Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
36 minutes ago, Etheralking said:

Det eneste minuset med Vive-løsningen er at Vive-wands er noe å bli vant til, de er ikke de mest naturlig ergonomiske. Pluss at de er relativt tunge. Men du snakka om å bli sliten tidligere med en positiv tone så da er vel heller ikke litt ekstra tyngde på kontrollene nødvendigvis spesielt dumt heller ;)

Haha jada, det er slettes ikke negativt om man svir av noen kalorier mens man har det gøy :D Da kan man spise mer sjokolade med god samvittighet senere ;)

Jeg tror nok en løsning som ikke krever at jeg har et ekstra headsett og med kontrollere som faktisk føles bra er det beste. Spørs jo da, jeg betaler ikke 10 000 for en slik løsning. Et sted må grensen gå.

Jeg har de siste ukene etter at jeg fikk headsettet følt at jeg har vært på en never ending acid trip. Turte ikke nevne det for noen fordi jeg trodde jeg hadde blitt sprøyte gal eller verre. Etter litt research ser jeg at det er helt normalt og at mange opplever det. Er en veldig merkelig følelse. Alt fra at hendene sine føles som at de ikke er dine hender, til at tekst eller elementer fra en ordinær monitor/mobilskjerm "popper ut" og får en viss 3D effekt i seg. Noen ganger flytter hele verden seg, type hopper litt til ene siden eller andre akkurat som når selve orienteringen på headsettet ikke virker helt.

Verst var det spesielt de første timene med mobilen etter at jeg fikk headsettet. Trodde virkelig jeg var i ferd med å miste grepet om virkeligheten. Vet ikke helt hva jeg skal si om det, tidvis er det egentlig mest interesant heller enn plagsomt.

Er det flere her som opplever det?

 

Lenke til kommentar
Zaith skrev (25 minutter siden):

Haha jada, det er slettes ikke negativt om man svir av noen kalorier mens man har det gøy :D Da kan man spise mer sjokolade med god samvittighet senere ;)

Jeg tror nok en løsning som ikke krever at jeg har et ekstra headsett og med kontrollere som faktisk føles bra er det beste. Spørs jo da, jeg betaler ikke 10 000 for en slik løsning. Et sted må grensen gå.

Jeg har de siste ukene etter at jeg fikk headsettet følt at jeg har vært på en never ending acid trip. Turte ikke nevne det for noen fordi jeg trodde jeg hadde blitt sprøyte gal eller verre. Etter litt research ser jeg at det er helt normalt og at mange opplever det. Er en veldig merkelig følelse. Alt fra at hendene sine føles som at de ikke er dine hender, til at tekst eller elementer fra en ordinær monitor/mobilskjerm "popper ut" og får en viss 3D effekt i seg. Noen ganger flytter hele verden seg, type hopper litt til ene siden eller andre akkurat som når selve orienteringen på headsettet ikke virker helt.

Verst var det spesielt de første timene med mobilen etter at jeg fikk headsettet. Trodde virkelig jeg var i ferd med å miste grepet om virkeligheten. Vet ikke helt hva jeg skal si om det, tidvis er det egentlig mest interesant heller enn plagsomt.

Er det flere her som opplever det?

 

Jeg liker at du sier interessant. Jeg tenker at det ikke nødvendigvis trenger å være så dumt man tillater seg å sette litt spørsmålstegn med hva det er som egentlig skjer, og hva som egentlig er hva, når man opplever ting som rokker litt ved båten.

Tror alle til en eller annen grad opplever dette. Kona mi opplevde en ganske sterk dissosiasjon fra virkeligheten som var plagsom for henne.

Jeg har vært ute en vinternatt for å si det sånn og blir ikke i det minste overrasket av at det kastes en kurveball min vei i ny og ne. Men når det er sagt så opplever jeg det ikke spesielt plagsomt. Heller, som du sier, interessant. Og en grei påminner, på en måte, av at ting ikke nødvendigvis er så cut and dry som vi kanskje tror at de er noen ganger.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Zaith said:

Bor i liten leilighet som jeg deler med kjæreste som lider av kameranoya, så det må vel settes opp og plukkes ned igjen for hver play session isåfall :S

Da er det jo bare en fordel at lighthouse boksene ikke er kameraer i det hele tatt. De er ikke koblet til noe som helst og sender kun ut små IR-lys veldig raskt. Med andre ord, de kan nok stå permanent :)

Lenke til kommentar
1 hour ago, Etheralking said:

Jeg liker at du sier interessant. Jeg tenker at det ikke nødvendigvis trenger å være så dumt man tillater seg å sette litt spørsmålstegn med hva det er som egentlig skjer, og hva som egentlig er hva, når man opplever ting som rokker litt ved båten.

