Gå til innhold

KOMMENTAR: Nintendo må gjøre noe for å snu den negative trenden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er hodt mulig at Nintendo må skjerpe seg. Det er likevel interessant at det settes så mye høyere krav til Nintendo (når det kommer til egenproduserte spill) enn Sony og Microsoft. Hvilke spill har disse laget de siste årene? Hvor er hylekoret?

 

Selvfølgelig gjør det det, de egenproduserte spillene er det eneste som holder konsollene noenlunde flytende. De er mye viktigere for plattformen, hva er Wii U uten egenproduserte spill? Allerede i dag er det færre gode titler der enn det kommer gode titler i uka til PC, uten egenproduserte spill så er man omtrent ned på nivået av gode spill som kommer daglig...

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Skikkelig maskinkraft, ingen rare gimmicker og (mange) flere tredjepartstitler. De har ikke råd til å lage enda et rart konsollkonsept som kun har de samme Mario- og Zelda-spillene som de har laget siden NES.

 

Skikkelig maskinkraft vil ikke gjøre noe som helst fra eller til. Det er ikke maskinkraft som selger mange konsoller. Det er spillene som selger den.
 
Gang på gang har man sett at Nintendo har kommet ut med "dårligere" hardware enn konkurrentene, men de "vant" likevel både håndholdt-markedet med GameBoy og DS, og hjemmemarkedet med NES, SNES og Wii.
 
Jeg ser ellers at artikkelen nevner Mario, men bare Mario i 3D. Hva med New Super Mario Bros. som vitaliserte salget av både DS og Wii? Det er tydelig at Mario i 2D er noe folk vil ha, men Nintendo er altfor opptatt av 3D.

 

Jeg tolker han dithen at mer maskinkraft er nødvendig for å få multiplatformspillene ut på Nintendo sin konsoll, og i forlengelsen av dette skap en konsoll som blir interessant også for andre enn hardbarka fans. 

 

 

 

Nettopp.

 

Ingen gidder å bruke ressurser på å levere lavpannede neddummede utgaver av sine spill, som få kjøper i tillegg. Men igjen, nå har jo Nintendo kjørt sitt eget løp med svakere hardware og pumping av Mario-titler i flere generasjoner, det er vel kanskje det inntrykket folk sitter igjen med i dag. Så det hadde vært spennende å sett hvor godt 3.parts titler på lik linje med PS4/One utgavene hadde solgt i grunn.

 

Det kan i hvertfall ikke skade å ha en kapabel hardware som flere utviklere lett kan jobbe med når de utvikler for alle platformene.

Lenke til kommentar

Nintendos egne titler er fortsatt solide, og jeg ville i det minste ha kjøpt en konsoll der jeg både kunne spille Nintendos titler og det meste av det som er tilgjengelig på de andre konsollene, fremfor en konsoll der jeg kun kunne spilt sistnevnte. En konsoll der jeg kun kan spille Nintendos titler derimot...

Lenke til kommentar

 

Har vel ikke sett noen som har spillt disse spillene som er uenig i at de er bra. De har fått strålende kritikker såvidt jeg kan se.

 

Poenget er at Wii U neppe kan kalles noen kommersiell suksess, folk er åpenbart ikke enig i at det er mange gode titler og at det er en bra konsoll, ihvertfall ikke mange nok, fordi de kjøper jo ikke konsollen.

 

AtW

Neida,jeg ser den.

 

Jeg tror nok man må være bittelitt fan av Nintendo for å kjøpe den. Spesielt hvis man allerede har en Wii.

 

Men poenget mitt er at det er ikke en dårlig konsoll, den er bare for lik den gamle. Men hardwaren er grei nok, og kontrolleren er helt genial i de spillene hvor den utnyttes fullt ut.

 

Ja, og som nevnt av andre, det er for lite 3 parts innhold tilgjengelig.

Lenke til kommentar

 

En konsoll der jeg kun kan spille Nintendos titler derimot...

Jeg ville kjøpt den. Men innser jeg er i mindretall :)

 

 

Spillene er gode nok de, men nå har jeg fulgt Nintendo siden NES og hoppet på utallige plattformer med Mario og drept like mange skjeletter med Link, så når jeg ser enda et spill der man skal gjøre akkurat det samme om igjen så er ikke entusiasmen på topp.

