Gå til innhold

TEST: D-Link DIR-890L (AC 3200)


Anbefalte innlegg

 

*snip*

Dersom du får en kompetent kundebehandler når du får problemet med dobbel NAT, så vil de ordne dette for deg...

 

Da gjenstår bare problemet med å finne en kompetent kundebehandler. Jeg kan som regel mer enn de jeg snakker med på kundeservice. Men mangler tilgangen til å fikse det jeg ønsker. Den har de, men mangler kompetansen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

*snip*

Dersom du får en kompetent kundebehandler når du får problemet med dobbel NAT, så vil de ordne dette for deg...

 

Da gjenstår bare problemet med å finne en kompetent kundebehandler. Jeg kan som regel mer enn de jeg snakker med på kundeservice. Men mangler tilgangen til å fikse det jeg ønsker. Den har de, men mangler kompetansen.

 

 

Ja, mange leverandører nekter deg å confe ruteren som er hjemme hos deg, latterlig, ikke kan de levere et rent fiber/kabel-modem heller (ofte)

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Men hvorfor er "aksesspunkt med ruterfunksjonalitet" ett bedre ord? Mulig jeg er litt nerdete, men det er jo en ruter det hovedsaklig er, en ruter med trådløs tilkobling i tillegg til fastnett.

 

AtW

Problemet er at "Folk flest" tror at router er en "trådløs boks", mens det i virkeligheten er en 'oversetter' mellom 2 eller flere nettverk.

 

Eksempel:

"Hvor skal jeg plassere routern min for best mulig dekning?"

 

Hvor du plasserer routeren har jo 100% ingenting og si for trådløs dekning, det som er viktig er hvor accesspungtet står.

 

Jeg jobber som telekommunikasjonsmontør, og er daglig inne hos folk som snakker om en router som om det er trådløs sendern deres.

Min påstand er at "Folk flest" ikke har behov for en "Trådløs router", men et "Trådløs accesspungt".

Få skrudd av den jævla DHCP'n i "Routern", så blir livet så mye bedre, for de fleste.

 

 

Det tror jeg bare du må akseptere...

 

Tekniske detaljer rundt "data" er for de fleste langt nede på interesselisten, og det finnes jo fortsatt mange som kaller kabinettet til en stasjonær PC for "Harddisken".

 

Dette er en del av hverdagen til alle oss som jobber med IT, og selv jeg må innrømme at jeg noen ganger surrer med terminologien. 

At noen spør "Hvor skal jeg plassere routern min for best mulig dekning?" synes ieg ikke er så mye å klage over.

Mange kaller den nok for "internett-boksen"... :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Heisann Tek.no !

 

Kan dere ikke VÆRE så snill og bruker order 'router' når dere tester en router, og 'trådløs accesspungt' (eller evt noe fornorsket?). Jeg skjønner at dette er et accesspungt med routerfunksjonalitet, men en trådløs router, det er så og si det teiteste jeg leser her.

 

Og jeg skjønner også at de fleste trådløse accesspungter har innebyget routerfunksjonalitet, men 'folk flest' har allerede en router hjemme ifbm bredbåndmodemet sitt. En ny router på den eksisterende routeren gjør i mange tilfeller bare vondt verre. Først har man sin eksterne IPv4, så blir denne gjerne om til 192.168.n.x eller 10.0.0.x i modem/router. Så når man setter på en ny router så vil denne typisk ha 192.168.n+1.x .

 

Jeg er også klar over at en "trådløs router" er hva det sies på folkemunne, men det er framdeles et fryktelig feil utrykk. Vær så snill og finn på noe som passer bedre? Jeg får så vondt i nerdemuskelen min!