Tror alle til en eller annen grad opplever dette. Kona mi opplevde en ganske sterk dissosiasjon fra virkeligheten som var plagsom for henne.

Jeg har vært ute en vinternatt for å si det sånn og blir ikke i det minste overrasket av at det kastes en kurveball min vei i ny og ne. Men når det er sagt så opplever jeg det ikke spesielt plagsomt. Heller, som du sier, interessant. Og en grei påminner, på en måte, av at ting ikke nødvendigvis er så cut and dry som vi kanskje tror at de er noen ganger.

Jeg vil også si jeg opplevde noe lignende som din kone gjorde, mulig som en følge av alt det andre. Når jeg luftet hunden senere på kvelden var det i mangel av evne på å forklare det bedre; som at verden rundt meg ikke var like så solid virkelighet som før. Det var som å være i VR fremdeles, bare med real life graphics der jeg tuslet nedover gaten og følte meg helt fjern. Det fulgte meg i samtaler med mennesker, der det føltes mer som en NPC encounter heller enn en samtale med et ekte menneske. For å ikke snakke om den jævla mobilskjermen som kontinuerlig fløt ut av telefonen min og svevde foran den.

Har alltid vært veldig interesert i "tricks of the mind" og opplevelser som tar deg litt ut av dit eget sinn, så jeg synes det var mer spennende å observere hva jeg gikk igjennom selv om jeg ikke klarte sette spikre fast at det var PGA VR at jeg følte alt dette før i dag. Vil på ingen måte beskrive det som ubehagelig, mer interesant å legge merke til alle de rare småtingene og samtidig på noen måter behagelig siden jeg ble litt mer distansert til verden rundt meg :)

Kjæresten har nå ikke helt kameranoya, men føler seg ubekvem ved kameraer i nærheten. Forstår jo det, du vet aldri helt sikkert at telefonen din ikke filmer deg mens du bruker den for eksempel. Siden hun er sykepleier og cirka null teknisk kompetent av seg tror jeg nå det er en fare for at hun ikke forstår at "Den boksen oppe i taket der som ser ned på deg er ikke et kamera" :D

@Theo343 jeg bruker RTX 2080 Max-Q sin USB-C. Tror da den skulle holde greit? Problemene med tracking er for det meste ved bevegelser når ansiktet eller som kommer fra over skulderen eller fra siden bakfra. Slappe armer som henger rett ned er også et problem. Poenget mitt er at trackingen fungerer flott når kontrollerne er foran headsettet. Siden det kun er enkelte bevegelser/handlinger som er issuet, tror jeg ikke det er noe slikt som er årsaken. Er nok bare at kameraet ikke klarer se kontrolleren når den kommer fra bak deg, men MTP bevegelsen, hastigheten og retning den "dukker opp fra" burde G2 kunne klare å tolke det. Samme med når armene henger rett ned. Hvor var de på vei før de gikk ut av kameraets synsfelt? På vei rett ned? Da er de sikkert der nede enda frem til de kan sees igjen. Mulig G2 på desperat jakt etter kontrollerne tolker alt lys som kontrolleren og tar opp andre ting som ellers ville blitt ignorert?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

Har sett at en del tracking issues på G2 kan være pga. USB porten på hovedkortet ditt?

Hvilken powered USB hub har dere kjøpt?

Hånd trackingen på G2 varierer fra ganske god til problematisk avhengig av hvilket spill. Personlig har jeg størst problem med Population One, mens det fungerer bra i Onward, HL Alyx og Pavlov. 

Så må man kaste inn effekten av forventninger der også. Jeg vil si at Quest 2 håndtracking er overraskende bra til å ikke bruke light houses.  Mens G2 viser svakheter som Quest 2 ikke har med håndtracking.  Personlig er jeg svært fornøyd med G2 håndtracking,  og i det siste foretrukket G2 framfor Quest 2 på HL Alyx f.eks. 

