Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor "hater" folk elbiler?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

 

Joda jeg kan absolutt se det, kjekt å ha noe å skru på å pusse på. 

 

Men er absolutt mye som kan gjøres med en elbil om en har interesse for elektronikk/automasjon :)

 

Jeg visste jeg skulle latt vær å svare her, du stilte et spørsmål, jeg ga deg et svar, jeg ba ikke om å bli møtt med flere spørsmål og påstander, sikkert mye som kan gjøres med en elbil, det gøyeste hadde vært å rive ut hele EL systemet og putte i en RB30 eller lignende motor.

 

 

And on that bombshell.... Takk for meg.

 

 

What? Jeg stilte deg da ikke noe spørsmål, jeg sa meg jo enig i at det kan være kjekt å ha noe å skru å pusse på? Alt jeg sa var at det finnes muligheter for elbiler også, men ikke at det må være noe for deg :) Beklager om det virker støtende eller noe sånn.. 

 

 

"Dette finner jeg også bisart, har du prøvd en P90D feks? Det er ganske gøy selv om det ikke lager lyd og lukter "

 

 

 

Har ikke prøvd P90D, men P85. Relativt grei aksellerasjon opp til et visst punkt. Men gøy? Ikke i det hele tatt. Har kjørt nok av andre morsomme biler til å kunne plassere Tesla langt nede på "gøy" skalaen. Selv en Mazda MX-5 er i lengden en langt morsommere bil å kjøre på norske svingete landeveier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men nå er det ikke bare Oslo folk som kjører elbil... 

 

Jeg feks, bytter inn min grisete 520d med en tesla nå til jul, det er en miljøgevinst. Og jeg er nok ikke alene.

Og det er jo bare kroner som ikke kommer inn, om en bygger ut andre tilbud kommer ikke kronene inn heller så da kan en jo ikke bruke de pengene til å bygge andre ting for de finnes jo ikke? 

Neida, de selges også utenom Oslo – men stort sett i større byer med bomring, jfr Grønn Bil.

 

Å regne tapte inntekter fra fritak for MVA og engangsavgift som «kroner som ikke kommer inn» og dermed aldri kunne bli brukt uansett er nokså tvilsomt. Finansdepartementets beregninger tilsier at staten taper 3-4 milliarder i året på disse to fritakene alene.

Lenke til kommentar

 

 

Har ikke prøvd P90D, men P85. Relativt grei aksellerasjon opp til et visst punkt. Men gøy? Ikke i det hele tatt. Har kjørt nok av andre morsomme biler til å kunne plassere Tesla langt nede på "gøy" skalaen. Selv en Mazda MX-5 er i lengden en langt morsommere bil å kjøre på norske svingete landeveier.

 

 

Jeg synes iallefall det er gøy, men det er kjekt med M3 også! For all del, men det er noe spesielt med det elektriske synes jeg. Men det er jo som baken som de sier :) 

Lenke til kommentar

 

 

Neida, de selges også utenom Oslo – men stort sett i større byer med bomring, jfr Grønn Bil.

 

Å regne tapte inntekter fra fritak for MVA og engangsavgift som «kroner som ikke kommer inn» og dermed aldri kunne bli brukt uansett er nokså tvilsomt. Finansdepartementets beregninger tilsier at staten taper 3-4 milliarder i året på disse to fritakene alene.

 

 

Hele poenget mitt er at om en i istedenfor å gi elbilene fordelene hadde bygget tog(m.m.) så hadde det ikke kommer inn da heller, for da hadde folkene tatt tog og ikke betalt avgiftene til bil. 

Lenke til kommentar

 

Dette finner jeg også bisart, har du prøvd en P90D feks? Det er ganske gøy selv om det ikke lager lyd og lukter :)

 

 

Ikke i det hele tatt. Hva folk finner gøy får være opp til dem selv. Om jeg liker kola og du liker sjokomelk så er det helt greit å like kun en av delene eller ingen av delene.

 

 

 

Så du liker å forurense og gi folk astma? Høres jo fint ut det, hehe.

 

 

Med mindre du er en hipster som bor i et telt så får du holde slike ting for deg selv. Vil tro at du bidrar til din del av utslippskaka.

 

Det finnes mange måter å redusere utslippet sitt på, men for deg som ser rødt er det vel enten eller. Vil tro jeg forurenser betydelig mindre enn folk som kjører til jobb hver dag, da især på lokalt nivå. Men det er jo digg å puste inn all den møkka langs fortauet fra sånne som deg som bor 5 min unnå.