 

Ser ikke problemet du har? Man kunne da like godt kalt det en router med trådløs accesspunkt funskjonalitet, eller elektronisk enhet med router og accesspunkt funskjonalitet. De fleste kaller det for en trådløs router, og det er jo korrekt. de multimodemene "folk flest" får fra sin isp har jo også wifi så da trenger man jo ingenting. Med mindre man vil ha bedre hardware, og da ville jeg heller hatt min tredjeparts router ta seg av rutingen enn telenor sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er helt uakseptabelt at en ruter til nærmere 3000 kroner tryner når du gjør enkle endringer i webgrensesnittet dens. Men, som om ikke dette var nok har vi i løpet av vår tid med ruteren også opplevd flere avbrudd enn normalt, utover ved endringer i innstillingene, hvor ruteren har måtte resettes for å hente nye Internettsignaler.

 

Derfor, til tross for et intuitivt og pent grensesnitt, gode tilkoblingsmuligheter, kjekke funksjoner og gode hastigheter, kan vi ikke anbefale D-Links DIR-890L. Ruteren er altfor ustabil, og en del av feilene vi opplevde vil kunne drive selv oppegående ruterentusiaster til vannvidd. Hva vil da ruteren gjøre med «mannen i gata», han som bare vil ha en boks som fungerer. Vi tror vi vet svaret.

 

Overrasket over at den får karakter "Godkjent" når den tydeligvis ikke er det...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Men hvorfor er "aksesspunkt med ruterfunksjonalitet" ett bedre ord? Mulig jeg er litt nerdete, men det er jo en ruter det hovedsaklig er, en ruter med trådløs tilkobling i tillegg til fastnett.

 

AtW

 

Problemet er at "Folk flest" tror at router er en "trådløs boks", mens det i virkeligheten er en 'oversetter' mellom 2 eller flere nettverk.

 

Eksempel:

"Hvor skal jeg plassere routern min for best mulig dekning?"

 

Hvor du plasserer routeren har jo 100% ingenting og si for trådløs dekning, det som er viktig er hvor accesspungtet står.

 

Jeg jobber som telekommunikasjonsmontør, og er daglig inne hos folk som snakker om en router som om det er trådløs sendern deres.

Min påstand er at "Folk flest" ikke har behov for en "Trådløs router", men et "Trådløs accesspungt".

Få skrudd av den jævla DHCP'n i "Routern", så blir livet så mye bedre, for de fleste.

For folk flest så er jo router/modem/akesspunkt en boks (F.eks. Telenor Zyxel). Så blir jo ikke feil å spørre om det akkurat.

 

Er ikke helt sikker på om du mener at brukeren ikke har bruk for router i det hele tatt eller hva? Man setter som regel opp akesspunkt for bedre dekning i hus f.eks. Men pleier ikke å sette opp flere router med trådløs. Man kan men det blir veldig "overkill"

 

"Få skrudd av den jævla DHCP'n i router"?

Er det virkelig så lurt hvis man har kun en router i huset? Hva skal klientene i huset/bygget få tildelt IP adresser fra? Sjeldent folk setter fast IP på sitt utstyr eller vet hvordan de skal gjøre det.

Men hvis det gjelder flere routere i bygget som kjører DHCP så er jo ikke det lurt da det kan bli veldig krøll.

Lenke til kommentar

Blir jo uansett korrekt å henvise til "Hvor burde du plassere routeren for best trådløs dekning" da i 99% av tilfellene så vil det jo være routeren som også står for det trådløse i samtlige hjem. Det er  vel egentlig uhyre få som forholder seg til eller kjøper et aksesspunkt i det hele og store så det å drive å skille på dette på denne måten vil jo bare skape unødig forvirring.

 

Om noen skulle ha en god og oppegående router, men fremdeles trenger noe for å forbedre det trådløse dekningen i huset så vil det jo fremdeles mest sannsynlig være en ekstra trådløs router de går til anskaffelse av, hvorpå denne settes i aksesspunktmodus om den har dette i programvaren, eventuelt så må man gå til skrittet å deaktivere NAT og DHCP manuelt.

