Gå til innhold

Star Wars Episode VII - The Force Awakens - Spoilertråd for de som har sett filmen


edge

Anbefalte innlegg

Bra film, men det største problemet jeg har med filmen er hvordan Rey klarer å banke dritten av Kylo på slutten av filmen. De skulle ha gjort det stikk motsatt. Hvordan kan det ha seg at hun som aldri har svingt et lasersverd i hele sitt liv, og som fant ut av hun hadde "the force" 30 minutter før sverdkampen klarer å moppe gulvet med han som skal være "complete badass"?

 

Har slitt litt med dette selv. Slår meg til ro med at Kylo hadde blitt skutt, samt at han er en emosjonelt ustabil tenåring som ikke virker å ha hele livet på stell selv. 

 

Det og at hun var drevet av hat, litt som når Luke juler opp Vader. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er enig med de fleste om hva de synes om nostalgien og hvor elsk det var å se mer av star wars, så jeg skal ikke gjenta det.

 

Derimot er min største pukkel med hele filmen hvor lite tyngde det var i filmen.

 

3-4 PLANETER ble slettet. Hele republikken, poff, borte. Sivilisasjoner, historie og kultur borte. Og reaksjonen til alle sammen? Meh.. careface, vi må finne Luke.  Wait a minute, de peker "the weapon" mot planeten vi er på nå også! Vi må gjøre noe! Ok du ødelegger oscillatoren, ok, dere infiltrerer. ok og dere flyr inn og skyter på batteritingen. Alle sammen vet hva vi skal gjøre? Ja? LETS DO IT.

Ikke en eneste ord er nevnt at nylig ble 3-4 planter utslettet og at liv på de planetene.

 

Må også nevne hvor episk og destruktiv de fremstiller "the weapon", og tiden det tar for å lade den kan sammenlignes med tiden det tar å steke en pizza.

Lenke til kommentar

Fikk sett den i går og jeg synes den var helt super egentlig, men var ett par ting jeg stusset på.

Kylo virket alt for lite bad ass og alt for pinglete, men jeg forstod etterhvert at det var meningen.

Han skulle tydeligvis være en redd, ustabil persjon, som var alt for redd for å ikke leve opp til sitt store idol.

 

Rey er jeg spent på hvor passer inn sånn biologisk sett. Først trodde jeg hun var en av barna til Han og Leia, men da hadde vell hun blitt fortalt det.

Leia hadde det typiske "jeg vet hvem du er, men du må finne ut av det selv" blikket, og kombinert med at hun fikk flashbacks ved å være i nærheten av sabelen til Luke, fikk meg til å tenke på at hun må være datteren til Luke.

Hun var ca like sterk og klønete med kraften som Luke er i EP4.

 

Jeg er også spent på hvem den nye sith-lorden er og hvordan han passer inn.

 

Til dere som lurte på om det er noen bøker som dekker dette, er kansje ikke alle her som vet det, men alt som gikk under extended universe er ikke lengere canon.

Lenke til kommentar

Storfornøyd med filmen:

Kritikk:

- Litt for kjapp klimaks. Det gikk litt for bra, og føltes nesten for lett, å skru av Starkiller base. Slik som hvordan de brukte kaptain Phasma til det. Jeg ville gjerne gitt litt mer rom for Hans død, flere og annerledes hindringer for destrueringen.

- Litt flere nye leitmotifs fra John Williams, selv om jeg egentlig var fornøyd med scoret.
- Litt for lik "A New Hope", men det plager ikke meg så mye, da jeg skjønner hvorfor det valget ble tatt.

- Dette er min egen feil, men det var lett å gjette seg hvor handlingen skulle gå bare ved å pusle sammen trailerne og en historie man allerede kjenner godt. Jeg er uansett glad for å ha fått med meg teasere og trailere (skulle egentlig holde meg helt unna), men fy søren for en reise det har vært. 

--

 

Mye glede fant sted under visningen av denne.

