Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Ey, tenker screw it og vil bygge meg et decent X570 system. Hadde jo Z390/9900K før, men må jo bytte når det nærmer seg et år med eierskap. Har jo et rykte å forholde meg til. :-p

Ser på HK med greie minneklokker og cpu OC. Features ellers er urellevant. Trenger et spor, 4 sataporter, 1x internport. Hehe. Hva anbefales?
Taichi er vel alltid en slager?

CPU? 3900X? Noe annet blir for tullete med disse HK prisene. :-p

Blir kjølt ned av en MO-RA420 (9x140mm), 2xD5 og en eller annen ny blokk.. (mono?)

Har fra før 2x8GB G.skill 4266 CL19-19-19-39 som jeg regner med burde passe fine på denne plattformen.

 

Etter litt googling, så virker 3900X + Gigabyte Ultra til å være et OK valg. Bestiller veggfeste (til MO-RAen) og AM4 conversion kit til HK IV blokka jeg har. 

 

3950X? Tror jeg får se på dette mer imorgen, :-p

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ey, tenker screw it og vil bygge meg et decent X570 system. Hadde jo Z390/9900K før, men må jo bytte når det nærmer seg et år.

 

Ser på HK med greie minneklokker og cpu OC. Features ellers er urellevant. Trenger et spor, 4 sataporter, 1x internport. Hehe. Hva anbefales?

Taichi er vel alltid en slager?

 

CPU? 3900X? Noe annet blir for tullete med disse HK prisene. :-p

 

Blir kjølt ned av en MO-RA420 (9x140mm), 2xD5 og en eller annen ny blokk.. (mono?)

 

Har fra før 2x8GB G.skill 4266 CL19-19-19-39 som jeg regner med burde passe fine på denne plattformen.

 

Etter litt googling, så virker 3900X + Gigabyte Ultra til å være et OK valg. Bestiller veggfeste (til MO-RAen) og AM4 conversion kit til HK IV blokka jeg har.

 

3950X? Tror jeg får se på dette mer imorgen, :-p

Jeg sier 3950 om du skal kjøre på med en god kjøleløsning. Eneste jeg savner i ditt oppsett er mer minne.

Lenke til kommentar

Jeg sier 3950 om du skal kjøre på med en god kjøleløsning. Eneste jeg savner i ditt oppsett er mer minne.

Ja, men bruket blir jo helt feil uansett. Spiller liksom litt BF4 og CS:GO, ellers går det i folding. :-p 16GB er mer en plenty for mitt bruk. :-p

 

EDIT: Bestilte 3900X (5390,-) og et ASUS TUF X570 (2700,- - 400,- i noe cashback greier..).

 

Er jo en liten stund til CPU er på lager dersom dette skulle vise seg å være et bedriten HK, men til å ende opp på 2300,- for et OK HK med trådløs wifi/bt er jo ikke galt..

 

Nizzen, sjekka hvordan 3900Xen med smt off, og med bra klokka minne yter i forhold til 9900K? Tvilsomt jeg vil merke noe forskjell på 1440P med et 1080ti eller lignende skjermkort.

Endret av Snusmumr1kk1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nizzen, sjekka hvordan 3900Xen med smt off, og med bra klokka minne yter i forhold til 9900K? Tvilsomt jeg vil merke noe forskjell på 1440P med et 1080ti eller lignende skjermkort.

 

Christian du vet det at du nedgraderer gaming ytelsen ved å gå fra 9900K til 3900X...? Skulle ikke du selge fordi du skal flytte ut da? Og nå skal du ha deg X570/3900X oppsett? :p

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Ville tatt bios først. Det kan du gjøre med en gang før du installerer windows. Bare legg bios fila på en minnepinne (FAT formatert) og kjør oppdatering fra "bios".

 

Chipset drivere tar du etter Windows installasjon. Mulig du kan slipstreame drivere gjennom win install men høres unødvendig komplisert ut

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Ville tatt bios først. Det kan du gjøre med en gang før du installerer windows. Bare legg bios fila på en minnepinne (FAT formatert) og kjør oppdatering fra "bios".

