Gå til innhold

Hjelp til kjøp av ny router


Odin11

Anbefalte innlegg

Faren min har sendt meg ut på oppdrag. Han vil ha en ny ruter, ettersom dlink ruteren vår har tatt natta (Wireless N Gigabit Router). Jeg har hverken vett eller erfaring innen routere osv, derfor søker jeg hjelp her. 

 

Ettersom faren min driver en bedrift i bygget ved siden av hvor det jobber 4 stk 24/7 på data'en i tillegg til hjemmet vårt med full internett surfing og spilling, har det gått ekstremt mye i extendere og flere ganger har routeren rett og slett  fått "blackout." Har ofte vært kamp om kapasiteten for å si det mildt. 

 

Vi ønsker derfor en router hvor extendere kan utelukkes. Den må ha stor trådløs rekkevidde samt enorm kapasitet for å kunne takle flere datamaskiner, konsoller og telefoner samtidig. Den må rett og slett være ekstrem. 

 

Helst ikke over 3.5-4k. 

 

Takk for alle svar!

Endret av Odin11
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jo spørsmålet om du kan overleve på bare en router dekningsmessig.

Extender løsning funker generellt jævlig dårlig i bedriftssammenheng, og begynner du å leke med mer enn en extender, så er du ute og kjører,

Så det du da burde gjøre er rett og slett å begynne å strekke kabler til strategiske punkter i bygget hvor god trådløs dekning er ønsket, hvor du da kjøper og installerer aksesspunkter.

Dette vil gi god båndbredde ut til routeren og ett stabilt oppsett, både til hjemme og bedriftsbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen av de dyrere modellene fra ASUS er anbefalt etter hva jeg vet fra å ha sett noen tester i det siste, for eksempel denne.

Og denne skal visst være noe av det beste man får tak i nå.

 

Anbefaler dog å gjøre som 007CD skriver, strekke strategiske kabler og sette opp accesspunkt. Beste du kan gjøre er å få alle bedriftsmaskinene koblet rett til kabel og begrense det trådløse til privatbruken.

Lenke til kommentar

Noen av de dyrere modellene fra ASUS er anbefalt etter hva jeg vet fra å ha sett noen tester i det siste, for eksempel denne.

Og denne skal visst være noe av det beste man får tak i nå.

 

Anbefaler dog å gjøre som 007CD skriver, strekke strategiske kabler og sette opp accesspunkt. Beste du kan gjøre er å få alle bedriftsmaskinene koblet rett til kabel og begrense det trådløse til privatbruken.

 

Enig her. Ville nok muligens godt for en AC5300 i bedriftsrommet, så strekke en kabel inn til huset, og sette opp en ASUS AC68U / AC3200. 

 

... Men hvorfor folk stadig vekk linker til Komplett når du får like billig (ofte billigere) på Expert/Elkjøp skjønner jeg ikke :)

 

Benytter meg ofte av Expert pga prisgaranti, som om du hadde kjøpt AC5300 nå, og den kommer på tilbud innen 30dager, så sier du fra og får tilbake mellomlegget :-) https://www.expert.no/data-og-tilbehor/nettverk-og-internett/tradlose-rutere/asus-rt-ac5300-wireless-router/p-254051/?q=AC5300

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså de fire datamaskinene på kontoret er koblet til med lan kabel, beklager for min dårlige forklaring :), routeren må være plassert på kontoret grunnet  enthernet kabelen er der. Å strekke forlenger til huset blir ekstremt vrient.

 

Det jeg hovedsaklig mente var at vi måtte ha stort rekkevidde ettersom routeren må kunne strekke seg bortover til huset, samt være stabil. Problemet vi har hatt med dlink ruteren og extenderen er at hvis mange trådløse enheter er tilkoblet så begynner hele systemet å hikke. 

 

Takk for alle svar hittil!

Endret av Odin11
Lenke til kommentar

Det at det hikker med extender er ikke så rart, grunnet begrensning i hvordan trådløs overføring fungerer.

På ett fagspråk kan man si at det er half duplex, det vil si at kun 1 enhet kan sende av gangen og alle andre havner på vent, blir det mye trafikk så får du nettverkskrasj, for å unngå dette så lytter trådløse enheter først for å sjekke om det er klart, og er det ikke det, så venter de ett random tidsintervall før de prøver igjen.

 

Ikke så ulikt hvordan gamle Huber funket på nettverk før i tiden og som heldigvis er utryddet idag!

Kablet nettverk er bedre ved at det er "Full Duplex" og du kan sende og motta samtidig.

Derfor om ikke kontorbygget ligger lengere enn 100m unna huset, er det bedre å ta spaden fatt og grave ned ett rør for nettverkskabelen.

