Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor "hater" folk elbiler?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Helt klart!

Men det er jo det mange blir provosert av, at biler i millionklassen skal dra inn slike fordeler. Hadde miljøargumentet hatt noen betydning hadde folk kjøpt mindre elbiler ala e-golf.

 

Jeg hører kanskje kritisk ut, men egentlig liker jeg elbiler :)

Poenget må jo være alternativet, kjøper en 5 serie med dieselbrenner må en betale for det, kjøper en Tesla får en fordeler. Jeg synes det er rett og rimelig :) Små biler passer ikke for alle, og det at Tesla har satset på premium segmentet er jo bare for en periode. forhåpentligvis kommer det "skikkelige" biler i lavere prissjikte snart slik at ikke alle må kjøpe tesla om de ønsker en bil av normal størrelse :)

Er forsåvidt enig i det du sier.

Men jeg tipper at de fleste kollektivfelt-pendlerne i Tesla fint kunne klart seg med noe mindre.

 

Og samtidig er det ganske urettferdig at store deler av landet ikke drar noe som helst nytte av nevnte fordeler. I mitt område er det knapt bomringer, ei heller ladestasjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget må jo være alternativet, kjøper en 5 serie med dieselbrenner må en betale for det, kjøper en Tesla får en fordeler. Jeg synes det er rett og rimelig :) Små biler passer ikke for alle, og det at Tesla har satset på premium segmentet er jo bare for en periode. forhåpentligvis kommer det "skikkelige" biler i lavere prissjikte snart slik at ikke alle må kjøpe tesla om de ønsker en bil av normal størrelse :)

Sånn så det er helt klart.

Tesla er på ingen måte et merke i premiumklassen, for å komme seg dit må de blant annet levere anstendig finish.

 

Tesla er nok en amerikaner med relativt stusselig kvalitet på en god del.

 

Det er også slik at Tesla også kjører på veiene, og veiprising i form av bompenger er en kostnad i forbindelse med bygging av veien. Det er rett og slett urimelig at en gruppe skal slippe å betale for veiutbygging mens alle andre må betale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Sånn så det er helt klart.

Tesla er på ingen måte et merke i premiumklassen, for å komme seg dit må de blant annet levere anstendig finish.

 

Tesla er nok en amerikaner med relativt stusselig kvalitet på en god del.

 

Det er også slik at Tesla også kjører på veiene, og veiprising i form av bompenger er en kostnad i forbindelse med bygging av veien. Det er rett og slett urimelig at en gruppe skal slippe å betale for veiutbygging mens alle andre må betale.

 

 

De er iallefall i samme prisklasse :) 

Lenke til kommentar

 

Hva jeg synes?

At alle brukere av veien bør betale for bruken.

Veibruksavgiften bør fjernes fra drivstoffet og legges over på antall kjørte kilometer, gjerne med en takst relatert til kjøretøyets vekt.

 

Jeg er enig i det meste av det opprinnelige innlegget ditt bortsett fra det over. Jeg er selvfølgelig enig i at alle som bruker veien også skal betale for det.

 

Men jeg mener at avgiften som i dag ligger på drivstoffet fortsatt bør være der i stedet for en fast avgift pr. kjørte km osv. Er du en dyktig sjåfør som leser trafikken godt og er flink med gass og bremsepedalen vil man da bli "belønnet" med lavere avgifter dersom man klarer å kjøre økonomisk og miljøvennlig med sin bil og f.eks ligger med et snittforbruk 10-20% under hva andre med en mer uøkonomisk kjørestil har.

 

Videreføring av avgift på drivstoff vil også oppmuntre folk med pluginhybrid til å kjøre mest mulig på strøm.

Lenke til kommentar

 

 

Men hva er så fælt med det egentlig? Elbilister sparer penger på ferje, og betaler mer for å kjøpe bilen. Tar en ferjen hver dag, blir det såklart "snylting", men da kan alle kjøpe en slik pendler bil om det svarer seg økonomisk. 

