Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gunfreak skrev (1 time siden):

Tror du må gjøre G2 tutorial, med tanke på lys forhold osv. Du får jo bedre resultater enn de fleste "proffe" YouTubere.

Kanskje det bare er meg som ikke synes verden går under om det skjer en liten glipp i ny og ne med hand trackingen. At jeg ikke legger merke til det? Aner ikke, men jeg ser jo også youtubere som har samme resultat som meg. Som sier at trackingen er grei, ikke på Index nivå eller Quest 2 nivå. Jeg har ikke Valve Index, men har hatt HTC Vive, og Vive Pro som brukte light house tracking - og det var selvsagt bedre. Men jeg har også Quest 2, og det skal mere til der før trackingen glipper. Så Quest 2 har bedre hand tracking enn G2. Men i alt er jeg fornøyd.  Bortsett fra det som skjedde ved raske bevegelser i Population One da. Litt usikker hva det kom av. 

For Tutorial er det nok bedre å se MRTV kanalen på Youtube, med Sebastian Ang. Han er jo såre fornøyd med trackingen og har forklart hvorfor han får gode resultater og en del andre ikke får det. 

Lenke til kommentar

HP Reverb 2 oppdatering - første skuffelse:(

Etter å ha vært gradvis mer og mer positiv til min Reverb G1 til G2 oppgradering kom første skuffelse idag. Jeg  har slitt med å få X-Plane 11 til å funke i VR. Viste seg at jeg hadde betaversjon av WMR for Steam programmet, gikk tilbake til siste offisielle versjon og problemet løst.

Fyrte opp X-Plane 11 og håpet å få samme opplevelse som med Project Cars 2 - litt skarpere, bedre farger, kontrast osv.. Men - nei. Det var nedtur gitt. Synes det i store og hele så ut som med min Reverb G1. Jeg hadde jo litt "dirty screen effect" på min G1. Det er jo borte på min G2. Men bortsett fra det så.. Hmm. I tillegg så blanka panelene ut under hver take off når jeg passerte en viss RPM på motoren og hastighet - da det bråkte som mest på en måte. Hvilket var ekkelt. Helt sort skjerm - 80kts bortover stripa.. hehe, men etter en par sekunder var alt tilbake. Og det var bare å dra stikka bakvoer og ta av. Skjedde ved flere take offs. Aner ikke hva det var for noe rart.

Det er jo ikke sånn at plutselig var både linser og paneler dårligere når jeg spilte X-Plane. Men det er nok litt avhengig av hva slags type grafikk, detaljgraden, fargebruk osv.. hvor mye bedre det virker å være. Litt synd med X-Plane11. Det ser fortsatt bra ut for all del, da særlig med disse grafikk pakkene fra ORBX. Bare det at ikke så mye bedre enn jeg husker G1.  X-Plane er nok ikke verdens mest optimaliserte program i VR heller. Så det krever sitt også av maskinvaren. 

Spent på hvordan Microsoft Flightsimualtor 2020 blir i VR. Skal vel komme før jul? :)

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Dr.Peedee said:

Kanskje det bare er meg som ikke synes verden går under om det skjer en liten glipp i ny og ne med hand trackingen. At jeg ikke legger merke til det? Aner ikke, men jeg ser jo også youtubere som har samme resultat som meg. Som sier at trackingen er grei, ikke på Index nivå eller Quest 2 nivå. Jeg har ikke Valve Index, men har hatt HTC Vive, og Vive Pro som brukte light house tracking - og det var selvsagt bedre. Men jeg har også Quest 2, og det skal mere til der før trackingen glipper. Så Quest 2 har bedre hand tracking enn G2. Men i alt er jeg fornøyd.  Bortsett fra det som skjedde ved raske bevegelser i Population One da. Litt usikker hva det kom av. 

For Tutorial er det nok bedre å se MRTV kanalen på Youtube, med Sebastian Ang. Han er jo såre fornøyd med trackingen og har forklart hvorfor han får gode resultater og en del andre ikke får det. 

Hva kjører du av options på DCS? det spillet krever jo masse selv ikke i VR, hvor nye resolution bruker du på G2 og hvilke grafikk options bruker du på selve spillet.

Eller bør du tenke på Medal of honor når det en gang kommer på tilbud,  jeg gleder meg som en unge til å prøve det med G2, graikken på det fjerne er ikke aå bra, og noen av de "kjøre gjennom skogen" sekvensene så ser ikke skogen så bra ut, men detaljene på objekter , våpen,  vegger er sykt bra, jeg sto å måpte på tankane i spillet,  så helt ekte ut.

