Gå til innhold

Star Wars Episode VII - The Force Awakens - Spoilertråd for de som har sett filmen


edge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Griner litt jeg og. Hadde med meg ungene og så filmen i går. De sier jeg satt paralysert med hendene foran munnen som om jeg skrek. Fantastisk film. Jeg sliter litt med å formidle hvor mye jeg likte filmen. Beste jeg har fått til er følelsen du har når du har vært lenge hjemmefra, ikke sett familie eller ungene på veldig lenge. Den følelsen du får npr du kommer inn i gangen, du ser huset, familien, ungene, og tenker "jeg er hjemme". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg så filmen i går. Eneste jeg kommer på i farten er at jeg er glad Kylo Ren overlevde (går ut fra det siden Hux ble sendt for å hente ham) og at Disney ikke gjorde samme feilen som George Lucas gjorde med Episode I og drepte the bad guy i første filmen. Selv om han egentlig hadde fortjent det for det han gjorde.

 

Jeg håper vi får se en sterkere Kylo Ren med mer hevntørst i neste film.

Lenke til kommentar

Darth Maul var jo bare en transportetappe mot Darth Vader, og det gir i mine øyne mening at han forsvant i ep1. Dette var også jo noe alle visste på forhånd.

Hvis de nå skulle tatt knekken på Kylo Ren for så å måtte skape en ny bad-guy til neste film hadde ikke vært noe kult..

 

Men jeg syntes Kylo var litt for lite Bad-ass... han var så... puslete på en måte. Ihvertfall når han tok av seg hjelmen, og hvorfor han skulle gjøre det foran Rey skjønte jeg ikke. Mot slutten skjønte jeg det, siden de da skulle skape et slags emosjonellt øyeblikk mellom han og Han (ordspill!) som trenger kroppspråk, men første gang han tok av seg hjelmen syntes jeg det ble "for lett"...

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om Rey er dattra til Luke, siden hun hadde kraften i seg.

 

Tenker det samme egentlig. Regner med forklaringen hans for å forlate henne på den ørkenplaneten er samme som skjedde med han selv. Gjemme hun bort fra Snoke/Dark Side. Luke så for øvrig utrolig bra ut, positivt overrasket.

 

Og ang. Kylo Ren så var jo hele poenget med karakteren hans at han ikke skulle være badass. Til han noen poster over.

 

Elska de nye karakterene, med Captain Phasma som eneste let down. Skjer med at hun (tilsynelatende fanatiker?) så lett går med på å ta ned skjoldet?

Endret av Schweigaard
Lenke til kommentar

veldig bra film ! kan nok bli min favoritt star wars film også, men skal se den noen ganger til på kino først :-)

det jeg har tenkt litt på i ettertid er om Rey ser inni fremtiden da kun tok borti lightsaberen til Anakin første gangen.. eller om det var i fortid.

Den scenen Luke tok borti R2D2.

 

edit: Det Luke sier i denne traileren her, skjer ikke i filmen. Flere som merket det?

Endret av uggy
Lenke til kommentar

For min del så er det nostalgien og dem gamle filmene som gjør at denne er tidvis underholdende. Om det hadde vært min første Star Wars opplevelse så hadde filmen havnet i en lang liste over bare helt OK filmer....


Endel kjedelige/dårlige typisk tenårings karakterer. En handling som var veldig forutsigbar og alt for kjent. Det manglet rett å slett WOW faktoren som Amerikanerne kalle det....


Det skal bli spennende å se hvor dem tar historien videre. Og om dem tørr å gjøre noe friskt å spennende. Alt i alt ikke spesielt imponert av denne filmen. Om jeg skulle kastet en terning så ville det nok bli en sterk terningkast 3.


  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kom akkurat fra kino (hadde nok fått sett den i går om den ble sendt i 2D på premiære dagen, men ettersom jeg ikke tåler 3D ble det i dag). Eneste jeg kan si er holy shit for en film! Var heldignok til å få se den i en splitter ny kino med Atmos og var tidlig nok ute med bilett bestilling til å få det absolutt beste setet tilgjengelig. Er nok lett blant mine absolutt beste kino opplevelser noengang, hadde gåsehud fra topp til tå flere ganger iløpet av filmen. Som star wars fan var dette den beste julegaven jeg kunne fått, J.J. Abrams nailed it! :D

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg så filmen i går. Eneste jeg kommer på i farten er at jeg er glad Kylo Ren overlevde (går ut fra det siden Hux ble sendt for å hente ham) og at Disney ikke gjorde samme feilen som George Lucas gjorde med Episode I og drepte the bad guy i første filmen. Selv om han egentlig hadde fortjent det for det han gjorde.

