Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Vel jeg venter i spenning hvertfall, blir å selge en del utstyr for å gi plass til Zen.

 

Kilden er wccftech.com og støttes opp av sweclockers. Sånn i forhold til min siste post om fratrekk og tilleg av nye instruksjoner, det står vel også litt om at Intel la dem til i Broadwell ja. Om man leser nøye nok.

Pekepinn er vel også et Relativt begrep.

 

Kilde: wccftech.com

 

Sitat.

Michael Larabel from Phoronix states :

 

It’s nice to see with Zen that AMD will support the RDSEED instruction, which Intel has added since Broadwell for seeding another pseudorandom number generator. SMAP is short for the Supervisor Mode Access Prevention and is another Intel instruction set extension already supported by Linux.

AMD Zen also adds a new CLZERO instruction. This is a new one and “clzero instruction zero’s out the 64 byte cache line specified in rax. Bits 5:0 of rAX are ignored.”

 

Håper samtidig at AMD vil designe en helt ny 512bit FPU som tar i bruk støtte for AVX 3.2

Endret av WhaWuaWua
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kilden er wccftech.com og støttes opp av sweclockers. Sånn i forhold til min siste post om fratrekk og tilleg av nye instruksjoner, det står vel også litt om at Intel la dem til i Broadwell ja. Om man leser nøye nok.

Kilden er feil... :)

Alle instruksjonene du listet opp i forrige post støttes av Intel-prosessorer. Kilden til dette er Intel sine manualer, du kan også selv kode og kompilere... Nå er uansett ikke wccftech kjent for å være en pålitelig kilde, det er i likhet med Fudzilla hardware-verdens Se & Hør.

 

AMD Zen also adds a new CLZERO instruction. This is a new one and “clzero instruction zero’s out the 64 byte cache line specified in rax. Bits 5:0 of rAX are ignored.”

CLZERO er ny på Zen, den stod ikke i teksten du pastet fra wccftech, men jeg ser de har sitert den fra Phoronix. Den vil ikke gi noen økt ytelse, er mer en funksjon for convenience..

 

Håper samtidig at AMD vil designe en helt ny 512bit FPU som tar i bruk støtte for AVX 3.2

AVX-512 mener du vel?

Det kommer iallefall ikke med første generasjon Zen, kanskje Zen+?

Lenke til kommentar

2x256bit FPU kan kansje teoretisk støtte 512 bit AVX?

Nei. Hadde de hatt AVX-512 på plass gå hadde de annonsert støtte for det.

Dessuten kommer ikke AVX-512 til å ha noe særlig å si for konsumentapplikasjoner med det første. Det er primært serverbrikker vi kommer til å finne det i fremover. Så Skylake-E (Xeon), Knights Landing (Xeon Phi) og høyst sannsynlig Zen+.

 

Intel har også siden Haswell også hatt to fulle eksekveringsporter (av totalt 8) som kan gjøre 256-bit AVX-operasjoner.

Lenke til kommentar

Man må holde seg til det relevante, vi liker alle teknologi, og CPU er vanvittig fasinerende for mitt vedkommende hvertfall. At enkelte skal bli litt "barnslige" av at andre gleder seg over en MULIG ny periode med konkuranse mellom INTEL og AMD som btw, bare er SUNT for markedet og priser. Det for meg blir litt uforståelig. Har også opplevd å bli kalt den største amd fanboyen ever her inne. Folkens se på signaturen min før dere kaller folk fanboys

Endret av WhaWuaWua
Lenke til kommentar

Rent objektivt og historisk er tallene pr-avdelingen gir sjelden korrekt.

 

At zen blir en stor forbedring tviler ingen på, men tallene som er gitt ut virker for gode til å stemme 100%.

40% høyere IPC betyr ikke at ytelsen øker med 40%, selv om Zen vil være et kvantesprang i fra buldozer når det gjelder IPC, så vil den ikke hamle opp med intel i ytelse... Forhåpentligvis nære nok.

Endret av Koven
Lenke til kommentar

Ryddet opp i Avsporing.
Innlegget som førte til avsporingen er også fjernet , selv om det var forsåvidt innenfor grensene må jeg også si at jeg føler det var litt "trollbait" , særlig pga bruk av smilefjes og måten det var skrevet på.

Vær greie med hverandre gutter og jenter!

Klage på moderering taes på PM eller via tilbakemeldinger til forumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Rent objektivt og historisk er tallene pr-avdelingen gir sjelden korrekt.

 

At zen blir en stor forbedring tviler ingen på, men tallene som er gitt ut virker for gode til å stemme 100%.

40% høyere IPC betyr ikke at ytelsen øker med 40%, selv om Zen vil være et kvantesprang i fra buldozer når det gjelder IPC, så vil den ikke hamle opp med intel i ytelse... Forhåpentligvis nære nok.

 

Får virkelig håpe på at de satser på noe større enn ett kvantesprang. Å bevege seg +- en elektronbane er jo ikke akkurat store lengden :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kilde:Agam Sha PCWORLD.COM

 

 

AMD's Zen CPUs coming first to high-end desktops at end of 2016

Servers will get the Zen chips next, in early 2017

The chip maker is in conversations with PC makers to use Zen-based chips, code-named Summit Ridge, said Lisa Su, CEO of AMD, during an earnings call on Tuesday.

Early next year, Zen chips will be in servers. There's no word on when Zen would be introduced in laptops.

Looking into 2016 and beyond, Su was also confident that AMD would gain share in the PC processor market, which is dominated by Intel. AMD's Zen chips will likely square off against Intel's current Skylake or next-generation Kaby Lake chips.

Endret av WhaWuaWua
Lenke til kommentar

Det burde være rundt i samme tid som Skylake-E er sagt til å komme, sånn ca? Blir veldig spennende dette, tror nok innerst inne at alle her inne vil se at AMD hår bra.

 

Bittelitt utenfor, men noe nytt ang andre ting som kan følge med i samme slengen, siden AM4 kommer? Tenker da på pcie 4.0, sata osv

Lenke til kommentar

Vanskelig å si når det gjelder festet , det enkleste for Amd er faktisk å sørge for at det nye festet er bakover kompatibelt nettopp fordi man da gir valgmuligheten til forbrukerne til å velge den kjøleren de selv ønsker seg. Man kan jo selvsagt ordne noen bedre ordninger om man tror at man kommer til å ha behov for svært kraftige kjølere , men det er vanskelig å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...