 

 

Selges jo forsvinnende få dedikerte aksesspunkter på forbrukermarkedet, og du vil ofte finne en trådløsrouter som er bedre i samme prisklasse som vil være bedre å sette opp som et aksesspunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ruteren har støtte for QoS (Quality of Service), som betyr at den kan prioritere nettverkstrafikken avhengig av hva som er viktigst. Dermed vil du ikke risikere at videoen du sitter og ser på begynner å hakke fordi noen andre i nettverket holder på å laste ned en stor fil eller har en torrent-klient gående.

På vanlig ADSL er ikke dette noe som kan løses vet QoS i ruter, ettersom det skyldes en propp hos ISP på linja ned til deg. 100 torrent-brukere sender deg en chunk samtidig, og fordi disse kom først, må alle igjennom før signalet fra f.eks. et spill kommer igjennom. Det er ISP som må bryte opp dette og omsortere det før det sendes til deg.

Lenke til kommentar

 

Dette hørtes jo katastrofalt dårlig ut.. Nå har jeg måtte bytte RT-AC3200 en gang allerede da den første paiet etter oppdatering til siste firmware/programvare. Selve oppdateringen gikk fint, men det å nullstille etter oppdateringen satt routeren i en uendelig boot-loop.

 

Nå har ikke RT-AC3200 vært noen fantastisk opplevelse den heller, virker som hele "X-Stream, Smart Connect" funksjonaliteten til Broadcom er uhyre ustabil og lite tilregnelig. Har en maskin på nettverket som kjører 802.11ac, men ble likevel pekt til 2.4GHz 802.11n nettverket, fremfor 5.0GHz-2 som liksom er øremerket de raskeste klientene og da hovedsaklig 802.11ac klienter.

 

For ikke å snakke om at båndbredden med "Smart Connect" aktivert har vært temmelig dårlig hele veien for meg med RT-AC3200, selv når ingen andre klienter var koblet til nettverket og med full dekning på 802.11ac så klarte jeg ikke å oppnå mer enn 20-50 mbit ned og opp via trådløst. Tester jeg mot RT-AC68U uten noe Smart Connect så er det full pupp begge veier.

Merket noe av det samme med min AC3200.

Foreløpig så har jeg en RT-N66U stående som nettverkskort, siden jeg får meget ustabil tilkobling når jeg bruker et vanlig USB-adapter.

Lurer på om det finnes en eller annen tweak for å deaktivere Smart Connect for godt.. Sånn siden det kan være årsaken til at nettet blir ustabilt.

 

 

Hvordan stiller man inn en WiFi-router som rollen til et nettverkskort? Og hvordan kobler man det på PC'en? RJ-45?

 

(jeg liker de engelske betegnelsene best. Router, router router.. Da vet de fleste hva man snakker om, da IT er veldig engelskspråklig i "sin natur")

Endret av G
Lenke til kommentar

Heisann Tek.no !

 

Kan dere ikke VÆRE så snill og bruker order 'router' når dere tester en router, og 'trådløs accesspungt' (eller evt noe fornorsket?). Jeg skjønner at dette er et accesspungt med routerfunksjonalitet, men en trådløs router, det er så og si det teiteste jeg leser her.

 

Og jeg skjønner også at de fleste trådløse accesspungter har innebyget routerfunksjonalitet, men 'folk flest' har allerede en router hjemme ifbm bredbåndmodemet sitt. En ny router på den eksisterende routeren gjør i mange tilfeller bare vondt verre. Først har man sin eksterne IPv4, så blir denne gjerne om til 192.168.n.x eller 10.0.0.x i modem/router. Så når man setter på en ny router så vil denne typisk ha 192.168.n+1.x .

 

Jeg er også klar over at en "trådløs router" er hva det sies på folkemunne, men det er framdeles et fryktelig feil utrykk. Vær så snill og finn på noe som passer bedre? Jeg får så vondt i nerdemuskelen min!