 

Jeg håper vi får se en sterkere Kylo Ren med mer hevntørst i neste film.

Klin umulig å holde Darth Maul noe særlig lengre, etter min mening.. Dette med tanke på at det kan bare være to Sither til en hver tid. Synes det spiller seg perfekt ut fra Darth Maul, til Darth Tyranus (Dooku) videre til Anakin.. 

Lenke til kommentar

Ikke en dårlig film, leverte nok med fanservice som kanskje kunne blitt kuttet litt ned på, alt i alt for det meste bra.

 

MEN det var en ting som irriterte meg veldig i denne filmen, og det var hvor utrolig enkelt det var å bruke "the force" nå. Fra trening som gikk over mange år(de ville ikke engang starte trening for en gutt på 9 år da han var alt for gammel) i de forrige filmene var det nå nok å "lukke øynene og se lyset" så kan man manipulere the force som en mester og som en bonus med en gang vite hvordan man håndterer en lyssabel.

 

Jeg savnet litt motstand for vår nye helt Rey, sammenlignet med hva Anakin og Luke måtte gjennom var dette en søndagstur.

 

Redigert: Historien til Kylo Ren er det litt synd at jeg ikke kjenner til, hvordan sønnen av lederen for motstandsbevegelsen blir til en sith er nok en bra historie. Er det noen bøker som tar for seg han?

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Kom nettopp fra kinoen. Fy faen for en film! Endelig er Star Wars tilbake, og vi er ferdig med det makkverket som vi fikk levert i prequalen. Først av alt; Dibs på Daisy Ridley. Fantastisk skuespiller, og karakteren hennes var også helt herlig. Her har JJ og co funnet en vinner. Gleder meg til å se hva de gjør videre med hun i de neste filmene.
 
Hvem er Rey datteren til tror dere? Luke? Utifra traileren og predictions til andre, så trodde jeg Kylo Ren/Ben og Rey var søsken, men det er de åpenbart ikke når hverken de, eller foreldrene kjente henne igjen. Samtidig så spilte de Han og Leia's kjærlighetssang igjen når Leia og Rey ga hverandre en klem på slutten, eller var det bare jeg som innbilte meg det? Luke gir mer mening, siden han er etterkommer av Anakin. Gleder meg til å se mer av Mark Hamill i neste film. Det er åpenbart at han vil spille en større rolle der, og det er lett å forstå hvorfor han ikke var med i promoteringen av denne filmen.
 
Elsket Han Solo som vanlig, men hadde ikke forventet at de skulle kvitte seg med han allerede nå. Trodde virkelig han ville være med videre i de neste filmene. Synd, for universet mister en av de kuleste karakterene i serien, imo.
 
Kylo Ren aka. Ben Solo var .... spesiell. Uten masken så var hen bare en hissig tenåring. Åpenbart at han er veldig upolert enda, men jeg regner med han overlevde og vi vil få se en farligere Kylo Ren i neste film, eller hva tror dere? Han er et stykke unna å være en ekte sith enda.
 
Finn og Poe. Solide karakterer, vil ha med de begge videre. Førstnevnte er utrolig morsom, og karakteren gir oss en helt annen dimensjon enn tidligere. Her har vi en stormtrooper som deserterer fra the First Order. Det kan jeg ikke huske at vi har sett tidligere? Likte også at de er mer menneskelige nå enn de var før.
 
Leia er Leia. Tilførte ikke filmen noe. Helt greit egentlig, da Carrie Fisher har tapt seg noe veldig utseendemessig
 
BB-8 er konge. BB-8 kan utrykke seg på mange flere måter enn det R2-D2 kan, og det passer inn i med de nye karakterene. Jeg holdt på å dø av latter når C-3PO kom inn i bildet. Hands down, min favoritt-droid fra alle filmene så langt.
 
