Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Steven Walton på HWU har testet med å stramme memory timings på Samsung b-die. Ganske sykt at han faktisk klarer å hente ut opp til 10% høyere fps i enkelte titler. AMDs SMT viser seg også å være svært effektivt. Da Ryzen R5 2600 som også er en 6 kjerners CPU som 8600K, bare med støtte for SMT/HT. Faktisk klarer å slå 8600K i enkelte titler, til tross for en maks OC frekvens på bare 4,2GHz, mot 8600Ks 5,2GHz!!  :omg:

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Interessant! Han sier noe om at man trenger et hovedkort av høy kvalitet for å få til dette. Prisen for en total ryzen-setup begynner da å bli veldig høy kontra i5 8400 og h310i med 2666-minne som totalt sett er et rimelig oppsett som gir svært mye for pengene om man nesten utelukkende gamer og ikke streamer slik mange gjør. Om penger ikke er sååå viktig så er det uansett svært imponerende. Hadde vært interessant å se 720p-resultatene, håper de kommer snart :)

Lenke til kommentar

Noen andre som har problemer med Asus x470 bios oppdatering?

 

Når jeg oppdaterer til 4008 så får jeg helt ekstreme temp målinger (CPU 100 grader).

 

ASUS ROG STRIX X470-F er hovedkortet jeg har og jeg laster ned bios fra asus sin hjemme side og oppdaterer via bios.

Lenke til kommentar

Noen andre som har problemer med Asus x470 bios oppdatering?

 

Når jeg oppdaterer til 4008 så får jeg helt ekstreme temp målinger (CPU 100 grader).

 

ASUS ROG STRIX X470-F er hovedkortet jeg har og jeg laster ned bios fra asus sin hjemme side og oppdaterer via bios.

Rart, har selv samme hovedkort og bios versjon, og har 0 problemer med min.

Lenke til kommentar

 

Ble brått AMD eier igjen. Impulskjøpte en 1700x til plex serveren. Erstatter en w3670 så i det minste går strømregningen litt ned. Anbefaling av hk med mange sata porter til minst mulig penger?

Eteller anna asrock :p

 

 

Nizzen anbefaler du Asrock over Asus generellt sett?

Lenke til kommentar

 

 

Ble brått AMD eier igjen. Impulskjøpte en 1700x til plex serveren. Erstatter en w3670 så i det minste går strømregningen litt ned. Anbefaling av hk med mange sata porter til minst mulig penger?

Eteller anna asrock :p

 

 

Nizzen anbefaler du Asrock over Asus generellt sett?

 

 

Bare med Ryzen. Mere for pengene ofte, og mindre krøll har det vært med Asrock VS Asus (corsair) etter min erfaring. På intel, så er det Asus som gjelder. Dog bare toppkorta, fordi de blir prioritert biosmessig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

AMD kommer Intel i forkjøpet og "stjeler" Z490 til et nytt chipset til AM4 sokkelen. Z490 skal visstnok være rett rund hjørnet. :)

 

Blir spennende å se hva dette bringer.. RAID 0 med 2 stk. M.2 porter? Støtte for en ny CPU med høyere Core count på AM4? "Rx 2x00X" med et par ekstra kjerner f.eks? Men kanskje ikke like sannsynlig. Det ville jo kunne sies å være et løftebrudd om en ny CPU ikke kan benyttes på tidligere AM4 hovedkort med chipset som B350 etc..

 

 

https://youtu.be/6QazUSw97xY?t=194

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

AMD kommer Intel i forkjøpet og "stjeler" Z490 til et nytt chipset til AM4 sokkelen. Z490 skal visstnok være rett rund hjørnet. :)

 

Blir spennende å se hva dette bringer.. RAID 0 med 2 stk. M.2 porter? Støtte for en ny CPU med høyere Core count på AM4? "Rx 2x00X" med et par ekstra kjerner f.eks? Men kanskje ikke like sannsynlig. Det ville jo kunne sies å være et løftebrudd om en ny CPU ikke kan benyttes på tidligere AM4 hovedkort med chipset som B350 etc..

 

 

https://youtu.be/6QazUSw97xY?t=194

 

Med mindre PCIe v4 blir å finne, var ikke det en "klausul" for bakoverkompatibiliteten?

