Gå til innhold

KOMMENTAR: Nintendo må gjøre noe for å snu den negative trenden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje det er på tide at Nintendo går utelukkende software? 

Uansett så tror jeg Nintendo gjør dette om NX konseptet faller og ikke når i nærheten av forventningene de måtte ha. 

 

*Grøss* Jeg håper på en mer verdig skjebne for Nintendo enn at de må synke ned på Segas nivå og ebbe ut i forglemmelsen. Hvis de gir opp stue-konsollen, så håper jeg de fokuserer alt på 3DS sine etterkommere i stedet. Der eier de iallefall markedet. 

Lenke til kommentar

 

Kanskje det er på tide at Nintendo går utelukkende software? 

Uansett så tror jeg Nintendo gjør dette om NX konseptet faller og ikke når i nærheten av forventningene de måtte ha. 

NX har 3 problemer, det første er skepsis hos kjøpere, dette kan motvirkes med en serie med må ha spill, det andre er flere spill som leder til probleme 2.

2 skepsis hos utviklere, Etter at Nintendo har vært temmelig utenfor multiplatform spill i to generasjoner vil utviklere være skeptiske til en NX versjon intil den selger greit,

3 er ytelse og pris, dette er relativt enkelt å løse ved å legge seg litt over PS4.

En for dyr konsoll vil redusere salget. Er også et spørsmål hvor mettet markedet er.

 

Tror 2 er hovedproblemet her og den tiden det tar og porte, er en fare for at det tar tid før det kommer et stort spill utvalg,

De har også et sjebnevalg om de vil gå for bakover kompatiblitet eller en x86 box for enklere porting.

 

Nintendo har klart å male seg inn i et hjørne nå, takket være seg selv siden de nærmest sverget på å være en nært liggende lukket konsoll, minner litt om GameCube denne trenden her. Nintendo må rett og slett få tilbake tilliten til utviklere samt utgivere og ikke kun ha troa på at kjernegruppen til Nintendo kan snu skuta. 

Lenke til kommentar

 

Kanskje det er på tide at Nintendo går utelukkende software? 

Uansett så tror jeg Nintendo gjør dette om NX konseptet faller og ikke når i nærheten av forventningene de måtte ha. 

 

*Grøss* Jeg håper på en mer verdig skjebne for Nintendo enn at de må synke ned på Segas nivå og ebbe ut i forglemmelsen. Hvis de gir opp stue-konsollen, så håper jeg de fokuserer alt på 3DS sine etterkommere i stedet. Der eier de iallefall markedet. 

 

Godt poeng, Nintendo har en ganske stor bit av andelen på det håndholdte markedet, helt til *ugh* mobilspill kommer inn, det minskes og jeg tror ikke 3DS og dens etterkommer klarer å holde og på samme tid ta til seg den andelen som DS hadde i sin tid. Men trender snur konstant, og jeg er bare veldig spent på hva de har å by på ved årets E3, hvor jeg tror de avduker konsollen eller hva det nå enn er. 

Lenke til kommentar

 

 

Skikkelig maskinkraft, ingen rare gimmicker og (mange) flere tredjepartstitler. De har ikke råd til å lage enda et rart konsollkonsept som kun har de samme Mario- og Zelda-spillene som de har laget siden NES.

 

Skikkelig maskinkraft vil ikke gjøre noe som helst fra eller til. Det er ikke maskinkraft som selger mange konsoller. Det er spillene som selger den.
 
Gang på gang har man sett at Nintendo har kommet ut med "dårligere" hardware enn konkurrentene, men de "vant" likevel både håndholdt-markedet med GameBoy og DS, og hjemmemarkedet med NES, SNES og Wii.
 
Jeg ser ellers at artikkelen nevner Mario, men bare Mario i 3D. Hva med New Super Mario Bros. som vitaliserte salget av både DS og Wii? Det er tydelig at Mario i 2D er noe folk vil ha, men Nintendo er altfor opptatt av 3D.