Gjort en gang, og gjort godt for fremtiden! I motsetting til trådløse enheter så har en nettverkskabel levetid på noen tiår, og lagt i ett rør så kan denne skiftes ut enkelt om man skulle være så uheldig å få en skade på den.

 

En ny trådløs løsning vil neppe løse nettverks problemet deres med "hikke" dog.

Lenke til kommentar

 

*snip*

 

... Men hvorfor folk stadig vekk linker til Komplett når du får like billig (ofte billigere) på Expert/Elkjøp skjønner jeg ikke :)

 

Fordi det er enkelt, Komplett er høyt oppå lista mi i FF da jeg ofte sjekker specs etc der, de har gode beskrivelser av maskinvaren. Jeg går utifra at folk sjekker priser og tilbud på ting selv.

 

Jeg bruker selvfølgelig prisguide når jeg skal kjøpe noe. Ender ofte opp med Komplett alikevel da jeg er trygg på kundeservice og det er sjelden prisen er så forskjellig at jeg sparer en betydelig sum. Stort sett bare snakk om en femtilapp eller to og når jeg regner inn frakt så blir det ofte billigere alikevel :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at det hikker med extender er ikke så rart, grunnet begrensning i hvordan trådløs overføring fungerer.

På ett fagspråk kan man si at det er half duplex, det vil si at kun 1 enhet kan sende av gangen og alle andre havner på vent, blir det mye trafikk så får du nettverkskrasj, for å unngå dette så lytter trådløse enheter først for å sjekke om det er klart, og er det ikke det, så venter de ett random tidsintervall før de prøver igjen.

 

Ikke så ulikt hvordan gamle Huber funket på nettverk før i tiden og som heldigvis er utryddet idag!

Kablet nettverk er bedre ved at det er "Full Duplex" og du kan sende og motta samtidig.

Derfor om ikke kontorbygget ligger lengere enn 100m unna huset, er det bedre å ta spaden fatt og grave ned ett rør for nettverkskabelen.

Gjort en gang, og gjort godt for fremtiden! I motsetting til trådløse enheter så har en nettverkskabel levetid på noen tiår, og lagt i ett rør så kan denne skiftes ut enkelt om man skulle være så uheldig å få en skade på den.

 

En ny trådløs løsning vil neppe løse nettverks problemet deres med "hikke" dog.

Er en del hardt, så blir veldig vanskelig å grave. Tviler på at det kan være ett alternativ, må nok gå for det trådløse. 

Lenke til kommentar

Gjorde en liten oppdagelse, det ligger ett rør fra kontoret til huset hvor det er en gjeng med kabler. Faren min sa noe om at han tror det var mulig å skøyte en lan kabel med en annen kabel som lå der fra før av. Må barre spørre: Man bruker vel bare en vanlig lan kabel for å sette opp 2 routere med hverandre? 

 

Har forresten sett på noen av routerne dere anbefalte lenger opp her, men om vi f.eks skal ha to av ASUS RT-AC3200 så blir det kanskje i største laget, ettersom den trådløse etterspørselen på kontoret ikke er så ekstremt høy. Går som sagt kun i lan kabler der oppe. 

 

Tror dere disse f.eks vil funke fint? --> https://www.komplett.no/product/794015/datautstyr/nettverksprodukter/routere/tp-link-archer-c7-ac1750-gigabit-router#https://www.komplett.no/product/757756/datautstyr/nettverksprodukter/routere/asus-rt-ac66u-11ac-ac1750-router eller https://www.komplett.no/product/829858/datautstyr/nettverksprodukter/routere/asus-rt-ac87u-11ac-ac2400-router

 

Vil som sagt ikke betale mer enn nødvendig. :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 8 måneder senere...

På kabel ja, men på openvpn\ harddisk lagring hadde jeg heller kjøpt

ASUS RT-AC68U

denne er på salg på komplett til 1100 kr koster før 1800 kr.

men denne er litt bedre usb3 port og litt bedre cpu siden den har dobbel kjerne.

Ellers er den ganske lik.

 

Om du vil ha ac66u er den så gammel at den neppe er verdt over 600 kr dag selv ny.

 

Selv asus ac87u kan du kjøpe mellom 1000-1500 kr enten salg eller bvare.

Det er nok det beste du får i den prisklassen men trådløs er vel ikke helt like god som asus ac 88u eller Asus ac3200.

Samt Asus RT-AC5300.

 

Skal du ha openVPN server er nok 87u og 88u som gir best ytelse.

Første rundt 44 mbit siste ca 70 mbit.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...