 

Chipset drivere tar du etter Windows installasjon. Mulig du kan slipstreame drivere gjennom win install men høres unødvendig komplisert ut

takk :):thumbup:

Lenke til kommentar

Øh .. siden du har Komplett PC så kommer jo denne ferdig satt opp med windows. Det betyr uansett ikke noe hva rekkefølge du gjør dette i. Tenkte meg ikke helt om der

Har ikke kjøpt ennå, men vurderer. Tenkte bare hvis ikke dem oppdaterer så bør jeg gjøre det. Men dem skal levere maskinen med de nyeste drivre, så regner med at dem oppdaterer bios og  Ryzen chipsetdriver.

Lenke til kommentar

Ja, men bruket blir jo helt feil uansett. Spiller liksom litt BF4 og CS:GO, ellers går det i folding. :-p 16GB er mer en plenty for mitt bruk. :-p

 

EDIT: Bestilte 3900X (5390,-) og et ASUS TUF X570 (2700,- - 400,- i noe cashback greier..).

 

Er jo en liten stund til CPU er på lager dersom dette skulle vise seg å være et bedriten HK, men til å ende opp på 2300,- for et OK HK med trådløs wifi/bt er jo ikke galt..

 

Nizzen, sjekka hvordan 3900Xen med smt off, og med bra klokka minne yter i forhold til 9900K? Tvilsomt jeg vil merke noe forskjell på 1440P med et 1080ti eller lignende skjermkort.

Tja, jeg kjører flere programmer via Boinc og kan si at det blir en god del stress på pcen når minnet er i bruk og cpu er på full last, så det gikk fort opp mot 18 GB med bruk av 32 GB tilgjengelig, men bruker du pcen lite mens den jobber så går det da som regel helt greit, bare husk at SSD kan bli ekstra belastet om du ikke skriver eventuelt til vanlig hd med slike programmer.

Lenke til kommentar

Vurderer å oppgradere til 5 3600, men er litt usikker på hvilken kjøler jeg skal velge. Jeg ser Cooler Master har en AIO-kjøler som er på salg nå som frister litt: https://www.komplett.no/product/917202/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/cooler-master-masterliquid-240?offerId=KOMPLETT-310-917202. Noen som har erfaringer med denne?  

 

Jeg har noe stramt budsjett, så ønsker gjerne å holde prisen nede om mulig. Jeg har fra før av god erfaring med Noctua-kjølere og foretrekker i grunn luftkjøling fremfor lukket vannkjøling, men det viktigste er uansett at den kjøler bra og er relativt stillegående. Er det noen som har en rimelig kjøler å anbefale?

 

Jeg har liten kjennskap til hvor varme disse CPU-ene blir og hvor stort behovet er for en god kjøler. Jeg ser for meg å ha muligheten til å overclocke også, som jo setter litt større krav til kjøleren.

Lenke til kommentar

Christian du vet det at du nedgraderer gaming ytelsen ved å gå fra 9900K til 3900X...? Skulle ikke du selge fordi du skal flytte ut da? Og nå skal du ha deg X570/3900X oppsett? :p

Yup.

 

Skulle igrunn det, men Fattern syntes synd på meg siden jeg solgte riggen, så får låne 1080ti kortet noen mnd til. :-p. Da trenger jeg jo et decent setup om jeg først skal handle noe. Hehe..

 

Forøvrig så blir et lite mellomlegg på ca 800,- fra 9900K til 3900X systemet. Skal klare å overleve med det.

 

Om Ryzen skulle være bånn i bøtta, så er det 2 uker til ting er på lager, pluss 45 dagers angrerett hos komplett. Stresser ikke.

 

Malvado: Kjører kun SSDer. Har ikke brukt en tradisjonell hdd på mange år i hovedriggen.^

Endret av Snusmumr1kk1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...