Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Gunfreak skrev (På 21.10.2021 den 14.43):

Interessant lesing, ikke tenkt på hvordan problemer oppstår når du/headsettet blir flytta på mens disse riggene også flytter på seg. og Hvordan dette kan "doble opp" effekten. Om jeg forsto deg riktig.

Omtrent sånn ja. Du kan prøve selv. Fyr opp et bilspill eller flysspill i VR.. Fordi du ikke har motion stol, lag bevegelsene selv. Når du flyr nedover, så len deg framover. Selvsagt vil du komme nærme fronten av cockpiten i bildert du ser på. Men det er jo ikke meningen i motion sim. Men det blir sånn, stolen tipper deg framover. Men motion compensation så vil stolen fortsatt tippe forvoer, men fordi programmet vet hvor lang du er, hvordan du sitter, så sender den data til simmen slik at du ikke tipper med nesa fram i ruta i bildet du ser. Du bare kjenner effekten av at stolen tipper. 

Jeg har nå funnet litt mer ut om hvordan jeg kan kompensere, trengte å måle høyde fra der motion svingstedet starter, plattform bunn om man vil si, og til øye høyde (y), samt måle avstand fra senter av motionsim og bakover/forover til øyne (x) i forhold til denne... og ting ble mye bedre. Bilspill ble enda bedre. Flyspill også. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
benjamin84 skrev (2 timer siden):

Varjo Aero selges i Norge ser det ut til - da kommer det opplagte spørsmålet, hvor pokker skal jeg få tak i Valve Index controllerne? Blir dumt med super-high-end VR headset og de relativt dårlige Vive wand controllerne ;)

Dette headsetter ikke akkurat laget for Beat Saber eller andre spill der kontrolleren er hovedaktør. :) Med mindre du skal bruke det til bilsim eller flysim, så ser jeg ikke helt ideen bak en slik invistering :) 

Men - hvor selges det? :) Jeg skal ha ! :D

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Dr.Peedee said:

Omtrent sånn ja. Du kan prøve selv. Fyr opp et bilspill eller flysspill i VR.. Fordi du ikke har motion stol, lag bevegelsene selv. Når du flyr nedover, så len deg framover. Selvsagt vil du komme nærme fronten av cockpiten i bildert du ser på. Men det er jo ikke meningen i motion sim. Men det blir sånn, stolen tipper deg framover. Men motion compensation så vil stolen fortsatt tippe forvoer, men fordi programmet vet hvor lang du er, hvordan du sitter, så sender den data til simmen slik at du ikke tipper med nesa fram i ruta i bildet du ser. Du bare kjenner effekten av at stolen tipper. 

Jeg har nå funnet litt mer ut om hvordan jeg kan kompensere, trengte å måle høyde fra der motion svingstedet starter, plattform bunn om man vil si, og til øye høyde (y), samt måle avstand fra senter av motionsim og bakover/forover til øyne (x) i forhold til denne... og ting ble mye bedre. Bilspill ble enda bedre. Flyspill også. 

Kult, jeg har ikke plass eller mulighet til å kjøpe noe sånt,
Så jeg gikk for denne,  https://sergio-shop.simshaker.com/en/glavnaya/21-simshaker-jetpad-vibrating-pad.html
Den kommer til Tirsdag kanskje, og på onsdag får jeg Spitfire stikka mi.

Lenke til kommentar
Just now, Dr.Peedee said:

Dette headsetter ikke akkurat laget for Beat Saber eller andre spill der kontrolleren er hovedaktør. :) Med mindre du skal bruke det til bilsim eller flysim, så ser jeg ikke helt ideen bak en slik invistering :) 

Men - hvor selges det? :) Jeg skal ha ! :D

Spill som HL:A blir vist fantastiske med det headsettet, og så klart har du light house/index fra før av, er det jo bare å bruke de kontrollene.

Jeg er tilbake i cockpiten for første gang på en uke, etter å ha spilt hellsplit arena, tales from the galaxy's edge og RE4.
Fy faen for en drøm det er å ha på seg G2 igjen etter å ha brukt Q2 i 6 timer i RE4 de 3 siste dagene. 