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (18 minutter siden):

Hva kjører du av options på DCS? det spillet krever jo masse selv ikke i VR, hvor nye resolution bruker du på G2 og hvilke grafikk options bruker du på selve spillet.

Eller bør du tenke på Medal of honor når det en gang kommer på tilbud,  jeg gleder meg som en unge til å prøve det med G2, graikken på det fjerne er ikke aå bra, og noen av de "kjøre gjennom skogen" sekvensene så ser ikke skogen så bra ut, men detaljene på objekter , våpen,  vegger er sykt bra, jeg sto å måpte på tankane i spillet,  så helt ekte ut.

Får komme tilbake til DCS settings i morgen tror jeg. Har tatt kvelden.  Men en viktig setting heter RTX 3090 ;)   Ja, DCS krever mye. Så man må gå ned på ting, selv med RTX 3090. Det krever sitt av CPU også. Hverken X-Plane 11 eller DCS ble laget med tanke på VR såvidt jeg vet, så de er litt tunge å kjøre. 

Som resolution på G2 har jeg oftest brukt 100% - noe som er 3000x3000 ish.. Litt mer. Husker ikke tallene. Vært mye diskusjon om dette er riktig eller om ca 50% som gir 2160x2160 ish,  som da er panel resolution, er det "riktige". Man skulle tro 2160x2160 er det riktige for å kjøre uten super sampling, da det er panel opppløsning. Men 3000x3000 blir forklart flere steder som riktig for at man skal kompensere for barrel distortion correction som gjøres. 3000x3000 i X-Plane 11 gikk ikke særlig bra med tung grafikk pakke lastet, så jeg gikk ned til ca 2300x2300. Da fikk jeg nok frames - og det så ikke noe dårligere ut enn 3000x3000. Så. Vetta søren jeg.

I DCS kjørte jeg faktisk i 3000x3000! Men jeg måtte da redusere på in-game anti aliasing og piksel density, og dra ned rendering distance på gress og trær for å kompensere på det at jeg brukte 2160x2160 på G1. Men skal komme tilbake til mer nøye settings senere.

Og husk - target framerate for meg er 45fps. Jeg ønsker såpass med grafikk at jeg går for 45. Og så kjører jeg Motion Reprojection opp til 90. :) 

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Dr.Peedee said:

Får komme tilbake til DCS settings i morgen tror jeg. Har tatt kvelden.  Men en viktig setting heter RTX 3090 ;)   Ja, DCS krever mye. Så man må gå ned på ting, selv med RTX 3090. Det krever sitt av CPU også. Hverken X-Plane 11 eller DCS ble laget med tanke på VR såvidt jeg vet, så de er litt tunge å kjøre. 

Som resolution på G2 har jeg oftest brukt 100% - noe som er 3000x3000 ish.. Litt mer. Husker ikke tallene. Vært mye diskusjon om dette er riktig eller om ca 50% som gir 2160x2160 ish,  som da er panel resolution, er det "riktige". Man skulle tro 2160x2160 er det riktige for å kjøre uten super sampling, da det er panel opppløsning. Men 3000x3000 blir forklart flere steder som riktig for at man skal kompensere for barrel distortion correction som gjøres. 3000x3000 i X-Plane 11 gikk ikke særlig bra med tung grafikk pakke lastet, så jeg gikk ned til ca 2300x2300. Da fikk jeg nok frames - og det så ikke noe dårligere ut enn 3000x3000. Så. Vetta søren jeg.

I DCS kjørte jeg faktisk i 3000x3000! Men jeg måtte da redusere på in-game anti aliasing og piksel density, og dra ned rendering distance på gress og trær for å kompensere på det at jeg brukte 2160x2160 på G1. Men skal komme tilbake til mer nøye settings senere.

Og husk - target framerate for meg er 45fps. Jeg ønsker såpass med grafikk at jeg går for 45. Og så kjører jeg Motion Reprojection opp til 90. :) 

Ah 3090 ja, sjaøu, jeg betaler fremdles ned min 2080ti/oc og venter på en 3080ti eller til og med en 3090ti.

