Gå til innhold

Disse harddiskene er mest pålitelige


Anbefalte innlegg

 

Tusen takk, slenger med de siste linjene siden de var så bra skrevet, spesiellt med tanke på at dette er TEK :ph34r:

 

 

In my opinion, the intoxicating allure of media coverage overwhelmed common sense, and Backblaze released these numbers with a catchy title that would attract attention. The tech media is to blame as well, with many posting the information with little or no research. Unfortunately, the Backblaze blog post will be copy/pasted innumerable times for years to come as an authoritative source of data, when it is the furthest thing from a comprehensive study imaginable.

 

Den artikkelen om Backblaze's testmetodikk var antagelig den beste jeg har lest de siste månedene ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

At WD ligger på topp her forundrer meg ikke.

Skriver du rett under en person som har linket en artikkelen som sier hvorfor disse tallene er ubrukelige og ikke stemmer?

 

Selv om du har dårlig opplevelse med WD, så har du langt ifra et statistisk grunnlag til å si noe som helst om det.

Når min erfaring er at WD suger kan jeg vel ytre meg like mye som hvem som helst annen.

 

Men kanskje folk ikke skal ytre seg når de opplever feil på produkter man har kjøpt?

 

Forresten finnes det 3 typer løgn; hvit løgn, svart løgn og surprise surprise... statistikker!

 

Ta en bolle, kompis.

Lenke til kommentar

 

 

 

In my opinion, the intoxicating allure of media coverage overwhelmed common sense, and Backblaze released these numbers with a catchy title that would attract attention. The tech media is to blame as well, with many posting the information with little or no research. Unfortunately, the Backblaze blog post will be copy/pasted innumerable times for years to come as an authoritative source of data, when it is the furthest thing from a comprehensive study imaginable.

 

Den artikkelen om Backblaze's testmetodikk var antagelig den beste jeg har lest de siste månedene ;)

 

 

Alt kan selvsagt gjøres bedre!

Men når Backblaze har hatt tusenvis av forskjellige billigdisker fra alle produsenter gående døgnet rundt i produksjon, så er vel det mye bedre enn tilfeldige privatpersoners erfaring med én eller to disker hver?

 

Man kunne selvsagt kjøre ALLE diskene ALLE produsentene lager, i én og samme test til de feiler...

Siden det ikke er mulig, er slike real-life rapporter fra Backblaze og Google gull verdt, spør du meg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

In my opinion, the intoxicating allure of media coverage overwhelmed common sense, and Backblaze released these numbers with a catchy title that would attract attention. The tech media is to blame as well, with many posting the information with little or no research. Unfortunately, the Backblaze blog post will be copy/pasted innumerable times for years to come as an authoritative source of data, when it is the furthest thing from a comprehensive study imaginable.

Den artikkelen om Backblaze's testmetodikk var antagelig den beste jeg har lest de siste månedene ;)

Alt kan selvsagt gjøres bedre!

Men når Backblaze har hatt tusenvis av forskjellige billigdisker fra alle produsenter gående døgnet rundt i produksjon, så er vel det mye bedre enn tilfeldige privatpersoners erfaring med én eller to disker hver?

 

Man kunne selvsagt kjøre ALLE diskene ALLE produsentene lager, i én og samme test til de feiler...

Siden det ikke er mulig, er slike real-life rapporter fra Backblaze og Google gull verdt, spør du meg.

Helt enig :)

 

Skal like å se en bedre test, særlig siden jeg har "lagringsfetish" :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Savner Samsung jeg. Har fortsatt en 40 disker av den gode gamle 2TB-typen som holder seg bra, er kanskje 5 disker som har tatt kvelden av denne typen.

Når det kommer til de dyrere diskene jeg har kjøpt de siste par årene fra WD (RE og SE-seriene) så har jeg sikkert hatt en feilprosent på 25%, og det over an langt kortere periode da det er snakk om 3 og 4TB disker.

 

Blir vel HGST fremover tenker jeg, selv om jeg må erstatte WD-diskene med Seagate i første omgang.

Endret av Zicos
Lenke til kommentar

TLER har ikke spesielt mye med feilraten til disker å gjøre? Så jeg skjønner ikke helt hvordan en TLER-innstilling skal kunne gjøre at man ikke trenger å være redd for datatap?

 

AtW

 

Det har med diskkontrolleren å gjøre. Jeg har ihvertfall tidligere funnet ut at om du stapper en WD Red på et hovedkort sin SATA som ikke er en RAID-kontroller, så skal du få datatap.

 

Også har jeg sett argumentet om at slike billige NAS-bokser ikke behøver å tenke på hvilken type disk med eller uten TLER-støtte man stapper i. Sannsynligvis et gyldig argument.

Lenke til kommentar

 

Når (hvis) én feiler, bytter man den ut med en ny, og rebuilder raidet.

Det morsomme er jo da hvis den disken som er igjen dør mens du bygger nytt raid.

Da er du fuuucked.

 

 

Kan man nappe ut disken, kjøre den i en klonedockingstasjon, også forvente at klonen kommer opp uten pes, eller vil RAID'et da være fuck'et? Tenkte på om det går an for oss på budsjett å klone disken før RAID starter rebuilding. Koster selvfølgelig en backupdisk og en rebuilddisk.

Lenke til kommentar

 

<snip>

 

Alt kan selvsagt gjøres bedre!

Men når Backblaze har hatt tusenvis av forskjellige billigdisker fra alle produsenter gående døgnet rundt i produksjon, så er vel det mye bedre enn tilfeldige privatpersoners erfaring med én eller to disker hver?

 

Man kunne selvsagt kjøre ALLE diskene ALLE produsentene lager, i én og samme test til de feiler...

Siden det ikke er mulig, er slike real-life rapporter fra Backblaze og Google gull verdt, spør du meg.

 

 

Den viktigste effekten man får fra dette, det er at diskprodusentene kommer til å skjerpe seg veldig. For når man får tilstrekkelig folk på diverse forum som ytrer at Seagate suger fordi de hadde en eller to Seagate-disker som gikk i stykker, og når de så i tillegg bakker det opp med lenke til slike BackBlaze-tester. Så har vi forbrukere egentlig en god del igjen for dette sirkuset. Mhp. datalagringssikkerhet for de som aldri vet at de må ta backup.  :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...