 

Ingen av nintendos vanlige konsoller har vært særlig svake, untatt wii og wii U, maskinvare har noe å si.

 

AtW

 

GameBoy var svakere enn konkurrentene. Det samme var DS. NES var også svakere enn Segas Master System. Tar man med Wii er det jo bare SNES igjen som ikke faller inn i mønsteret der Nintendos bestselgende konsoller er svakere enn konkurrentene.

 

Nintendo 64 var vel forresten ganske mye kraftigere enn PlayStation, men vi vet jo hvem som vant den kampen.

Lenke til kommentar

 

 

Skikkelig maskinkraft, ingen rare gimmicker og (mange) flere tredjepartstitler. De har ikke råd til å lage enda et rart konsollkonsept som kun har de samme Mario- og Zelda-spillene som de har laget siden NES.

 

Skikkelig maskinkraft vil ikke gjøre noe som helst fra eller til. Det er ikke maskinkraft som selger mange konsoller. Det er spillene som selger den.
 
Gang på gang har man sett at Nintendo har kommet ut med "dårligere" hardware enn konkurrentene, men de "vant" likevel både håndholdt-markedet med GameBoy og DS, og hjemmemarkedet med NES, SNES og Wii.
 
Jeg ser ellers at artikkelen nevner Mario, men bare Mario i 3D. Hva med New Super Mario Bros. som vitaliserte salget av både DS og Wii? Det er tydelig at Mario i 2D er noe folk vil ha, men Nintendo er altfor opptatt av 3D.

 

 

Jeg tolker han dithen at mer maskinkraft er nødvendig for å få multiplatformspillene ut på Nintendo sin konsoll, og i forlengelsen av dette skap en konsoll som blir interessant også for andre enn hardbarka fans. 

Men er det ikke Nintendos egne spill som har gjort konsollene deres aktuelle utenfor et nisjemarked? Se f.eks. på GameBoy, DS og Wii, hvor det er Nintendo-titler som har solgt mest, og solgt konsoller.

Lenke til kommentar

Vel, mye tyder på at konsollspillere flest går etter hardware. Det er nærliggende at det er noe sterkere maskinvare som gjør at Playstation 4 selger så mye bedre enn Xbox 1.

 

Så hvordan "vant" Nintendo med en svakere NES, GameBoy, DS og Wii? Samtidig skambanket PS1 N64 til tross for at sistnevnte vel var en mye kraftigere maskin.

 

Det som selger konsoller er spillene, ikke specs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen gidder å bruke ressurser på å levere lavpannede neddummede utgaver av sine spill, som få kjøper i tillegg. Men igjen, nå har jo Nintendo kjørt sitt eget løp med svakere hardware og pumping av Mario-titler i flere generasjoner, det er vel kanskje det inntrykket folk sitter igjen med i dag.

 

Det er litt pussig, for hva er det som har solgt bra på f.eks. Wii? Det er jo nettopp "neddummede utgaver", altså f.eks. 2D-Mario. Selv med den aaa de la inn i New Super Mario Bros. Wii så solgte den som hakka møkk.

 

Tenk hva de kunne klart hvis de hadde laget 2D-Mario med like stor kjærlighet som de gjør med 3D-Mario.

Lenke til kommentar

Enig i mye av det artikkelforfatter skriver, men jeg synes også han svartmaler situasjonen litt. Jeg storkoste meg iallfall med Super Mario 3D World selv om det ikke nådde opp imot Galaxy. Har mange andre gode spill også som jeg har kost meg med, men det er klart utvalget er litt tynt sammenlignet med konkurrentene, mest på grunn av mangelen på spill fra tredjepartsutviklere.

 

Problemet for Nintendo er jo ikke enkeltpersoner som deg som kanskje kjøper, men at de ikke når ut til det brede publikummet de klarte å nå med Wii. At du personlig koser deg med Wii U gjør den ikke til en kommersiell suksess.

 

(Beklager så mange innlegg på rad, men hvis jeg prøver å sitere flere i samme innlegg tror forumet bare jeg siterer samme person hele veien.)