- Stoppe laserstrålen i mid-air. Det er sånne nye løsninger som er kule å se.
- Admiral Ackbar og Nien Numb er med i filmen! Det visste jeg ikke

- Scener som når Finn og Rey gjemmer seg under et brunt tørkle i Jakku og vi hører Tie fighters i distansen, virkelig får dem til å høres fryktinngytende ut.

 

Kylo Ren og BB-8, som også er de mest markedsførte karakterene i denne filmen, er også de jeg falt mest for. Det er umulig å hate BB-8. Den droiden er så utrolig enkel og fullstendig operasjonell. Det er det som selger. Det er lenge siden jeg har sett på en film og tenkt "hvordan gjør de det?" med den droiden. (Jeg vet hvordan han opereres, men først da jeg så det, på Comic-Con, måtte jeg klø meg i hodet) og det har jeg ikke følt på lenge. Godt at "Star Wars" er det som faktisk gjør det.

 

Kylo Ren er fascinerende pga den kampen han selv kjemper. Han er ikke en vanlig A4-Marvel-villain. Veldig bra å gjøre ham til en ung kar, som ikke engang trenger masken eller stemmeforvrengning, men som har det for å vise seg for hans store idol. Elsker at de holdt ham i live til slutt og gav ham stort arr i fjeset. Det er så mye til hans karakter og jeg gleder meg til å se mer. 

 

Men når det gjelder det store bildet, så var dette gøy å se på. Karakterene har kjemi og personlighet. Effektene er storslåtte. Lyd og bilde passer endelig flott sammen. Det er fantasi å se på skjermen. Kreativitet og stilige løsninger. Det er magisk å se filmen. Den tar pauser og lar oss beskue det nydelige landskapet (Jakku var jo som "Lawrence of Arabia") og får alle og enhver følelsen av å være barn igjen. Jeg fikk nesten tåre i øyenkroken bare av å se computer-skjermen i den kanonbåsen Finn opererte på Millenium Falcon. (Og forrresten. Takk den norske oversetteren som ikke oversatte denne tittelen til "Tusenårsfalkenen" som det har blitt gjort på DVD-ene).

 

Jeg husker godt da nyheten om denne filmen kom, dagen før Halloween 2012, og etter det har det vært en helt magisk reise. Jeg jobber også på Toys "R" Us, så lekeverdenen er virkelig tilstede, og all "Force Awakens"-merchandise har pint meg i det siste, ventende dag etter dag på den kommende filmen. Jeg tok til og med å prøvde å ta av masken på Kylo Ren, for å se om det skjulte seg et annet fjes (jeg visste det ikke ville gjøre det, men jeg følte jeg måtte se for det, for moro skyld). 

Folk sier "det er bare en film". Nei, dette er en lang reise og hypen/diskusjonen i årene mot den er en del av det. Tusen takk til alle som bidro til denne magiske opplevelsen.

 

9/10

Endret av Choekaas
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Blir for dumt hvis Rey er Luke eller noen av de andres datter. Skal liksom alle nye være barn av de gamle? Er Finn Landos sønn? Kanskje BB-8 er R2-D2s ukjente avkom ...

 

Ellers enig i at det gikk litt for lett og litt for fort på slutten, det virket ikke like farlig å angripe Starkiller Base som Dødsstjernen, det måtte jo ikke planlegges en gang. Virker som om at det er kuttet litt i storyen her og der. Hvem var Republikken egentlig? De var jo knapt introdusert før de ble tilintetgjort. Og hvorfor hadde ikke The First Order gjort det før?

Lenke til kommentar

Blir for dumt hvis Rey er Luke eller noen av de andres datter. Skal liksom alle nye være barn av de gamle? Er Finn Landos sønn? Kanskje BB-8 er R2-D2s ukjente avkom ...

