Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvet dette ikke er relevant iforhold til Zen, men på hvilke områder er 3930K bedre en 4790? Mengde kjerner og pcie lanes ddr4?. Har ikke helr snøringa på akk x79 platformen sinkert fordi penga alldri strekker til ell at jeg ikke finner det forsvarlig. Bruker selv pc til musikk produksjon og generell bruk. ?

Lenke til kommentar

50% flere kjerner, så og si like god IPC, flere PCI-E lanes og knallgode HK.

 

Dersom man regner på det så er en 4-kjerner i7 en dårligere investering enn 6-kjerner. En 4-kjerner i7 koster 1000 kr mer enn en i5 og gir maks ~30% mer ytelse. En 6-kjerner koster ~2500kr mer, gir opptil 95% mer ytelse, fler PCI-E lanes, lengre levetid og gleden av å ikke ha en mainstream CPU :p

Lenke til kommentar

Er en kjempeok CPU det, men det gjør fysisk vondt for meg å kjøpe mainstream-deler :p Dessuten har intels entusiastplatfrom vist seg å være en veldig god investering.

Intel har gjort en bra greie ut av X-chipsetene sine, min X58 levde lenge og faktisk så kunne den fortsatt vært en helt ok PC den dag i dag sammen med et ok skjermkort. 

 

Etterhvert så begynner jeg å se etter hva jeg kan ha på HK mitt. Kommer jeg til å kjøre to stk NVMe og 3xSLI? Kanskje ikke, har nå 2xSLI og en stk NVMe, men liker jeg å ha muligheten til det? Ja - definitivt. Til og med med mine usle 28 PCIe lanes jeg har nå så kan jeg stappe inn et Titan X til. Jeg liker ikke å ha begrensningene til Z-serien, når man er ferdig bygd så er man liksom ferdigbygd, og det er så kjedelig.

 

Så med det så håper jeg AM4 og Zen blir en rakarøkkare, en skikkelig "hoorahh" til oss entusiastene. :)

Lenke til kommentar

En ting er uansett viktig her og det er at trolig vil man kanskje se en Amd cpu med et langt større antall kjerner og forhåpentligvis langt bedre IPC enn det FX serien var , la oss si at vi får en plass mellom 8 til 16 virkelige kjerner og at selv om hver kjerne ikke greier opp mot 100% av det beste intel har å tilby på IPC fronten så kan faktisk dette gjøre Cpu'ene som den ultimate Pc sentralen om man kan greie å utnytte kjernene effektivt nok i forskjellig programvare.

 

Jeg har fulgt litt med på utviklingen og det er nå først i de siste årene at vi endelig har sett flere spill som Simulatorer og noen Fps virkelig nyttegjøre seg mer effektivt av flere kjerner , BF4 mener jeg bruker opp mot 6 til 8 kjerner (I allef all på FX platformen ) og dette forplanter seg til et spill som er både mer responsivt og har ikke så mange fps drops eller spikes.

 

Jeg hadde virkelig håpet på at Intel var raskere med å tilby langt flere kjerner enn det vi har på markedet nå...

Ca. 55% bedre IPC enn dagens FX-serie, og en kjerne som er ca 30% mindre enn skylake... AMD har det de trenger, selv om ytelsen ikke når helt opp! AMD vil tjene masse penger pga. den lille kjernen dem kommer med! Da tenker jeg på dems monopol først og fremst!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser frem mot slippet av entusiast APUEN 16 kjerner med SMT!. Med samme Zen kjerne som FX lineupen og HBM 2.0. Denne tror jeg blir kick ass! ?



Er en kjempeok CPU det, men det gjør fysisk vondt for meg å kjøpe mainstream-deler :p Dessuten har intels entusiastplatfrom vist seg å være en veldig god investering.
Intel har gjort en bra greie ut av X-chipsetene sine, min X58 levde lenge og faktisk så kunne den fortsatt vært en helt ok PC den dag i dag sammen med et ok skjermkort.

 

Etterhvert så begynner jeg å se etter hva jeg kan ha på HK mitt. Kommer jeg til å kjøre to stk NVMe og 3xSLI? Kanskje ikke, har nå 2xSLI og en stk NVMe, men liker jeg å ha muligheten til det? Ja - definitivt. Til og med med mine usle 28 PCIe lanes jeg har nå så kan jeg stappe inn et Titan X til. Jeg liker ikke å ha begrensningene til Z-serien, når man er ferdig bygd så er man liksom ferdigbygd, og det er så kjedelig.

