Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor "hater" folk elbiler?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når såpass mange i denne tråden har påfallende like erfaringer med elbileiere, er det nok en sannhet i det (selv om det er vanskelig å ta virkeligheten inn over seg).

 

Jeg har ikke den oppfatningen av elbil eiere, og har vell aldri hørt noe slikt utenfor fora som dette hvor haters ofte befinner seg. Men jeg kan ikke si om det er rett eller galt, det blir umulig for meg. Men det er trist at "elbileiere" skal settes i bås når det er en mulighet alle har. 

Lenke til kommentar

Elbilfordelene var i sin tid ment som et tiltak rettet mot norsk industri. Ikke momsfritak for importerte biler.

 

Hva jeg hater med elbiler? Ingenting. Hva jeg hater med elbilsjåfører? Mye. Som for eksempel;

- Moralisme. Elbileieren hører til blant lønsadelen, som drar nytte av subsidier, men som likevel proklamerer seg selv som bedre enn deg-meg når det kommer til miljø. Selv om man trolig kjøper elbil grunnet et hyggelig regnestykke.

- Tunnelsyn. Alle har ikke lademulighet. I borettslaget mitt har vi fire ladeplasser. Pakket som lader bilene her bruker disse plassene som egne parkeringsplasser.

- Selvsentrisk. Drivstoffet deres er ikke gratis. Dere tar like mye plass på fergen. Nedbetalingstid på veiprosjekter (bomfinansiert) blir lengre ved høyere andel elbiler, selv om elbiler sliter vel så mye på veien som fossilbiler. Dere fortrenger kollektivtrafikken, men argumenterer for miljø...

 

Også har du politikerne da, med sine idiotiske vedtak knyttet til batteribilfordeler.

- Dersom man var opptatt av miljø, ville bilavgifter sluses mot kollektivtrafikk og ikke avgiftsfrihet som bidrar til å stimulere til flere - og ikke færre - biler på veiene.

- Dersom man var opptatt av miljø, ville man ikke subsidiere lønsadelen. Det er rimelig å anta at bilparken (fossil) blant lønsadelen er mindre forurensende enn bilparken for menigmann. Sett ned nybilavgift og øk vrakpant sier jeg.

Det du sier her får meg til å tenke på denne south park episoden

 

Det er artig fordi det du sier her stemmer godt over ends med klippet :rofl:

 

Tror den heter "smug alert" og jeg anbefaler folk å se den

Endret av crii
Lenke til kommentar

Jeg har ikke den oppfatningen av elbil eiere, og har vell aldri hørt noe slikt utenfor fora som dette hvor haters ofte befinner seg. Men jeg kan ikke si om det er rett eller galt, det blir umulig for meg. Men det er trist at "elbileiere" skal settes i bås når det er en mulighet alle har.

Nei, det er ikke en mulighet alle har.

En del har rett og slett et bruksmønster som utelukker dagens batteribiler.

 

CYA har ganske mange gode poeng, blant annet at batteribilistene fortrenger kollektivtransporten.

 

Det er jo også ganske sprøtt at vi har en avgiftspolitikk som gjør det billigere å transportere seg selv og matpakka i ene Tesla enn det er å ta buss til jobben..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke den oppfatningen av elbil eiere, og har vell aldri hørt noe slikt utenfor fora som dette hvor haters ofte befinner seg. Men jeg kan ikke si om det er rett eller galt, det blir umulig for meg. Men det er trist at "elbileiere" skal settes i bås når det er en mulighet alle har.

Nei, det er ikke en mulighet alle har.

En del har rett og slett et bruksmønster som utelukker dagens batteribiler.

 

CYA har ganske mange gode poeng, blant annet at batteribilistene fortrenger kollektivtransporten.

 

Det er jo også ganske sprøtt at vi har en avgiftspolitikk som gjør det billigere å transportere seg selv og matpakka i ene Tesla enn det er å ta buss til jobben..

