Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor "hater" folk elbiler?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, hvorfor hater folk elbiler? Hva er det som er så fælt med dem som engasjerer så mange folk?

 

Poenget bak denne tråden er at etter jeg bestilte meg elbil og før dette også har jeg lagt merke til hvor ekstremt sterke meninger det er om elbiler. Om det kommer en sak der elbilene mister en "fordel" eller noe annet negativt om elbilen generelt er det jo jubel tilstander, folk applauderer, jubler og koser seg gløgg. For meg er dette utrolig bisart.

 

Jeg kan se at noen føler seg "snytt" da elbiler slipper å betale bompenger, veiavgift m.m. Det føles nok ekstremt irriterende for de som ikke kjører elbil. Men så er det jo en grunn til dette også da, hele poenget er jo at elbil egentlig er ganske dyrt i innkjøp, slik at det å gi økonomiske fordeler på sikt gjør det lettere for folk å ta opp større lån, eller bruke mer av sine sparepenger for å gå i "0" over tid.

 

og det er jo ikke slik at elbiler er reservert til en gruppe mennesker, alle har muligheten til å kjøpe. Elbiler finnes i "alle" prisklasser.Klart de som ønsker å bruke minimalt med penger på bil innkjøp har problemer da det ikke finnes mange vrak av elbiler til salgs enda men det kommer jo sålenge vi fortsetter utviklingen slik at det blir solgt mange elbiler og de etterhvert blir gamle og tilgjengelige på markedet for de som ønsker slike biler.

 

Det er jo heller ingen hemmelighet at disse bilene er "sunne" for oss, både lokalt og globalt om en ser på miljø siden av saken, dette har jo flere livsløpsanalyser bevist for lengst. 

 

Jeg kan se poenget med at det kan virke som mange mennesker "missbruker" det at elbiler er fritatt bompenger osv der det er store utgifter ved bom. Men om en faktisk sparer penger på å kjøre elbil en strekning, så har jo alle samme mulighet til å kjøpe? 

 

Nei jeg forstår virkelig ikke problemet, slik jeg ser det er det bare en stor fordel at salget er som det er i dag slik at vi i fremtiden kan ha enda bedre elbiler å farte rundt i til en billigere penge. For at dette skal skje trenger vi at det blir solgt mange elbiler og for at det skal skje trengs det fordeler slik at folk gidder å kjøpe en bil som pr i dag fører med seg en del ulemper. 

 

Så, hva synes dere? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg misliker ikke elbiler, men jeg er motstander av momsfritaket. En sykkel eller elsykkel er mye mer miljøvennlig, men er likevel ikke fritatt. Synes også flere Tesla-eiere er noe slitsomme, og kan minne om Apple-fanatikere.

 

Men sykkel er ikke ett alternativ til bil. Men jeg er enig i at miljøvennlige artikler burde ha fordeler uavhengig av hvilket produkt det er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk hater elbiler fordi mange av disse har blitt kjøpt utelukkende for å snike i kollektivfeltet i rushtiden og slippe unna bomringen. Samtidig så prøver mange eiere å late som om de bryr seg om miljøet når kjøp i de fleste tilfellene egentlig er motivert av økonomiske årsaker.

 

Var ikke så mange fra Bærum som skulle redde verden da man måtte kjøre Think eller Leaf for den saks skyld, men da Tesla kom og man kunne kjøre forbi køa i en relativt luksuriøs bil så ble det plutselig mye mer aktuelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Folk "hater" ikke el-bilene, de "hater" el-bilistene :p

 

Hehe der tror jeg det finnes meninger på begge sider, men uansett ser jeg ikke hvorfor :)

 

 

Nå vet jeg ikke hvor du kjører, men tar du deg en tur langs med E18 rundt Oslo vil du fort skjønne mange el-bilister ikke akkurat anstrenger seg for å gi sine egne gode skussmål. Det kjøres på en måte som de tror de eier alle felt, og alle andre skal vike for de. De er miljøets fortropp og har all rett på sin side kan det virke som.

 

Så har du stadige krav om mer og mer fordeler. Jeg jobber på et sykehus med for få p-plasser til alle. Dette går spesielt ut over pasientene selvsagt, men stadig er tema og  krav fra el-bilistene som jobber her at det må flere ladeplasser for el-bil, om så det fører til enda større vansker med parkering for alle andre. At vi som ikke kjører el må betale både for deres gratis parkering, og evt utvidelser av ladeplasser ser de på som en selvfølge, siden vi er så "dumme" at vi ikke har kjøpt oss teslaer enda. Sikkert ikke noe unikt for min arbeidsplass vil jeg tro, men god stemning kan det ikke sies å skape mellom partene. 

