Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alternativ 1: AMD har ikke klart å lage en optimalisert driver for Vega

Alternativ 2: Vegas forbedringer på arkitekturnivå fungerer ikke, og de må kjøre i fallback-modus

Alternativ 3: AMD klarer ikke garantere at spilloptimaliseringene er uten grafikkfeil, og har derfor lansert Vega FE i fallback-modus

Alternativ 4: AMD ønsker ikke å selge Vega FE til gamere, og har med vilje redusert spillytelsen på kortet

 

Ingen av alternativene hadde vært akseptable, hadde jeg vært investor har jeg solgt meg ut

 

EDIT:

Dette kommer i tillegg til at det var feil å satse på HBM2.

Det eneste vi kan håpe på nå er at Vega 11 er designet for å kunne bruke både GDDR5 og GDDR6 med en fornuftig brikkestørrelse, i likhet med RV770

Radeon FE yter bedre enn konkurrenten, og det til en brøkdel av prisen. Selv om AMD deler opp arkitekturen Vega, så vil det uansett komme oss forbrukere og bedrifter til gode! Er det så negativt? 

 

Vi har jo alternativet Nvidia, der både forbruker og bedrifter må betale masse for en funksjon de ikke behøver! Da er det mye bedre med et grafikkort til maks optimalisering til det er ment for, og det til en mye hyggeligere pris for både folk og bedrifter  :)

Endret av Koven
Lenke til kommentar

Radeon FE yter bedre enn konkurrenten? I de testene jeg leser så ser det ut som det er litt opp og ned, hvorvidt dette faktisk stemmer - og i gaming så har den lagt seg mellom 1070 og 1080. Hvor mye mer har denne brikken å gå på når dette tilslutt blir en Vega RX utgave, tror du? Snakker vi Ti-nivå? I såfall, how?

Lenke til kommentar

Radeon FE yter bedre enn konkurrenten? I de testene jeg leser så ser det ut som det er litt opp og ned, hvorvidt dette faktisk stemmer - og i gaming så har den lagt seg mellom 1070 og 1080. Hvor mye mer har denne brikken å gå på når dette tilslutt blir en Vega RX utgave, tror du? Snakker vi Ti-nivå? I såfall, how?

 

En ting er sikkert, det er fortsatt litt tidlig og vi vet at det kan komme endringer i forhold til ytelse med driveroppdateringer i den neste tiden, men en god lansering synes jeg ikke det har vært.

 

Når det gjelder spillalternativet som kommer en gang i fremtiden ( eller når lynet slår ned 2 ganger på samme Indiske kar ) så får vi se om det faktisk er litt mer skreddersydd det forbrukerne forventer seg, personlig tipper jeg bedre enn 1080 , kanskje lavere pris enn 1070 og generelt helt ok i forhold til nyvinninger.  Altså ikke så veldig mye å forvente bortsett fra HBM2 og noen andre ting som kan være bra.

Lenke til kommentar

Radeon FE yter bedre enn konkurrenten? I de testene jeg leser så ser det ut som det er litt opp og ned, hvorvidt dette faktisk stemmer - og i gaming så har den lagt seg mellom 1070 og 1080. Hvor mye mer har denne brikken å gå på når dette tilslutt blir en Vega RX utgave, tror du? Snakker vi Ti-nivå? I såfall, how?s

Jeg snakker ikke om spill! FE er ikke et spillkort, og FE sparker kraftig i fra seg der det trengs... Hvorfor nevnes spill overhode når det gjelder FE? Ingen kjøper FE pga. spill! FE og RX har helt lik arkitektur, men totalt forskjellige drivere!

Lenke til kommentar

Hvor mye mer har denne brikken å gå på når dette tilslutt blir en Vega RX utgave, tror du? Snakker vi Ti-nivå? I såfall, how?

 

 

Lenke til kommentar

Da lurer jeg på hva dette kortet egentlig er, det er ikke et kort for profesjonelle (signerte drivere), det er heller ikke et kort for gamere - men et slags kort som er midt i mellom, en slags prosumer-kort ala Titan X, bare gimpa hardt? Driveren har en "game-mode", men det kan ikke sammenlignes med - gamingkort, for ytelsen der skal være helt villt mye bedre, enda det er samme chippen?