 

Det er riktig det tek skriver. Hoort om bridge mode?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvorfor er "aksesspunkt med ruterfunksjonalitet" ett bedre ord? Mulig jeg er litt nerdete, men det er jo en ruter det hovedsaklig er, en ruter med trådløs tilkobling i tillegg til fastnett.

AtW

Skal vi pirke litt så er faktisk Aksesspunkt med router funksjonalitet ett mer korrekt / beskrivende begrep, men ikke fullverdig.

Årsaken er at en "Router" i sin enkle forstand kun router trafikk mellom nettverk, den har ingen annen funksjonalitet og var en separat boks i "Gamle dager" akkurat som brannmuren.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

 

 

 

Dette hørtes jo katastrofalt dårlig ut.. Nå har jeg måtte bytte RT-AC3200 en gang allerede da den første paiet etter oppdatering til siste firmware/programvare. Selve oppdateringen gikk fint, men det å nullstille etter oppdateringen satt routeren i en uendelig boot-loop.

 

Nå har ikke RT-AC3200 vært noen fantastisk opplevelse den heller, virker som hele "X-Stream, Smart Connect" funksjonaliteten til Broadcom er uhyre ustabil og lite tilregnelig. Har en maskin på nettverket som kjører 802.11ac, men ble likevel pekt til 2.4GHz 802.11n nettverket, fremfor 5.0GHz-2 som liksom er øremerket de raskeste klientene og da hovedsaklig 802.11ac klienter.

 

For ikke å snakke om at båndbredden med "Smart Connect" aktivert har vært temmelig dårlig hele veien for meg med RT-AC3200, selv når ingen andre klienter var koblet til nettverket og med full dekning på 802.11ac så klarte jeg ikke å oppnå mer enn 20-50 mbit ned og opp via trådløst. Tester jeg mot RT-AC68U uten noe Smart Connect så er det full pupp begge veier.

Merket noe av det samme med min AC3200.

Foreløpig så har jeg en RT-N66U stående som nettverkskort, siden jeg får meget ustabil tilkobling når jeg bruker et vanlig USB-adapter.

Lurer på om det finnes en eller annen tweak for å deaktivere Smart Connect for godt.. Sånn siden det kan være årsaken til at nettet blir ustabilt.

 

 

Hvordan stiller man inn en WiFi-router som rollen til et nettverkskort? Og hvordan kobler man det på PC'en? RJ-45?

 

(jeg liker de engelske betegnelsene best. Router, router router.. Da vet de fleste hva man snakker om, da IT er veldig engelskspråklig i "sin natur")

Begrepet for dette er client bridge. Om ikke ruteren stotter dette kan du flashe ruteren med ddwrt for aa faa funksjonaliteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvordan stiller man inn en WiFi-router som rollen til et nettverkskort? Og hvordan kobler man det på PC'en? RJ-45?

 

(jeg liker de engelske betegnelsene best. Router, router router.. Da vet de fleste hva man snakker om, da IT er veldig engelskspråklig i "sin natur")

Begrepet for dette er client bridge. Om ikke ruteren stotter dette kan du flashe ruteren med ddwrt for aa faa funksjonaliteten.

 

 

Fant dette i min Asus med merlin-firmware. Hvilken er Client Bridge, om den er der?:

 

post-30484-0-46549600-1444658373_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Fant dette, men er den forklaringen god?