 

 

Dagens er jo poenget. Bilene er på vei, og om vi da ødelegger fordelene vi har nå vill de ikke være mulige for folk å oppnå når den tiden kommer pga pris. Det ville jo vært synd. 

 

I tillegg passer elbiler for de aller fleste til de aller fleste anledninger. Det å kjøre elbil krever en del prioriteringer og det å gi slipp på noen goder. Det er i gjengjeld derfor en har andre fordeler igjen, for å få folk til å kjøpe dem allikevel. 

 

Billigere er vell å strekke strikken langt, men mindre avgifter er jo rett. Buss er dog en lokal greie, over nyttår skal bussen koste 10 kroner her i byen.. 

 

Og buss er iallefall noe som ikke passer alle...

Lenke til kommentar

Dagens er jo poenget. Bilene er på vei, og om vi da ødelegger fordelene vi har nå vill de ikke være mulige for folk å oppnå når den tiden kommer pga pris. Det ville jo vært synd.

Pussig nok er det jo dagens situasjon man må se på og derav også debattere, siden vi ikke vet noe om når og hvordan premissene endres i fremtiden.

 

 

I tillegg passer elbiler for de aller fleste til de aller fleste anledninger. Det å kjøre elbil krever en del prioriteringer og det å gi slipp på noen goder. Det er i gjengjeld derfor en har andre fordeler igjen, for å få folk til å kjøpe dem allikevel.

Jada, en bil som Tesla vil fungere for de fleste som ikke trenger stasjonsvogn og muligheten til å trekke tilhenger..

For min del er begge deler en nødvendighet, stasjonsvogn pga hundene (jada, jeg har faktisk sjekket om det går å sette et bur i Tesla Model S på en grei måte, det gjør det ikke)

Tilhengerfeste er en nødvendighet for blant annet campingturer (jeg trekker en campingvogn på tur en langhelg i året og ellers litt fra og til, i tillegg trekker jeg bilhenger og varehenger rett som det er)

Tillatt tilhengervekt på under 2 tonn er for lite, 2100 som min nåværende bil kan trekke er egentlig i minste laget.

 

Billigere er vell å strekke strikken langt, men mindre avgifter er jo rett. Buss er dog en lokal greie, over nyttår skal bussen koste 10 kroner her i byen.. 

 

Og buss er iallefall noe som ikke passer alle...

For min del koster det 680,- i mnd om jeg skal reise kollektivt.

Det er vel ca 22 arbeidsdager i mnd, altså blir dette rundt 31,- om dagen.

 

Distansen i løpet av en måned er 220km (ja, rundt 5 km hver vei)

 

Dekkslitasje: 0,20 kr pr. km

Service: 0,30 kr pr. km

Drivstoff: 2,10 kr pr. km

Forsikring: 0,30 kr pr. km

Diverse: 0,20 kr pr. km

 

Verditap er ikke tatt med her.

 

Pris pr. dag: 31 kr

 

Med elbil ville det forutsatt at drivstoff er det eneste som forandrer seg blitt en kostnad på kun kr 1 pr. km, eller da 10,- pr. dag.

 

Altså koster en konvensjonell bil rundt regnet det samme som kollektivtransport, elbilen koster det en tredjedel av dette å bruke.

 

Buss passer de aller fleste, trolig like mange som batteribil.

 

Dessuten, skal dere være miljøvennlige på ordentlig og ikke bare late som siden dere har kjøpt elbil er det kollektivtransport som er veien å gå.

 

Hvis jeg hadde passert en bomring ville regnestykket blitt forandret en hel del, da til batteribilens fordel.

 

At batteribiler er både tidsbesparende OG billigere i bruk enn kollektivtransport er faktisk et problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvor mye elbilene indirekte forurenser pga. bussene innover f.eks E18 står og stamper i en elbilkø.

