Gå til innhold

KOMMENTAR: Nintendo må gjøre noe for å snu den negative trenden


Anbefalte innlegg

Som et ekstra element bør det kanskje nevnes at NoA og NoE også "lokaliserer" ut svært mye av "upassende mot vestlige verdier" innhold i mange av spillene sine. Nyeste eksempelet var vel Fire Emblem: http://nichegamer.com/2016/01/nintendo-also-removed-the-petting-mini-game-in-fire-emblem-fates/

 

Her finner en også mange av hardcore old-school Nintendo fansen, som nå har nådd voksen alder, som kanskje raser mest.

 

Trykte like i stedet for svar ved et uhell, menne :p

 

I Fire Emblem-tilfellet tok de ut noe det i grunnen er hårreisende at ble med i den japanske utgaven.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

At Nintendo har en stor jobb foran seg hvis de skal fortsette å henge med de største er for oss en "jorda er rund" kommentar, men når det gjelder løsningene er det mer ullent. Nintendo trenger ikke å være enige, men det er ganske sikkert at de har hørt argumentet. "Hva, folk vil ha en playstation-klone med Nintendo-spill? Det har ikke falt oss inn engang! Ok, da starter vi med det!" Lite sannsynlig. 

 

 

Men det var ikke det du kritiserte og kaldte "jorda er rund", det var løsningene du siktet til. Du kritiserte de for å være de samme gamle.

 

Det er sannsynlig at nintendo har hørt argumentet før ja, og? Det betyr ikke at nintendo har rett om de velger å ikke høre på det.

 

AtW

 

 

 

Det skrev jeg ikke spesifikt, det er din egen tolkning. Men se her, så skal jeg oppsummere hva jeg mener:

 

Nintendo har problemer med å oppnå samme suksessen som tidligere: Åpenlyst nå, og har vært i samme situasjon i mange år. (Jorda er rund)

Nintendo bør gjøre dette for å oppnå samme suksess som tidligere: Det har ikke vi noe som helst grunnlag for å uttale oss om, annet enn hva våre egne preferanser er, og det er ganske merkelig å tenke at Nintendo sitter der helt uvitende om stort sett alle mulige produktideer og businessmodeller som kan implementeres uten å risikere massive tap. 

 

 

Jo, det gjorde du, her er sitatet:

 

"Sorry, Øyvind, men du gjør samme de samme feilene  i artikkelen din, som du mener Nintendo gjør med sine produkter. Lite nytt til bordet, repeterer velkjente temaer. Disse dommedagsprofetiene og løsningene fra Nintendo-nostalgikeren er det hauger av der ute på nettet."

 

Du nevner spesifikt at løsningene er endel av det som repeteres

 

Du kan jo gjerne mene det er poengløst å kritisere firmaer, men erfaring viser at firmaer ikke alltid gjør de rette valgene. Man kan alltid komme med argumentet "firmaet vet bedre enn oss", men det er det ikke alltid de gjør.

 

AtW

 

 

Nei, basert på det sa du at jeg sikter til at kun løsningene blir repetert, noe jeg ikke forstår hvordan eller hvorfor det skulle tolkes på den måten. Uansett har presisert hva jeg mener i påfølgende innlegg, og er ikke interessert i å kverulere videre på dette utsagnet, siden det er rett og slett ikke interessant.  

 