Her er det noe som skurrer for meg i alle fall men jaja, vi får vel bare vente som vanlig :)

EDIT: (legger ved den siste videoen til AdoredTV her)

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det får vi vite innen en måned. Jeg vet bare att om ikke rx blir priset aggressivt, typ 1070ish, så er det overveiende sannsynlig att jeg holder på Fury X en generasjon til og heller handler Threadripper. Synes rx var for langt unna 1080ti og for nær 1080 om prisen blir 6000+, spesielt med tanke på tiden de har brukt. Men er vel sånn det går når de skal kjempe på to fronter. Var vel noen andre i historien som tok lærdom av det og...

 

Strømforbruk er ihvertfall for meg uinteressant, men AMD har vel hatt historie for å bruke mer uten att det er den regninga jeg har merket på husholdningen.

Lenke til kommentar

Interessant tilnærming av clock for clock: Vega FE vs Fury X gjort av GamersNexus

 

www.youtube.com/watch?v=0l6Uc5kBrxY
 

 

Hvis ikke har de komme opp med et kort som yter dårligere pr. MHz enn Fiji, og også perf/W. Det virker så elendig gjennomført at om ikke investorer trekker seg ut nå...

Det yter som et Fiji med en overklokk ut fra målingene som har blitt vist, og hadde vi snakket om en GPU på under 400 mm^2 hadde det ikke vært spesielt overraskende, men faktum er at den er nesten 500 mm^2, med den eneste fordelen over 2xPolaris at den lar seg klokke ca 200 MHz høyere med "samme" strømforbruk (bortsett fra at HBM er vesentlig mer effektivt enn GDDR5)
 
Helt klart at noe ikke henger på grep med denne GPUen, man får bare håpe at AMD får forbedringene i Vega til å fungere som de skal til lansering om en måned

 

Som jeg opprinnelig skrev, den yter dårligere pr. MHz opp mot Fury X i spill, mens i proffprogrammer så yter den betraktelig bedre.

 

Artikkelen

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Som det ble påpeket på den ene siden så har ytelsen økt ganske kraftig på 6xxx utgavene av kortene, noe som antyder at både finpuss av drivere og tilpassning av HBM2 går bra.

 

15% ytelse over tid på 3dmark11 er ikke så ille, så vi får se hvordan det blir ved lansering.

 

Prismessig kjekt om det faktisk havner rundt 3 til 4 tusen, men trolig mer sannsynlig rundt 6 tusen, noe som vil gjøre det vanskelig for Amd å selge det tror jeg personlig.

Lenke til kommentar

Som det ble påpeket på den ene siden så har ytelsen økt ganske kraftig på 6xxx utgavene av kortene, noe som antyder at både finpuss av drivere og tilpassning av HBM2 går bra.

 

15% ytelse over tid på 3dmark11 er ikke så ille, så vi får se hvordan det blir ved lansering.

 

Prismessig kjekt om det faktisk havner rundt 3 til 4 tusen, men trolig mer sannsynlig rundt 6 tusen, noe som vil gjøre det vanskelig for Amd å selge det tror jeg personlig.

Offtopic:

Godt å se nicket ditt er tilbake!  :w00t:  :love:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Som det ble påpeket på den ene siden så har ytelsen økt ganske kraftig på 6xxx utgavene av kortene, noe som antyder at både finpuss av drivere og tilpassning av HBM2 går bra.

 

15% ytelse over tid på 3dmark11 er ikke så ille, så vi får se hvordan det blir ved lansering.

 

Prismessig kjekt om det faktisk havner rundt 3 til 4 tusen, men trolig mer sannsynlig rundt 6 tusen, noe som vil gjøre det vanskelig for Amd å selge det tror jeg personlig.

Offtopic:

Godt å se nicket ditt er tilbake!  :w00t:  :love:

 

 

^_^

 

Like greit når jeg forstod at jeg ikke greide å holde meg borte fra forumet.

 

On Topic : Må si jeg er litt bekymret for to ting når det gjelder de kommende skjermkortene til Amd : Strømforbruk og støynivå.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...