Hmm, hva mer? Det var et par ting jeg ikke likte. Karakteren til Lupita Nyong'o var ... elendig. Virket nesten som de prøvde å lage en kvinnelig Yoda-lignende karakter, men helt uten hell. Få det bort! I tillegg syns jeg det begynner å bli nok Death Stars, eller Starkiller Base som de kaller det nå. De må da snart skjønne at det ikke fungerer?!
 
Alt i alt syns jeg dette er en bunnsolid film, og allerede nå hopper den opp som en av mine favoritter etter Episode 5. Terningkast 5!
 

MEN det var en ting som irriterte meg veldig i denne filmen, og det var hvor utrolig enkelt det var å bruke "the force" nå. Fra trening som gikk over mange år(de ville ikke engang starte trening for en gutt på 9 år da han var alt for gammel) i de forrige filmene var det nå nok å "lukke øynene og se lyset" så kan man manipulere the force som en mester og som en bonus med en gang vite hvordan man håndterer en lyssabel.

 

Delvis enig. Hvis det viser seg at hun er datteren til Luke og er direkte etterkommer av Anakin, så kan jeg forstå det valget. Da snakker vi muligens noen som har krefter ut av en annen verden. Det kan fort blir spennende i de neste filmene. Vil anta hun får trening av Luke nå mellom Episode 7 og 8. Men ja, det har blitt enklere, eller så har hun bare latterlig mye mer krefter enn vi er klar over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fantastisk gjensyn med Star Wars, om ikke annet.. Nok til at man er villig til å overse de fleste feil. Det var kanskje litt for lite materie her for min del til at jeg ville gitt noe mer enn 7/10, men skal bli spennende å se hva Abrams gjør med karakterene i de neste filmene. Kylo Ren var en bra og interessant skurk etter min mening.

 

veldig bra film ! kan nok bli min favoritt star wars film også, men skal se den noen ganger til på kino først :-)

det jeg har tenkt litt på i ettertid er om Rey ser inni fremtiden da kun tok borti lightsaberen til Anakin første gangen.. eller om det var i fortid.

Den scenen Luke tok borti R2D2.

 

edit: Det Luke sier i denne traileren her, skjer ikke i filmen. Flere som merket det?

Er ikke den voiceoveren bare stjælt fra episode 6?

https://www.youtube.com/watch?v=MDYX_PgorRY

Lenke til kommentar

(...)

MEN det var en ting som irriterte meg veldig i denne filmen, og det var hvor utrolig enkelt det var å bruke "the force" nå. Fra trening som gikk over mange år(de ville ikke engang starte trening for en gutt på 9 år da han var alt for gammel) i de forrige filmene var det nå nok å "lukke øynene og se lyset" så kan man manipulere the force som en mester og som en bonus med en gang vite hvordan man håndterer en lyssabel.

 

Delvis enig. Hvis det viser seg at hun er datteren til Luke og er direkte etterkommer av Anakin, så kan jeg forstå det valget. Da snakker vi muligens noen som har krefter ut av en annen verden. Det kan fort blir spennende i de neste filmene. Vil anta hun får trening av Luke nå mellom Episode 7 og 8. Men ja, det har blitt enklere, eller så har hun bare latterlig mye mer krefter enn vi er klar over.

 

Men det du sier der er det jeg har problemer med, før så har de fått det til å høres ut som om the force bare gir styrke, og denne styrken er verdiløs hvis man ikke blir trent til å bruke den.

 

Når vi ser på anakin i episode 1 hadde han en veldig sterk kobling til the force, men han kunne ikke løfte noe med tankene eller gjøre jedi mind trick, han kunne bare se korte øyeblikk inn i fremtiden som gjorde at det virket som han hadde overmennesklige reflekser. Gjennom trening lærte han å kontrollere the force og gjøre de samme triksene som vår nye helt.

 

Et annet eksempel er jo prinsesse/general leia som også er sterkt koblet til the force, men kan ikke gjøre noe av jedi tingene.

 

Så det handler ikke om hvor sterk vår nye helt er koblet til the force, da man ikke trenger en bedre kobling enn en gjennomsnittlig jedi for å gjennomføre det som ble gjort. Så spørsmålet er da om man trenger trening, og siden hun ble Lukes lærling på slutten må da treningen være nødvendig for noe.

 

Hvis ikke trening var nødvendig for å bruke the force hadde vel ikke jediane latt folk med en sterk kobling til the force gå uten trening, da et vandlig liv ville tvinget de til den mørke siden. Alt tilsier at trening kreves, husk at luke også var for svak til å slå vader første gang de møtes, etter mer trening klarte han det.

