Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå som ryzen hardware begynner å røre på seg hadde det vert interessant å høre erfaringer med de nye systemene som blir bygd.

 

Har er cpu serie noen gang vert så hypet?

 

Hadde vert morro å hlre om barnesykdommer og inkompetibilitet

Det har det helt åpenbart vært, spesielt siden "hypen" først tok seg opp nå rett før launch. Mener Haswell bl.a. ble (grunnløst) hypet rimelig heftig, blant annet.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror disse første cpuene er litt for sterke for meg. Jeg ville heller hatt en 4 kjernet utgave av 1800x til ca 2000. Det er vanskelig å skikkelig utnytte disse som ble lansert nå tror jeg.

Kommer an på det. Ryzen 5 med 6 kjerner kan jo være en løsning for deg. Ville ikke kjøpt ny 4 kjerne i 2017, men opp til deg :)

Kommer an på hvor lenge jeg gidder å vente også

Lenke til kommentar

Når kommer etterkommeren til 7700k? Altså 8700k?

Intel har vel lovet 10 nm i 2017. Ved lanseringen av 14 nm derimot så fikk vi jo Core-Y og så Core-M og desktop K-serie CPUer kom vel ikke før et halvt år senere. Så om de lanserer 10 nm på høsten en gang, bruker et halvt år på å få til 8700K etter vi ser 8700U så er det 1 år til :p

 

Så vanskelig å si. Kommer an på hvor mye problemer de støter på ved å lage 10 nm brikker. Hvor gode yields de aksepterer. Hvis de kutter på marginene så kan de lansere tidligere. Det vil jo hjelpe på å bare klokke CPUene høyere, men det er vel ikke akkurat det folk har lyst å se fra Intel da. Vi har f.eks en serie med nedskalerte Xeoner som er litt bak i utviklingen. 

Lenke til kommentar

 

Right you are.  Da blir det altså i praksis akkurat som jeg sa - og fremdeles alt for få PCIe-baner.  Greit nok for en ren spill-PC på gutterommet, for få om en har litt andre bruksområder.

Ja, for en high-end workstation så er dette for lite, men server-versjonen av Zen kommer til sommeren, og der er det opp til 64 lanes, så mere enn nok!

 

For litt mer avanserte PCIe operasjoner, som for eksempel P2P transaksjoner og ATS så er også AMD sitt PCIe root complex mer effektivt enn Intel sitt.

 

For en typisk gamer så løses PCIe-problemet enkelt med en PCIe switch på hovedkortet... :) Problemet her er at skal du ha mer en 2 fulle 16 lanes slot så koster switchene veldig mye, og utlegget på hovedkortet blir veldig komplisert.

 

 

Nå har jeg vel knapt nok bruk for en årntli high-end workstation, men jeg behøver i alle fall flere enn 24 baner.  I alle andre henseende enn dette ville jeg foretrekke et forbrukerorientert hovedkort, så da spørs det om det vil komme Naples-baserte kort myntet på vanlige entusiaster innen den tidslinjen jeg ser for meg.  Og selvsagt hva prosessorene vil koste.  Et rent serverkort blir nok for kjedelig, for maskinen skal også brukes til spill og gøy.

 

Om du har noen innsikt når det gjelder dette så vil jeg veldig gjerne høre...

Lenke til kommentar

 

Når kommer etterkommeren til 7700k? Altså 8700k?

Intel har vel lovet 10 nm i 2017. Ved lanseringen av 14 nm derimot så fikk vi jo Core-Y og så Core-M og desktop K-serie CPUer kom vel ikke før et halvt år senere. Så om de lanserer 10 nm på høsten en gang, bruker et halvt år på å få til 8700K etter vi ser 8700U så er det 1 år til :p

 

Så vanskelig å si. Kommer an på hvor mye problemer de støter på ved å lage 10 nm brikker. Hvor gode yields de aksepterer. Hvis de kutter på marginene så kan de lansere tidligere. Det vil jo hjelpe på å bare klokke CPUene høyere, men det er vel ikke akkurat det folk har lyst å se fra Intel da. Vi har f.eks en serie med nedskalerte Xeoner som er litt bak i utviklingen. 

 

10nm fra intel i år er vel til bærbare. De skulle komme med enda en 14nm fra intel med navn Coffee Lake til desktop først. Så 10nm Cannon Lake til desktop blir vel først neste år.

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Jeg hørte rykter om at f.eks billigere HK sleit med VRMs som kokte, derfor er jeg usikker på om jeg skal velge Crosshair6, eller Aorua 5 fra Gigabyte som er hele 600,- billigere. 

 

Kan også velge X370-Pro med 1800X for sammen prisen som CH6 + 1700X.

 

Vil bli skikkelig forbanna om jeg mister 2-400mhz OC pga jeg valgte et billigere HK i-og-med at jeg har en custom loop. Tipper vi ser imorgen om hva som er tilfelle. 