Lenke til kommentar

 

Det finnes mange måter å redusere utslippet sitt på, men for deg som ser rødt er det vel enten eller. Vil tro jeg forurenser betydelig mindre enn folk som kjører til jobb hver dag, da især på lokalt nivå. Men det er jo digg å puste inn all den møkka langs fortauet fra sånne som deg som bor 5 min unnå.

 

 

"Fra sånne som deg som bor 5 min unna"? Kan du utdype hva du vet om meg og hvorfor du tar antagelsene dine fra?

 

Trenger ikke sitte der og være stolt over deg selv. Lokalforurensing er nå en ting, men det er da mange direkte og indirekte måter å forurense på. En som kjører bil kan like gjerne forurense mindre enn noen som ikke kjører bil, men heller har 3 hunder og kaster over snittet med mat.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Men hva med miljøet? Uten fordeler hadde ikke mange kjøpt elbiler, da det ville vært ekstremt dyrt for dem.

Hvis det er utslipp på globalt nivå man bekymrer seg for tror jeg kanskje ikke en marginal reduksjon i utslipp fra Oslo og omegn kommer til å gjøre susen. Kall meg gjerne en pessimist, men så lenge Kina og India peiser på med mer kullkraft kan vi holde pusten alle mann uten at det gjør noen forskjell.

Jeg mener kun at hvorfor ser en ikke på miljødelen som en fordel? Hvorfor tenker en bare på kollektivfelt og bompenger?

Er det ikke greit at vi slipper å puste inn all dritten, at vann i nærområdet ikke blir for eutrofe osv. Det må da ha en verdi det også?

For det er vel ikke så mange som egentlig bryr seg om miljøet. Bompenge og kollektivfeltfordelen er vel det som betyr noe for de fleste. Synd, men sånn tror jeg realiteten er.

Lenke til kommentar

For det er vel ikke så mange som egentlig bryr seg om miljøet. Bompenge og kollektivfeltfordelen er vel det som betyr noe for de fleste. Synd, men sånn tror jeg realiteten er.

Jepp: http://www.tu.no/samferdsel/2014/07/15/okonomi-viktigere-enn-miljo-for-elbil-kjopere

 

Merk at dette er hva folk svarer på spørreundersøkelser, der folk er notorisk snillere, mer omtenksomme og gavmilde enn når de står der i kjøpsøyeblikket med sine egne penger. Altså er det rimelig å forvente at undersøkelsen overestimerer hvor mye folk bryr seg om miljøet, og underestimerer hvor mye penger betyr.

Lenke til kommentar

 

 

 

For det er vel ikke så mange som egentlig bryr seg om miljøet. Bompenge og kollektivfeltfordelen er vel det som betyr noe for de fleste. Synd, men sånn tror jeg realiteten er.

 

Men det er jo fortsatt en fordel, selv om de ikke bryr seg?

Joda, det er det. Men bare ikke fordelen som bikker vektskåla. Fjern de fordelene som folk bryr seg om, så ville nok salget stupt.

Lenke til kommentar

 

 

 

Joda, det er det. Men bare ikke fordelen som bikker vektskåla. Fjern de fordelene som folk bryr seg om, så ville nok salget stupt.

 

Det er jo åpenbart da bilene ville vært enormt dyre, penger styrer det meste :)

Helt klart!

Men det er jo det mange blir provosert av, at biler i millionklassen skal dra inn slike fordeler. Hadde miljøargumentet hatt noen betydning hadde folk kjøpt mindre elbiler ala e-golf.

 

Jeg hører kanskje kritisk ut, men egentlig liker jeg elbiler :)

Lenke til kommentar

 

 

Helt klart!

Men det er jo det mange blir provosert av, at biler i millionklassen skal dra inn slike fordeler. Hadde miljøargumentet hatt noen betydning hadde folk kjøpt mindre elbiler ala e-golf.

 

Jeg hører kanskje kritisk ut, men egentlig liker jeg elbiler :)

 

 

Poenget må jo være alternativet, kjøper en 5 serie med dieselbrenner må en betale for det, kjøper en Tesla får en fordeler. Jeg synes det er rett og rimelig :) Små biler passer ikke for alle, og det at Tesla har satset på premium segmentet er jo bare for en periode. forhåpentligvis kommer det "skikkelige" biler i lavere prissjikte snart slik at ikke alle må kjøpe tesla om de ønsker en bil av normal størrelse :)

Lenke til kommentar

Som tittelen sier, hvorfor hater folk elbiler? Hva er det som er så fælt med dem som engasjerer så mange folk?