 

 

Ombord på en ferge så forurenser en bil med en diger V8 akkurat like lite som en Think. Men fergen som frakter begge bilene fra A til B forurenser mye og denne forurensingen fordeles på alle bilene ombord, også elbilene. Hvorfor skal da elbilen få slippe unna gratis?

 

Som vanlig når det er snakk om å fjerne en fordel for elbilistene er generalsekretær Bu i Elbilforeningen på plass. Denne gangen klager hun over at elbilistene er blitt lurt, for de ble jo lovet bl.a. ingen bompenger/fergepenger. Ja, de ble lovet det, men det løfte var vel bare frem til det var 50 000 el-biler på veiene. Etter det var man ikke garantert noe og det er en liten stund siden vi passerte den grensen. Likevel står hun frem i pressen og snakker om man er lurt.

 

Jeg tror at mye av årsaken til det til tider litt usaklige debattnivået mellom elbilister og andre bilister skyldes måten generalsekretæren i elbilen-foreningen stadig vekk uttaler seg i pressen hver gang det er snakk om å fjerne noen av fordelene man visste man kunne miste i det man passerte 50 000 elbiler.

 

Den eneste fordelen jeg synes at el-biler bør få beholde er subsidieringen. Men måten det blir gjort på bør endres. F.eks man kan sette en øvre grense på hva det skal være avgiftsfritak på. La oss si f.eks 250 000 kr. Kjøper du en elbil til kr 249 000,- slipper du å betale noen avgifter. Kjøper du en el-bil til kr 400 000 må du betale avgifter for alt over kr. 250 000,-.

Lenke til kommentar

 

Hva jeg synes?

At alle brukere av veien bør betale for bruken.

Veibruksavgiften bør fjernes fra drivstoffet og legges over på antall kjørte kilometer, gjerne med en takst relatert til kjøretøyets vekt.

Jeg er enig i det meste av det opprinnelige innlegget ditt bortsett fra det over. Jeg er selvfølgelig enig i at alle som bruker veien også skal betale for det.

 

Men jeg mener at avgiften som i dag ligger på drivstoffet fortsatt bør være der i stedet for en fast avgift pr. kjørte km osv. Er du en dyktig sjåfør som leser trafikken godt og er flink med gass og bremsepedalen vil man da bli "belønnet" med lavere avgifter dersom man klarer å kjøre økonomisk og miljøvennlig med sin bil og f.eks ligger med et snittforbruk 10-20% under hva andre med en mer uøkonomisk kjørestil har.

 

Videreføring av avgift på drivstoff vil også oppmuntre folk med pluginhybrid til å kjøre mest mulig på strøm.

 

Så du mener altså at bruk av veien (derav veibruksavgift) kun skal betales av de som kjører biler med konvensjonelle motorer?

Samtidig er du enig i at alle som bruker veien skal betale for det?

 

Hvordan får du dette til å henge sammen?

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Men hva er så fælt med det egentlig? Elbilister sparer penger på ferje, og betaler mer for å kjøpe bilen. Tar en ferjen hver dag, blir det såklart "snylting", men da kan alle kjøpe en slik pendler bil om det svarer seg økonomisk. 

 

 

Ombord på en ferge så forurenser en bil med en diger V8 akkurat like lite som en Think. Men fergen som frakter begge bilene fra A til B forurenser mye og denne forurensingen fordeles på alle bilene ombord, også elbilene. Hvorfor skal da elbilen få slippe unna gratis?

 

Som vanlig når det er snakk om å fjerne en fordel for elbilistene er generalsekretær Bu i Elbilforeningen på plass. Denne gangen klager hun over at elbilistene er blitt lurt, for de ble jo lovet bl.a. ingen bompenger/fergepenger. Ja, de ble lovet det, men det løfte var vel bare frem til det var 50 000 el-biler på veiene. Etter det var man ikke garantert noe og det er en liten stund siden vi passerte den grensen. Likevel står hun frem i pressen og snakker om man er lurt.

