg kjører største FOV så hakker alt og ting ser jævlig ut så om det skulle flimre i kantene er ikke noe jeg ville se så mye til i alt det der. Ja, kan kjøre største FOV lavere oppløsning, lavere hz (60 feks), men ikke giddet det. Eller redusere in game grafikk detaljer osv.. men det er jeg nødt til uansett så.. blir en grense for det også til slutt.

Alt er overhodet ikke fryd og gammen. Til Microsoft Flight Simulator 2020 vil jeg anbefale veldig mye annet - slik ståa er nå. VR der rendres på en sånn måte at Pimaxn må settes i en eller annen kompabilitetsmodus av noe slag, ikke giddi lese meg opp på det, men det skal visstnok kunne stjele  opptil 30% av de frames du vanligvis ville fått. Og når MSFS 2020 er såpass maskinkraft-sulten fra før så blir det prosjektet --- ikke bra. Jeg kan få det til å flyte, men da alt blir rimelig grøtete og håpløst, og man vil få en bedre opplevelse med Quest2 eller HP Reverb G2 - ikke minst. Hvis Pimax folka og Asobo/Microsoft finner ut av det, så kan jo dette endre seg. 

DCS - Digital Combat Simulator, skulle gjerne hatt litt mere tid der. Jeg fikk godt førsteinntrykk i hvert fall. Nå er vel ikke DCS heller verdens mest optimaliserte simulator for VR, men ble skarpere enn MSFS 2020 i hvert fall.

Der jeg har hatt det mest gøy til nå er Project Cars 2 og iRacing. Særlig iRacing i biler hvor du setter veldig lavt nær bakken... da får man ganske vill fartsfølelse.

En annen ting er at 90hz ikke funker på mitt headsett. 75hz er det høyeste. Det skal egentlig fungere med 90hz også, men da blir det et lite flimmer hvert 3-4 sekund eller så. Mener jeg leste at dette er et kjent fenomen som kan oppstå når man flasher firmware via Pitool, og man kan (igjen) finne en firmware på nett, gå ut i en dos-boks og flashe firmware pånytt. Men vet snart ikke om jeg har nerver til det, var så himla mye styr sist. 

Headsettet passer mitt hode rimelig bra faktisk. 

Å en annen ting som ikke er så bra - jeg har fått prøvd litt mere typer scener, i forhold til mørkt, lys osv... og dessverre er det mer Godrays på Pimax 8Kx enn det er på Reverb G2. Hvit tekst mot mørk bakgrunn f.eks tar seg ikke så bra ut som på G2n. Men på langt nær så ille som på HTC Vive og Vive Pro. 

Høres ut som Reverb G2 fortsatt veien å gå for et all-around godt VR sett. Kanskje særlig hvis den oppdaterte versjonen av G2 også dukker opp i Norge. Tracking av kontrollere er vel hovedsakelig G2 sitt største problem, noe den nye versjonen skal forbedre.

Anngående 75hz på Pimaxen din, skjønner godt at du ikke orker stresset\risikoen med å fikse det, makan for et styr set hørtes ut som! Men personlig så greier jeg ikke 70hz i VR. Blir rimelig dårlig av det med alle former for smooth locomotion. Og dessuten jo større oppdateringsfrekvens (hz) jo mer\bedre fartsfølelse og innlevelse får jeg i spill. Index er fint sånn sett siden jeg da får den beste kombinasjonen av synsvidde og flyt\fartsfølelse i forhold de VR andre VR settene på markedet.

Men gud bedre hvor jeg hater kabelen på Index (og alle VR briller for den del) og jeg er heller ikke fan av Index kontrollerene. En ting er den dårlige byggekvaliteten som fører til drifting på stikken! Men de er også knotete i bruk i forhold til f.eks alle Oculus kontrollerene, som jeg mener fortsatt er\har hatt det beste designet. Det er ikke bare å gripe tak i Index kontrollerene når de skal brukes, de må strammes på hver hånd før bruk og hvis en annen person med større/mindre hender har brukt de så må de også stilles inn på nytt for din håndstørrelse. Finger sporingen er også en gimmick etter min mening. Angående VR kontrollere så tipper jeg den nye kongen her blir PSVR 2 kontrollerene. De ser helt rå ut! Bare dritt at PSVR 2 ikke er trådløs og ja at den er beregnet for konsoll (håper det blir mulighet for å koble headsettet til SteamVR og bruke kontrollerne på PC).

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...