Dessverre tror jeg ikke man uansett USB løsninger eller hva slags batterier man har i kontrollene eller perfeksjonering av lysforhold i rommet ikke vil oppnå like god hånd tracking som Quest 2. 

Men man vinner mye i klarhet, farger, kontrast og sortnivå på G2 framfor Quest 2. 

Håndtrackingen på G2 er bedre enn de negative youtube anmeldelsene hevder. De er i overkant negative.  De lever av - og ønsker views, og vet hvordan man får liv i kommentarfeltene sine. Men begrensinger,  ja jøss, og ikke så bra som Quest 2 altså på det ene punktet. Jeg har begge, bare så det er sagt :)

 

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Da er jeg ferdig med MOH.

9.6 timer brukte jeg. Så en bra lengde på spillet. Lengre enn de fleste singlepayer FPS kampanjer. 

Jeg prøvde å bruke stocken min,  får ikke heptic saken til å funke,  selv om man skal kunne få den til å automatisk gjøre om ristingen i kontrollene til rekyl. 

Men garanden passet til stocken, og gjorde den til det mest effektive våpenet i spillet.  Dessverre passet ikke den Thompson,  men det viste jeg jo, da man må holde den jævlig langt unna ansiktet for at sikte skak være ca. Riktig.  Utrolig hvor mye stocken hjelper på innlevelsen og ikke minst effektiviteten.  Selv om kloss hold er garand med stock mer effektiv enn thompson uten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (På 14.12.2020 den 21.39):

Hva kjører du av options på DCS? det spillet krever jo masse selv ikke i VR, hvor nye resolution bruker du på G2 og hvilke grafikk options bruker du på selve spillet.

DCS graphic options Tab:

Textures: High,  Terrain Textures: High,  Civ Traffic: Off,  Water: Medium,  Visib Range: High,  Heat Blur: Off,  Shadows: Flat Only,  Resolution: 1920x1080 (påvirker ikke headsettets resolution), Aspect Ratio: 1.77777777,  Res of cockpit display: 1024,  Deph of Field: Off,  Lens Effects: None,  Motion Blur: off,  SSAA og SSLR: Off.

Clutter/Grass: 240, Trees Visibility: 65%, Pre-load status: 117800, Chimney Smoke densisty: 0, Gamma: 1.9,  Ansinotrphic Filtering: 16x, Terrain Object Shadows: Flat,  Cockpit Global Ilum: Off, Messages Font Scale: 1, Scale GUI: 1,  Rain Droplets: Unchecked, Vsync: Unchecked, Full Screen: Checked

DCS VR Options Tab:

Enable VR headset: Checked,  Pixel Density: 1.0,  Use Mouse: Checked,  Cursor confined to game window: Checked,  Use Hand controllers: Unchecked (bruker ikke de personlig),  Force IPD distance: Unchecked,   Use built-in audio device: Checked,  Hand grip interaction only when....: Unchecked,  Bloom Effect: Unchecked,  MSAA Mask Size: 1.0

Steam VR options: Resolution: 100% (3000 ett eller anna x 3000 ett eller anna), Advanced anti aliasing: off,   WMR Motion Reprojection: Forced on - Viktig, man greie ikke kjøre dette i 90fps uansett, så da låser jeg den på 45, og får doblingen kunstig istedet.

Som du ser så kjører jeg uten Anti aliasing i spillet nå. Det er pga SteamVR resolution på 100%, noe som gir noe av effekten åkke som og som klarer opp bildet også. Man kan sikkert prøve seg fram med lavere SteamVr resolution og noe AA, 2x eller 4x. Har ikke hatt tid til å prøve hva som funker best. Jeg spiller ikke online, noe som krever mer krefter som regel. Noe flytyper krever mere enn andre, F14 Tomcatn f.eks krever mer enn A-10n. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Etter å ha investert noen timer i Zero Caliber må jeg konkludere med at det har ødelagt FPS for meg, mulig for alltid. Klarer ikke se meg selv gå tilbake til å nyte vanlige FPS igjen. Det er bare så sinnsykt heftig rått! Å faktisk dukke IRL bak kasser, kikke frem fra dekning, måtte dra opp kulen i kammeret etter magasinbytte, holde våpenet som du ville ha gjort i virkeligheten. Føler meg som Rambo der jeg "løper rundt" og er bad ass. Tidvis så intenst at svetteperlene renner nedover ryggen. For meg føles det som at jeg faktisk har det våpenet i hendene og man slutter tenke over at det bare er virtuelt. Vil beskrive det som følelsen av å spille paint ball.

