Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

En runde med BF5:

CPU: 65 grader (spike: 75 grader)

GPU: 58 grader

GPU junction: 80 grader

Ambient: 29 grader

Det er jo greie temp med tanke på OCen du kjører. Jeg ville kjørt en liten undervolt om jeg var deg. Mitt kort greier 2000@1060mv og 2050@1100mv. Tipper du kan greie 2100 med 1140-1150mv, du mister omtrent ingen ytelse, men regn med 5-10C lavere temp. Jeg kjører med stock blowerkjøler og da jeg satte ned endra fra 2050@1200mv stock til 2000@1060mv gikk temp ned 10-12C og vifta spinner 100rpm tregere, ytelsa ble ca 2% høyere. Kryonaut mellom vannblokk og die kan hjelpe om du nå kjører noe stockpaste.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo greie temp med tanke på OCen du kjører. Jeg ville kjørt en liten undervolt om jeg var deg. Mitt kort greier 2000@1060mv og 2050@1100mv. Tipper du kan greie 2100 med 1140-1150mv, du mister omtrent ingen ytelse, men regn med 5-10C lavere temp. Jeg kjører med stock blowerkjøler og da jeg satte ned endra fra 2050@1200mv stock til 2000@1060mv gikk temp ned 10-12C og vifta spinner 100rpm tregere, ytelsa ble ca 2% høyere. Kryonaut mellom vannblokk og die kan hjelpe om du nå kjører noe stockpaste.

 

Temp er målt med stock settings på både GPU og CPU. Ingen OC.

Benytter EK sin kjølepasta. Fulgte med vannblokken.

Lenke til kommentar

Ok. Som sagt, test 2050@1100mv og se hva som skjer, evt 2000@1060mv. Tipper temp dropper kraftig og ytelsa går opp.

 

Ble noen grader kjøligere, men av erfaring så er også kartet "Narvik" mindre krevende enn "Panzerstorm" som jeg vanligvis spiller. Så var ikke noen god sammenligning. Forøvrig så er Radeon Wattman noe forbanna herk. Den resetter innstillinger etter hver reboot.

Lenke til kommentar

Ble noen grader kjøligere, men av erfaring så er også kartet "Narvik" mindre krevende enn "Panzerstorm" som jeg vanligvis spiller. Så var ikke noen god sammenligning. Forøvrig så er Radeon Wattman noe forbanna herk. Den resetter innstillinger etter hver reboot.

dropp wattman, jeg bruker afterburner og setter at den skal boote med innstillingene, det overstyrer wattman så lenge du ikke har lagt inn noen endringer i wattman.
Lenke til kommentar

Ble noen grader kjøligere, men av erfaring så er også kartet "Narvik" mindre krevende enn "Panzerstorm" som jeg vanligvis spiller. Så var ikke noen god sammenligning. Forøvrig så er Radeon Wattman noe forbanna herk. Den resetter innstillinger etter hver reboot.

Hvis du har mulighet til å kontrollere hvor mye effekt du trekker fra veggen, og f.eks kjører 3D Mark Firestrike Extreme, så kan vi sammenligne effektivitet i kjølingen. Jeg har også 2*360mm rad, så ved å kjøre samme bench, kontrollere ambient OG hvor mye man trekker fra vegg - Da vil det gi litt mening å sammenligne temperaturer. Vi bør også avlese temperaturene vba samme program (selv om det kan være usikkerhet her også).

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hvis du har mulighet til å kontrollere hvor mye effekt du trekker fra veggen, og f.eks kjører 3D Mark Firestrike Extreme, så kan vi sammenligne effektivitet i kjølingen. Jeg har også 2*360mm rad, så ved å kjøre samme bench, kontrollere ambient OG hvor mye man trekker fra vegg - Da vil det gi litt mening å sammenligne temperaturer. Vi bør også avlese temperaturene vba samme program (selv om det kan være usikkerhet her også).

 

Hva kjører du på Kyrre? Prøvd å senke volt om du ligger under 2100MHz på kjerne?