 

Så med det så håper jeg AM4 og Zen blir en rakarøkkare, en skikkelig "hoorahh" til oss entusiastene. :)

 

Har et X58 HK liggende med i7 920 til, Asus P6T Deluxe V2.0 dette var kick ass i 09. ?

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

 

En ting er uansett viktig her og det er at trolig vil man kanskje se en Amd cpu med et langt større antall kjerner og forhåpentligvis langt bedre IPC enn det FX serien var , la oss si at vi får en plass mellom 8 til 16 virkelige kjerner og at selv om hver kjerne ikke greier opp mot 100% av det beste intel har å tilby på IPC fronten så kan faktisk dette gjøre Cpu'ene som den ultimate Pc sentralen om man kan greie å utnytte kjernene effektivt nok i forskjellig programvare.

 

Jeg har fulgt litt med på utviklingen og det er nå først i de siste årene at vi endelig har sett flere spill som Simulatorer og noen Fps virkelig nyttegjøre seg mer effektivt av flere kjerner , BF4 mener jeg bruker opp mot 6 til 8 kjerner (I allef all på FX platformen ) og dette forplanter seg til et spill som er både mer responsivt og har ikke så mange fps drops eller spikes.

 

Jeg hadde virkelig håpet på at Intel var raskere med å tilby langt flere kjerner enn det vi har på markedet nå...

Ca. 55% bedre IPC enn dagens FX-serie, og en kjerne som er ca 30% mindre enn skylake... AMD har det de trenger, selv om ytelsen ikke når helt opp! AMD vil tjene masse penger pga. den lille kjernen dem kommer med! Da tenker jeg på dems monopol først og fremst!
Har du kilder på dette? Høres for godt ut til å være sant.
Lenke til kommentar

Hvis man har 15%bedre IPC fra Piledriver til Excavator, og 40% bedre ( best case ) IPC på Zen en Excavator, hva får man da? Ettersom FX er Piledriver. Hva får du Taake89? Og ettersom arkitekturen er hakket mindre komplisert en Skylake så kreves det ca 30% mindre Die.

 

Men her er en kilde:

 

AMD’s CEO, Lisa Su, mentioned that their Zen based CPUs are well on their way to development and are aiming to achieve IPC leverage greater than 40% compared to their current generation Excavator cores found on the Carrizo

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

 

 

En ting er uansett viktig her og det er at trolig vil man kanskje se en Amd cpu med et langt større antall kjerner og forhåpentligvis langt bedre IPC enn det FX serien var , la oss si at vi får en plass mellom 8 til 16 virkelige kjerner og at selv om hver kjerne ikke greier opp mot 100% av det beste intel har å tilby på IPC fronten så kan faktisk dette gjøre Cpu'ene som den ultimate Pc sentralen om man kan greie å utnytte kjernene effektivt nok i forskjellig programvare.

 

Jeg har fulgt litt med på utviklingen og det er nå først i de siste årene at vi endelig har sett flere spill som Simulatorer og noen Fps virkelig nyttegjøre seg mer effektivt av flere kjerner , BF4 mener jeg bruker opp mot 6 til 8 kjerner (I allef all på FX platformen ) og dette forplanter seg til et spill som er både mer responsivt og har ikke så mange fps drops eller spikes.

 

Jeg hadde virkelig håpet på at Intel var raskere med å tilby langt flere kjerner enn det vi har på markedet nå...

Ca. 55% bedre IPC enn dagens FX-serie, og en kjerne som er ca 30% mindre enn skylake... AMD har det de trenger, selv om ytelsen ikke når helt opp! AMD vil tjene masse penger pga. den lille kjernen dem kommer med! Da tenker jeg på dems monopol først og fremst!
Har du kilder på dette? Høres for godt ut til å være sant.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Steamroller_(microarchitecture) og https://en.wikipedia.org/wiki/Excavator_(microarchitecture)

Det er faktisk snakk om opp til 64% flere IPC i enkelttråder. Steamroller har 9% høyere IPC over piledriver, og excavator opptil 15% høyere IPC enn steamroller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utifra hva jeg ser så ser det faktisk ikke så ille ut , har regnet litt på det og ser ut som at cpu'en kan trolig komme til å yte omtrent 15 til 25% dårligere enn det beste fra Intel per kjerne eller faktisk mindre.

