Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nåda, jeg tror at vi finner mer ut når vi nærmer oss Zen 3, inntil da vil nok de fleste meninger være akkurat det, meninger.

Selv med noen kilder, tror jeg det fortsatt er tidlig å vite om Zen 3 kommer på AM4 platformen eller om det faktisk er behov for forbedringer som er såpass substansielle at et bedre hovedkort er nødvendig.

Min personlige mening er at med mindre det blir innført DDR5 minne og båndbredden øker dramatisk så vil nok Zen 3 trolig greie seg en periode med DDR4 og så gjøre det store hoppet kanskje inn i 2021 og en nyere versjon av cpu'en ( Zen 4 ).

Lenke til kommentar

Min personlige mening er at med mindre det blir innført DDR5 minne og båndbredden øker dramatisk så vil nok Zen 3 trolig greie seg en periode med DDR4 og så gjøre det store hoppet kanskje inn i 2021 og en nyere versjon av cpu'en ( Zen 4 ).

 

Zen 3 burde være en større endring i kjernearkitekturen enn Zen 2 var.

 

Zen 2 er kort og enkelt:

Dobbel L3

Halvert L1I / doblet microOP cache.

Litt større registre.

Doblet FP-båndbredde/utregning.

7nm

 

 

Hvis det er noe sannhet i ryktet om at Zen 3 vil støtte 4-veis SMT, så vil Zen 3 ha mye bredere kjerner enn Zen 2, som igjen vil føre til å en betraktelig økning i enkelttrådet ytelse

Lenke til kommentar

Hvis det er noe sannhet i ryktet om at Zen 3 vil støtte 4-veis SMT, så vil Zen 3 ha mye bredere kjerner enn Zen 2, som igjen vil føre til å en betraktelig økning i enkelttrådet ytelse

 

Flertrådytelse mente du sikkert med 4-veis SMT. Lurer på om dette vil øke latency til et nivå der det er et problem for spill. Så innen et par år så har vi kanskje CPU'er med 256+ tråder :p

 

Gi meg 16 kjerner, SMT/HT off så klarer jeg meg fint de neste 10 åra. Bare IPC og klokkehastighet går opp. :)

Lenke til kommentar

Føler meg som en gigantisk noob, men...

 

Har så klart prestert å ikke ha nok strømporter til viftene, slik at jeg foreløpig bare har CPU viften tilgjengelig, den kjører da på 1300 ish RPM nå på MEGET lav load.. Blir fikset i morgen, men ...Har side-intake med corsair ML120 og top exhaust med ML140. Så når det er strøm i dem, regner jeg med alt er bra :p

 

Merker støynivået på prosessorkjøleren irriterer meg veldig. Vil prosessor få nok kjøling av intake + exhaust, slik at jeg kan sette selve prosessor-viften til å kun kjøre ved 70%+ load, evt at den kun kjører med noen få hundre RPM (slik at den holder seg på et durabelig nivå som jeg ikke blir irritert av)?

Lenke til kommentar

Føler meg som en gigantisk noob, men...

 

Har så klart prestert å ikke ha nok strømporter til viftene, slik at jeg foreløpig bare har CPU viften tilgjengelig, den kjører da på 1300 ish RPM nå på MEGET lav load.. Blir fikset i morgen, men ...Har side-intake med corsair ML120 og top exhaust med ML140. Så når det er strøm i dem, regner jeg med alt er bra :p

 

Merker støynivået på prosessorkjøleren irriterer meg veldig. Vil prosessor få nok kjøling av intake + exhaust, slik at jeg kan sette selve prosessor-viften til å kun kjøre ved 70%+ load, evt at den kun kjører med noen få hundre RPM (slik at den holder seg på et durabelig nivå som jeg ikke blir irritert av)?

Problemet er at CPU blir veldig varm ved lav last, fordi den booster veldig ofte og mye. Jeg anbefaler deg å oppdatere BIOS og chipsetdriver(last ned fra AMD sine sider), og bruk strømstyringsplanen "Ryzen Balanced".
Lenke til kommentar

Zen 3 burde være en større endring i kjernearkitekturen enn Zen 2 var.

 

Zen 2 er kort og enkelt:

Dobbel L3

Halvert L1I / doblet microOP cache.

Litt større registre.

Doblet FP-båndbredde/utregning.

7nm

 

 

Hvis det er noe sannhet i ryktet om at Zen 3 vil støtte 4-veis SMT, så vil Zen 3 ha mye bredere kjerner enn Zen 2, som igjen vil føre til å en betraktelig økning i enkelttrådet ytelse

Det har kommet informasjon om forbedret fabrikasjonsprosess og at man vil derfor kunne få flere transistorer inn per kjerne, kort forklart :

 

 

 

 While the Zen 3 chips will still be 7nm, like the Zen 2 chips, the use of EUV lithography is going to allow for an extra-dense transistor arrangement. The new chips will reportedly be able to offer a 20% increase in transistor density with a 10% reduction to power consumption compared to Zen 2.

That increase in density and decrease in power consumption are also based on only limited use of EUV lithography. According to the report, the EUV lithography will only be used for some layers of masks that serve as manufacturing templates.

Det kan også dukke opp litt problemer med denne densiteten som begrenset økning i hastigheten ( men ikke nødvendigvis ytelsen ) og at man derfor ikke ser en veldig stor forbedring i ytelsen til Z3 vs Z2.

 

Men som jeg ser det er det fortsatt tidlig å anta hva ytelsen blir, et mulig estimat er en forbedring på 25% i beste fall ( over 25% vil jeg seg på som et mirakel ) og ønsker man langt bedre resultater må mye av arkitekturen forbedret på en måte som er revolusjonerende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...