 

Ellers enig i at det gikk litt for lett og litt for fort på slutten, det virket ikke like farlig å angripe Starkiller Base som Dødsstjernen, det måtte jo ikke planlegges en gang. Virker som om at det er kuttet litt i storyen her og der. Hvem var Republikken egentlig? De var jo knapt introdusert før de ble tilintetgjort. Og hvorfor hadde ikke The First Order gjort det før?

 

For dumt? Nei da. Denne film serien handler da tross alt i all hovedsak om Skywalker familien. Tross alt en såpe opera historie om en familie. Passer fint spør du meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Håper heller ikkje Rey er dottera til Luke, blir litt for simpelt synest eg, men det er mange ting ein kan tolke i den retningen.

 

Mitt største ankepunkt med filmen går på at vi får veldig lite innblikk i kva som skjer og har skjedd utanom denne jakta på Luke. Korleis vart The First Order så mektige? Korleis har dei klart å bygge eit sånt supervåpen uten at nokon har merka det? Kven er eigentleg Republikken og motstandsbevegelsen?

 

Ellers hadde Phasma ei overraskande lita rolle, men rekner med vi kjem til å sjå meir av ho. Og Snoke er eg ikkje helt solgt på, kanskje mest på grunn av CGIen.

 

Kampen mot Kylo Ren synest eg var grei. Det er tydeleg at han er mektig i krafta og han bruker det til å befeste sin posisjon, men han har aldri eigentleg blitt utfordra og er opplagt ekstremt ustabil. Vi veit heller ikkje noko særleg om han har mykje faktisk kamptrening.

 

Han er i utgangspunktet rysta og forbanna etter at han har skjønt at Rey faktisk kan utfordre han, så drep han faren sin, noko han heilt tydeleg hadde store problem med, så blir han skoten av Chewie sin crossbow, som filmen bruker god tid på å bygge opp som eit veldig kraftig våpen, så blir han skada av Finn, som faktisk er ein stormtrooper med kamptrening, og så må han til slutt kjempe mot Rey, som i motsetning til han virker som ei dame med sterk vilje og god kontroll på følelsane og tankane sine.

 

Det blir nok ein god match når Kylo Ren får litt meir trening av Snoke og Rey av Luke!

Endret av LMH
Lenke til kommentar

3-4 PLANETER ble slettet. Hele republikken, poff, borte. Sivilisasjoner, historie og kultur borte. Og reaksjonen til alle sammen? Meh.. careface, vi må finne Luke.  Wait a minute, de peker "the weapon" mot planeten vi er på nå også! Vi må gjøre noe! Ok du ødelegger oscillatoren, ok, dere infiltrerer. ok og dere flyr inn og skyter på batteritingen. Alle sammen vet hva vi skal gjøre? Ja? LETS DO IT.

Ikke en eneste ord er nevnt at nylig ble 3-4 planter utslettet og at liv på de planetene.

 

This. Dette er det eneste jeg synes var for lett, eller, for "billig", om du vil. Regner kanskje med at vi får se etterlevningene av det i de to neste filmene, og at det vil ha konsekvenser vi ikke har rukket å få sett enda. Vi fikk jo ikke akkurat tid til så veldig mye annet enn denne ène vinkelen (i motsetning til Ep.1 som prøvde på alt for mye samtidig). Men akkurat nå føles det litt som en for enkel "oh shit"-greie. For mye ødeleggelse for fort. Resten av filmen hadde etter min mening klart seg helt fint uten hele Starkiller-base plotlinen. Men klart, det kan hende de har tenkt dette igjennom og at de to neste filmene vil gi det mer dybde. Dette er jo tross alt planlagt å være en trilogi fra starten.

 

Og resten var pur Star Wars glede :D

 

Kampen mot Kylo Ren synest eg var grei. Det er tydeleg at han er mektig i krafta og han bruker det til å befeste sin posisjon, men han har aldri eigentleg blitt utfordra og er opplagt ekstremt ustabil. Vi veit heller ikkje noko særleg om han har mykje faktisk kamptrening.