 

På mitt 5700 XT har jeg funnet en interessant korrelasjon mellom spenning og frekvens, skriver stabile frekvenser testa med heaven, superposition og SOTTR og strømforbruk avg heaven benchmark extreme:

1605@850mv  118fps     90W 64C 1900rpm

1700@900mv  122fps   104W 69C 2000rpm

1800@950mv   127fps  115W 67C  2300rpm

1900@1000mv 131fps  131W 70C  2400rpm

2000@1060mv 135fps  149W 75C  2100rpm (annen fankurve enn ovennevnte)

2050@stock      133fps  176W 88C  2200rpm (Stock fankurve, her ble det både powerlimit-throttling).

 

2050@1100mv er og stabilt hos meg, men noterte ikke ned skåren. Frem til 1900MHz kan jeg justere opp spenning med 50mv pr 100MHz, etter 1900 må jeg gradvis øke spenning mer og ytelsa skalerer ikke like bra oppover.

Lenke til kommentar

Hva kjører du på Kyrre? Prøvd å senke volt om du ligger under 2100MHz på kjerne?

 

Jeg har ingen problemer med kjøling.

 

Poenget mitt var at Ajoh føler det er noe galt med sin kjøling, så kan man begynne å sammenligne like-for-like, for å se om det muligens er noe galt. F.eks luft i systemet/dårlig flow, feil montering av blokk osv

Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med kjøling.

 

Poenget mitt var at Ajoh føler det er noe galt med sin kjøling, så kan man begynne å sammenligne like-for-like, for å se om det muligens er noe galt. F.eks luft i systemet/dårlig flow, feil montering av blokk osv

 

Var ikke sikta til Ajoh, lurte bare på hva du kjører på og hvilken volt? Virker som det er ganske stort spenn mellom ulike 5700 XTer.

Lenke til kommentar

Hvis du har mulighet til å kontrollere hvor mye effekt du trekker fra veggen, og f.eks kjører 3D Mark Firestrike Extreme, så kan vi sammenligne effektivitet i kjølingen. Jeg har også 2*360mm rad, så ved å kjøre samme bench, kontrollere ambient OG hvor mye man trekker fra vegg - Da vil det gi litt mening å sammenligne temperaturer. Vi bør også avlese temperaturene vba samme program (selv om det kan være usikkerhet her også).

 

Vil denne gjøre samme nytten? Jula er et stykke unna, mens Biltema er i samme nabolag.

Har ikke adgang til Firestrike Extreme, men kan kjøpe dersom den lar seg kjøre på repeat. Må jo få varmet opp loopen tilstrekkelig.

Lenke til kommentar

Vil denne gjøre samme nytten? Jula er et stykke unna, mens Biltema er i samme nabolag.

Har ikke adgang til Firestrike Extreme, men kan kjøpe dersom den lar seg kjøre på repeat. Må jo få varmet opp loopen tilstrekkelig.

Du finner garantert noe på Biltema som gjør sammen nytten ja ? Du ønsker bare noe som man kan plugge i veggen, og så plugge maskinen i, så du kan lese av effekten i watt. Ikke at du må gjøre dette altså, men det kan jo være litt gøy å se hvor mye du trekker. Kjekt og billig verktøy.

 

Stort sett all energi man tilfører en PC blir til varme. Så hvis du trekker 500 watt fra veggen og ligger på rundt 90% effektivitet i psu, så må radiatorene dine kvitte seg med nærmere 450 watt.

 

Man kan egentlig nøyaktig regne ut hvor mye effekt du dumper i radiator ved å måle inline temp på varm og kald side av radiatorer OG måle flowen i loopen. Bernoullis ligning sørger for resten ?

Lenke til kommentar

Du finner garantert noe på Biltema som gjør sammen nytten ja Du ønsker bare noe som man kan plugge i veggen, og så plugge maskinen i, så du kan lese av effekten i watt. Ikke at du må gjøre dette altså, men det kan jo være litt gøy å se hvor mye du trekker. Kjekt og billig verktøy.

 

Stort sett all energi man tilfører en PC blir til varme. Så hvis du trekker 500 watt fra veggen og ligger på rundt 90% effektivitet i psu, så må radiatorene dine kvitte seg med nærmere 450 watt.

 

Man kan egentlig nøyaktig regne ut hvor mye effekt du dumper i radiator ved å måle inline temp på varm og kald side av radiatorer OG måle flowen i loopen. Bernoullis ligning sørger for resten

 

Kjøpte måleren. Har den plugget i nå.

Er det noe annet enn Firestrike extreme vi kan benytte? Så slipper jeg å betale :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...