Gå til innhold

[Løst] SAPPHIRE R9 380x Hjelp


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte nettopp et nytt skjermkort

 

https://www.komplett.no/product/864978/datautstyr/skjermkort/pci-express/sapphire-radeon-r9-380x-4gb-gddr5-nitro

 

Det viser seg at viftene ikke slår seg på når jeg slår på maskinen, de rikker litt, spinner et par ganger og slutter helt. Har sjekket at vifte kabelen er koblet til inni skjermkortet.

 

En annen ting var det at jeg var misfornøyd med den ytelsen den ga. Jeg fikk nesten ingen forbedring på gaming, og det skjermkortet jeg hadde fra før var et XFX HD radeon 6950.

Har installert driver fra medfølgt CD-plate, prøvd driver software fra Sapphire selv og latt PC finne og installere oppdateringer.

Er det noe jeg kan gjøre for å yte mer fra skjermkortet? Jeg fatter ikke at det ikke sku gi noe fremgang når det er en så stor forbedring.

 

specs:

 

AMD FX-8150 Black - AM3+

Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM

Seagate Barracuda 7200.14 - 2TB

AsRock 970 Extreme4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tatt fra testen av tek :

 

Sapphire har viet ekstra oppmerksomhet til både kulelagre, som sørger for jevnere og mer stillegående vifter selv på høy hastighet, og til selve viftestyringen. Selv om kortet kommer med to vifter er disse i stand til å jobbe uavhengig av hverandre. Dermed kan de to viftene jobbe på forskjellig hastighet, i tillegg til å stoppe helt om temperaturen går under en viss grense. Ofte mellom 50 og 60 grader celsius.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Kjøpte nettopp et nytt skjermkort

 

https://www.komplett.no/product/864978/datautstyr/skjermkort/pci-express/sapphire-radeon-r9-380x-4gb-gddr5-nitro

 

Det viser seg at viftene ikke slår seg på når jeg slår på maskinen, de rikker litt, spinner et par ganger og slutter helt. Har sjekket at vifte kabelen er koblet til inni skjermkortet.

 

En annen ting var det at jeg var misfornøyd med den ytelsen den ga. Jeg fikk nesten ingen forbedring på gaming, og det skjermkortet jeg hadde fra før var et XFX HD radeon 6950.

Har installert driver fra medfølgt CD-plate, prøvd driver software fra Sapphire selv og latt PC finne og installere oppdateringer.

Er det noe jeg kan gjøre for å yte mer fra skjermkortet? Jeg fatter ikke at det ikke sku gi noe fremgang når det er en så stor forbedring.

 

specs:

 

AMD FX-8150 Black - AM3+

Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM

Seagate Barracuda 7200.14 - 2TB

AsRock 970 Extreme4

 

I utgangspunktet har du ikke akkurat gjort den aller beste oppgraderingen , tar du en titt her ( Gpuboss ) så er det ikke en enorm forskjell mellom disse to kortene og i beste fall vil du få en ytelseforbedring på 15% antar jeg.

 

Du har også en Cpu som dessverre vil være den desidert største begrensende faktoren når det gjelder nyere skjermkort , noe som kan påvirke maks fps som du kan oppnå med denne kontra feks en cpu som har bedre IPC per Mhz (intel).

 

Har du derfor fortsatt angrefrist så bør du utnytte denne og fortsatt bruke 6950 med oppsettet ditt eller oppgradere alle komponentene dine.

 

Edit : Et annet alternativ er å overklokke en god del cpu'en din. Du vil trolig kunne greie å oppnå opp mot 4.5 Ghz om du har akseptabel kjøling. Har du stock kjøling bør du glemme det...

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

 

I utgangspunktet har du ikke akkurat gjort den aller beste oppgraderingen , tar du en titt her ( Gpuboss ) så er det ikke en enorm forskjell mellom disse to kortene og i beste fall vil du få en ytelseforbedring på 15% antar jeg.

 

Har du derfor fortsatt angrefrist så bør du utnytte denne og fortsatt bruke 6950 med oppsettet ditt eller oppgradere alle komponentene dine.

AMDs HD 6950 ble erstattet av HD 7850 (knapt 60% av ytelsen til et 7970 GHz.)

Ettersom det har kommet en del driveroppdateringer til AMD sine kort siden 2012 (og nye spill har andre krav,) vil jeg regne med at et R9 380X leverer omtrent dobbelt så mye ytelse som et HD 6950 i dagens spill.

 

Helt enig i at CPU mest sannsynlig er en kraftig flaskehals, men det er absolutt ikke riktig at et R9 380X ikke leverer vesentlig bedre ytelse enn et HD 6950. AMD sine kort har blitt vesentlig bedre til å utnytte sitt teoretiske potensiale siden VLIW-dagene.

Lenke til kommentar

Takk for mange svar! Det viste seg at skjermkortet virkelig viste sitt potensialet. Jeg hadde bare valgt feil spill å teste på. Det viste seg å være mye bedre enn noen andre skjermkort jeg har prøvd før.

 

Og da jeg startet spillene så jeg forskjell på viftene. Da de gikk fortere avhengig av stødighet osv.

 

Overklokking er noe jeg har tenkt på ei stund. Cpuen min har nok potensialet til det og jeg har hatt den en god stund med kjært bruk.

 

Er superfornøyd med skjermkortet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...