Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når kommer det altfor sent lanserte og for svakt ytende RX Vega?

 

Det må vel nesten være her allerede siden du vet hvordan det yter? Eller kjeder du deg bare sånn på natta, at du ikke har noe bedre å ta deg til enn å trolle litt?

 

Uansett så tenker jeg det er trygt å anta at RX Vega kommer til å yte helt topp i forhold til pris. Akkurat like bra som Nvidia. Men de er lovlig sent ute i forhold til konkurenten, og ting tyder på at de kommer til å bli varme.

 

Lansering av consumer versjonen er vel satt til SIGGRAPH i slutten av juli. Så om vi er litt optimistiske ser vi de første kortene i butikkhyller rundt midten av august.

 

Men hvorfor spør du egentlig? Du virker jo ikke akkurat som potensiell kjøper..

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Når kommer det altfor sent lanserte og for svakt ytende RX Vega?

 

 

Men hvorfor spør du egentlig? Du virker jo ikke akkurat som potensiell kjøper..

 

 

sikket fordi de tenker det er "kult" blant nvidia folket å hate på amd, lojale til sine overprisede skjermkort.

Lenke til kommentar

Hyggelig om RX Vega gir 1080 Ti-ytelse til 5000 kroner, men litt kjedelig om det bare kan konkurrere på pris/ytelse.

Kjedelig? Synes det er kjempespennende når AMD klarer å konkurrere på pris/ytelse. Bare se Ryzen. Håper de får til det samme med skjermkort snart.

 

Er du ute etter det beste på markedet uansett pris så ser jeg fortsatt for meg at du handler Intel og nVidia.

Lenke til kommentar

Når kommer det altfor sent lanserte og for svakt ytende RX Vega?

 

Hva med å faktisk komme med noe relevant til diskusjonen?

 

RX Vega gir nok ikke 1080 Ti-ytelse tror jeg. Det tror jeg ikke de klarer, med mindre den nye Primitive Rasterizeren er mer effektiv en beregnet, så ligger det nok mellom 1080 og Ti-versjonen. Men, med tanke på transistor-noden så burde den vere utrolig stabil på lavere voltage.

 

En ting. Hvor har folk fått for seg at den skal bli bedre en GTX 1080 Ti? Og hvorfor snakker folk om at den ble lansert så ufattelig sent? RX Vega er riktig nok bare forsinket med 1,5mnd vel? Eller er det noe jeg har gått glipp av?

Lenke til kommentar

Når toppkortet kommer så lenge etter 1080 / Ti og ikke yter bedre, så føles det sent.

 

Har Ryzen 1700X og GTX 1070 jeg, en god blanding. :)

Ikke bare føles det sent, men de aller fleste forventer mer enn et produkt med dobbelt så mye varme/støy og tilsvarende ytelse/pris.

 

EDIT:

For å eksemplifisere: da Nvidia lanserte GTX 470 og 480 et halvt år etter at AMD hadde rullet ut HD 5870 kalte de fleste Fermi for en katastrofe, rett og slett fordi Nvidia-kortene var vesentlig varmere/mer bråkete enn konkurransen til tross for at de leverte bedre ytelse.

I kontrast lanserte Nvidia GTX 680 i 2012, og for å sitere: "the GTX 680 is faster, cooler, and quieter than the Radeon HD 7970", de fleste er enige om at GTX 600- og 700-serien var en suksess.

 

Med andre ord AMD levere en totalt sett bedre pakke enn konkurransen, og det kommer ikke til å være et alternativ noen vil velge om de lanserer RX Vega med 1080-ytelse og 1080-SLI varme/støy for 500 USD / 5000 kr, et slikt produkt burde være minst 15% billigere, altså rundt 4500 kr (eller enda lavere om de ønsker å gå for å bygge markedsandeler først og fremst).

Endret av N o r e n g
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Er jo ikke helt relevant, da Intel klokker bra mens AMD gjør ikke? Det jeg mener er, hvorfor kjøre i 80 når grensa er 100?

 

Folk flest er ikke som de fleste nerdene her inne. Overklokking er en minoritetshobby.

 

 

Vil du gå så langt som å påstå at overklokking er for Nizzer?  :p

 

  :blush:

Lenke til kommentar

Men det er det som er, vi vet ikke hvordan RX Vega kommer til å yte enda. Det er en ny arkitektur med ganske store endringer fra forrige med tanke på hvordan HBM blir implementert, ny rasterizer, nye HW-engines og mer.

Vi vet hvordan FE Vega ligger an  i ytelse på både spill og workstation, men ikke hvordan RX Vega ligger an. Og spør du meg, så har FE Vega lagt seg i en ganske attraktiv workstation-posisjon, og samtidig i en ganske svak spill-situasjon.

 

Og Noreng, AMD  ikke lansere noe annet en ett produkt som har sin plass i ytelses-stigen. Enten det er på topp eller midt imellom, det vet vi ikke enda, fordi vi ikke har noen GPUs å teste.

 

Edit: Ikke forstå meg som en AMD-forkjemper eller noe, er bare en som liker å ha fakta på bordet. :) Om RX Vega kommer og er shit, ja, da er det shit. Da har de tabbet seg ut. Men det samme gjelder og Nvidia når de produserer GPUs med Volta-arkitekturen sin, selv om jeg tviler litt på at Volta blir dårlig med tanke på det R&D-budsjettet deres.

Endret av iNorway
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...