 

Vil også minne om kampen mellom Yoda og Dooku hvor sistnevnte sier: "It is obvious that this contest cannot be decided by our knowledge of the Force... but by our skills with a lightsaber." Kunnskap om the force sier han, ikke hvor sterkt de er koblet til the force men hva de har lært om den.

 

Kommer bare på flere å flere eksempler hele tiden om hvordan man må ha trening for å kunne gjøre hva jediane gjør, så velger å pause her for å høre om det er noen som ikke er enig og hva argumenter de har. 

 

Jeg tror det kunne blitt en bedre film hvis de bare hadde kuttet ned på hva hun kunne gjøre(hun har tross alt 2 kommende filmer hvor hun er en trent jedi), skulle latt Finn være for Rey hva Han Solo var for Luke.

Lenke til kommentar

Hvem er Rey datteren til tror dere? Luke? Utifra traileren og predictions til andre, så trodde jeg Kylo Ren/Ben og Rey var søsken, men det er de åpenbart ikke når hverken de, eller foreldrene kjente henne igjen. Samtidig så spilte de Han og Leia's kjærlighetssang igjen når Leia og Rey ga hverandre en klem på slutten, eller var det bare jeg som innbilte meg det? Luke gir mer mening, siden han er etterkommer av Anakin. Gleder meg til å se mer av Mark Hamill i neste film. Det er åpenbart at han vil spille en større rolle der, og det er lett å forstå hvorfor han ikke var med i promoteringen av denne filmen.

Leia er også etterkommer av Anakin. Akkurat like mye som Luke.

 

Njaaaa, kan se for meg en type "separasjon" lik den vi ser i slutten av RotS med Luke og Leia, i grunn. Noe som kan rettferdiggjøre at ikke Kylo/Ben kjenner henne igjen, og muligens også Han og Leia (selv om det er mindre trolig). Jeg heller nok litt mer mot at hun er datteren til Luke, gitt..

Lenke til kommentar

Bra film, men det største problemet jeg har med filmen er hvordan Rey klarer å banke dritten av Kylo på slutten av filmen. De skulle ha gjort det stikk motsatt. Hvordan kan det ha seg at hun som aldri har svingt et lasersverd i hele sitt liv, og som fant ut av hun hadde "the force" 30 minutter før sverdkampen klarer å moppe gulvet med han som skal være "complete badass"?

Lenke til kommentar

Ikke en dårlig film, leverte nok med fanservice som kanskje kunne blitt kuttet litt ned på, alt i alt for det meste bra.

 

MEN det var en ting som irriterte meg veldig i denne filmen, og det var hvor utrolig enkelt det var å bruke "the force" nå. Fra trening som gikk over mange år(de ville ikke engang starte trening for en gutt på 9 år da han var alt for gammel) i de forrige filmene var det nå nok å "lukke øynene og se lyset" så kan man manipulere the force som en mester og som en bonus med en gang vite hvordan man håndterer en lyssabel.

 

Jeg savnet litt motstand for vår nye helt Rey, sammenlignet med hva Anakin og Luke måtte gjennom var dette en søndagstur.

 

Redigert: Historien til Kylo Ren er det litt synd at jeg ikke kjenner til, hvordan sønnen av lederen for motstandsbevegelsen blir til en sith er nok en bra historie. Er det noen bøker som tar for seg han?

 

Luke hadde ikke akkurat veldig mye trening eller veiledning selv, men det lille han fikk var av selveste yoda og Obi. Slik jeg tenker det, er det nok folk som er sterke i kraften som naturlig kan finne ut hvordan man kan bruke den selv. Mye av treningen til en Jedi vil jeg tro går på å bruke den på en klok måte og holde den mørke siden på avstand. 

 

Kylo virker å være ett lett offer for den mørke siden, Impulsiv og aggressiv. Tenker han vokser i nesten film, som en mørkere og mer selvsikker person. For så å bli drept eller klare å komme seg tilbake til den lyse siden i den siste filmen.

 

Noen som forresten har tenkt over at Vader alltid var svært rolig og behersket. Særlig i episode 5 og 6. Virker ikke som han så aktivt brukte sinne og aggresjon lenger. Nesten som han på egenhånd var i ferd med å bevege seg over til den lyse siden igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...