Firmaer gjør ikke alltid de rette valgene, og kan gå fra å være kjemper til dverger i løpet av få år (Hei på deg, Nokia). Men å komme med etterpåklokskap, hvor lite tid de har igjen og og fan-visdom for å få Nintendo på rett kjøl igjen er en håpløs diskusjon. Det skal være et særskilt råtten firma for at de faktisk kunne erstatte sine egne folk med uerfarne fans for å oppnå større suksess. Folk tror alt er så lett. "Bare lag en kraftigere maskin med en standard kontroller". Det er en typisk og banalt utsagn som forenkler virkeligheten, og som ikke tar for seg viktige faktorer. Hvis Øyvind vil lage en interessant artikkel om Nintendo, så må han gå mer i dybden og presentere andre ting enn hans egne erfaringer og mulige løsninger. Ta med deres økonomiske situasjon, ta med for/mot argumenter i avgjørelser gjeldende hardware utover egne preferanser, som markedstrender i japan vs resten av verden, kost rundt r&d, profittmarginer på komponenter i forhold til konkurrentene, og andre ting som Nintendo må bry seg om, men som ikke gamere alltid tenker noe over. Hva Nintendo bør gjør vet ingen, og kanskje ikke dem selv engang, men før vi dømmer dem nedenom og hjem så får vi se hva de har tenkt å gjøre med NX, så får vi heller finne frem dommedagsprofetiene igjen etterpå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen har forslått at man skal erstatte alle i Nintendo med fans. Om du synes det er en håpløs ting å debattere om firmaer gjør det rette, så er mitt forslag at du lar være. Argumentasjonen din hittil er full av overdrivelser og framstilling av ekstreme svart/hvitt-scenario, du bidrar ikke akkurat til noen nyansert debatt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ingen har forslått at man skal erstatte alle i Nintendo med fans. Om du synes det er en håpløs ting å debattere om firmaer gjør det rette, så er mitt forslag at du lar være. Argumentasjonen din hittil er full av overdrivelser og framstilling av ekstreme svart/hvitt-scenario, du bidrar ikke akkurat til noen nyansert debatt.

 

AtW

 

 

Nei, men å overlate beslutningene til fansen er jo litt av det samme. Personlig tror jeg Nintendo hadde vært konkurs i løpet av et år eller to hvis de hadde gjort inngrepene nødvendige for å følge dem. Jeg mener du tar fullstendig feil hvis du mener at en dyptgående debatt i Nintendos situasjon, utover gamle fans sine preferanser i produktene, ikke bidrar til en mer nyansert debatt. Hvis vi skal diskutere hvordan vi kunne ha forbedret Nintendo, så må vi faktisk tenke litt lenger enn "bedre grafikk hadde gjort susen". Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å fremstille det som et svart/hvitt-scenario. 

Lenke til kommentar

Skikkelig maskinkraft, ingen rare gimmicker og (mange) flere tredjepartstitler. De har ikke råd til å lage enda et rart konsollkonsept som kun har de samme Mario- og Zelda-spillene som de har laget siden NES.

 

Skikkelig maskinkraft vil ikke gjøre noe som helst fra eller til. Det er ikke maskinkraft som selger mange konsoller. Det er spillene som selger den.
 
Gang på gang har man sett at Nintendo har kommet ut med "dårligere" hardware enn konkurrentene, men de "vant" likevel både håndholdt-markedet med GameBoy og DS, og hjemmemarkedet med NES, SNES og Wii.
 
Jeg ser ellers at artikkelen nevner Mario, men bare Mario i 3D. Hva med New Super Mario Bros. som vitaliserte salget av både DS og Wii? Det er tydelig at Mario i 2D er noe folk vil ha, men Nintendo er altfor opptatt av 3D.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Skikkelig maskinkraft, ingen rare gimmicker og (mange) flere tredjepartstitler. De har ikke råd til å lage enda et rart konsollkonsept som kun har de samme Mario- og Zelda-spillene som de har laget siden NES.

 

Skikkelig maskinkraft vil ikke gjøre noe som helst fra eller til. Det er ikke maskinkraft som selger mange konsoller. Det er spillene som selger den.
 
Gang på gang har man sett at Nintendo har kommet ut med "dårligere" hardware enn konkurrentene, men de "vant" likevel både håndholdt-markedet med GameBoy og DS, og hjemmemarkedet med NES, SNES og Wii.
 
Jeg ser ellers at artikkelen nevner Mario, men bare Mario i 3D. Hva med New Super Mario Bros. som vitaliserte salget av både DS og Wii? Det er tydelig at Mario i 2D er noe folk vil ha, men Nintendo er altfor opptatt av 3D.

 

Jeg tolker han dithen at mer maskinkraft er nødvendig for å få multiplatformspillene ut på Nintendo sin konsoll, og i forlengelsen av dette skap en konsoll som blir interessant også for andre enn hardbarka fans. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan hende det finnes en annen vei - å drite i multiplattform og heller satse beinhardt på litt rimeligere (produksjonskost) spill enn AAA-utgivelser til et mindre publikum og indie-utgivelser. Sånn det er nå har verken PS4 eller Xbone noe særpreg i det hele tatt, og det er ikke umulig at det kan lønne seg å selge til de 10.000.000 største spillnerdene i stedet for alle gamerne som må ha det feteste av maskinvare.