Lenke til kommentar

 

Ingen gidder å bruke ressurser på å levere lavpannede neddummede utgaver av sine spill, som få kjøper i tillegg. Men igjen, nå har jo Nintendo kjørt sitt eget løp med svakere hardware og pumping av Mario-titler i flere generasjoner, det er vel kanskje det inntrykket folk sitter igjen med i dag.

 

Det er litt pussig, for hva er det som har solgt bra på f.eks. Wii? Det er jo nettopp "neddummede utgaver", altså f.eks. 2D-Mario. Selv med den aaa de la inn i New Super Mario Bros. Wii så solgte den som hakka møkk.

 

Tenk hva de kunne klart hvis de hadde laget 2D-Mario med like stor kjærlighet som de gjør med 3D-Mario.

 

 

Vet du hvorfor? 

 

Mario, derfor.

 

Nå var innlegget myntet på dagens situasjon, hvor 3.parts utviklere ikke bryr seg om å ta hensyn til Wii U pga. den er så pass svak. Den trenden ble jo tydelig nokså tidlig i Wii U sin levetid. Legger Nintendo seg på PS4/One nivå eller over har de nok kjøpt seg en mulighet der. Men det spørst om det er for lite, altfor sent.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

 

 

 

Skikkelig maskinkraft, ingen rare gimmicker og (mange) flere tredjepartstitler. De har ikke råd til å lage enda et rart konsollkonsept som kun har de samme Mario- og Zelda-spillene som de har laget siden NES.

 

Skikkelig maskinkraft vil ikke gjøre noe som helst fra eller til. Det er ikke maskinkraft som selger mange konsoller. Det er spillene som selger den.
 
Gang på gang har man sett at Nintendo har kommet ut med "dårligere" hardware enn konkurrentene, men de "vant" likevel både håndholdt-markedet med GameBoy og DS, og hjemmemarkedet med NES, SNES og Wii.
 
Jeg ser ellers at artikkelen nevner Mario, men bare Mario i 3D. Hva med New Super Mario Bros. som vitaliserte salget av både DS og Wii? Det er tydelig at Mario i 2D er noe folk vil ha, men Nintendo er altfor opptatt av 3D.

 

Ingen av nintendos vanlige konsoller har vært særlig svake, untatt wii og wii U, maskinvare har noe å si.

 

AtW

 

GameBoy var svakere enn konkurrentene. Det samme var DS. NES var også svakere enn Segas Master System. Tar man med Wii er det jo bare SNES igjen som ikke faller inn i mønsteret der Nintendos bestselgende konsoller er svakere enn konkurrentene.

 

Nintendo 64 var vel forresten ganske mye kraftigere enn PlayStation, men vi vet jo hvem som vant den kampen.

 

 

Master system kom flere år etter NES, da hadde nintendo allerede tatt markedet.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Skikkelig maskinkraft, ingen rare gimmicker og (mange) flere tredjepartstitler. De har ikke råd til å lage enda et rart konsollkonsept som kun har de samme Mario- og Zelda-spillene som de har laget siden NES.

 

Skikkelig maskinkraft vil ikke gjøre noe som helst fra eller til. Det er ikke maskinkraft som selger mange konsoller. Det er spillene som selger den.
 
Gang på gang har man sett at Nintendo har kommet ut med "dårligere" hardware enn konkurrentene, men de "vant" likevel både håndholdt-markedet med GameBoy og DS, og hjemmemarkedet med NES, SNES og Wii.
 
Jeg ser ellers at artikkelen nevner Mario, men bare Mario i 3D. Hva med New Super Mario Bros. som vitaliserte salget av både DS og Wii? Det er tydelig at Mario i 2D er noe folk vil ha, men Nintendo er altfor opptatt av 3D.

 

 

Jeg tolker han dithen at mer maskinkraft er nødvendig for å få multiplatformspillene ut på Nintendo sin konsoll, og i forlengelsen av dette skap en konsoll som blir interessant også for andre enn hardbarka fans. 