Endret av archongamer
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Ja kollektivfeltet er håpløst, burde aldri vært en del av fordelene. Bilene må ha økonomiske fordeler slik at det blir "tilsvarende" dyrt å kjøre elbil som bensin/diesel, det er iallefall slik jeg ser det. 

 

Og det med å snike seg unna bomringen ser jeg ikke helt, du nevner bærum og luksuriøse biler, virker ikke som de trenger å spare på bompengene eller? Det er vell heller strekninger som finnøy i Stavanger der bommen koster hundrelapper dette er aktuelt, men her stiller jo alle "likt" det svarer seg å kjøre leaf uansett. 

Lenke til kommentar

Folk hater elbiler fordi mange av disse har blitt kjøpt utelukkende for å snike i kollektivfeltet i rushtiden og slippe unna bomringen. Samtidig så prøver mange eiere å late som om de bryr seg om miljøet når kjøp i de fleste tilfellene egentlig er motivert av økonomiske årsaker.

 

Var ikke så mange fra Bærum som skulle redde verden da man måtte kjøre Think eller Leaf for den saks skyld, men da Tesla kom og man kunne kjøre forbi køa i en relativt luksuriøs bil så ble det plutselig mye mer aktuelt.

Dette har irritert meg en del. De med mer penger en gjennomsnittet, som tar el-bilen til jobb for å slippe kø og bompenger, men setter seg i sin feite Audi Q7 når sønnen skal på fotballtrening.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Dette har irritert meg en del. De med mer penger en gjennomsnittet, som tar el-bilen til jobb for å slippe kø og bompenger, men setter seg i sin feite Audi Q7 når sønnen skal på fotballtrening.

 

 

om de kjører Q7 til "vanlig" er det jo åpenbart at de driter i bompengene, ellers lurer de bare seg selv med å kjøpe ny bil for å spare bompenger. Men for å slippe kø, den kjøper jeg. Noe som aldri burde ha vært innført IMO. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Jepp dette med egne kjørefelt og slikt ser jeg ikke poenget med, burde heller være reservert for de med fulle biler osv slik som i USA. 

 

 

Du virker som en fornuftig el-bilist ;) Er ganske skremmende å se busser måtte bråbremse på påkjøringsrampene til E18 fordi en el-bil nekter å la de slippe inn i kollektivfeltet. For ikke å snakke om de som kjører slalom mellom 3 felt for å rekke foran bussen de evt slapp inn så de får fri bane i kollektivfeltet igjen. Jeg mener EL-bil burde forholde seg til samme regler hva feltbruk angår, og at de bør betale veiavgift på lik linje med alle andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk hater elbiler fordi mange av disse har blitt kjøpt utelukkende for å snike i kollektivfeltet i rushtiden og slippe unna bomringen. Samtidig så prøver mange eiere å late som om de bryr seg om miljøet når kjøp i de fleste tilfellene egentlig er motivert av økonomiske årsaker.

 

Og her har vi et tydelig bevis på akkurat det:

 

http://www.nrk.no/hordaland/fylkestinget-i-hordaland-fjerner-elbil-fordel-pa-ferge-1.12696111

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Du virker som en fornuftig el-bilist ;) Er ganske skremmende å se busser måtte bråbremse på påkjøringsrampene til E18 fordi en el-bil nekter å la de slippe inn i kollektivfeltet. For ikke å snakke om de som kjører slalom mellom 3 felt for å rekke foran bussen de evt slapp inn så de får fri bane i kollektivfeltet igjen. Jeg mener EL-bil burde forholde seg til samme regler hva feltbruk angår, og at de bør betale veiavgift på lik linje med alle andre.

 

 

Jeg er enig i det meste her, men en ting jeg føler er viktig er å holde prisnivået på disse bilene så jevnt som mulig med "normalbilen" slik at om en fjerner en økonomisk fordel så må en kompensere eller må det skje når bilene har blitt billigere. for om vi havner i situasjonen der folk må betale mer for å kjøpe en bil med ulemper(lading, rekkevidde osv), ja da tror jeg ikke det blir særlig med salg og det er ikke bra for utviklingen :) 

Lenke til kommentar

Det er jo heller ingen hemmelighet at disse bilene er "sunne" for oss, både lokalt og globalt om en ser på miljø siden av saken, dette har jo flere livsløpsanalyser bevist for lengst.

