Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Hehe... "uærlige sjeler" :)

 

Jeg har jo vært borte i dette scenarioet før "i gamle dager".
Da hadde jeg "litt" mer "dilla" på hw, så da hadde jeg alltid en ekstra CPU (eller tre) liggende for de fleste chipset/hk.

 

Men, jeg ble faktisk litt overrasket (negativt) av at dette fremdeles er ett lite problem.

Men, dette var jo i ett "billlig-hk" ... B350.. ref en annen bidragsyter i tråden, som skulle brukes til å bygge en (nyere) PC til en av døtrene mine.

:)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jeg forstått det riktig at AMD StoreMI kan brukes på en 1700x om jeg bruker et x470 kort? :hmm:

 

Ja, om du har et X470 kort, så logger du inn på AMDs StoreMI side og laster ned derfra. Installeren sjekker at du faktisk har X470 chipset. Om du har et 300 serie hovedkort (A320, B350 eller X370), så kan du også få "StoreMI". Bare at det da heter "Fuzedrive"" og må lastes ned direkte fra utvikleren. En basic lisens koster da $20, og gir mulighet for ikke større enn 128GB SSD og 2GB RAM drive. Mens StoreMI tillater opp til 256GB, uten at jeg vet hvor stor RAM drive som støttes på den versjonen som lastes ned "gratis".

 

Begge skal uansett kunne oppgraderes, uten at jeg vet prisen for oppgradering, eller om man faktisk bare må kjøpe en full lisens. En full lisens på Fuzesrive koster $60. Og da kan man ha inntil 1TB SSD og 4GB RAM drive.

 

http://www.enmotus.com/amd

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva er det som suger?

Flashing generelt?

Flashe fra USB?

Eller at hk-produsenter ikke får til å lage hk som kan oppdatere bios uten cpu og ram?

:)

For det er det eneste som duger når du har kjøpt din nye Intel/AMD prosessor og vil så gjerne få systemet opp å gå i ett hk som *i teorien* skal støtte den nye fine CPU'en.

Men:

Det er ikke såå ofte det problemet oppstår.

Sist var det med en Ryzen 5 (2400G) for min del.

Ble en dyr CPU når jeg måtte kjøpe en A10 (jeg aldri kommer til å bruke) for å få installert en nyere Bios som støttet 2400G.

Måtte til og med gjør dette i flere step.

Den versjonen av Bios som støttet 2400G krevde at en eldre versjon av bios, men nyere enn den som fulgte med hk'et måtte flashes først.

Så ja.. dette suger virkelig.. 

:(

 

Åh jøye, det var da voldsomt. :p

 

Men AMD hadde jo til sin nye APU'er et program der de sendte en gratis CPU til å flashe ny bios med. Ellers kunne jo uærlige sjeler benyttet angreretten etter at BIOS flashe CPU'en hadde gjort jobben... :whistle:

 

Ellers finnes det jo hovedkort som har en liten SoC ombord som tillater flashing av BIOS rett fra minnepenn uten noenting annet enn hovedkortet og strøm. Men det er toppmodellene som Asus Crosshair serie. Så det er nok lenge til vi ser dette som en standard for å adressere et så lite (i utbredelse) problem. Og ihvertfall på de billigste modellene..

 

 

Det er ikke et "lite" problem, det er ganske stort problem, når du ser den store klagestormen som har kommet i det siste. Det beviser at det faktisk er et stort problem. Vi lever i 2018, ikke 1998. Det å måtte gå rundt og flashe BIOSen manuelt på denne måten, og/eller motta CPU for å gjøre alt styret er bare unødvendig arbeid som ikke burde eksistere. Det blir litt som at jeg må koble til mobilen min til PCen og flashe hver eneste nye oppdatering av Android, fremfor å bare motta det automatisk på Wifi.

 

Dette er en funksjon som ikke burde segmenteres til de dyre hovedkortene, men være standard på alle hovedkort. Alt du trenger er noen ekstra komponenter, og en driveroppdateringsverktøy i BIOS-firmwaren. En Raspberry Pi Nano koster 115 NOK, og det er en konsumentpris ment for å tjene penger. 75% av dets komponenter er ikke engang nødvendig på et hovedkort, da man allerede har det tilgjengelig. Alt man trenger på et hovedkort er en mikrokontroller med 1 SPI bus og en USB host. I verste fall vil det økte kostnaden på hovedkort med 40-50,-. 