Lenke til kommentar
13 hours ago, Dr.Peedee said:

Viktig tips! Hodereima må festes riktig! Det fant jeg ut i dag. Jeg hadde tatt den på meg omtrent slik jeg har gjort med tidligere headset og syntes det var komfortabelt. Men neida, i dag først gjorde jeg det riktig, og fikk bakstykket langt nok ned på bakhodet, helt ned liksom. Og da - voila - akkurat som headsettet ble "svuppet på plass" - og ikke bare ble det enda mere komfortabelt - men noe må ha endret seg med vinkelen fra øya mine til linser og til paneler fordi sweet spot ble større! Forstå det den som kan. :) Hadde jo lest om større sweet spot på G2 og at noen skrøt av den, mens andre ikke var så imponert. Jeg var ikke så superimponert egentlig, men syntes vel den var grei nok. Men altså først i dag etter flere dagers bruk fant jeg ut det. Hehe. Flaut. Men viktig oppdagelse.

Amen til den her. Var fornøyd med sweet spot allerede, så fikk jeg headsettet til å sitte riktig. Da ble jeg betydelig mer fornøyd 😛

Det er helt utrolig hvor lite som skal til i den ene eller andre retningen før du mister utrolig mye av sweet spoten. Som mange har snakket om er det nesten edge to edge clarity på G2, og det stemmer så utrolig bra dersom du bare får det skikkelig på hodet. Personlig synes jeg det er et mareritt å få headsettet til å sitte skikkelig slik at man blir klar til å spille. Ofte kan det ta meg noen minutter før jeg får det i rett posisjon. Da er det et problem med at headsettet blir dratt ut av posisjon når man ser oppover eller nedover, også må man justere på nytt. Har man først fått det skikkelig på bør man helst ikke bevege hodet for mye opp og ned fordi det da må justeres på nytt er min erfaring. Det er også vanskelig å justere det. Man må liksom prøve å se på noe helt øverst på skjermen til det blir klart, så det samme nederst. Når du kan se helt nederst og det er nesten helt klart og du har akkurat den samme klarheten, ikke noe klarere eller mer grøtete både oppe og nede har du det justert bra.

Jeg slet med trackingen i Saints & Sinners som tidligere nevnt. Skiftet batteri til de 1,5V oppladbare folk har anbefalt tidligere i denne tråden, men det var nok ikke batteriet som var problemet. Så skrudde jeg på takbelysningen som etter min mening burde være for sterkt lys for å spille i (spotter som er vendt direkte mot mit spillområde). Da fungerte det betydelig bedre, selv om jeg trodde det skulle ha motsatt effekt. Tror det kan være fordi jeg sjeldent er vendt eller strekker kontrollene mot selve lyskilden. Rommet skal ikke være for mørkt, men heller ikke for lyst. Vanskelig å forstå akkurat hvor det punktet faktisk er, og enda vanskeligere å få ideel belysningen i en 2-roms leilighet med ikke så altfor mye utvalg i belysningsmuligheter :D

Lenke til kommentar

MOH forsetter å være et teknisk underverk.  En pach har kommet og vel og bra er det. Men denne patchen som er fra 800mb. Til 3.5 gig(varierer vist fra person til person) krever  140 gig med plass for å laste ned, så da har mange ingen andre alternativer (som meg) bortsett fra å avinstallere og installere på nytt. Det var den dagen med spilling jeg hadde gledet meg til gått i dass. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, OlaHaldor said:

Jeg skjønte ikke.. patchen er inntil 3.5GB men man må laste ned 140GB?

Har erfart det samme flere ganger. Virker som dårlig design, men det er nok best praksis siden det er slik det gjøres.

I dette spesifikke tilfellet høres det jo ut som at det å laste ned spillet på nytt og patche det blir samme prosess sånn egentlig 😛

Av ren nysgjerrighet Googlet jeg frem følgende svar på gåten:

"Here is how the new SteamPipe patches work

1) A small delta patch is downloaded to your computer
2) From this small delta patch, the system compares the patch to all the target files.
3) The new patched files are recreated by analyzing both the original file, and the patch file
4) The new target files are copies back to the game directory

Thus it's possible for Steam to download a 1KB ptach, but to need say 5 GB of disk space because the target file being patched is 5GB large.

Before Steam would download the entire file again. This meant that if a 5GB file was patched you had to download 5GB, even if only a tiny tiny amount in the file was actually changed.

The new system trades bandwidth, a finite and costly resource for most users, for disk space, a more flexible and low cost resource."

Lenke til kommentar
46 minutes ago, OlaHaldor said:

Du blir slått over ende om prøvde f.eks. første HTC Vive eller Oculus Rift. Det er veldig mye bedre.

Er ikke det basically gen 1 headsettene du nevner der? Er ingen historiker, men for min del var HTC Vive og Oculus Rift de første seriøse VR headsettene på markedet 😛

Personlig synes jeg oppløsningen på HTC Vive er helt forferdelig og langt ifra god nok til at man faktisk orker bruke det til daglig mer enn de første ukene mens VR enda er nytt og spennende. Sånn greie som er gøy noen uker så samler støv.