Lenke til kommentar

Vil bare skyte inn: Wii U feilet fordi den hadde maskinvare tilsvarende PS3 og X360. Nx vil gå i samme felle med mindre den er merkbart kraftigere enn PS4 og X1. Konsollmarkedet er allerede ganske mettet. 50 millioner kjøpere har allerede kjøpt konsoll. Det er disse kundene Nintendo må lokke over, og det klarer de ikke med mindre NX er en oppgradering.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

Vil bare skyte inn: Wii U feilet fordi den hadde maskinvare tilsvarende PS3 og X360. Nx vil gå i samme felle med mindre den er merkbart kraftigere enn PS4 og X1. Konsollmarkedet er allerede ganske mettet. 50 millioner kjøpere har allerede kjøpt konsoll. Det er disse kundene Nintendo må lokke over, og det klarer de ikke med mindre NX er en oppgradering.

 

Jeg tror ikke ytelsen var det største problemet med Wii U. Her er noen faktorer jeg anser for å være mer betydelige:

 

- Elendig markedsføring. Jeg husker jeg selv så avdukingen, og var veldig usikker på hva Wii U egentlig var etterpå. Mannen i gata er knapt nok klar over at maskinen eksisterer fordi den også heter Wii, i tillegg at alt fokuset lå rundt pad'n i starten, som gjorde at folk trodde at dette var en slags tablet-kontroller til en standard Wii, altså ikke veldig interessant. 

 

- Dårlig launch med launch. Et 2D mario som var så og si det samme som Wii-spillet, som var forholdsvis ferskt. Batman hadde vært ute veldig lenge allerede, og Zombie U var ikke noe som fanget interessen til en bred gruppe. 

 

- Wii satte nye høyder på hvor godt mottatt Nintendo's egne spill var, men hvor bedritent det var å være tredjepartsutvikler for maskinen (og kanskje Nintendo ikke er så lett å jobbe sammen med som vestlig utvikler?). Det var ikke mange som la inn altfor mye ressurser til å lage spill parallelt med xbox360/ps3, selv om maskinen var kraftig nok, og især veldig få som gadd å lage eksklusive spill. 

 

- Maskinen kom for sent til å være med på tablet-kjøret. Kanskje hvis den hadde vært sluppet to år tidligere så hadde kanskje maskinen vært en suksess uten så mye jobb. Men folk hadde allerede kjøpt ipad eller tilsvarende for lenge siden og kost seg med touch-screen spill og applikasjoner såpass lenge at magien var borte. Som sagt så var tablet i "nuet" og Nintendo trodde at de kunne gjøre fantastiske ting med en ekstra, personlig skjerm i fanget. Dessverre så var dette altfor mye styr for tredjepartsutviklere å forholde seg til, og selv Nintendo har gitt opp å få noe nyttig ut av den.

 

 

 

 

Jeg vet ikke hva slags planer Nintendo har for NX, men jeg er ganske sikker på at kraftigere maskinvare enn Ps4 og XboxOne ikke er nok. Da må Nintendo selv stå for å lage spill som klarer å utnytte kraften, og som kan hamle opp med kjente tredjepartsspill i samme sjanger. Tredjepart gidder ikke å lage en ny CoD:NX. De gidder jo ikke engang å lage pc-eksklusiver, selv om det er titalls millioner bra pc'r der ute med mye bedre ytelse enn konsollene. Nei, de kommer til å porte et PS4-spill over til NX i beste fall, og hvorfor skal da forbrukeren da punge ut med 4-5000 blanke for samme spillopplevelser? Mario i tillegg? Nei, de må ha noe mer, mye mer. Jeg håper de har klart å komme opp med noe revolusjonerende, og ikke bare en ps4-klone. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke alle som går etter specs. Jeg kjøper de plattformene med de beste spillene og gir blaffen i hvor kraftige maskinene er (innenfor rimelighetens grenser).

 

Vita er f.eks mye kraftigere enn 3ds, men ikke pokker om jeg foretrekker Sony på håndholdt!

 

Vel, mye tyder på at konsollspillere flest går etter hardware. Det er nærliggende at det er noe sterkere maskinvare som gjør at Playstation 4 selger så mye bedre enn Xbox 1.

Lenke til kommentar

 

 

Har vel ikke sett noen som har spillt disse spillene som er uenig i at de er bra. De har fått strålende kritikker såvidt jeg kan se.