 

Blir spennende å se hva MS gjør fremover og om det kommer noen Xbox etter One, det vil også ha mye å si for Nintendos fremtid.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Ingen har forslått at man skal erstatte alle i Nintendo med fans. Om du synes det er en håpløs ting å debattere om firmaer gjør det rette, så er mitt forslag at du lar være. Argumentasjonen din hittil er full av overdrivelser og framstilling av ekstreme svart/hvitt-scenario, du bidrar ikke akkurat til noen nyansert debatt.

 

AtW

 

 

Nei, men å overlate beslutningene til fansen er jo litt av det samme. Personlig tror jeg Nintendo hadde vært konkurs i løpet av et år eller to hvis de hadde gjort inngrepene nødvendige for å følge dem. Jeg mener du tar fullstendig feil hvis du mener at en dyptgående debatt i Nintendos situasjon, utover gamle fans sine preferanser i produktene, ikke bidrar til en mer nyansert debatt. Hvis vi skal diskutere hvordan vi kunne ha forbedret Nintendo, så må vi faktisk tenke litt lenger enn "bedre grafikk hadde gjort susen". Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å fremstille det som et svart/hvitt-scenario. 

 

 

Du oppfordrer ikke akkurat til noen dyptgående debatt når du polariserer andres synspunkter, påstår at ingen av oss har noe grunnlag for å uttale oss, eller avfeier argument bare fordi de har blitt brukt før.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Skikkelig maskinkraft, ingen rare gimmicker og (mange) flere tredjepartstitler. De har ikke råd til å lage enda et rart konsollkonsept som kun har de samme Mario- og Zelda-spillene som de har laget siden NES.

 

Skikkelig maskinkraft vil ikke gjøre noe som helst fra eller til. Det er ikke maskinkraft som selger mange konsoller. Det er spillene som selger den.
 
Gang på gang har man sett at Nintendo har kommet ut med "dårligere" hardware enn konkurrentene, men de "vant" likevel både håndholdt-markedet med GameBoy og DS, og hjemmemarkedet med NES, SNES og Wii.
 
Jeg ser ellers at artikkelen nevner Mario, men bare Mario i 3D. Hva med New Super Mario Bros. som vitaliserte salget av både DS og Wii? Det er tydelig at Mario i 2D er noe folk vil ha, men Nintendo er altfor opptatt av 3D.

 

 

Ingen av nintendos vanlige konsoller har vært særlig svake, untatt wii og wii U, maskinvare har noe å si.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Ingen har forslått at man skal erstatte alle i Nintendo med fans. Om du synes det er en håpløs ting å debattere om firmaer gjør det rette, så er mitt forslag at du lar være. Argumentasjonen din hittil er full av overdrivelser og framstilling av ekstreme svart/hvitt-scenario, du bidrar ikke akkurat til noen nyansert debatt.

 

AtW

 

 

Nei, men å overlate beslutningene til fansen er jo litt av det samme. Personlig tror jeg Nintendo hadde vært konkurs i løpet av et år eller to hvis de hadde gjort inngrepene nødvendige for å følge dem. Jeg mener du tar fullstendig feil hvis du mener at en dyptgående debatt i Nintendos situasjon, utover gamle fans sine preferanser i produktene, ikke bidrar til en mer nyansert debatt. Hvis vi skal diskutere hvordan vi kunne ha forbedret Nintendo, så må vi faktisk tenke litt lenger enn "bedre grafikk hadde gjort susen". Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å fremstille det som et svart/hvitt-scenario. 

 

 

Du oppfordrer ikke akkurat til noen dyptgående debatt når du polariserer andres synspunkter, påstår at ingen av oss har noe grunnlag for å uttale oss, eller avfeier argument bare fordi de har blitt brukt før.

 

AtW

 

 

Jeg ber jo også folk om å gå litt dypere i ting, og komme med noen nye refleksjoner inn i denne debatten, men da kan de ikke bare bruke erfaringen sin de har fra å sitte i sofaen med kontrollen i hånda. Hvis folk har mye kunnskap om spillbransjen i den skalaen vi snakker om her, så hadde det vært fantastisk å høre deres synspunkter. Men hvis diskusjonen bare skal handle om hva vi som forbrukere hadde foretrukket i produktene deres, så er det for overfladisk til å konkludere med faktiske tiltak Nintendo burde gjøre. Helt ærlig tror jeg ingen av oss kan forutse eller bidra i noe særlig i den grad, men da burde også folks utsagn og argumenter tas ned til det nivået, altså at vi ikke vet nok til å komme med bastante påstander om Nintendos strategier. Da får vi heller si at "Som forbruker, så håper at Nintendo velger denne retningen med produktene sine". 

