Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (1 time siden):

USB-C på skjermkort skal fungere fint. Jeg hadde det på mitt gamle 1080Ti og Touring kort har ofte det.
I tillegg sies det at selv om man har X570 HK så skal G2 fungere fint så lenge man kobler til medfølgende strøm. Skal ikke være behov for å disable PCIe4 til PCIe3 og annet dilldall.

Personlig skal jeg bruke en USB-C jeg har bakpå hovedkortet. Worst case kjøper jeg meg en enkel USB 3.0 HUB med brytere så jeg enkelt kan slå av headsettet uten å måtte koble det av og på hele tiden.

G2 må meg bekjent være tilkoblet strøm for i det hele tatt fungere, så det løser ikke X570 problemene. At G2 krever direkte strøm var vel en endring de gjorde rett før det kom i produksjon. 

Jeg har lest om folk som har problemer uavhengig hvilken port de bruker (inkl. USB-C), også front porter i enkelte tilfeller. Den mest "sikre" løsningen er GPU usb innganger, PCIe kort eller usb hub. Eller, noen har faktisk problem med det og men det virker som det løser seg så lenge man får "riktig" hub eller PCIe kort. Det er vel også HP sin egen anbefalte løsning og det jeg har lest har vært løsningen hos de fleste.

Hadde ihvertfall sikret meg at USB-hub er innenfor rekkevide dagen du får headsettet så du ikke må bestillle 

image.png.091520f65b4e990d36ddefb398ffa713.png

 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
2 hours ago, MrL said:

G2 må meg bekjent være tilkoblet strøm for i det hele tatt fungere, så det løser ikke X570 problemene. At G2 krever direkte strøm var vel en endring de gjorde rett før det kom i produksjon. 

Jeg har lest om folk som har problemer uavhengig hvilken port de bruker (inkl. USB-C), også front porter i enkelte tilfeller. Den mest "sikre" løsningen er GPU usb innganger, PCIe kort eller usb hub. Eller, noen har faktisk problem med det og men det virker som det løser seg så lenge man får "riktig" hub eller PCIe kort. Det er vel også HP sin egen anbefalte løsning og det jeg har lest har vært løsningen hos de fleste.

Hadde ihvertfall sikret meg at USB-hub er innenfor rekkevide dagen du får headsettet så du ikke må bestillle 

image.png.091520f65b4e990d36ddefb398ffa713.png

 

I følge kilder som har G2 og X570 så gjorde det så :) Trodde også alt dette før jeg fikk den tilbakemeldingen og har lest meldingen si siterer og noen hundre andre før jeg fikk den tilbakemeldingen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er det noen som har har Playstation 5 og har testet den med PSVR?

Har hørt at noen spill har fått et grafisk løft fra PS4 til PS5. Er det stor forskjell på grafikk og ytelse?

Ellers er vel fortsatt største ulempen med PSVR tracking og kontrollere så der må en vel fortsatt vente på PSVR2.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
3 hours ago, Enceladus said:

Er det noen som har har Playstation 5 og har testet den med PSVR?

Har hørt at noen spill har fått et grafisk løft fra PS4 til PS5. Er det stor forskjell på grafikk og ytelse?

Ellers er vel fortsatt største ulempen med PSVR tracking og kontrollere så der må en vel fortsatt vente på PSVR2.

Ikke noe erfaring selv med PSVR hverken 4 eller 5. Men jeg mener Virtual reality Oasis kommenterte at i hvertfall på ett spill var forskjellen nesten ikke merkbar. Og han måtte sjekke at han spilte på riktige innstillinger da han ikke så  noe forskjell. 

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (3 timer siden):

Er det noen som har har Playstation 5 og har testet den med PSVR?

Har hørt at noen spill har fått et grafisk løft fra PS4 til PS5. Er det stor forskjell på grafikk og ytelse?

Ellers er vel fortsatt største ulempen med PSVR tracking og kontrollere så der må en vel fortsatt vente på PSVR2.