 

Jeg tror at mye av årsaken til det til tider litt usaklige debattnivået mellom elbilister og andre bilister skyldes måten generalsekretæren i elbilen-foreningen stadig vekk uttaler seg i pressen hver gang det er snakk om å fjerne noen av fordelene man visste man kunne miste i det man passerte 50 000 elbiler.

 

Den eneste fordelen jeg synes at el-biler bør få beholde er subsidieringen. Men måten det blir gjort på bør endres. F.eks man kan sette en øvre grense på hva det skal være avgiftsfritak på. La oss si f.eks 250 000 kr. Kjøper du en elbil til kr 249 000,- slipper du å betale noen avgifter. Kjøper du en el-bil til kr 400 000 må du betale avgifter for alt over kr. 250 000,-.

 

 

Nei de ble fredet til 2017 etter passerte 50 000. Og derfor kommer det nå bare på fylkesveier. 

 

Poenget er at det må gis økonomiske fordeler for elbiler da de er kostbare i innkjøp. Gjør en ikke det, kjøper mindre folk elbil og det taper vi alle på sånn egentlig.. 

 

Hvor fordelene ligger er kanskje ikke rett, men hvor skal de spare penger? Det må nesten bli bom/ferje/veiavgift. Og det gjelder jo ikke for alltid, men å fjerne det før bilene kommer ned på normalt prisnivå er helt bak mål, det er det samme som å stoppe utviklingen, og det forstår de fleste.

Lenke til kommentar

 

Elbiler er vel miljøvennlige for lokalmiljøet og intet annet.

 

Har du noe å støtte påstanden opp med? Noe av vitenskaplig betydning? 

 

Her er iallefall en rapport fra en livsløpsanalyse som sier det motsatte: http://www.vox.com/2015/11/16/9737720/electric-vehicles-cleaner

 

Hva slags strømkilde er det tatt utgangspunkt i at man bruker her?

Det er ikke så mye bakgrunnsmateriale lett tilgjengelig i artikkelen, for å si det sånn.

 

Ulike produksjonsmetoder av strøm vil føre til høyst ulike resultater.

 

I realiteten må man ta utgangspunkt i at disse batteribilene går på den mest skitne elektrisiteten vi har tilgjengelig i markedet, all den tid man ellers kunne klart seg uten å produsere denne elektrisiteten.

Lenke til kommentar

Hva slags strømkilde er det tatt utgangspunkt i at man bruker her?

Det er ikke så mye bakgrunnsmateriale lett tilgjengelig i artikkelen, for å si det sånn.

 

Ulike produksjonsmetoder av strøm vil føre til høyst ulike resultater.

 

I realiteten må man ta utgangspunkt i at disse batteribilene går på den mest skitne elektrisiteten vi har tilgjengelig i markedet, all den tid man ellers kunne klart seg uten å produsere denne elektrisiteten.

 

 

Og klart man ikke må ta utgangspunkt i den skitneste elektrisiteten. Mange elbileiere kjøper fornybare kilder feks. Og når etterspørselen av fosiltdrivstoff går mye strømproduksjon ned, da industrien i norge feks står for 75% av strømbruken.. 

 

Det ligger link til analysen i artikkelen og bilde over produksjons "kostnaden" i artikkelen:

ucs-bev-mpg-comparison-map.png

Lenke til kommentar

 

Poenget må jo være alternativet, kjøper en 5 serie med dieselbrenner må en betale for det, kjøper en Tesla får en fordeler. Jeg synes det er rett og rimelig :) Små biler passer ikke for alle, og det at Tesla har satset på premium segmentet er jo bare for en periode. forhåpentligvis kommer det "skikkelige" biler i lavere prissjikte snart slik at ikke alle må kjøpe tesla om de ønsker en bil av normal størrelse :)

Sånn så det er helt klart.

Tesla er på ingen måte et merke i premiumklassen, for å komme seg dit må de blant annet levere anstendig finish.

 

Tesla er nok en amerikaner med relativt stusselig kvalitet på en god del.

