Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om Intel satte ned prisen på 6900K og tilsvarende Skylake-X modell til $6-700, så ville den definitivt blitt mitt valg når det skal bygges nytt senere i år.  Ryzen selv ser ut til å ville yte mer enn godt nok for meg, men maksimalt 24x PCIe gjør at det å skifte lag blir betraktelig mindre fristende enn det kunne ha vært.  Med en M2 SSD og en HBA som helst skulle hatt 8x PCIe 3.0 så blir det heller få baner igjen til GPU.

Lenke til kommentar

6900K har støtte for quad channel RAM og 40 PCI-e lanes, men jeg synes ikke dette er verdt mer enn 100 dollar over Ryzen 1800X heller. Intel vil fortsatt tjene penger på den. Eller Intel kan dra disse bort fra i7 navnet, og heller selge dem som Xeon PRO. Pro som i at man kan overklokke dem, men ellers en Xeon. Skulle dem gjort dette, så måtte de lansert en litt nedstrippa 6 og 8 kjerne da, noe mer liknende Ryzen med 2 minne kanaler og 24 PCI-e lanes, og basert på Coffee Lake.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Om Intel satte ned prisen på 6900K og tilsvarende Skylake-X modell til $6-700, så ville den definitivt blitt mitt valg når det skal bygges nytt senere i år.  Ryzen selv ser ut til å ville yte mer enn godt nok for meg, men maksimalt 24x PCIe gjør at det å skifte lag blir betraktelig mindre fristende enn det kunne ha vært.  Med en M2 SSD og en HBA som helst skulle hatt 8x PCIe 3.0 så blir det heller få baner igjen til GPU.

M.2 disken bruker vel 4 av PCIE banene til chipsettet, ikke CPU...? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Om Intel satte ned prisen på 6900K og tilsvarende Skylake-X modell til $6-700, så ville den definitivt blitt mitt valg når det skal bygges nytt senere i år.  Ryzen selv ser ut til å ville yte mer enn godt nok for meg, men maksimalt 24x PCIe gjør at det å skifte lag blir betraktelig mindre fristende enn det kunne ha vært.  Med en M2 SSD og en HBA som helst skulle hatt 8x PCIe 3.0 så blir det heller få baner igjen til GPU.

M.2 disken bruker vel 4 av PCIE banene til chipsettet, ikke CPU...? 

 

 

Ikkje vet jeg:

 

Expansion PCIe 3.0 x16 (CPU): 2 (x16/x0, x8/x8)

PCIe 2.0 x16 (Chipset): 1 (up to x4)

PCIe 2.0 x1 (Chipset): 3 Storage 1 x M.2 (NVMe x4 or SATA 6Gbps)

8 x SATA 6Gbps Networking Intel Gigabit Ethernet

M.2 slot for Wi-Fi

 

https://rog.asus.com/articles/coming-soon/introducing-the-crosshair-vi-hero-am4-motherboard/

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Om Intel satte ned prisen på 6900K og tilsvarende Skylake-X modell til $6-700, så ville den definitivt blitt mitt valg når det skal bygges nytt senere i år.  Ryzen selv ser ut til å ville yte mer enn godt nok for meg, men maksimalt 24x PCIe gjør at det å skifte lag blir betraktelig mindre fristende enn det kunne ha vært.  Med en M2 SSD og en HBA som helst skulle hatt 8x PCIe 3.0 så blir det heller få baner igjen til GPU.

M.2 disken bruker vel 4 av PCIE banene til chipsettet, ikke CPU...? 

 

 

Såvidt jeg har skjønt, så funker det sånn:

 

16x 3.0 fra CPU > 1 stk. 16x 3.0 eller 2 stk. 8x 3.0 PCIe for GPU

4x 3.0 fra chipset > 1 stk. 4x 3.0 M2 eller U2

4x 2.0 fra chipset > enten et kort i slot #5, eller en 4x 2.0 M2 SSD

 

Altså totalt 24 baner hvorav 4 stk. er v2.0, mens jeg helst skulle hatt minimum 32 stk. v3.0.

Lenke til kommentar

 

 

Om Intel satte ned prisen på 6900K og tilsvarende Skylake-X modell til $6-700, så ville den definitivt blitt mitt valg når det skal bygges nytt senere i år.  Ryzen selv ser ut til å ville yte mer enn godt nok for meg, men maksimalt 24x PCIe gjør at det å skifte lag blir betraktelig mindre fristende enn det kunne ha vært.  Med en M2 SSD og en HBA som helst skulle hatt 8x PCIe 3.0 så blir det heller få baner igjen til GPU.

M.2 disken bruker vel 4 av PCIE banene til chipsettet, ikke CPU...? 

 

 

Såvidt jeg har skjønt, så funker det sånn:

 

16x 3.0 fra CPU > 1 stk. 16x 3.0 eller 2 stk. 8x 3.0 PCIe for GPU

4x 3.0 fra chipset > 1 stk. 4x 3.0 M2 eller U2

4x 2.0 fra chipset > enten et kort i slot #5, eller en 4x 2.0 M2 SSD

 

Altså totalt 24 baner hvorav 4 stk. er v2.0, mens jeg helst skulle hatt minimum 32 stk. v3.0.

 

Er totalt 24x med gen 3.

 

Det går 4x gen 3 til Promontery chipset, så dem tar ut

 

16x 3.0GEN > 1 stk. 16x 3.0 eller 2 stk. 8x 3.0 PCIe for GPU

4x  3.0 GEN 1 stk. 4x 3.0 M2 eller U2

4x  3.0 GEN TIL >Promontery chipset så fordeler til PCI-e 4x gen 2. og LAN, USB,  SATA, osv

Lenke til kommentar

Right you are.  Da blir det altså i praksis akkurat som jeg sa - og fremdeles alt for få PCIe-baner.  Greit nok for en ren spill-PC på gutterommet, for få om en har litt andre bruksområder.

Ja, for en high-end workstation så er dette for lite, men server-versjonen av Zen kommer til sommeren, og der er det opp til 64 lanes, så mere enn nok!

 

For litt mer avanserte PCIe operasjoner, som for eksempel P2P transaksjoner og ATS så er også AMD sitt PCIe root complex mer effektivt enn Intel sitt.

 

For en typisk gamer så løses PCIe-problemet enkelt med en PCIe switch på hovedkortet... :) Problemet her er at skal du ha mer en 2 fulle 16 lanes slot så koster switchene veldig mye, og utlegget på hovedkortet blir veldig komplisert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...