Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det yter som et Fiji med en overklokk ut fra målingene som har blitt vist, og hadde vi snakket om en GPU på under 400 mm^2 hadde det ikke vært spesielt overraskende, men faktum er at den er nesten 500 mm^2, med den eneste fordelen over 2xPolaris at den lar seg klokke ca 200 MHz høyere med "samme" strømforbruk (bortsett fra at HBM er vesentlig mer effektivt enn GDDR5)

Vega 10 er en stor brikke ja!

 

Basert på mål fra PCperspective sitt reivew så er den 564mm2.

Sammenlignet så er GP102 på 471mm2 og GP104 på 314mm2.

 

GP100 som primært er en compute brikke er på 610mm2.

 

Edit:

Hadde man fjernet to av GP100 sine fire HBM2 kontrollere og alle fire NVLink så hadde nok størrelsen vært ganske lik Vega 10.

Endret av HKS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det yter som et Fiji med en overklokk ut fra målingene som har blitt vist, og hadde vi snakket om en GPU på under 400 mm^2 hadde det ikke vært spesielt overraskende, men faktum er at den er nesten 500 mm^2, med den eneste fordelen over 2xPolaris at den lar seg klokke ca 200 MHz høyere med "samme" strømforbruk (bortsett fra at HBM er vesentlig mer effektivt enn GDDR5)

Vega 10 er en stor brikke ja!

 

Basert på mål fra PCperspective sitt reivew så er den 564mm2.

Sammenlignet så er GP102 på 471mm2 og GP104 på 314mm2.

 

GP100 som primært er en compute brikke er på 610mm2.

 

Edit:

Hadde man fjernet to av GP100 sine fire HBM2 kontrollere og alle fire NVLink så hadde nok størrelsen vært ganske lik Vega 10.

 

564mm^2 er jo rett og slett digert.

En "14nm Fiji" hadde endt opp rundt 400 mm^2, Vega 10 er jo om lag 40% større!

 

Med mindre Vega har veldig dårlig plassutnyttelse må det jo nesten være noen deler av brikken som ikke er aktive for spillgrafikk, det ville vært absurd om AMD brukte så mye plass og transistorer uten å få noen gevinst tilbake i spillgrafikk utenom 200MHz høyere klokkefrekvens.

På en annen side er lanseringen av Vega FE også absurd, så det er vanskelig å si disse dager.

Lenke til kommentar

 

 

Det yter som et Fiji med en overklokk ut fra målingene som har blitt vist, og hadde vi snakket om en GPU på under 400 mm^2 hadde det ikke vært spesielt overraskende, men faktum er at den er nesten 500 mm^2, med den eneste fordelen over 2xPolaris at den lar seg klokke ca 200 MHz høyere med "samme" strømforbruk (bortsett fra at HBM er vesentlig mer effektivt enn GDDR5)

Vega 10 er en stor brikke ja!

 

Basert på mål fra PCperspective sitt reivew så er den 564mm2.

Sammenlignet så er GP102 på 471mm2 og GP104 på 314mm2.

 

GP100 som primært er en compute brikke er på 610mm2.

 

Edit:

Hadde man fjernet to av GP100 sine fire HBM2 kontrollere og alle fire NVLink så hadde nok størrelsen vært ganske lik Vega 10.

 

564mm^2 er jo rett og slett digert.

En "14nm Fiji" hadde endt opp rundt 400 mm^2, Vega 10 er jo om lag 40% større!

 

Med mindre Vega har veldig dårlig plassutnyttelse må det jo nesten være noen deler av brikken som ikke er aktive for spillgrafikk, det ville vært absurd om AMD brukte så mye plass og transistorer uten å få noen gevinst tilbake i spillgrafikk utenom 200MHz høyere klokkefrekvens.

På en annen side er lanseringen av Vega FE også absurd, så det er vanskelig å si disse dager.

 

 

Er enig i det! Det burde være noe mer der for RX!

 

Hvis de bruker samme GPU på RX, FE (og evt. Instinct M25), hvorpå RX har deler disabled/enabled alt ettersom så må jo dette neste være en FW modders drøm!