 

Når Leaf og trillingene begynte å gjøre sitt inntog i kollektivfeltet på E18 husker jeg det var en del fokus på at en stor andel av leaf/trillingsjåførene tidligere hadde benyttet seg av kollektivtransport. Miljøeffekten var med andre ord omtrent null.

 

Men som Snylter påpeker, hvorfor skal man være miljøvennlig og ta kollektivtransport når det er billigere å kjøre elbil?

Lenke til kommentar

Har ikke lest hele tråden. Jeg har kjørt elektrisk siden 2009, og begynte med en Buddy som jeg kjørte i 4 år. Kjører nå Leaf. Jeg merket en tydelig holdningsendring etter at Tesla ble lansert for fullt, men så ser jeg også endrede kjøremønster fra elbilister.

 

Grunnen til at jeg begynte å kjøre elektrisk var økonomisk motivert. Null lokale miljøutslipp er en bonus. Jeg pendler daglig med ferje og sparer ca. 3000 i måneden kun på ferje. Er dette snylting? Nei, mener jeg. Jeg benytter meg av et offentlig insentiv for å kjøre et annerledes kjøretøy. Dette er tilgjengelig for alle, men det er kun nå "nylig" at flere (men fremdeles relativt få) benytter seg av disse fordelene.

 

Jeg skulle gjerne sett mange flere elbiler i kollektivfeltet her jeg bor, dette feltet er stort sett tomt, med en og annen buss. I det ordinære feltet er det vanligvis kø, og jeg ville sett en større fordeling på de to feltene.

 

Oppførselen blant elbilistene har også endret seg. Med fare for å generalisere, så ser jeg en brautende oppførsel fra Tesla-eiere, og de er i ferd med å danne seg tilsvarende rykte som BMW og Audi-eiere.

 

Er du ny elbilist så har jeg noen tips:

1) Slipp alltid bussen ut fra busslommen

2) Ikke skift felt unødvendig pga hindringer i kollektivfeltet

3) Selv om du har fri bane i kollektivfeltet, hold en fornuftig fart

4) Ikke bruk kollektivfeltet for å oppnå fordeler ved fletting

 

Jeg stortrives i min elbil. Jeg likte Buddyen også, men var rimelig sliten etter å ha kjørt den i 5 år og selv om jeg nettopp hadde satt i ny batteripakke skiftet jeg derfor til en bil som følger trafikken uten problemer og som har litt mer komfort. Hvis dere syns oppførselen til enkelte elbilister er ufordragelig så kan jeg garantere dere at eksosbilister ikke er hakket bedre. Opplevde mye blinking, tuting, pressing og langfingre i Buddyen.

 

Edit: Når det er sagt, forsvinner fordelene med elbil så selges/skrotes denne så snart den er "oppbrukt". Ved kjøp av neste bil gjør jeg en helhetlig vurdering, men ender sannsynligvis med en eksosbil hvis ikke det er insentiver for å fortsette å kjøre elektrisk.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Pussig nok er det jo dagens situasjon man må se på og derav også debattere, siden vi ikke vet noe om når og hvordan premissene endres i fremtiden.

 

Akkurat for elbiler synes jeg det er ekstremt viktig å se framover, uten dette vill det ikke bli særlig utvikling. 

 

 

 

Jada, en bil som Tesla vil fungere for de fleste som ikke trenger stasjonsvogn og muligheten til å trekke tilhenger..

For min del er begge deler en nødvendighet, stasjonsvogn pga hundene (jada, jeg har faktisk sjekket om det går å sette et bur i Tesla Model S på en grei måte, det gjør det ikke)

Tilhengerfeste er en nødvendighet for blant annet campingturer (jeg trekker en campingvogn på tur en langhelg i året og ellers litt fra og til, i tillegg trekker jeg bilhenger og varehenger rett som det er)

Tillatt tilhengervekt på under 2 tonn er for lite, 2100 som min nåværende bil kan trekke er egentlig i minste laget.