Alle andre VR spill har falt litt til siden etter at jeg fyrte opp det her. Dersom noen ikke har prøvd, gi det et forsøk

https://store.steampowered.com/app/877200/Zero_Caliber_VR/

Fått 9/10 de fleste steder av gode grunner. Grafikken begynner bli outdated dessverre, men det ser på ingen måte dårlig ut. Ble svært skuffet over at HK416 ikke er med i spillet dog. Hadde håpet å få litt nostalgiafølelse fra tjenestetiden, men man kan ikke få alt her i verden :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, Cirriform said:

Uff, nå har datoen forandra seg til 30. desember på ordren min også. 

 

*Insert NOOOO.gif*

N vart eg skræmt, men min står "enn så lenge " på 23.

53 minutes ago, Zaith said:

Etter å ha investert noen timer i Zero Caliber må jeg konkludere med at det har ødelagt FPS for meg, mulig for alltid. Klarer ikke se meg selv gå tilbake til å nyte vanlige FPS igjen. Det er bare så sinnsykt heftig rått! Å faktisk dukke IRL bak kasser, kikke frem fra dekning, måtte dra opp kulen i kammeret etter magasinbytte, holde våpenet som du ville ha gjort i virkeligheten. Føler meg som Rambo der jeg "løper rundt" og er bad ass. Tidvis så intenst at svetteperlene renner nedover ryggen. For meg føles det som at jeg faktisk har det våpenet i hendene og man slutter tenke over at det bare er virtuelt. Vil beskrive det som følelsen av å spille paint ball.

Alle andre VR spill har falt litt til siden etter at jeg fyrte opp det her. Dersom noen ikke har prøvd, gi det et forsøk

https://store.steampowered.com/app/877200/Zero_Caliber_VR/

Fått 9/10 de fleste steder av gode grunner. Grafikken begynner bli outdated dessverre, men det ser på ingen måte dårlig ut. Ble svært skuffet over at HK416 ikke er med i spillet dog. Hadde håpet å få litt nostalgiafølelse fra tjenestetiden, men man kan ikke få alt her i verden :D

Zero caliber greide jeg aldri å like, men jeg har bare prøvd singleplayer. 

Selv syns jeg Contractors gir mye bedre følelse, der kan man også customize våpen før man spiller. Coopen der er heftig,  er helt krampe ferdi i hendene og armene etter å ha holdt på stocken, etter en times tid.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Gunfreak said:

N vart eg skræmt, men min står "enn så lenge " på 23.

Zero caliber greide jeg aldri å like, men jeg har bare prøvd singleplayer. 

Selv syns jeg Contractors gir mye bedre følelse, der kan man også customize våpen før man spiller. Coopen der er heftig,  er helt krampe ferdi i hendene og armene etter å ha holdt på stocken, etter en times tid.

Av nysgjerrighet; hva med det likte du ikke? :)

Jeg var langt ifra noen fan etter tutorialen ei eller de første missionene, men det endret seg kjapt.

Jeg har også foreløpig bare spilt singleplayer, men er veldig ladd for multiplayer nå. Du kan customize våpenet ditt i Zero Caliber dog. Det gjør du jo alt i tutorialen? Elsker at du faktisk må plukke opp og sette på attachmentet på rett sted selv også :D

Føler Contractors gav litt mer CS wibes, om jeg ikke blander det med Onward? Har ikke prøvd det selv, men er mer fan av type Battlefield enn CS.

Lenke til kommentar
Zlatzman skrev (På 16.12.2020 den 21.47):

Da har jeg fyrt opp. Etter litt trøbbel i starten (13-14 error, 7-14 error, 4-1 error og klarte bare finne én håndkontroll) fikk jeg startet opp. Front-panel USB ser ut til å fungere så langt.

Slet med å plassere det på hodet, og fant ikke ut hvordan jeg ser hvilken IPD headsettet står på. Hjelper ikke at jeg hadde rotet bort linsene mine, og brillene passer ikke inni. Skal få ordnet med linsene i morgen, så blir det lettere å se om det er klart eller ikke.

Jeg har X570 og 2080Ti. Hva tror du om å plugge den inn i USB C kontakten på skjermkortet, vil det virke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...