 

Jeg er der hvor jeg ser an ytelsen til RX. Er det ikke nok økning så ender jeg med å kjøpe (kun) Threadripper mest sannsynlig.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det jeg, og flere andre, lurer på er hva som har skjedd med arkitektur-forbedringene i Vega, den burde i det minste levere noe bedre ytelse per TFLOP enn Fiji, men det vi har sett frem til nå tyder bare på at Vega er en krympet Fiji med 2x 16-bit og 4x 8-bit muligheter.

 

Vega frontier slår nvidia på ytelse, og koster en brøkdel av prisen! Kan du gi mer konkret bevis på at Vega er en krympet versjon av Fiji?

 

Hvorfor bruker AMD nesten hele sitt driver-team på Vega i så lang tid, når du påstår at Vega er bare en simpel krymping av Fiji... Når AMD setter inn så store ressurser på driverene, så er det ikke bare snakk om en simpel krymping av en arkitektur.. Nå snakker vi om store forandringer!

Endret av Koven
Lenke til kommentar

BF1 på et RX 460 blir en trist affære, gå for 1060 3GB

Ettersom jeg skal ta en slik "få varene nå - betal om 6 måneder" ordning, så prøver jeg å finne en netthandel som har alt inne til overkommelig/godkjent pris. Det har vært nesten umulig, eller jeg har enda ikke funnet en butikk som har det. 

 

Min personlige mening er at det holder til strategi spill i maks oppløsning 1920x1080 og til den prisen er det vel få som kan gi bedre ytelse.

skjønner, 899 er jo ikke allverdens penger nei

 

 

Sitter på gjerdet med å bestille Ryzen 5 1600 pc, har valgt alt av komponenter, men er fremdeles usikker på skjermkort. Har funnet et AMD RX460 2GB til 899 hos NetonNet. Er det helt tullete av meg å kjøpe et slikt kort i dag? Er så forbanna drit at RX470 4GB er helt tomme. Ser noen plasser har 1060 3GB til en noenlunde samme pris.. Vil helst ikke gå over 2000kr på skjermkort, da jeg er smått usikker på hvor mye gaming det egentlig blir. 

 

Jeg kan gjerne game strategispill som CIV5, eller fps som BF1

 

Om du skal ha skjerm også, så er det AMD skjermkort som gjelder i denne prisklassen. Da kan du kjøpe en billig Freesync skjerm som gir mye bedre flyt på lav fps, enn man får med Nvidia alternativene. I din prisklasse ville jeg bestilt dette skjermkortet om det haster. RX560 er raskere klokket, og har flere shader cores enn RX460. Så selv om det er litt dyrere, så blir pris per ytelse omtrent den samme som for kortet du kikket på hos Netonnet (tenker det blir ~22% dyrere for omtrent 18% høyere ytelse). Kompletts lagerstatus ser ut til å være ikke oppdatert. Noe som tyder på at det enten er på lager, eller kommer hvert øyeblikk.

 

Om du ikke skal ha maskinen med en gang, er det ellers bare å bestille det kortet du vil ha der det er kortest ventetid før det er på lager, og til en grei pris. Det er mye tomme hyller for tiden. Men de vil fylles snart. Det ser også ut som Nvidia kortene holder på å ta igjen AMD kortene på mining. Det vil i så fall gjøre at det er Nvidia kortene som blir vanskeligere å få tak i fremover..

 

 

skal ha skjerm også, men det blir noe jeg finner på finn.no, til 2-500 lappen. Tenker jeg bestiller ganske snart, å se på netflix og youtube når en kommer hjem fra jobb begynner å bli litt kjedelig hehe. Skal ringe diverse netthandler å høre med dem når skjermkortene kommer 

Jeg ville kjøpt 1060 3gb, det kortet vil holde mye bedre i lengda selv om jeg og hadde foretrukker RX 470. En RX 460 passer nok bedre sammen med G4560 med mindre du driver med tunge programvareoperasjoner.

bakgrunnen for mitt oppsett og grunnen til AMD, er fordi da kan jeg lett oppgradere senere tid på AM4 serien. blir nok ikke noe tungt utenom spill tenker jeg. i jobb sammenheng blir det simuleringsprogrammer og programmeringsprogrammer, men de er ikke tunge å kjøre da min 3 år gamle laptop har kjørt dem uten å svette