 

Dette med buret løses jo med Model x(går jeg ut i fra, ellers er det ett beist av ett bur:P), men tung last er verre. Pga vekten vill jo det ikke bli særlig lasteevne på hengerfestet. Men kanskje i fremtiden? Har egentlig mest tro på Hydrogen for "tunglastede" kjøretøy i nærmeste fremtid. 

 

 

 

For min del koster det 680,- i mnd om jeg skal reise kollektivt.

Det er vel ca 22 arbeidsdager i mnd, altså blir dette rundt 31,- om dagen.

 

Distansen i løpet av en måned er 220km (ja, rundt 5 km hver vei)

 

Dekkslitasje: 0,20 kr pr. km

Service: 0,30 kr pr. km

Drivstoff: 2,10 kr pr. km

Forsikring: 0,30 kr pr. km

Diverse: 0,20 kr pr. km

 

Verditap er ikke tatt med her.

 

Pris pr. dag: 31 kr

 

Med elbil ville det forutsatt at drivstoff er det eneste som forandrer seg blitt en kostnad på kun kr 1 pr. km, eller da 10,- pr. dag.

 

Altså koster en konvensjonell bil rundt regnet det samme som kollektivtransport, elbilen koster det en tredjedel av dette å bruke.

 

Buss passer de aller fleste, trolig like mange som batteribil.

 

Dessuten, skal dere være miljøvennlige på ordentlig og ikke bare late som siden dere har kjøpt elbil er det kollektivtransport som er veien å gå.

 

Hvis jeg hadde passert en bomring ville regnestykket blitt forandret en hel del, da til batteribilens fordel.

 

At batteribiler er både tidsbesparende OG billigere i bruk enn kollektivtransport er faktisk et problem.

 

 

Verditap og renter er jo en vesentlig kost for den "normale" bilkjøperen av nybil, så prisbildet blir ganske annerledes enn ved "bussing" totaltsett.. 

 

Jo buss er helt fint det, men de aller fleste trenger en bil uansett til diverse oppgaver. Da er det bedre å ha en elbil. Kunne nok blitt bedre på å tatt buss, absolutt. Men jeg føler iallefall det er bedre av meg nå å gå for en hel elektrisk bil enn en 730d eller noe slikt.. 

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvor mye elbilene indirekte forurenser pga. bussene innover f.eks E18 står og stamper i en elbilkø.

 

Når Leaf og trillingene begynte å gjøre sitt inntog i kollektivfeltet på E18 husker jeg det var en del fokus på at en stor andel av leaf/trillingsjåførene tidligere hadde benyttet seg av kollektivtransport. Miljøeffekten var med andre ord omtrent null.

 

Men som Snylter påpeker, hvorfor skal man være miljøvennlig og ta kollektivtransport når det er billigere å kjøre elbil?

 

Ikke bare fokuser på E18, det er en liten del av vårt lille land. Men ja, kollektivfeltet bør de forkaste snarlig. Ikke har jeg bruk for det og ikke vill jeg bruke det. Ser virkelig ikke vitsen. 

 

Det er ikke billigere om man tar hele regnestykket, det forstår dere også dere vill bare ikke. 

Lenke til kommentar

Men som Snylter påpeker, hvorfor skal man være miljøvennlig og ta kollektivtransport når det er billigere å kjøre elbil?

Har du tenkt på at kollektivtrafikk ikke nødvendigvis passer alle pga bosted/arbeidssted og kjøremønster? Hvor mange tror du kjører elbil av ren idealisme? Foretrekker du at dagens elbilførere heller står og stamper i samme kø som deg selv, og gjør køen enda lengre? Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

 

Når såpass mange i denne tråden har påfallende like erfaringer med elbileiere, er det nok en sannhet i det (selv om det er vanskelig å ta virkeligheten inn over seg).

 

Jeg har ikke den oppfatningen av elbil eiere, og har vell aldri hørt noe slikt utenfor fora som dette hvor haters ofte befinner seg. Men jeg kan ikke si om det er rett eller galt, det blir umulig for meg. Men det er trist at "elbileiere" skal settes i bås når det er en mulighet alle har. 