 

Det er også slik at Tesla også kjører på veiene, og veiprising i form av bompenger er en kostnad i forbindelse med bygging av veien. Det er rett og slett urimelig at en gruppe skal slippe å betale for veiutbygging mens alle andre må betale.

Ja, Tesla har skremmende dårlig finish og byggkvalitet.

Lenke til kommentar

 

Hva slags strømkilde er det tatt utgangspunkt i at man bruker her?

Det er ikke så mye bakgrunnsmateriale lett tilgjengelig i artikkelen, for å si det sånn.

 

Ulike produksjonsmetoder av strøm vil føre til høyst ulike resultater.

 

I realiteten må man ta utgangspunkt i at disse batteribilene går på den mest skitne elektrisiteten vi har tilgjengelig i markedet, all den tid man ellers kunne klart seg uten å produsere denne elektrisiteten.

 

Og klart man ikke må ta utgangspunkt i den skitneste elektrisiteten. Mange elbileiere kjøper fornybare kilder feks. Og når etterspørselen av fosiltdrivstoff går mye strømproduksjon ned, da industrien i norge feks står for 75% av strømbruken..

 

Hvilke elbileiere kjøper fornybare kilder?

Det har uansett ingen som helst relevans om elbileieren kjøper strøm fra (antar det er det du mente) fornybare kilder all den tid det uansett vil føre til at noen andre vil få strøm fra en annen og mer skitten kilde.

Strømmarkedet vi tilhører strekker seg utover våre landegrenser, og det er fortsatt produksjon av elektrisitet basert på kullkraftverk i vårt marked.

 

I Europa er det ca 200 kullkraftverk i drift i dag, ved å redusere strømforbruket vil behovet for kullkraft gå ned.

Ved å øke strømforbruket vil kullkraften også utgjøre en større del av elektrisitetsproduksjonen i Europa på kort og lang sikt.

 

Den andre setningen din klarte jeg ikke få noe fornuftig ut av, ikke ser jeg at industrien er en relevant faktor heller da industrien er en nødvendighet.

 

Elbiler går i samme klasse som kontorbelysning som lyser hele natta uten at det er folk på jobb, altså som forbruk vi i utgangspunktet ikke har behov for.

Lenke til kommentar

 

 

Hva jeg synes?

At alle brukere av veien bør betale for bruken.

Veibruksavgiften bør fjernes fra drivstoffet og legges over på antall kjørte kilometer, gjerne med en takst relatert til kjøretøyets vekt.

Jeg er enig i det meste av det opprinnelige innlegget ditt bortsett fra det over. Jeg er selvfølgelig enig i at alle som bruker veien også skal betale for det.

 

Men jeg mener at avgiften som i dag ligger på drivstoffet fortsatt bør være der i stedet for en fast avgift pr. kjørte km osv. Er du en dyktig sjåfør som leser trafikken godt og er flink med gass og bremsepedalen vil man da bli "belønnet" med lavere avgifter dersom man klarer å kjøre økonomisk og miljøvennlig med sin bil og f.eks ligger med et snittforbruk 10-20% under hva andre med en mer uøkonomisk kjørestil har.

 

Videreføring av avgift på drivstoff vil også oppmuntre folk med pluginhybrid til å kjøre mest mulig på strøm.

 

Så du mener altså at bruk av veien (derav veibruksavgift) kun skal betales av de som kjører biler med konvensjonelle motorer?

Samtidig er du enig i at alle som bruker veien skal betale for det?

 

Hvordan får du dette til å henge sammen?

 

Jeg lurte på om jeg skulle legge til at man måtte finne ut en slags matrise for hvordan el-bileiere og andre biler med ukonvensjonelle motorer skulle prises, men gjorde det ikke. Jeg tok bare utgangspunkt i utsagnet ditt om avgiften som i dag ligger på bensin/diesel.

Lenke til kommentar

 

Hvilke elbileiere kjøper fornybare kilder?

Det har uansett ingen som helst relevans om elbileieren kjøper strøm fra (antar det er det du mente) fornybare kilder all den tid det uansett vil føre til at noen andre vil få strøm fra en annen og mer skitten kilde.