 

Det er en sannhet med modifikasjoner. Hvis man får energien fra grønne kilder og man har stålkontroll på resirkulering og produksjon av batterier så stemmer det. Slik det er i dag så er faktisk el-biler ikke noe spesiellt miljøvennlige hvis man ser på global basis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Folk hater elbiler fordi mange av disse har blitt kjøpt utelukkende for å snike i kollektivfeltet i rushtiden og slippe unna bomringen. Samtidig så prøver mange eiere å late som om de bryr seg om miljøet når kjøp i de fleste tilfellene egentlig er motivert av økonomiske årsaker.

 

Og her har vi et tydelig bevis på akkurat det:

 

http://www.nrk.no/hordaland/fylkestinget-i-hordaland-fjerner-elbil-fordel-pa-ferge-1.12696111

 

 

Men hva er så fælt med det egentlig? Elbilister sparer penger på ferje, og betaler mer for å kjøpe bilen. Tar en ferjen hver dag, blir det såklart "snylting", men da kan alle kjøpe en slik pendler bil om det svarer seg økonomisk. 

Lenke til kommentar

 

Det er jo heller ingen hemmelighet at disse bilene er "sunne" for oss, både lokalt og globalt om en ser på miljø siden av saken, dette har jo flere livsløpsanalyser bevist for lengst.

 

Det er en sannhet med modifikasjoner. Hvis man får energien fra grønne kilder og man har stålkontroll på resirkulering og produksjon av batterier så stemmer det. Slik det er i dag så er faktisk el-biler ikke noe spesiellt miljøvennlige hvis man ser på global basis.

 

 

Dette er ikke min oppfatning etter mye research og etter å ha tatt miljøkjemi og HMS ved UiS i år. Men jeg ser gjerne vitenskaplige artikler som sier det motsatte :) 

Lenke til kommentar

 

Jeg misliker ikke elbiler, men jeg er motstander av momsfritaket. En sykkel eller elsykkel er mye mer miljøvennlig, men er likevel ikke fritatt. Synes også flere Tesla-eiere er noe slitsomme, og kan minne om Apple-fanatikere.

 

Men sykkel er ikke ett alternativ til bil. Men jeg er enig i at miljøvennlige artikler burde ha fordeler uavhengig av hvilket produkt det er. 

Jo, i Oslo kan sykkel og kollektivtransport erstatte en del av biltrafikken. Det er også hovedstaden som har de største utfordringene knyttet til forurensning og infrastruktur.

 

Kollektivtransport: 8 % moms (10 % fra 2016)

Sykkel / elsykkel: 25 %

Elbil: 0 %

 

Det gir ikke mye mening, gitt.

Endret av tlwrtpmc
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Folk hater elbiler fordi mange av disse har blitt kjøpt utelukkende for å snike i kollektivfeltet i rushtiden og slippe unna bomringen. Samtidig så prøver mange eiere å late som om de bryr seg om miljøet når kjøp i de fleste tilfellene egentlig er motivert av økonomiske årsaker.

 

Og her har vi et tydelig bevis på akkurat det:

 

http://www.nrk.no/hordaland/fylkestinget-i-hordaland-fjerner-elbil-fordel-pa-ferge-1.12696111

 

 

Men hva er så fælt med det egentlig? Elbilister sparer penger på ferje, og betaler mer for å kjøpe bilen. Tar en ferjen hver dag, blir det såklart "snylting", men da kan alle kjøpe en slik pendler bil om det svarer seg økonomisk. 

 

 

For all del, de fleste ønsker nok å kjøre økonomisk så det er ingenting fælt med det. Jeg også, men jeg er avhengig av diverse som en elbil i dag ikke klarer å oppfylle.

 

Poenget er at det er så mange som skjuler seg bak det miljømessige aspektet, når sannheten svært ofte er en annen.

Lenke til kommentar

Batteriproduksjon er vel ikke helt miljøvennlig og en el-bil som skal være grønn er avhengig av grønne energikilder.

 

Edit; Kanskje utsagnet om global basis var litt forhastet da jeg ikke har sjekket opp andelen el-biler som blir ladet av møkkete strøm kontra grønn strøm :)

Endret av Belphegor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...