 

"Memory latency might seem high but everything else is pretty mind blowing.

Compared to my 4.2Ghz 5820k on 2400Mhz memory(it's 3000Mhz, worked at that for a while but stopped booting until mem speed was dropped frown.gif ), the L2 cache of Zen literally doubles performance, L3 has 50% higher read, 3x the copy and marginally behind on write. L1 is a little slower on Zen. Read though... wow. My quad channel 2400Mhz is getting 46.9GB/s, Zen with 3200Mhz is beating it. Max theoretical numbers are once again popping up showing AMD smashing to pieces anything Intel has on efficiency. I don't have l2/l3 latency as trial version hides that, L1 read(so read might be great), also memory write/copy are hidden but there is no reason write will be monumentally higher than read, nor is it more important anyway.

At 2133Mhz Zen appears to have almost 100% bandwidth efficiency, Intel is at around 75% on Skylake/Broadwell, at higher memory speeds efficiency reduces for Zen it appears and Intel. Max theoretical on my system is 76.8GB/s and I'm getting 47GB/s, around 61% efficiency. 3200Mhz dual channel has max theoretical bandwidth of 51.2GB/s, so 47.7GB/s is still 93% efficiency.

Zen doesn't have a weak IMC< it has one of the best IMC's ever seen, with incredible bandwidth.

That bodes badly for Intel when it comes to APUs later this year. AMD has the HBM for super high margin products and Intel memory cube seems to be AWOL(and much more expensive and higher power, maybe it less use for mobile where Iris pro is aimed), but in more mainstream pricing AMD is looking like it will have 20-30% more memory bandwidth for their APUs at any given memory speed used. AMD APUs are going to absolutely destroy Intel on igpu performance."

 

https://forums.overclockers.co.uk/posts/30554808/

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Jeg hørte rykter om at f.eks billigere HK sleit med VRMs som kokte, derfor er jeg usikker på om jeg skal velge Crosshair6, eller Aorua 5 fra Gigabyte som er hele 600,- billigere. 

 

Kan også velge X370-Pro med 1800X for sammen prisen som CH6 + 1700X.

 

Vil bli skikkelig forbanna om jeg mister 2-400mhz OC pga jeg valgte et billigere HK i-og-med at jeg har en custom loop. Tipper vi ser imorgen om hva som er tilfelle. 

 

"Memory latency might seem high but everything else is pretty mind blowing.

Compared to my 4.2Ghz 5820k on 2400Mhz memory(it's 3000Mhz, worked at that for a while but stopped booting until mem speed was dropped frown.gif ), the L2 cache of Zen literally doubles performance, L3 has 50% higher read, 3x the copy and marginally behind on write. L1 is a little slower on Zen. Read though... wow. My quad channel 2400Mhz is getting 46.9GB/s, Zen with 3200Mhz is beating it. Max theoretical numbers are once again popping up showing AMD smashing to pieces anything Intel has on efficiency. I don't have l2/l3 latency as trial version hides that, L1 read(so read might be great), also memory write/copy are hidden but there is no reason write will be monumentally higher than read, nor is it more important anyway.

 

At 2133Mhz Zen appears to have almost 100% bandwidth efficiency, Intel is at around 75% on Skylake/Broadwell, at higher memory speeds efficiency reduces for Zen it appears and Intel. Max theoretical on my system is 76.8GB/s and I'm getting 47GB/s, around 61% efficiency. 3200Mhz dual channel has max theoretical bandwidth of 51.2GB/s, so 47.7GB/s is still 93% efficiency.

 

Zen doesn't have a weak IMC< it has one of the best IMC's ever seen, with incredible bandwidth.

 

That bodes badly for Intel when it comes to APUs later this year. AMD has the HBM for super high margin products and Intel memory cube seems to be AWOL(and much more expensive and higher power, maybe it less use for mobile where Iris pro is aimed), but in more mainstream pricing AMD is looking like it will have 20-30% more memory bandwidth for their APUs at any given memory speed used. AMD APUs are going to absolutely destroy Intel on igpu performance."

 

https://forums.overclockers.co.uk/threads/amd-zen-thread-inc-am4-apu-discussion.18665505/page-494

 

Vent å se til i morgen da. Ville nok heller valgt 1800x+x370-pro enn crosshair+1700x hvis det stod mellom de to alternativene usett med det vi vet i dag. Så lenge du ikke har behov for lydbiten på crosshair da. I morgen får du nok flere svar.

 

Mener på at det også var sagt at de andre hovedkortene ville få bios oppdateringer etter hvert som ville hjelpe på minne speed. Kan jo kjøre de på 2666 MHz nå så øke den etterhvert som bios oppdateringer kommer. Men kan være det virker med engang.

 

Hadde trøbbel med xmp profiles selv når z170 kom. Måtte sette manuelt samme verdier da var det stabilt. Etter noen bios oppdateringer så funka det med xmp profiles. Dette på Asus hovedkort.

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...