Lenke til kommentar

Det kan hende det finnes en annen vei - å drite i multiplattform og heller satse beinhardt på litt rimeligere (produksjonskost) spill enn AAA-utgivelser til et mindre publikum og indie-utgivelser. Sånn det er nå har verken PS4 eller Xbone noe særpreg i det hele tatt, og det er ikke umulig at det kan lønne seg å selge til de 10.000.000 største spillnerdene i stedet for alle gamerne som må ha det feteste av maskinvare.

 

Blir spennende å se hva MS gjør fremover og om det kommer noen Xbox etter One, det vil også ha mye å si for Nintendos fremtid.

Problemet er at de inoative ideenen stort sett kommer fra små indy selskaper og det er vanskelig å vite hva som slår an.

Er billigst å utvikle for pc og så porte til konsoll om spillet selger godt, lav risiko og maksimal fortjeneste.

Vet ikke hvor enkelt det er å opperere I det markedet, ser ut som de fleste er fornøyd med å kopiere ideer fra indy spill inn I sine egene.

PS4 og One har en fordel her siden det er lett og porte spill.

Regner med vi får en "Two" MS blør ikke akkurat selv om de kun selger halvparten av hva PS4 gjør.

De har to ulemper noe svakere hardware en PS4 noe som var temmelig tilfeldig og en forferdelig lansering. Håper for MS sin egen del at alle som tok besluttinger rundt Win 8 og One fikk sparken.

 

 

Lenke til kommentar

 

Ingen av nintendos vanlige konsoller har vært særlig svake, untatt wii og wii U, maskinvare har noe å si.

 

AtW

 

Såklart, svakere konsoll har ulemper, den store er at mange spill ikke kan portes.

Hadde Nintendo kunne kjørt alle multiplatform spill og sine egen spill og holdt prisen nede ville de ha en vinner.

Svakere ytelse er en ulempe med PR men du kan komme rundt det.

En ulempe for Nintendo er at de er litt I en dødens posisjon, Å lansere en PS4 kopi nå ville neppe fungert godt. De fleste har enten PS4 eller One og er fornøyd, de som ikke er fornøyd med ytelsen kjører på pc.

Utenom NX regner jeg med at MS lanserer "Two" som har bedre ytelse en PS4 og er 100% bakover kompatibel og kan kjøre One spill bedre, dette er enkelt med et pc design som begge har. PS5 følger. Begge har en temmelig laber forbedring fra forrige generasjon men kan dra spill i HD og 60hz inntil eye candy presser dette ned igjen.  

Lenke til kommentar

Jeg synes Nintendo får en del urettferdig kritikk. Spillkolleksjonen til Wii U er annerledes enn Xbox One og PS4, men det har vært mange gode titler på Wii U, og da spesielt barnevennlige titler. Nevner Nintendoland, Pikmin, Mario Kart, Rayman Legends, Marvel Super Heroes, Marvel Avengers, Batman, Yoshi, Toad etc. Selv om ikke alle indie-spillene på butikken er like gode er det fremdeles et godt utvalg av småspill til en liten penge, f.eks. Trine, Race the Sun.

 

Noen av disse er spill som gir gitt ut på flere plattformer, og det er noe helt annet å spille f.eks. Rayman Legends på Wii U enn på Xbox One. De fleste utviklerne har gjort en fantastisk jobb ved å ta i bruk gamepaden, og man slipper split screen.

 

Jeg skjønner at hardcore gamere er skuffet, men Wii U er en god konsoll for casual/family gamere med et anstendig utvalg og fornuftige priser. Jeg synes til sammenligning at spillutvalget for barn er elendig på Xbox One, og spillene er stort sett overpriset eller er preget av DLC/in-app.

Jeg kunne ikke vært mer enig. Unga mine elsker WII U'en. Vi har forløpig kun Nintendoland og Splatoon men det er fryktelig mange timer underholdning i disse og de er rett og slett meget gode spill for barn.