 

Blir spennende å se, det kan faktisk bli en god forbedring som gjør at cpu'ene kanskje kommer helt innenfor 15 til 10% fra intel per kjerne og legger man til noen kjerner har man plutselig et bra produkt om programvaren kan benytte seg av disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her jeg kom over litt stoff om de nye instruksjons utvidelsene til Zen, dette skulle vel også gi en god pekepinn på hvor mye bedre Zen arkitekturen vil bli støttet i tradisjonelle arbeidslaster. Samtidig vil de nye brikkesettene til Am4 bretta støtte nye I/O som idag finnes på Z97 - 170 NvMe UsB 3.1 Sata express osv

 

The Linux patch revealed the x86 ISA extensions that Zen will support. Zen will support all the extensions of previous AMD CPU cores except four specific ones introduced with bulldozer and these include TBM, FMA4, XOP, and LWP. These AMD exclusive extensions will no longer be supported due to their underutilization to save both area and power that can go into building more useful structures in the core.

 

However the good news is that what has gone in is far more than what has gone out. AMD has implemented support for several new extensions in Zen. These include SMAP, RDSEED, SHA, XSAVEC, XSAVES, CLFLUSHOPT, and ADCX. Some of the mentioned extensions have been introduced recently by Intel with Broadwell. However the majority of the new extensions that Zen will support we haven’t seen or heard about anywhere else yet, not even with Skylake. So they seem to be unique to the Zen microarcthiecture.

Endret av Malvado
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis man har 15%bedre IPC fra Piledriver til Excavator, og 40% bedre ( best case ) IPC på Zen en Excavator, hva får man da? Ettersom FX er Piledriver. Hva får du Taake89? Og ettersom arkitekturen er hakket mindre komplisert en Skylake så kreves det ca 30% mindre Die.

 

Men her er en kilde:

 

AMD’s CEO, Lisa Su, mentioned that their Zen based CPUs are well on their way to development and are aiming to achieve IPC leverage greater than 40% compared to their current generation Excavator cores found on the Carrizo

Visst du gjør regnestykket, så ser du at du ikke får 55% mellom Piledriver og Zen....

Lenke til kommentar

I Best case så burde man ikke være langt unna dette tallet. Men om man gidder kan man nok finne et mer "nøyaktig anslag"

 

Det som derimot er sikkert,er økningen i IPC mellom bulldozer og Excavator er 5 - 15% og økningen fra Excavator til Zen skal være 40% og kansje mer, og Selvsagt i enkelte arbeidslaster nok være hakket mindre. man kan egentlig bare spekulere per dags dato, og de av oss som gleder seg, kan glede seg for resultatene vil uansett komme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Best case så burde man ikke være langt unna dette tallet. Men om man gidder kan man nok finne et mer "nøyaktig anslag"

Her er litt prosentregning for deg:

15% økning pluss 40% økning tilsvarer 61% økning totalt.

På samme måte blir 30% reduksjon pluss 7% reduksjon etterpå "bare" 35% reduksjon totalt.

Eller at 10% økning og 10% reduksjon blir totalt 1% reduksjon.

Lenke til kommentar

Her jeg kom over litt stoff om de nye instruksjons utvidelsene til Zen, dette skulle vel også gi en god pekepinn på hvor mye bedre Zen arkitekturen vil bli støttet i tradisjonelle arbeidslaster.

Det gir ingen pekepinn.

Det du har sitert (mangler kilde) stemmer jo heller ikke. alle instruksjonene som du har listet opp over nye instruksjoner er allerede støttet av Intel.

 

RDSEED, SMAP, SHA omhandler sikkerhet, og ble lagt til Intel-prosessorer med Broadwell.

XSAVEC, XSAVES omhandler legacy manipulering av x87 instruksjoner.

CLFLUSHOPT er den del av Intel SSE2 og brukes for å tvinge flushing av cache.

ADCX er en del av Intel ADX (Multi-Precision Add-Carry Instruction Extensions) som ble lagt til i Broadwell.

 

Her er det kun ADCX som vil kunne gi litt bedre ytelse, men det vil være veldig marginalt. Skal du uansett gjøre en stor mengde integer-operasjoner bruker du GPU.

 

Når man legger til slike extensions (utvidelser) du har har skrevet om her i x86 så krever det at programmer eksplisitt tar de i bruk.

 

 

Samtidig vil de nye brikkesettene til Am4 bretta støtte nye I/O som idag finnes på Z97 - 170 NvMe UsB 3.1 Sata express osv.

Det er bra, spesielt NVMe blir viktig fremover.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...