 

Det er en pris jeg er villig til å svelge, hvis det innebærer å gjøre hele denne prosessen enklere, og i tillegg hjelpe å opprettholde sokler som varer i 4+ år levende (om det går til 2+ år, koster det plutselig ca. 1000,- ekstra hvert andre år for den gjengse bruker).

Endret av Prone842
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Åh jøye, det var da voldsomt. :p

 

Men AMD hadde jo til sin nye APU'er et program der de sendte en gratis CPU til å flashe ny bios med. Ellers kunne jo uærlige sjeler benyttet angreretten etter at BIOS flashe CPU'en hadde gjort jobben... :whistle:

 

Ellers finnes det jo hovedkort som har en liten SoC ombord som tillater flashing av BIOS rett fra minnepenn uten noenting annet enn hovedkortet og strøm. Men det er toppmodellene som Asus Crosshair serie. Så det er nok lenge til vi ser dette som en standard for å adressere et så lite (i utbredelse) problem. Og ihvertfall på de billigste modellene..

 

 

Det er ikke et "lite" problem, det er ganske stort problem, når du ser den store klagestormen som har kommet i det siste. Det beviser at det faktisk er et stort problem. Vi lever i 2018, ikke 1998. Det å måtte gå rundt og flashe BIOSen manuelt på denne måten, og/eller motta CPU for å gjøre alt styret er bare unødvendig arbeid som ikke burde eksistere. Det blir litt som at jeg må koble til mobilen min til PCen og flashe hver eneste nye oppdatering av Android, fremfor å bare motta det automatisk på Wifi.

 

Dette er en funksjon som ikke burde segmenteres til de dyre hovedkortene, men være standard på alle hovedkort. Alt du trenger er noen ekstra komponenter, og en driveroppdateringsverktøy i BIOS-firmwaren. En Raspberry Pi Nano koster 115 NOK, og det er en konsumentpris ment for å tjene penger. 75% av dets komponenter er ikke engang nødvendig på et hovedkort, da man allerede har det tilgjengelig. Alt man trenger på et hovedkort er en mikrokontroller med 1 SPI bus og en USB host. I verste fall vil det økte kostnaden på hovedkort med 40-50,-. 

 

Det er en pris jeg er villig til å svelge, hvis det innebærer å gjøre hele denne prosessen enklere, og i tillegg hjelpe å opprettholde sokler som varer i 4+ år levende (om det går til 2+ år, koster det plutselig ca. 1000,- ekstra hvert andre år for den gjengse bruker).

 

 

For det første tviler jeg sterkt på prisestimatet ditt, det virker som en grov overforenkling der du ikke tar hensyn til endringene som må gjøres på HK layout. Om alle hovedkort i verden ble utstyrt med det.. Så kanskje.. Men for øyeblikket så ville noe slikt på et 500 kroners hovedkort gjort det om til et 700 kroners hovedkort. Som da stjeler muligheten for 500 kroners hovedkort fra de som ikke har behov for å flashe BIOS uten CPU/RAM. Store selskap som skal ha tusenvis av datamaskiner, er ikke interessert i å betale en ekstra 50-lapp en gang, for features de ikke kommer til å bruke..

 

Men jo, det er også et miniputt problem. For om du har et HK med CPU, og vil oppgradere CPU. Så er det bare å oppdatere BIOS mens du fremdeles har den gamle CPU'en. Problemet har så og si kun rammet folk som har kjøpt "gammel" lagerbeholdning der hovedkortene har blitt levert med "gammel" BIOS. De neste batchene fra fabrikk har siste BIOS slik at det ikke lenger er et problem. Så for de som ville ha et billig B350 og en ny R5 2600. Så var det i grunnen bare å vente på ny lagerbeholdning av B350. Om et par måneder er dette "problemet" rett og slett ikke eksisterende..

 

Men det er klart, det er jo kanskje ikke godt nok for "sølvskje" generasjonen som vokser opp i dag. Men om vi skal bedømme hvor stort problem en ting er ut fra klagere på Internett, så må du nesten bare innse at det er et mye større problem at Justin Biener er sammen med Selena Gomez igjen.. Sorry..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De er nødt til det når 10nm har feilet og vært utsatt i flere år, viktig å melke kundene med nye generasjoner så lenge de kan, spent på hva det blir ut av 7nm ryzen neste år! 

 

Det har jo ikke nødvendigvis noe med SOCKET å gjøre. Intel sine roadmaps er, som sagt 50 ganger før, ikke noe guess work for oss konsumenter, de har kjørt det samme løpet nå i mange år. Poenget er at meg0709 antyder jo at Intel skifter sockets omtrent totalt uten noen form for plan, og det stemmer rett og slett ikke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...