Strømmarkedet vi tilhører strekker seg utover våre landegrenser, og det er fortsatt produksjon av elektrisitet basert på kullkraftverk i vårt marked.

 

I Europa er det ca 200 kullkraftverk i drift i dag, ved å redusere strømforbruket vil behovet for kullkraft gå ned.

Ved å øke strømforbruket vil kullkraften også utgjøre en større del av elektrisitetsproduksjonen i Europa på kort og lang sikt.

 

Den andre setningen din klarte jeg ikke få noe fornuftig ut av, ikke ser jeg at industrien er en relevant faktor heller da industrien er en nødvendighet.

 

Elbiler går i samme klasse som kontorbelysning som lyser hele natta uten at det er folk på jobb, altså som forbruk vi i utgangspunktet ikke har behov for.

 

 

Se her, om du er medlem i elbilforeningen kjøper de klimakvoter slik at den strømmen du bruker på din bil den blir kjøpt av en fornybar kilde. Slik at de skitne kildene ikke trenger å produsere så mye strøm. Så kull og annet skitten forbruk går ned pga en kjøper kvoter. 

 

Og om vi trenger mindre olje, går produksjonen ned og da går utslippene ned. Så det at det kommer flere elbiler betyr ikke at vi bare må øke energi behovet, det går ned i andre områder. 

 

Den siste setningen der er jo helt banal, virker som om du prøver å si at elbilfolket kjører to biler på samme tid. Altså at elbil forbruket legges på toppen av den bilen de kjørte før eller noe slikt. 

 

Men, forklar hva som er feil i livsløpsanalysen, det er jo hele poenget. Den viser at det er mye mer miljøvennlig å kjøre elbil i de aller fleste stater i USA og nettet der borte er ikke noe særlig bedre enn vårt selv om vi går på EU mix.. 

Lenke til kommentar

 

 

Ja, Tesla har skremmende dårlig finish og byggkvalitet.

 

Ikke la dette bli en "jeg synes tesla suger" tråd, det var ikke poenget til tråden :)

 

Da bør du kanskje droppe slike tesla-forherligende utsagn som du kom med.

Tesla er ikke en premiumbil, og kommer ikke til å bli det på noen år.

 

 

Herregud, de går nå i samme prisklasse selv om byggkvaliteten ikke er lik. Det er hele poenget. Jeg har 700 000 å bruke på bil, velger jeg tesla eller en bil i "premium" segmentet fra tyskland. 

Lenke til kommentar

 

Nei de ble fredet til 2017 etter passerte 50 000. Og derfor kommer det nå bare på fylkesveier. 

Politikerne tok vel forbehold om at fordelene bare var fredet frem til 2017, eller til det tidspunktet da salget hadde nådd 50 000 biler totalt.

 

Politikerne kan derfor fjerne alle fordelene i dag uten at noen kan klage på at de har brutt løftene sine.

Lenke til kommentar

 

 

Nei de ble fredet til 2017 etter passerte 50 000. Og derfor kommer det nå bare på fylkesveier. 

Politikerne tok vel forbehold om at fordelene bare var fredet frem til 2017, eller til det tidspunktet da salget hadde nådd 50 000 biler totalt.

 

Politikerne kan derfor fjerne alle fordelene i dag uten at noen kan klage på at de har brutt løftene sine.

 

 

Mitt intrykk er iallefall at de etter de 50 000 var passert bestemte seg å fortsette ut 2017. Men jeg skal ikke være bastant på det, da jeg ikke har fulgt særlig med. Spiller ikke særlig rolle for meg uansett. Her er en artikkel fra mai: 

 

http://www.aftenbladet.no/nyheter/politikk/Elbilene-kan-miste-flere-fordeler-etter-2017-3691238.html

 

 

 

Regjeringen og samarbeidspartiene KrF og Venstre er enige om å holde avgiftsfordelene for elbiler uendret ut 2017. 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...