Poenget er at Wii U neppe kan kalles noen kommersiell suksess, folk er åpenbart ikke enig i at det er mange gode titler og at det er en bra konsoll, ihvertfall ikke mange nok, fordi de kjøper jo ikke konsollen.

 

AtW

Neida,jeg ser den.

 

Jeg tror nok man må være bittelitt fan av Nintendo for å kjøpe den. Spesielt hvis man allerede har en Wii.

 

Men poenget mitt er at det er ikke en dårlig konsoll, den er bare for lik den gamle. Men hardwaren er grei nok, og kontrolleren er helt genial i de spillene hvor den utnyttes fullt ut.

 

Ja, og som nevnt av andre, det er for lite 3 parts innhold tilgjengelig.

 

 

Hva er en "dårlig konsoll", finnes det noen "dårlige konsoller"? Om svaret er ja, så vil jeg kalle Wii U en "dårlig konsoll".  Er av de som frister minst.

 

AtW

Lenke til kommentar

Konseptet med to skjermer var en bommert. Det er en god tanke med at man skal kunne spille på den lille skjermen hvis TVen er opptatt, men jeg tviler på at dette er en aktuell problemstilling for så mange. Godt voksne gamere har ikke problemet med at de må dele på en enkelt TV-skjerm, og barn har gjerne konsollene på rommet med en egen TV. Utover det er det bare en gimmick som fra tid til annen tvinger deg til å sitte og stirre på en liten skjerm i fanget, noe som føles helt meningsløst hvis man har investert i en stor spill-TV.

Lenke til kommentar

Kanskje det er på tide at Nintendo går utelukkende software? 

Uansett så tror jeg Nintendo gjør dette om NX konseptet faller og ikke når i nærheten av forventningene de måtte ha. 

 

NX har 3 problemer, det første er skepsis hos kjøpere, dette kan motvirkes med en serie med må ha spill, det andre er flere spill som leder til probleme 2.

2 skepsis hos utviklere, Etter at Nintendo har vært temmelig utenfor multiplatform spill i to generasjoner vil utviklere være skeptiske til en NX versjon intil den selger greit,

3 er ytelse og pris, dette er relativt enkelt å løse ved å legge seg litt over PS4.

En for dyr konsoll vil redusere salget. Er også et spørsmål hvor mettet markedet er.

 

Tror 2 er hovedproblemet her og den tiden det tar og porte, er en fare for at det tar tid før det kommer et stort spill utvalg,

De har også et sjebnevalg om de vil gå for bakover kompatiblitet eller en x86 box for enklere porting.

Lenke til kommentar

 

 

Skikkelig maskinkraft, ingen rare gimmicker og (mange) flere tredjepartstitler. De har ikke råd til å lage enda et rart konsollkonsept som kun har de samme Mario- og Zelda-spillene som de har laget siden NES.

 

Skikkelig maskinkraft vil ikke gjøre noe som helst fra eller til. Det er ikke maskinkraft som selger mange konsoller. Det er spillene som selger den.

 

Gang på gang har man sett at Nintendo har kommet ut med "dårligere" hardware enn konkurrentene, men de "vant" likevel både håndholdt-markedet med GameBoy og DS, og hjemmemarkedet med NES, SNES og Wii.

 

Jeg ser ellers at artikkelen nevner Mario, men bare Mario i 3D. Hva med New Super Mario Bros. som vitaliserte salget av både DS og Wii? Det er tydelig at Mario i 2D er noe folk vil ha, men Nintendo er altfor opptatt av 3D.

 

 

Ingen av nintendos vanlige konsoller har vært særlig svake, untatt wii og wii U, maskinvare har noe å si.

 

AtW

God ytelse gjorde ikke akkurat underverker for hverken N64 eller Gamecube. Derimot gjorde Wii, med sin dårlige ytelse, rent bord. Jeg er derfor tilbøyelig til å tro at NX har en bedre sjans dersom den skiller seg ut fra konkurrentene, enn dersom den kun matcher specsa.

Lenke til kommentar

Vel, Wii solgte mye mer enn PS3 og Xbox 360, samt over dobbelt så mye som Snes og hadde crap ytelse sammenliknet med sin generasjon, så om man skal se på nyere data er det ingen grunn til å anta at ytelse er spesielt viktig.

 

Og i den nyeste generasjonen så selger den best-ytende konsollen best, og den dårligste-ytende er en salgsmessig fadese. 

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...