 

Det første som slo meg da vi så Ren klikke i vinkel og ødelegge alt rundt seg var nettopp dette. Han er ikke Vader. Han er ikke sikker. Han er ikke en maske. Han er en usikker og ustabil person, åpenbart forført av Snoke, med tvil om hva han gjør - til tross for at han er bestemt på hva det er han skal gjøre. Han vil være Vader. Han vil være den mektige mannen bak masken, men det er han ikke, og han er i tvil på om han kan bli det.

 

Kampen mot Finn/Rey viser jo også dette. Han blir usikker med en gang han møter noen andre enn seg selv som har kjennskap til The Force. Spennende karakter, og gleder meg til å se mer.

 

Rey ligner jo sykt på Anakin som liten.

Luke har jo også en tvilling søster, men Rey er jo får ung til å være det. 

 

Det er Leia ;)

 

Om Rey er datteren til en i Skywalker-familien ,som Star Wars tross alt handler om, vil jeg tippe det er Luke som er faren. Han mistet håpet, og ble redd for sine egne evner da Ren ødela det han hadde håpet å kunne bygge, og gjemte bort datteren sin på en øde planet. Ren/Ben er sikkert 10 år eldre enn Rey, som gjør at han kunne blitt forført i 20års-alderen og Rey blitt bortgjemt i 10-års alderen. Det kan funke.

 

På en annen side håper jeg litt at Rey ikke er en Skywalker. Expand the universe. Men vi får se. Har ingen problemer med noen av veiene.

Lenke til kommentar

At de klarte å bygge ett supervåpen uten at noen oppdaget det ser jeg ikke på som usansynelig, det samme klarte Palpatine å få til.

Det jeg er mest spent på er hvem denne nye, tilsynelatende, Sith Lorden er og hvordan han passer inn.

Virker som det popper opp en ny så snart den forige er død.

Med mindre de har honored noe av det som før var i ekstended universe da.

 

Spør dere meg, så virker det som de har honored litt allrede i EP7, navnet "starkiller" er det samme som hovedpersjonen i "the force unleached" (som pr nå vell heller ikke er canon lengere) og hvordan selve våpenet fungerer ligner veldig på "galaxy-gun", bare kraftigere.

Lenke til kommentar

Som andre sier, Star Wars handler jo i bunn og grunn om Skywalker-familien.

 

Episode 1-3 handler om hvordan Anakin ble en jedi og hvordan han ble "forført" av den mørke siden.

Episode 4-6 handler om barna hans, Luke og Leia, og hvordan Luke blir en jedi og søsknene finner hverandre.

 

I den nye trilogien har vi en ny bad guy og en lærling som er Leias sønn og en jente som er sterk i kraften og kan vise seg å være Lukes datter, hvis de har valgt å skrive det dithen. Jeg syns iallfall ikke det vil være rart om Rey viser seg å være en Skywalker, når hovedpersonene i de foregående filmene, som også har vært sterke i kraften, har vært Skywalkere.

Lenke til kommentar

Spør dere meg, så virker det som de har honored litt allrede i EP7, navnet "starkiller" er det samme som hovedpersjonen i "the force unleached" (som pr nå vell heller ikke er canon lengere) og hvordan selve våpenet fungerer ligner veldig på "galaxy-gun", bare kraftigere.

Starkiller var Lukes etternavn tidlig i prosessen med å lage A New Hope (Star Wars). Starkiller Base er nok en referanse til det, det samme var Starkiller fra TFU.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, da er det bare å glede seg til "Rogue One" som kommer til neste år, får virkelig håpe den lever opp til filmene selv om ikke J.J. Abrams skal regisere denne. Handlingen i Rogue one foregår mellom episode III og IV og etter som jeg har forstått skal det komme to slike filmer til i tilegg til Episode 8 og 9 og sansynligvis kommer det flere SW filmer når man ser hvilken suksess Episode VII fikk.
 

Det er heller ikke tvil i mine øyne om at Rey er Luke's datter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...