Massiv oppdatering til DCS, nye kuletreff effekter på bakke og vann, Pak40 og mer til WW2 asset pack, ny motorlyd på Mossie, fikset AMRAAM missiler, bakkeradar til F16, Lantirn kamera og laser til F14, egent hangarskip til F14 osv. 
Så jeg måtte teste ut mossie, for å sjekke de nye effektene. og Pak40 som mål.
 

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, benjamin84 said:

Varjo Aero selges i Norge ser det ut til - da kommer det opplagte spørsmålet, hvor pokker skal jeg få tak i Valve Index controllerne? Blir dumt med super-high-end VR headset og de relativt dårlige Vive wand controllerne ;)

Komplett har de: https://www.komplett.no/search?q=valve+index

Men ikke på lager virker det som.. "Ikke på lager. 25 stk. Ubekreftet 5.nov..2021"

Dyrt, men du får i det minste norsk garanti på dem som jo er greit å ha siden stikken har en lei tendens til å få problemer med drifting.

 

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (På 23.10.2021 den 19.49):

Kult, jeg har ikke plass eller mulighet til å kjøpe noe sånt,
Så jeg gikk for denne,  https://sergio-shop.simshaker.com/en/glavnaya/21-simshaker-jetpad-vibrating-pad.html
Den kommer til Tirsdag kanskje, og på onsdag får jeg Spitfire stikka mi.

Ok, denne motion platform/seat moveren tar null plass hvis du allerede har en bilstol stående da den monteres under stolen. Så systemet ditt blir vel 20 cm høyere eller noe. 

Spitfire stikke høres kult ut! :)

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (På 23.10.2021 den 19.53):

Spill som HL:A blir vist fantastiske med det headsettet, og så klart har du light house/index fra før av, er det jo bare å bruke de kontrollene.

Jeg er tilbake i cockpiten for første gang på en uke, etter å ha spilt hellsplit arena, tales from the galaxy's edge og RE4.
Fy faen for en drøm det er å ha på seg G2 igjen etter å ha brukt Q2 i 6 timer i RE4 de 3 siste dagene. 

Massiv oppdatering til DCS, nye kuletreff effekter på bakke og vann, Pak40 og mer til WW2 asset pack, ny motorlyd på Mossie, fikset AMRAAM missiler, bakkeradar til F16, Lantirn kamera og laser til F14, egent hangarskip til F14 osv. 
Så jeg måtte teste ut mossie, for å sjekke de nye effektene. og Pak40 som mål.
 

 

Kul video! :)

Joda, HL:A , og kanskje egentlig alt, blir utrolig bra på det headsettet.Men man trenger ikke et slikt headset for å bra opplevelse av Beat Saber og lignende. Det økte skarpheten gjør deg neppe bedre i det spillet. Men i flysimulatorer og bilspill der man må lese av instrumetner osv... så vil en slik skarphet gjør alt lettere og mer naturlig. Tror det var det som var poenget mitt :)

Lenke til kommentar
8 hours ago, Dr.Peedee said:

Ok, denne motion platform/seat moveren tar null plass hvis du allerede har en bilstol stående da den monteres under stolen. Så systemet ditt blir vel 20 cm høyere eller noe. 

Spitfire stikke høres kult ut! :)

Jeg har bare en vanlig gaming stol på hjul, som skal brukes til mye og kan ikke sitte fast noe sted.

Lenke til kommentar

Fått testa simshaker pad. Det var overraskende heftige motorer i den. Ofte er sånne haptic saker stusselige. 

Mitt største problem er at "bakgrunns vibrasjonene " som hele tiden går og simulerer motor vibrasjonene,  er ganske sterk selv når jeg setter den på lavest. Dette gjør at andre vibrasjoner ikke er like markante. 

Men er kult når man legger F14 i en heftig sving og flyet begynner å riste og det gjør du også.

