Gå til innhold

Hvem har vikeplikt?


Salticidaen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I den situasjonen så har egentlig alle tre vikeplikt, hvis den gule skal rett frem og de på andre siden skal til venstre. Da går det på hvem som slipper frem først. Er det kun den blå og gule streken som gjelder uten andre biler så har den gule vikeplikt

Endret av Belphegor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp og det er akkurat det som er det store problemet litt av problemet med å ha høyreregelveier overalt. Her i byen så er det en stor vei, på en måte en hovedvei, men der er det høyreregel hele veien fra alle mulige smågater og utkjørsler fra boligfelt. Og noen steder med en situasjon som du har, parkeringsplasser som nesten er bygget inn i en vanlig gatevei.

Endret av Belphegor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I følge kommunens egne kart (http://www.bergenskart.no/bergen/) så er veien der kommunal vei, og dermed gjelder vanlig høyreregel.

Gul bil har vikeplikt

 

Det kartet der var ikke dum! Ja, da ser det ut som om jeg skylder noen en unnskyldning her  :lol:

 

Men da burde det kanskje stått et vikepliktskilt fra den utkjøringen for å unngå slike missforståelser. 

Endret av Salticidaen
Lenke til kommentar

Alltid forvirrende når det er en vei som kommer ut fra et sted som ser ut som ren parkeringsplass. Er man ikke lokalkjent så er det så å si umulig å vite når det er parkeringsplass eller en vei du møter.

 

Jeg har faktisk kjørt som "gul" flere ganger uten å slippe folk ut.

 

Samme her. Jeg er godt kjent i området, men har alltid opplevd den "gule" veien som forkjørsvei. Dette bildet vise hvordan det ser ut innover på den "blå" veien, og det er jo ikke veldig mye mer å bli klok på  :grin2: 

 

0a1201ed913ec64084d100d2e02176e4.jpg

Lenke til kommentar

Alltid forvirrende når det er en vei som kommer ut fra et sted som ser ut som ren parkeringsplass. Er man ikke lokalkjent så er det så å si umulig å vite når det er parkeringsplass eller en vei du møter.

 

Jeg har faktisk kjørt som "gul" flere ganger uten å slippe folk ut.

Du har gul drakt på avataren, så får vel være din unnskyldning. ;)

 

Til resten, se hvordan kantsteinen er lagt. Om den kurver seg rundt hjørnet (som på bildet) kan dere gå ut i fra at det er vei. Om den er nedsenket er det parkeringsplass. Det er noen parkeringsplasser som (feilaktig) har kantstein som kurver seg inn, men om det er uoversiktlig så sats på at det er vei - og vik. Disse har gjerne veldig korte kurver, ikke lange slik som på bildet over.

 

Nedsenket = ikke vikeplikt for denne:

Inngangsparti1.jpg

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

 

Alltid forvirrende når det er en vei som kommer ut fra et sted som ser ut som ren parkeringsplass. Er man ikke lokalkjent så er det så å si umulig å vite når det er parkeringsplass eller en vei du møter.

 

Jeg har faktisk kjørt som "gul" flere ganger uten å slippe folk ut.

Du har gul drakt på avataren, så får vel være din unnskyldning. ;)

 

Til resten, se hvordan kantsteinen er lagt. Om den kurver seg rundt hjørnet (som på bildet) kan dere gå ut i fra at det er vei. Om den er nedsenket er det parkeringsplass. Det er noen parkeringsplasser som (feilaktig) har kantstein som kurver seg inn, men om det er uoversiktlig så sats på at det er vei - og vik. Disse har gjerne veldig korte kurver, ikke lange slik som på bildet over.

 

Nedsenket = ikke vikeplikt for denne:

 

 

 

Er ikke det litt tilfeldig da? Denne utkjørselen har uten tvil vikeplikt, men har kantsteiner som runder innover. 

fd7207fe543e4ca5d946a9714f0cfc39.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke at kantstein er avgjørende for vikeplikt i noe særlig grad. Der jeg bor så er det kantstein som kurver seg inn mot "kjøpesenteret" og det er sikkert plass til 3-4 biler i bredden om man vil. Likefullt er det en parkeringsplass og ikke gjennomgående vei.

 

EDIT: jeg ser at du skriver noen parkeringsplasser har feilaktig kantstein rundet inn, men jeg vil heller påstå at de fleste parkeringsplasser har kantstein rundet inn heller enn nedsenket.

Endret av E.C.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...