Største ulempen med PSVR er oppløsningen på 960x1080 pr øye. Hvilket gjør at alt ser ut som en grøt uansett. Min ligger pent i en kasse og blir ikke brukt. Har ikke hjerte til å legge den ut på Finn egen gang fordi jeg føler at jeg ville drevet med svindel. :) 

Hverken bedre tracking eller PS5 kan rette opp den latterlige lave opppløsningen. Føles like nyttig som Microsoft sitt Kinnect stunt en gang i tiden.

Men hvis det kommer ny type PSVR laget for PS5 med ordentlig oppløsning - da kan det bli interessant. 

Lenke til kommentar
12 hours ago, Dr.Peedee said:

Største ulempen med PSVR er oppløsningen på 960x1080 pr øye. Hvilket gjør at alt ser ut som en grøt uansett. Min ligger pent i en kasse og blir ikke brukt.

Hverken bedre tracking eller PS5 kan rette opp den latterlige lave opppløsningen. Føles like nyttig som Microsoft sitt Kinnect stunt en gang i tiden.

Jeg kan attestere til den der.

PSVR er eksklusivt kult i den forstand at den introduserer deg til konseptet VR. Den er virkelig kun interessant for de som aldri har eid eget VR headsett før, og selv da er den sjeldent i bruk mer enn noen uker før den legges til side. Om noe kan den brukes for å undersøke om VR er noe for deg, og om du bør investere i teknologien ved å kjøpe et dyrere headsett.

Oppløsningen er så lav at den gjør headsettet helt ubrukelig. Dette er et produkt med så lav brukeropplevelse at alt jeg kunne gjøre var å lure på hvordan de kunne velge å lansere et så dårlig produkt?

Sweet spot er også helt forferdelig og gjør en allerede elendig brukeropplevelse enda dårligere. Du kan se for deg å skulle se ut av en liten sirkel med resten av synsfeltet tildekket av et lag hvit brødpose du måtte se igjennom. Du må bli vant til å finjustere synet ved hjelp av hodet.

Trackingen er utrolig bra dog. Betydelig bedre enn Reverb G2 etter min erfaring. Selvfølgelig er det 2D tracking, så det å snu seg i den virkelige verden er ikke aktuelt. Ingen av de spillene jeg noensinne eide på PS4 Pro hadde problemer med dette.

Konklusjon: De som kom fra vanlig PS4 og ikke Pro-versjonen vil selvfølgelig merke en forskjell. Dog, ingen konsolloppgradering kan redde et så dårlig utgangspunkt. Konsollen klarer ikke gjøre ubrukelige skjermer og linser bedre. Kun selve bildene de prosjekterer. Styr unna! Burde aldri vært i butikkene.

Lenke til kommentar

Eureka! Det ser ut som at jeg har løst mine tracking-problemer med G2. Det er godt mulig det her er innlysende for de fleste, men for meg var det altså ikke det. Ved oppsett av WMR, var jeg mer interesert i å hoppe inn i en opplevelse heller enn å bruke tid på konfigurasjon. Da WMR konkluderte med at min daværende spillzone ikke var stor nok, ble jeg tvungen til å konfigurere stillestående seated/standing for å komme meg videre i oppsettet. Siden jeg er noldus i VR av den grunn at jeg kun har eid PSVR i fortiden trodde jeg ikke det hadde så mye å si.

Har tenkt flere ganger at jeg burde gå tilbake og prøve dette, men har endt opp med å utsette det igjen og igjen. Jeg trodde virkelig ikke det skulle ha noe å si på selve trackingen, men den fungerer mye bedre nå Godt mulig det ikke er relevant for trackingen, men siden mine problemer er borte nå så tenker jeg at det må ha vært det? Jeg spilte jo stående mens jeg bevegde meg rundt i rommet selv om jeg ikke hadde konfigurert for dette. Jeg har hele tiden syntes det var rart at jeg ikke kan lene meg frem IRL for å inspisere ting in-game nærmere, da det var en greie i PSVR. Konkluderte med at det sikkert var en begrensning i spillet som hindret dette. Det var altså bare at jeg ikke hadde satt opp room-scale, noe som heller ikke trengtes i PSVR.