Lenke til kommentar

 

Jeg ser nå det har vært rykter om chipsetet for "lenge" siden allerede, og at det ikke ser ut til å være så mye mer spennende enn mitt første forslag om mulighet for 2 stk. M.2 porter med 4 PCIe 3.0 baner hver.. Ikke spennende likevel med andre ord..  :hm:

 

Skjer ikke noe spennende på CPU (og da chipset) fronten før neste år vel.

 

 

Mnja, nei. Det blir vel Zen 3 som er det mest spennende. Og den er jo ikke ventet før i 2019, muligens med PCIe 4.0. Men ThreadRipper 2 senere i år er da ikke akkurat kjedelig heller. Med tanke på die kvaliteten på første versjon, og forbedringene med minnekompatibilitet siden den gang... Om de får til en TR2 som booster 4 kjerner til ~4,5GHz. Så snakker vi om en CPU som gruser i9 i kost/ytelse til produktivitet. Der du likevel ikke trenger ofre spesielt mye til gaming heller.

 

Men for egen del, så blir det nok Zen 3 med PCIe4.0 som er mest aktuell. Da tipper jeg at jeg har sikret meg min neste platform/maskin som holder meg i 5 år. Akkurat som den jeg har nå, og den før det igjen. :)

Lenke til kommentar

 

Noen andre som har problemer med Asus x470 bios oppdatering?

 

Når jeg oppdaterer til 4008 så får jeg helt ekstreme temp målinger (CPU 100 grader).

 

ASUS ROG STRIX X470-F er hovedkortet jeg har og jeg laster ned bios fra asus sin hjemme side og oppdaterer via bios.

Rart, har selv samme hovedkort og bios versjon, og har 0 problemer med min.

 

 

Bios Ver har du? Min kom med 0225, jeg oppdaterte til 4008 og fikk da mange problem med tempratur avlesning. Ser nå at det har kommet v4011 til dette hovedkortet. Får prøve det når jeg kommer hjem.

 

Edit: Hva er AGESA og SMU? Savner "patch notes" på bios oppdateringer. Er AGESA og SMU noe ekstra som kommer med disse bios oppdateringene eller er det en ny vers av AGESA og SMU?

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

 

Mnja, nei. Det blir vel Zen 3 som er det mest spennende. Og den er jo ikke ventet før i 2019, muligens med PCIe 4.0. Men ThreadRipper 2 senere i år er da ikke akkurat kjedelig heller. Med tanke på die kvaliteten på første versjon, og forbedringene med minnekompatibilitet siden den gang... Om de får til en TR2 som booster 4 kjerner til ~4,5GHz. Så snakker vi om en CPU som gruser i9 i kost/ytelse til produktivitet. Der du likevel ikke trenger ofre spesielt mye til gaming heller.

 

Men for egen del, så blir det nok Zen 3 med PCIe4.0 som er mest aktuell. Da tipper jeg at jeg har sikret meg min neste platform/maskin som holder meg i 5 år. Akkurat som den jeg har nå, og den før det igjen. :)

 

 

Zen 2 kommer i 2019, basert på 7nm. Zen 3 kommer i 2020, basert på 7nm+. Du må vente 2 år til du da :)

Lenke til kommentar

 

 

Noen andre som har problemer med Asus x470 bios oppdatering?

 

Når jeg oppdaterer til 4008 så får jeg helt ekstreme temp målinger (CPU 100 grader).

 

ASUS ROG STRIX X470-F er hovedkortet jeg har og jeg laster ned bios fra asus sin hjemme side og oppdaterer via bios.

Rart, har selv samme hovedkort og bios versjon, og har 0 problemer med min.

 

 

Bios Ver har du? Min kom med 0225, jeg oppdaterte til 4008 og fikk da mange problem med tempratur avlesning. Ser nå at det har kommet v4011 til dette hovedkortet. Får prøve det når jeg kommer hjem.

 

Edit: Hva er AGESA og SMU? Savner "patch notes" på bios oppdateringer. Er AGESA og SMU noe ekstra som kommer med disse bios oppdateringene eller er det en ny vers av AGESA og SMU?

 

https://www.anandtech.com/show/11447/amd-announces-ryzen-agesa-1006-update

https://en.wikipedia.org/wiki/System_Management_Unit

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...