Men er det ikke Nintendos egne spill som har gjort konsollene deres aktuelle utenfor et nisjemarked? Se f.eks. på GameBoy, DS og Wii, hvor det er Nintendo-titler som har solgt mest, og solgt konsoller.

 

Det er godt mulig, men jeg tror fraværet av de store multiplatformspillene gjøre konsollen mindre aktuell for veldig mange, og at de rett og slett får for få ben å stå på. 

Lenke til kommentar

 

Vel, mye tyder på at konsollspillere flest går etter hardware. Det er nærliggende at det er noe sterkere maskinvare som gjør at Playstation 4 selger så mye bedre enn Xbox 1.

Så hvordan "vant" Nintendo med en svakere NES, GameBoy, DS og Wii? Samtidig skambanket PS1 N64 til tross for at sistnevnte vel var en mye kraftigere maskin.

 

Det som selger konsoller er spillene, ikke specs.

Playstation hadde andre fordeler over N64. Spillene var myyyye billigere og CD hadde overlegen lagringsplass, blant annet. N64 hadde i mine øyne (subjektiv mening, selvsagt) bedre spill enn Playstation.Det var ikke kvaliteten på spillene som gjorde at Playstation banket N64. Det kan også diskuteres, i etterpåklokskapens lys, om Wii var en suksess. Ja, den solgte mange eksemplarer til familier og besteforeldre, men det var også maskinen som (grunnet svak hardware) støtte fra seg gamere og spillutviklere. Grunnet svak hardware kan Wii i fremtiden bli betegnet som en fiasko. Den skadet Nintendos rykte, noe som hemmet salget for oppfølgeren, Wii U. PS: Håndholdte maskiner synes jeg ikke er relevant i denne sammenheng. Markedet blant håndholdtspillere er et helt annet. Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

 

 

Vel, mye tyder på at konsollspillere flest går etter hardware. Det er nærliggende at det er noe sterkere maskinvare som gjør at Playstation 4 selger så mye bedre enn Xbox 1.

Så hvordan "vant" Nintendo med en svakere NES, GameBoy, DS og Wii? Samtidig skambanket PS1 N64 til tross for at sistnevnte vel var en mye kraftigere maskin.

 

Det som selger konsoller er spillene, ikke specs.

Playstation hadde andre fordeler over N64. Spillene var myyyye billigere og CD hadde overlegen lagringsplass, blant annet. N64 hadde i mine øyne (subjektiv mening, selvsagt) bedre spill enn Playstation.Det var ikke kvaliteten på spillene som gjorde at Playstation banket N64. Det kan også diskuteres, i etterpåklokskapens lys, om Wii var en suksess. Ja, den solgte mange eksemplarer til familier og besteforeldre, men det var også maskinen som (grunnet svak hardware) støtte fra seg gamere og spillutviklere. Grunnet svak hardware kan Wii i fremtiden bli betegnet som en fiasko. Den skadet Nintendos rykte, noe som hemmet salget for oppfølgeren, Wii U. PS: Håndholdte maskiner synes jeg ikke er relevant i denne sammenheng. Markedet blant håndholdtspillere er et helt annet.

 

 

 

Ikke glem at Playstation ble "goto"-konsollen for mange etter suksessen til Ps1, og Ps2 sitt lange forsprang på Gamecuben. Den klarte aldri å nå ut til folket i noe stor grad, selv om den var kraftigere, hadde bra spill, god kontroller og ingen gimmicks (Akkurat hva folk trygler Nintendo om å lage på nytt i dag). Tredjepart allerede hadde forlatt Nintendo på dette tidspunktet, Sony hadde tatt tronen, og sammen med Xbox, satte de egentlig standarden for all spillutvikling videre (vanskeligere å piratkopiere enn PC), noe som dessverre fremdeles gjelder. Så jeg tror vi heller må skylde litt på N64 og mye på Gamecube. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...