I Saints & Sinners har jeg ikke på lenge opplevd at et angrep har feilet helt PGA trackingproblemer. I Asgard's Wrath kan jeg kaste økser både fra over skulder og fra siden uten issues. Det er generelt mye enklere å sikte nå med våpen i de fleste spill. Trackingen er ikke perfekt, men nesten feilfri. Jeg kan endelig forstå de YouTuberne som forsvarte trackingen.

Vil dele dette siden det kanskje er flere der ute som sliter med trackingen og kanskje ikke automatisk forstår at room-scale er relevant.

 

På den annen side fikk jeg mamut grips for noen dager siden, og det har løst problemene mine med accidental button clicks som ødela mye av opplevelsen. Hendene blir langt mindre svette, og kontrollerne ligger mye bedre i hendene. Jeg må likevel advare og si at "confirmed fit for G2" som de reklamerer med etter min erfaring ikke helt stemmer. Kontrollene sklir regelmessig ut av mamut grepene, slik at jeg må ta meg tid til å dytte de ned i grepene igjen. Det er ikke så lett som det høres ut når man har en kontroller på hver hånd, og helst ikke skal klemme ned noen knapper i prosessen. Har vurdert å bruke noe form for festemiddel/lim for å holde de på plass, men har ikke klart tenke ut noen bra løsning som ikke skader kontrollen eller grepet helt enda.

Med andre ord; vurder å vente til en bedre versjon av mamut grips kommer som er hakket mer fit for G2 enn den de selger nå :)

 

Har også bestilt cover for frankenfov, siden man visstnok kan eliminere all light bleed fra nesen dersom man gjør det rett. Blir spennende å se hva det har å si for FoV.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Zaith said:

Jeg har hele tiden syntes det var rart at jeg ikke kan lene meg frem IRL for å inspisere ting in-game nærmere, da det var en greie i PSVR

Heh! Dette høres jo nesten ut som om du har spilt i 3dof og ikke 6dof (degrees of freedom) som var tilfelle med den gamle Oculus DK1, GearVR og Google Cardboard VR. Ja det skulle være ganske stor forskjell hvis det var tilfelle :p

Lenke til kommentar
3 hours ago, Enceladus said:

Heh! Dette høres jo nesten ut som om du har spilt i 3dof og ikke 6dof (degrees of freedom) som var tilfelle med den gamle Oculus DK1, GearVR og Google Cardboard VR. Ja det skulle være ganske stor forskjell hvis det var tilfelle :p

Ikke prøvd noen av de der selv, men det kan høres ut som at det kan stemme. I mitt hode burde da kameraene fungere like fint for tracking uavhengig av om du har satt opp room boundaries.

Kan det være at trackingen mister Z-aksen, altså at du får tracking uten dybde om man ikke setter opp dette? Siden headsettet ikke har rommet å forholde seg til MTP å spore dine bevegelser i det fysiske rom. At du får 2D-tracking på en måte?

Tenkte liksom at den sikkert uansett ser gjenstander og vegger i rommet, men kanskje ikke.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Theo343 said:

 

"I can see the edges of the screen" Jeg vet ikke jeg, er det egentlig en positiv ting? Er ikke det en reminder om at du ser på en skjerm og at mye immersion forsvinner med det? Jeg har bestilt den originale frankenfov. Venter med spenning og er egentlig innstilt på at jeg skal bli skuffet og gå tilbake til den som fulgte med.

Angående G2 ser det ut som at det er en debatt om sweet spot. Mange mistenker at reviewers/influencers fikk hånd-plukne modeller som ble grundig testet før de sendtes ut. Kan forstå at de ikke vil risikere sende et produkt med feil til de som skal reklamere mest :D

Uansett er det en stor mismatch mellom reviews som påstår nær kant til kant klarhet og brukere som melder om veldig liten sweet spot.

Personlig hadde jeg som tidligere nevnt en decent sweet spot, før jeg forsto hvordan jeg skulle sette headsettet best på hodet, stramme straps, tilte skjermen helt inntil ansiktet og justere IPD riktig. Nå vil jeg påstå 80-90% av skjermen er veldig klar. Fra topp til bunn er den nesten helt klar, mens det kun er helt på sidene jeg merker noe særlig til at det blir blurry.