Batteribiler er bare et forferdelig feilskjær.

 

Poenget bak denne tråden er at etter jeg bestilte meg elbil og før dette også har jeg lagt merke til hvor ekstremt sterke meninger det er om elbiler. Om det kommer en sak der elbilene mister en "fordel" eller noe annet negativt om elbilen generelt er det jo jubel tilstander, folk applauderer, jubler og koser seg gløgg. For meg er dette utrolig bisart.

Nå er det slik at elbilister/elbiler forskjellsbehandles i en latterlig stor grad her i landet..

Dere betaler ikke mva på bilen, ikke bompenger, ikke fergebilletter for bilen, ikke årsavgift, og heller ikke noe for bruk av veinettet..

 

Elbiler bruker veinettet like mye som andre biler, og bør således også betale for denne bruken.

De er også med på å lage kø på veiene, og bør derfor også betale bompenger som jo til en viss grad er ment å redusere trafikken.

 

 

 

Jeg kan se at noen føler seg "snytt" da elbiler slipper å betale bompenger, veiavgift m.m. Det føles nok ekstremt irriterende for de som ikke kjører elbil. Men så er det jo en grunn til dette også da, hele poenget er jo at elbil egentlig er ganske dyrt i innkjøp, slik at det å gi økonomiske fordeler på sikt gjør det lettere for folk å ta opp større lån, eller bruke mer av sine sparepenger for å gå i "0" over tid.

Si meg, du kødder nå?

 

Du vet at batteribilene i mange tilfeller faktisk er vesentlig billigere enn de ville vært med forbrenningsmotor?

 

En bil med opp mot 500hk og 4wd til under prisen av en Tesla kan du nok lete lenge etter..

 

 

og det er jo ikke slik at elbiler er reservert til en gruppe mennesker, alle har muligheten til å kjøpe. Elbiler finnes i "alle" prisklasser.Klart de som ønsker å bruke minimalt med penger på bil innkjøp har problemer da det ikke finnes mange vrak av elbiler til salgs enda men det kommer jo sålenge vi fortsetter utviklingen slik at det blir solgt mange elbiler og de etterhvert blir gamle og tilgjengelige på markedet for de som ønsker slike biler.

La meg se om jeg forstår hva du sier..

Først mener du altså at batteribiler er dyre i innkjøp, men nå kan plutselig hvem som helst kjøpe en? Ble de plutselig billige mellom disse to avsnittene?

 

 

Det er jo heller ingen hemmelighet at disse bilene er "sunne" for oss, både lokalt og globalt om en ser på miljø siden av saken, dette har jo flere livsløpsanalyser bevist for lengst.

Dette er da fortsatt omdiskutert.

Hvor miljøvennlig er batteriene egentlig?

 

Jeg kan se poenget med at det kan virke som mange mennesker "missbruker" det at elbiler er fritatt bompenger osv der det er store utgifter ved bom. Men om en faktisk sparer penger på å kjøre elbil en strekning, så har jo alle samme mulighet til å kjøpe?

Det er jo knapt nok noen annen grunn enn den kunstige økonomiske stimulansen som er årsak til at folk kjøper batteribil.

Det er riktignok en grunn til, nemlig at man kan kjøre i kollektivfeltet..

 

 

Nei jeg forstår virkelig ikke problemet, slik jeg ser det er det bare en stor fordel at salget er som det er i dag slik at vi i fremtiden kan ha enda bedre elbiler å farte rundt i til en billigere penge. For at dette skal skje trenger vi at det blir solgt mange elbiler og for at det skal skje trengs det fordeler slik at folk gidder å kjøpe en bil som pr i dag fører med seg en del ulemper. 

 

Så, hva synes dere?

 

Hva jeg synes?

At alle brukere av veien bør betale for bruken.

Veibruksavgiften bør fjernes fra drivstoffet og legges over på antall kjørte kilometer, gjerne med en takst relatert til kjøretøyets vekt.

 

Å subsidiere velstående mennesker som kan ha både to og tre biler henger rett og slett ikke på greip.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...