Gå til innhold

ANNONSE: Slik tar du den beste selfien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik lurer tek storylabs deg!

 

Den beste selfien får du ved å kjøpe et skikkelig kamera med skjerm som kan vippes så du ser den. Deretter bruker du enten naturlig godt lys uten blits eller i dårlig belysning, så bruker du ekstern blits med mobil softbox eller lignende.

 

Må/vil man så langt ned i bildekvaliteter som telefonene tilbyr så bør du velge en telefon med 8 Mp eller mer på skjermsiden av telefonen (styr unna iPhone pga 5 Mp eller mindre). Ikke på grunn av megapikslene men fordi mange megapiksler betyr større sensor enn de med færre megapiksler. ("Alle" pusher minst mulig pikselstørrelse).

Lenke til kommentar

Slik lurer tek storylabs deg!

 

Den beste selfien får du ved å kjøpe et skikkelig kamera med skjerm som kan vippes så du ser den. Deretter bruker du enten naturlig godt lys uten blits eller i dårlig belysning, så bruker du ekstern blits med mobil softbox eller lignende.

 

Må/vil man så langt ned i bildekvaliteter som telefonene tilbyr så bør du velge en telefon med 8 Mp eller mer på skjermsiden av telefonen (styr unna iPhone pga 5 Mp eller mindre). Ikke på grunn av megapikslene men fordi mange megapiksler betyr større sensor enn de med færre megapiksler. ("Alle" pusher minst mulig pikselstørrelse).

 

Hei

 

Takk for tilbakemelding!

 

Det er ingen tvil om at du tar bedre bilder med et fullblods kamera enn med en mobiltelefon. Samtidig er mobiltelefonen det kameraet folk flest bruker til sine selfies, så det er her vi har lagt fokus. Har justert tittel så dette kommer tydeligere frem :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snipe

Trodde du på dette tidspunktet var klar over at kampen om fotografiapparatet vs mobilkamera er tapt :) , forstår godt hvorfor tek.no "tidligere Akam" har en mer rettet policy mot mobilkameraet en mot fotografiapparatet siden  en større mengde potensielle "kunder" bruker telefonen. Det er litt rart at de ikke profilerer/uthever Mobiltelefonene bedre i sine "artikler/headlines" siden det ville gitt flere klikk.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Den beste selfien får du ved å kjøpe et skikkelig kamera med skjerm som kan vippes så du ser den. Deretter bruker du enten naturlig godt lys uten blits eller i dårlig belysning, så bruker du ekstern blits med mobil softbox eller lignende.

 

Haha.

 

Ser det for meg når ungdommen løper rundt i byen og skal ta selfies, så må de rigge opp med softbox ol før de tar bildet. :rofl:

 

Mobilen har erstattet kameraet. slik er det bare. spesielt kompaktkameraer.

 

Skal man ha ordentlige bilder til ferie ol, så bør man selvsagt kjøpe et ordentlig kamera, Men det er ingen som tar med seg systemkameraet sitt når de er ute på farten, eller på byen eller hva dem enn gjør..

Lenke til kommentar

Ser det for meg når ungdommen løper rundt i byen og skal ta selfies, så må de rigge opp med softbox ol før de tar bildet. :rofl:

Den opprinnelige påstanden var hva som ga best selfier, Ikke hva som for tiden gir flest selfier eller hva som er de enkleste eller mest mobile selfie-riggene. Jeg tok det høyst bokstavelig fordi jeg mener spesielt annonsører bør uttrykke seg så presist som mulig. Ikke falle for fristelsen til å lure leserne med lettvinte lokkemidler. Siden dette er en annonse og ikke en redaksjonell artikkel er de underlagt markesdsføringsloven som er ganske streng på det å uttrykke seg villedende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den opprinnelige påstanden var hva som ga best selfier, Ikke hva som for tiden gir flest selfier eller hva som er de enkleste eller mest mobile selfie-riggene. Jeg tok det høyst bokstavelig fordi jeg mener spesielt annonsører bør uttrykke seg så presist som mulig. Ikke falle for fristelsen til å lure leserne med lettvinte lokkemidler. Siden dette er en annonse og ikke en redaksjonell artikkel er de underlagt markesdsføringsloven som er ganske streng på det å uttrykke seg villedende.

 

Nå har de vel ikke akkurat noe grunnlag for å kalle det for det beste kameraet for selfier heller. Du har jo og modeller som LG V10 som har både et "standard" frontkamera, og et vidvinkel kamera slik at du kan velge mellom dem. Slike ting er nok og viktigere, da kvaliteten på bildene når en selfie ikke akkurat virker viktig.

 

Men slik som reklamer er, så forventer jeg nesten at de kommer med påstander som er tvilsomme/feil uansett.

Lenke til kommentar

Om du har dyrt eller billig kamera er fullstendig irrellevant. Det handler om å få fotografen til å lære seg å komponere bilder og se på innfallende lys. Med det er det faktisk mulig å ta helt greie bilder med et mobilkamera.

 

Et mobilkamera vil aldri kunne takle hardkontrast og vanskelige lysforhold, men på en overskyet dagslys mener jeg at man har gode forutsetninger for å kunne ta bilder selv med et "billig" kamera (LES:mobilkamera).

 

Mitt speilrefleks bruker jeg stort sett til portrettbilder. Sjelden jeg orker å dra det med "på tur". Det veier nesten to kilo med standardobjektiv og man blir rett og slett litt lei av å bære på det en hel dag.

 

Så har man også enkelheten som er veldig viktig for ikke teknokyndige folk. Selv om det er blitt en slevfølge så er det latterlig enkelt å dele bilder tatt med et mobilkamera med venner og kjente på face. Det er litt mer knotete å få et raw bilde som må importeres i lightroom og etterbehandles for så å eksporteres for deretter å kunne uploades til face. Folk flest gidder ikke sånt lengre. Bildene blir bedre ja, men det andre alternativet er (dessverre?) godt nok for folk flest.

Lenke til kommentar

 

Jeg er klar over at kampen er tapt på tek.no ettersom det ikke finnes folk med nevneverdig fotokompetanse eller interesse igjen der.

Det er bra ikke alle som kommenterer på internett er like hovmodne, arrogante og sjølgode som deg, for da hadde dette vært et trist sted. :)

 

Det han sier er jo ikke feil. Tek har mistet sine beste medarbeidere når det gjelder foto. Et par av dem har forresten startet opp F32.no
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...