Personlig så venter jeg på remakene av Zelda som da far elsker. :w00t:

Og sammen så har vi det ufattelig morsomt med konsollen som jeg mener faktisk er veldig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg synes Nintendo får en del urettferdig kritikk. Spillkolleksjonen til Wii U er annerledes enn Xbox One og PS4, men det har vært mange gode titler på Wii U, og da spesielt barnevennlige titler. Nevner Nintendoland, Pikmin, Mario Kart, Rayman Legends, Marvel Super Heroes, Marvel Avengers, Batman, Yoshi, Toad etc. Selv om ikke alle indie-spillene på butikken er like gode er det fremdeles et godt utvalg av småspill til en liten penge, f.eks. Trine, Race the Sun.

 

Noen av disse er spill som gir gitt ut på flere plattformer, og det er noe helt annet å spille f.eks. Rayman Legends på Wii U enn på Xbox One. De fleste utviklerne har gjort en fantastisk jobb ved å ta i bruk gamepaden, og man slipper split screen.

 

Jeg skjønner at hardcore gamere er skuffet, men Wii U er en god konsoll for casual/family gamere med et anstendig utvalg og fornuftige priser. Jeg synes til sammenligning at spillutvalget for barn er elendig på Xbox One, og spillene er stort sett overpriset eller er preget av DLC/in-app.

Jeg kunne ikke vært mer enig. Unga mine elsker WII U'en. Vi har forløpig kun Nintendoland og Splatoon men det er fryktelig mange timer underholdning i disse og de er rett og slett meget gode spill for barn.

Personlig så venter jeg på remakene av Zelda som da far elsker. :w00t:

Og sammen så har vi det ufattelig morsomt med konsollen som jeg mener faktisk er veldig bra.

 

 

Problemet til nintendo er at det er så få som er enig med deg.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har vel ikke sett noen som har spillt disse spillene som er uenig i at de er bra. De har fått strålende kritikker såvidt jeg kan se.

 

Men at det er for lite utvalg av spill til WII u er jeg enig i. Det er endel gode titler, men ikke som til Wii, nå kan man jo spille Wii spill på Wii U men det er jo egentlig bare en slags sutteklut. At de lager remaker av eldre Nintendospill synes jeg er dritbra da dette er spill som flere generasjoner bør få oppleve, og det er ikke noe minus at de får oppgradert grafikk i samme slengen.

 

Jeg tror også at som med Wii så kunne spillutviklere lagd flotte spill til Wii u, men Nintendo har vel rota seg litt bort rundt 3parts utviklere og det er synd.

Lenke til kommentar

Har vel ikke sett noen som har spillt disse spillene som er uenig i at de er bra. De har fått strålende kritikker såvidt jeg kan se.

 

 

Poenget er at Wii U neppe kan kalles noen kommersiell suksess, folk er åpenbart ikke enig i at det er mange gode titler og at det er en bra konsoll, ihvertfall ikke mange nok, fordi de kjøper jo ikke konsollen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Enig i mye av det artikkelforfatter skriver, men jeg synes også han svartmaler situasjonen litt. Jeg storkoste meg iallfall med Super Mario 3D World selv om det ikke nådde opp imot Galaxy. Har mange andre gode spill også som jeg har kost meg med, men det er klart utvalget er litt tynt sammenlignet med konkurrentene, mest på grunn av mangelen på spill fra tredjepartsutviklere.

Ellers er jeg veldig enig i at hardware-løsningen som regel er et irritasjonsmoment. Spesielt irriterende er det når enkelte spill lar deg bruke Pro Controller, men likevel krever at du har gamepad-en påslått for å spille spillet selv om du ikke bruker den. Da må man hele tiden ha den på lading, noe som påfører batteriet unødig slitasje.

Nintendo eShop utvalget er også skuffende. Jeg har allerede kjøpt en del Virtual Console spill på den forrige Wii, og kommer uansett ikke til å kjøpe noen VC spill på Wii U før jeg er sikker på at jeg slipper å kjøpe de på nytt når NX kommer. Angående NX, så er jeg håpefull skeptiker. Det snakkes vel allerede om en kontroller hvor hele kontrolleren består av en trykkfølsom overflate. Dette høres ut som enda en dyr og unødvendig hardware-gimmick som betyr at det må spares inn på ytelse. Disse kontroll-gimmickene gjør jo ikke spillene noe mer innovative. Men vi får vente og se.

Endret av Tyrannus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...