Lenke til kommentar

Vega FE (ugh, AMD må gjøre noe med navngivingen sin altså, 560/570 - 3/5/7 - FE) skal jo kunne gi en indikasjon på RX Vega, skulle det ikke? Er det mulig at RX Vega blir 20-30% kjappere enn FE? 
Om ikke, så er jo det egentlig greit nok, men de benytter HBM2, som er dyrt, og om prestasjonen ikke er der, så må de ned på pris. Om de går ned på pris, så blir marginene mindre igjen. Hater å være sååå pessimistisk, men vi ser jo hvor det ender hen, dette er omtrent repeat fra 3dfx. Men tar gladelig feil, AMD trenger et toppkort som yter skikkelig, for det er ikke så lenge til Volta heller 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Vega FE (ugh, AMD må gjøre noe med navngivingen sin altså, 560/570 - 3/5/7 - FE) skal jo kunne gi en indikasjon på RX Vega, skulle det ikke? Er det mulig at RX Vega blir 20-30% kjappere enn FE? 

Om ikke, så er jo det egentlig greit nok, men de benytter HBM2, som er dyrt, og om prestasjonen ikke er der, så må de ned på pris. Om de går ned på pris, så blir marginene mindre igjen. Hater å være sååå pessimistisk, men vi ser jo hvor det ender hen, dette er omtrent repeat fra 3dfx. Men tar gladelig feil, AMD trenger et toppkort som yter skikkelig, for det er ikke så lenge til Volta heller 

 

Nå var vel Vega : RE ment som en eller annen form for mellomklasse kort for spilldesignere uten at de måtte punge ut enorme summer, men ser man på prisene på Nvidia toppkortene og hva de skal konkurrere mot så er det en god del spørsmål som dukker opp.

 

Softwaren / driverne til Amd ser også ut til å ha mange problemer så det spørs om vi vil få se endringer i den kommende perioden, men for å være ærlig så gir jo ikke akkurat dette så mye å hoppe i takket av om vega presterer likt eller lavere...

 

Forventningene til Vega bør jo være lavere strømforbruk, langt bedre ytelse enn RE og noen nyvinninger som vi faktisk har bruk for, uansett så er det ikke så veldig lenge til vi får fasiten og om Amd sin Raja Koduri blir sparket.

Lenke til kommentar

Alternativ 1: AMD har ikke klart å lage en optimalisert driver for Vega
Alternativ 2: Vegas forbedringer på arkitekturnivå fungerer ikke, og de må kjøre i fallback-modus
Alternativ 3: AMD klarer ikke garantere at spilloptimaliseringene er uten grafikkfeil, og har derfor lansert Vega FE i fallback-modus
Alternativ 4: AMD ønsker ikke å selge Vega FE til gamere, og har med vilje redusert spillytelsen på kortet

Ingen av alternativene hadde vært akseptable, hadde jeg vært investor har jeg solgt meg ut

 

EDIT:

Dette kommer i tillegg til at det var feil å satse på HBM2.

Det eneste vi kan håpe på nå er at Vega 11 er designet for å kunne bruke både GDDR5 og GDDR6 med en fornuftig brikkestørrelse, i likhet med RV770

Endret av N o r e n g
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alternativ 1: AMD har ikke klart å lage en optimalisert driver for Vega

Alternativ 2: Vegas forbedringer på arkitekturnivå fungerer ikke, og de må kjøre i fallback-modus

Alternativ 3: AMD klarer ikke garantere at spilloptimaliseringene er uten grafikkfeil, og har derfor lansert Vega FE i fallback-modus

Alternativ 4: AMD ønsker ikke å selge Vega FE til gamere, og har med vilje redusert spillytelsen på kortet

 

Ingen av alternativene hadde vært akseptable, hadde jeg vært investor har jeg solgt meg ut

 

EDIT:

Dette kommer i tillegg til at det var feil å satse på HBM2.

Det eneste vi kan håpe på nå er at Vega 11 er designet for å kunne bruke både GDDR5 og GDDR6 med en fornuftig brikkestørrelse, i likhet med RV770

 

Nå er muligens TBR (og HBC) disabled for FE.

 

ObVTS5J.jpg

 

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6kdwea/vega_fe_doesnt_seem_to_be_doing_tiled/

 

https://forum.beyond3d.com/threads/amd-vega-10-vega-11-and-vega-20-rumors-and-discussion.59649/page-124#post-1989725

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...