Jeg har hele tiden antatt at de som klager ikke har justert det riktig, men nå blir jeg nysgjerrig på om jeg bare har vært heldig som fikk en feilfri modell :)

Lenke til kommentar

Flere som fortsatt har leveringsdato på G2 fra Komplett i morgen?

Zaith:
Modden er hovedsaklig for de som har øynene plassert slik i hodet slik de får lavere FOV enn reklamert. MRTV sier han såvidt kunne se kanten på skjermen et øyeblikk, ikke konstant samt andre sier ikke det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Zaith skrev (2 timer siden):

"I can see the edges of the screen" Jeg vet ikke jeg, er det egentlig en positiv ting? Er ikke det en reminder om at du ser på en skjerm og at mye immersion forsvinner med det? Jeg har bestilt den originale frankenfov. Venter med spenning og er egentlig innstilt på at jeg skal bli skuffet og gå tilbake til den som fulgte med.

Angående G2 ser det ut som at det er en debatt om sweet spot. Mange mistenker at reviewers/influencers fikk hånd-plukne modeller som ble grundig testet før de sendtes ut. Kan forstå at de ikke vil risikere sende et produkt med feil til de som skal reklamere mest :D

Uansett er det en stor mismatch mellom reviews som påstår nær kant til kant klarhet og brukere som melder om veldig liten sweet spot.

Personlig hadde jeg som tidligere nevnt en decent sweet spot, før jeg forsto hvordan jeg skulle sette headsettet best på hodet, stramme straps, tilte skjermen helt inntil ansiktet og justere IPD riktig. Nå vil jeg påstå 80-90% av skjermen er veldig klar. Fra topp til bunn er den nesten helt klar, mens det kun er helt på sidene jeg merker noe særlig til at det blir blurry.

Jeg har hele tiden antatt at de som klager ikke har justert det riktig, men nå blir jeg nysgjerrig på om jeg bare har vært heldig som fikk en feilfri modell :)

Plassering på hodet viste seg å være veldig viktig for sweetspot for meg også. Reima må ned langt nok på bakhodet. Først da kommer den i riktig vinkel og med riktig avstand  Trodde jeg hadde det riktig en hel langhelg fordi det satt jo behagelig også når det var feil. men neida... 

Stoler ikke på disse alt for kritiske reviews etter jeg fikk min egen. Noen tar så latterlig feil at det er komisk. Kan umulig ha satt seg inn i korrekt bruk.  Eller at de trenger sine gode kontakter med Oculus og Facebook.  Stygt å beskylde noen for det, men kan søren meg lure.

Jeg vil Sammenligne litt mellom Reverb G2 og Facebook Quesy 2 fordi jeg har begge,  liker begge, og ser en del youtubere er merkelig negative til G2 mens Quest 2 får mye positivt: 

G2 er langt fra perfekt til alle spill, men er perfekt til simulator og bilspill.  Og når facebookyoutuberne ikke kan klage på hverken oppløsning, eller håndtracking i slike spill fordi dette brukes da lite, så kastet de seg over sweet spot... og hvordan motbevise det? De kan jo si at det er deres opplevelse når andre sier sweet spot er bra. 

Sammenlignet med Facebook Quest 2 så har Reverb G2 disse fordelene:

Bedre komfort. Bedre farger. Bedre kontrast. Bedre sortnivå. Trinnløs nøyaktig IPD justering. Høyre oppløsning med bedre optikk=klarere/skarpere bilde. Bedre lyd. Mindre/nesten fraværende screen door effekt. Mindre God rays (viktig). Ingen kompresjons artifakter og lægg i SteamVr spill.

Headset trackingen er lik mellom de to. Så Facebook Quest 2 har så langt kun bedre håndtracking. Og trådløst som sine fordeler.  Og det er jo viktig og bra. Og for mange viktigst. 

Dessverre krever G2 mer av brukerne for å få den beste opplevelsen. 