Holdt meg vekke fra VR i nesten 2 år siden ingen av headsettene på markedet var bra nok etter min mening.

 

@Heiti med de høyeste oppløsningene nå (type Reverb G1 og G2 + eventuelle HS fra Pimax) er oppløsningen så høy at du ikke ser pikslene lenger med mindre du virkelig leter. Selv da er det som små sandkorn.

Oppløsningen er ikke lenger et problem, men vi har enda en vei å gå med selve opptikken og synsfeltet.

Synsfelt og opptikk er bra, men ikke perfekt. Jeg føler begrensningene nå ligger for det meste i selve maskinvaren du bruker for å drive opplevelsen. Les selve PC, ikke headsettet i seg selv. Det har nok løst seg med 3000-serien fra NVIDIA, men de fleste av oss har enda ikke de kortene i maskinene våre :)

Lenke til kommentar
Alak87 skrev (58 minutter siden):

Hva var det du brukte sist?

 

Zaith skrev (11 minutter siden):

Er ikke det basically gen 1 headsettene du nevner der? Er ingen historiker, men for min del var HTC Vive og Oculus Rift de første seriøse VR headsettene på markedet 😛

Personlig synes jeg oppløsningen på HTC Vive er helt forferdelig og langt ifra god nok til at man faktisk orker bruke det til daglig mer enn de første ukene mens VR enda er nytt og spennende. Sånn greie som er gøy noen uker så samler støv.

Holdt meg vekke fra VR i nesten 2 år siden ingen av headsettene på markedet var bra nok etter min mening.

 

@Heiti med de høyeste oppløsningene nå (type Reverb G1 og G2 + eventuelle HS fra Pimax) er oppløsningen så høy at du ikke ser pikslene lenger med mindre du virkelig leter. Selv da er det som små sandkorn.

Oppløsningen er ikke lenger et problem, men vi har enda en vei å gå med selve opptikken og synsfeltet.

Synsfelt og opptikk er bra, men ikke perfekt. Jeg føler begrensningene nå ligger for det meste i selve maskinvaren du bruker for å drive opplevelsen. Les selve PC, ikke headsettet i seg selv. Det har nok løst seg med 3000-serien fra NVIDIA, men de fleste av oss har enda ikke de kortene i maskinene våre :)

Jeg er ikke helt sikker på hva det var jeg prøvd. Var en racingsim hos svogeren min. Lurer på om det var Oculus Rift, rundt 2017.

Jeg har 3080 nå, så tenkte at jeg burde gi VR et forsøk. Skal se nærmere på Reverb G1/2.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Heiti said:

 

Jeg er ikke helt sikker på hva det var jeg prøvd. Var en racingsim hos svogeren min. Lurer på om det var Oculus Rift, rundt 2017.

Jeg har 3080 nå, så tenkte at jeg burde gi VR et forsøk. Skal se nærmere på Reverb G1/2.

Dersom du er utstyrt med 3080 vil jeg absolutt tørre si at du bør anskaffe VR. Det blir bare mer og mer VR-spill som er verdt å få med seg. Teknologien er nok kommet for å bli.

 

Sjekk ut MRTV sine videoer, de har veldig mye bra, seriøs og nøytral content om de forskjellige headsettene. For eksempel through the lens videoene hans, så får du ett inntrykk av den faktiske klarheten du kommer til å oppleve

Han har lignende videoer hvor han filmer igjennom linsene i headsettet og sammenligner alle de store headsettene der ute, så kan du se hva som ser best ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tenkte å spille Cyberpunk i dag siden reinstallen av MOH vil ta 6 timer og nå er det fremdeles 2 og en halv time igjen, og kona kommer hjem før det, men er ikke imponet over det spillet, det er kjedelig, mye unteresant preik egentlig, talking simulator. 

Og så bugga det seg, så jeg ikke kommer videre, så da vasker jeg gulvet i stua i stede(for titusene gang denne høsten/vinteren)

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (24 minutter siden):

Tenkte å spille Cyberpunk i dag siden reinstallen av MOH vil ta 6 timer og nå er det fremdeles 2 og en halv time igjen, og kona kommer hjem før det, men er ikke imponet over det spillet, det er kjedelig, mye unteresant preik egentlig, talking simulator. 

Og så bugga det seg, så jeg ikke kommer videre, så da vasker jeg gulvet i stua i stede(for titusene gang denne høsten/vinteren)

Jeg hadde det utrolig gøy med spillet, med lite eller ingen bugs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...