 

Hva med at miljø kommer HELT nederst i valg av ny bil?

http://www.aftenposten.no/bil/Miljoet-betyr-lite-nar-nordmenn-velger-bil-638856_1.snd

Miljø er bare et forbanna skalkeskjul, noe dem drar frem for å sette seg selv i et bedre lys.

Lenke til kommentar

 

Hva med at miljø kommer HELT nederst i valg av ny bil?

 

http://www.aftenposten.no/bil/Miljoet-betyr-lite-nar-nordmenn-velger-bil-638856_1.snd

Miljø er bare et forbanna skalkeskjul, noe dem drar frem for å sette seg selv i et bedre lys.

 

 

Poenget er at uavhengig av hva folk prioriterer er det en fordel for miljøet at folk kjøper elbil. For min del er det ikke første prio, men absolutt en stor fordel. 

Lenke til kommentar

 

Men som Snylter påpeker, hvorfor skal man være miljøvennlig og ta kollektivtransport når det er billigere å kjøre elbil?

Har du tenkt på at kollektivtrafikk ikke nødvendigvis passer alle pga bosted/arbeidssted og kjøremønster? Hvor mange tror du kjører elbil av ren idealisme? Foretrekker du at dagens elbilførere heller står og stamper i samme kø som deg selv, og gjør køen enda lengre?

 

Det er klart kollektivtransport passer for de aller aller fleste.

Bor man eksempelvis i bygdestrøkene rundt Oslo kan man parkere ved nærmeste kollektivknutepunkt og ta kollektivt derfra til jobb.. Dette er mulig også med batteribil.

 

Batteribilfolket kjører stort sett ikke batteribil av idealisme, selv om mange av de elsker å gi inntrykk av det.. De fleste velger batteribil på grønn av økonomiske fordeler og fordi de kan snike seg forbi køen ved bruk av kollektivfeltet.

 

Det er klart det er gunstig å kunne late som man er ekstremt miljø- og klimabevisst, mens man i realiteten bare tenker på seg selv og fordelene man selv kan få i det daglige.

Lenke til kommentar

 

Jeg lurer på hvor mye elbilene indirekte forurenser pga. bussene innover f.eks E18 står og stamper i en elbilkø.

 

Når Leaf og trillingene begynte å gjøre sitt inntog i kollektivfeltet på E18 husker jeg det var en del fokus på at en stor andel av leaf/trillingsjåførene tidligere hadde benyttet seg av kollektivtransport. Miljøeffekten var med andre ord omtrent null.

 

Men som Snylter påpeker, hvorfor skal man være miljøvennlig og ta kollektivtransport når det er billigere å kjøre elbil?

 

Ikke bare fokuser på E18, det er en liten del av vårt lille land. Men ja, kollektivfeltet bør de forkaste snarlig. Ikke har jeg bruk for det og ikke vill jeg bruke det. Ser virkelig ikke vitsen. 

 

Det er ikke billigere om man tar hele regnestykket, det forstår dere også dere vill bare ikke.

 

Jada, E18 er en liten del av vårt lille land.

Men det er nå en gang slik at en svært stor andel av batteribilistene holder til i Asker, Bærum, og andre områder tett på Oslo.

Nettopp fordi det er der fordelene har vært størst over en periode.

Lenke til kommentar

 

 

 

Men det er en større andel som befinner seg utenfor disse områdene: 

 

http://www.gronnbil.no/statistikk/

 

Poenget er at det finnes mange grunner til å kjøpe elbil, noen gjør det for å spare penger, noen for å spare tid, andre for å prøve noe nytt til tilsvarende pris som en diesel/bensinpris osv. Det er bare de ytterst få som tenker kun miljø, men uahvengig av dette er det jo sundt for miljøet at snart 1/4 biler solgt i Norge går på strøm. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...