Lenke til kommentar

Da har jeg startet o

Å sette sammen utstyret til Spitfire stikka, svoger ble ikke ferdig med throttle og trim wheels, så er bare selve stikka og kontroll huben å sette sammen, men jeg har de interne delene til alt, så jeg setter sammen hubben for alle 4 delene. Så langt har jeg lagt til for stikka og thorttle så langt, 8 ledninger hver. Mens trim wheels skal bare ha 3 hver. Jeg kan ikke slike ting, så aner ikke om alt vil funke når jeg er ferdig.20211028_195006.thumb.jpg.4206df09dc3be9d70b254ce1c1f2cbb1.jpg1933172795_20211028_195006(1).thumb.jpg.35edb09637fe98510c9acdc8c46465bb.jpg326051851_20211028_195006(2).thumb.jpg.f74bebb08f5e7ded7d52ccb1db360125.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (På 31.10.2021 den 22.50):

Sitter og venter på en stor oppdatering til dette spillet.

https://store.steampowered.com/app/754530/IL2_Sturmovik_Cliffs_of_Dover_Blitz_Edition/

4k cockpit,  ny fancy himmel grafikk og viktigst av alt VR støtte. 

Bedre fysikk, grafikk AI osv enn IL2 battle of Stalingrad, kan bli episk i VR da BOB er en del av ww2 som ikke finnes i VR enda. 

Det står utgitt 2017 på spillet. Hvilken utdate er det snakk om, og når kommer den? Spilt litt Battle of Stalingrad og det har jo hatt VR lenge. :) 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Dr.Peedee said:

Det står utgitt 2017 på spillet. Hvilken utdate er det snakk om, og når kommer den? Spilt litt Battle of Stalingrad og det har jo hatt VR lenge. :) 

Tror ikke updaten har noe navn, men er noe de har jobbet med lenge, type 2 år tror jeg, noe himmel grafikk/fysikk, 4k cockpits, og VR.

Spillet er jo et IL2, men ikke battle of Stalingrad IL2, egentlig kom spillet ut i 2008 eller 2011, så 2017 versjonen er en remaster/remake av den eldre versjonen. Som fikk en stor DLC, som la til nord Afrika.

Spillet har clickable cockpits, litt som DCS,  men ikke samme kompleksitet. 

Så det er sånn litt mellom battle of Stalingrad og DCS. En helt annen motor enn battle of Stalingrad, så spillet støtter mye flere fly,  og du har store bombe formasjoner, noe battle of Stalingrad ikke støtter. Spillet virker kult,  men venter på VR patch,  da jeg flyr ikke fly spill uten VR.

Noen påstår patchen kommer i løpet av året (i hvertfall beta versjonen) andre sier det er snakk et år...

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (17 timer siden):

Tror ikke updaten har noe navn, men er noe de har jobbet med lenge, type 2 år tror jeg, noe himmel grafikk/fysikk, 4k cockpits, og VR.

Spillet er jo et IL2, men ikke battle of Stalingrad IL2, egentlig kom spillet ut i 2008 eller 2011, så 2017 versjonen er en remaster/remake av den eldre versjonen. Som fikk en stor DLC, som la til nord Afrika.

Spillet har clickable cockpits, litt som DCS,  men ikke samme kompleksitet. 

Så det er sånn litt mellom battle of Stalingrad og DCS. En helt annen motor enn battle of Stalingrad, så spillet støtter mye flere fly,  og du har store bombe formasjoner, noe battle of Stalingrad ikke støtter. Spillet virker kult,  men venter på VR patch,  da jeg flyr ikke fly spill uten VR.

Noen påstår patchen kommer i løpet av året (i hvertfall beta versjonen) andre sier det er snakk et år...

Ok, dette høres absolutt interssant ut :) Og å fly uten VR er helt utenkelig, yes :) 

En ting som har holdt meg utenfor Battle of Stalingrad er kontroller oppsetttet. Jeg kan jobbe mye med det for å få programmert alt. Og så gjør jeg en endring på hardware siden, kobler til noe, kobler fra eller noe sånt. Og så er ting ofte gått helt bonkers igjen når jeg skal spille det igjen. Og så må jeg gjøre en del av det på nytt. Irriterende. Men egentlig, jeg burde spilt mere Stalingrad, det er et kult spill. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...