Om det blir noen Frankenfov mod på meg tviler jeg på. Happy slik den er. Kanskje med tiden... 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Dr.Peedee said:

Plassering på hodet viste seg å være veldig viktig for sweetspot for meg også. Reima må ned langt nok på bakhodet. Først da kommer den i riktig vinkel og med riktig avstand  Trodde jeg hadde det riktig en hel langhelg fordi det satt jo behagelig også når det var feil. men neida... 

Stoler ikke på disse alt for kritiske reviews etter jeg fikk min egen. Noen tar så latterlig feil at det er komisk. Kan umulig ha satt seg inn i korrekt bruk.  Eller at de trenger sine gode kontakter med Oculus og Facebook.  Stygt å beskylde noen for det, men kan søren meg lure.

Jeg vil Sammenligne litt mellom Reverb G2 og Facebook Quesy 2 fordi jeg har begge,  liker begge, og ser en del youtubere er merkelig negative til G2 mens Quest 2 får mye positivt: 

G2 er langt fra perfekt til alle spill, men er perfekt til simulator og bilspill.  Og når facebookyoutuberne ikke kan klage på hverken oppløsning, eller håndtracking i slike spill fordi dette brukes da lite, så kastet de seg over sweet spot... og hvordan motbevise det? De kan jo si at det er deres opplevelse når andre sier sweet spot er bra.

Om det blir noen Frankenfov mod på meg tviler jeg på. Happy slik den er. Kanskje med tiden... 

Er så enig i det du skriver. Jeg ser hvor mye omtale og oppmerksomhet Quest 2 får i forhold til Reverb G2 (og de andre konkurentene). Jeg klarer ikke la vær å tenke; hvor mange av de glisende ansiktene som holder en Quest 2 ved siden av seg i videobildene sine som er kjøpt og betalt? YouTube vet at jeg liker å se VR filmer, og algoritmen deres eksponerer meg for mye forskjellig.

Bare se på eksempelet under:

2016986926_Screenshotfrom2020-12-2211-21-32.png.bb14ee6718da82f910c3521ebed78de6.png

Akkurat hvor synlig Quest 2 og kontrollerne er, hvordan ansiktet gir så inntrykk av at han har the time of his life med den dingsen der! Det er så positive wibes at jeg kjenner at jeg får lyst på en Quest 2 selv allerede før jeg har sett videoen. Markedsføringsstrategien er på plass iallefall.. Er han ansatt hos Facebook? Det er ingen hemmelighet at Facebook har influencerprogrammer, men akkurat mengden av materiale der ute og ikke minst hvordan så mye av det er så overhvelmende positivt vinklet får meg til å tro at Facebook svir av mange løk på å få YouTubere til å reklamere for produktene sine.

Til sammenligning kan et noe mer nøytralt videobilde se slik ut:

954183987_Screenshotfrom2020-12-2211-26-44.png.8055543eaf40a72b7e7b3bde9d194084.png

De som ikke er så obviously kjøpt og betalt av Facebook melder som regel at headsettet er veldig bra, spesielt MTP pris. Det er langt ifra det beste der ute, men det er ganske mange som prøver litt for hardt å fremstille det på den måten. Spesielt nå som det florerer med "fake news" fra reviewers og brukere som klager på G2 (var en av de selv helt til jeg fikk alt riktig konfigurert) :D

 

Det jeg oppleverer vil jeg beskrive som social engineering, spesielt på en så stor skala.. Grensen mellom det og reklame/salg er ganske vag dog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zaith skrev (På 21.12.2020 den 8.52):

Har også bestilt cover for frankenfov, siden man visstnok kan eliminere all light bleed fra nesen dersom man gjør det rett. Blir spennende å se hva det har å si for FoV.

Vel, du kan jo alltids bare holde headsettet med hånda uten cover for å se hvor mye FOV du har å hente. Tenker jeg venter til jeg får gjort det med å bestille mod evt.

Det har vært så mange forskjellige og motstridende kommentarer. "Mye mer FOV!" "Ingen forandring!" "Helt ny verden!" "Same old."

Noen må jo være litt spesielle her.

Endret av Etheralking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...