 

 

 

http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-1895864/devices-media-bridge-mode.html

macloud 2 December 2014 23:22:01

sorry that no one answered your question, it is quite a simple request I would have expected at least someone supporting asus products to have responded. I assume that buy now you may have discovered the answer but if not or if anyone else comes to this post perhaps this may help them;

a media bridge is a name that asus and other venders have in recent years used to describe what the open source firmwares refer to as client mode. that is, one router is used as a regular AP mode wireless router, and an other router is configured as a client just as a laptop with a wireless card is a client. Remember a residential router is infact a computer that comes with built in routing services any computer can be used for such purposes. that being said, when using routers in client mode (media bridge) the purpose is usually to share that connection via a bridge to other clients over ethernet. Client bridge mode on open source firmwares has not been a perfect experience for this purpose depending on the network protocalls used by the apps intended to use this bridge, primarily routing issues occur in part because by defualt a wireless client usually has one mac address while a wireless client that is brideged can have many mac addresses.To understand wireless bridges you first must understand a basic ethernet switch,an ethernet switch will happily send a packet with an unmapped destination mac address over every port until a responce from one of the ports then it will add the port and address to the mac table This is why you can simply plug two switches together in any port with a crossover cable, that crossover cable is the `media bridge `` and will function perfectly as a single switch would. A wifi router on the other hand unlike ethernet switch will not transmit a layer II (ethernet) packet to the wireless bridge unless the destination mac is that of an authenticated wireless client (unless its a multicast packet), this is why furthar work is requred to make sure ap router and client will be capable of understanding multiple layer II (mac) addresses are available on a single wifi client (the bridge) even thogh the actual destination mac is not that of an authenticated client. WDS (an alternitove to media bridge mode) does not have this problem as it is designed to be a bridge and is a true point to point connection capable of encapsulating traffic with leaving layer II headers intact and maintaining a mac address table with multiple entries over a single wifi connection in both directions . There is of coarse many problems with WDS usualy including reduced bandwidth and the inability to use up to date encryption and both ends usualy need be same radio type ie broadcom. Now comes in asus and others who use proprietary client mode they call bridge mode which has been optimised to better function as a bridge.

Indeed I have used different asus routers in meida bridge mode without any issues besides of course that the slower of the two routers will be the limiting factor on connection speed. And i have found that the asus bridge mode functioned considerable better than other open source client modes I have tried. I would expect that an asus can function as a media bridge client even with another branded router as the wireless AP (have not tried as of yet) but the connection may suffer from routing problems for certain network protocols though ibasic internet should be possible..

 

Lenke til kommentar

Hvis man skal ha en HIGH end ruter som er stabil 24/7 hva velger man da? syns alle heftige omtales som ustabil.

Skal du på high end så er det PFSense som er kongen, deretter kjøper du klassiske aksesspunkt eller Aksesspunger som du henger på veggen eller plasserer rundt i huset.

Da er du heller ikke "slave" til når DLink eller andre synes at du skal kjøpe nytt fordi du ikke får fikset bugsene i firmwaren.

Lenke til kommentar

 

Men hvorfor er "aksesspunkt med ruterfunksjonalitet" ett bedre ord? Mulig jeg er litt nerdete, men det er jo en ruter det hovedsaklig er, en ruter med trådløs tilkobling i tillegg til fastnett.

AtW

Skal vi pirke litt så er faktisk Aksesspunkt med router funksjonalitet ett mer korrekt / beskrivende begrep, men ikke fullverdig.

Årsaken er at en "Router" i sin enkle forstand kun router trafikk mellom nettverk, den har ingen annen funksjonalitet og var en separat boks i "Gamle dager" akkurat som brannmuren.

 

 

Ja, og? Jeg ser ikke helt hvofor det gjør aksesspunkt med ruterfunksjonalitet mer treffende enn ruter med trådløs tilkobling?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvis man skal ha en HIGH end ruter som er stabil 24/7 hva velger man da? syns alle heftige omtales som ustabil.

Skal du på high end så er det PFSense som er kongen, deretter kjøper du klassiske aksesspunkt eller Aksesspunger som du henger på veggen eller plasserer rundt i huset.

Da er du heller ikke "slave" til når DLink eller andre synes at du skal kjøpe nytt fordi du ikke får fikset bugsene i firmwaren.

 

+1

Kjører pfsense hjemme, dønn stabilt og har mye funksjonalitet, mye mer enn jeg trenger :p

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...