Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

En nabo kjører svenskregistrert bil i norge daglig . Ville du ha tipset tollvesenet? :)


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hvis du skal si ifra og naboen har gjort noe ulovlig så blir vel problemet å bevise dette.

Det trengs lite bevis i slike saker - det eneste politiet trenger er å vente utenfor til han har satt seg inn og startet motoren, for deretter å stoppe ham og sjekke - har han da ikke alt i orden, må han betale full toll og evt straff, tilogmed om det ikke er hans bil.

http://www.dinside.no/792872/utenlandske-biler-hold-deg-langt-unna

http://www.dagbladet.no/2012/11/17/tema/bil/klikk/motor/24419632/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 år senere...

Tviler sterkt på at en nordmann kjører rundt med svenske skilter i Norge. Sannsynligheten for å bli stoppet i løpet av ett år er ca. 100%.

 

 

Jeg bor i Sverige. Men flyttet i en toårsperiode til Portugal for å jobbe. I disse to årene brukte min mor den svenskregistrert bilen min (en jævla drittbil men det er en annen historie). I løpet av disse to årene ble hun ikke stoppet en eneste gang.

 

Nå som jeg har flyttet tilbake til Sverige og bor veldig nærme grensen til Norge så er jeg i Norge i snitt to ganger i uken og kjører da fra "Svinesund" til Oslo tur - retur. Og jeg har ikke blitt stoppet EN gang på 17 år. Bortsett fra i tollen da. Der hender det at de reagerer når jeg kommer som Norsk med en Svenskregistrert bil. Men de gir seg fort når de sjekker mot folkeregisteret der det står "utflyttet" på meg.

 

Så jeg vil anslå at den reelle sjansen for å bli stoppet i Norge; uansett kjøretøy; er nærmere 0% enn 100%.

Lenke til kommentar

Jeg bare elsker hvordan tøffingene har misforstått "snitches get stitches". Det er ikke et generelt "bud" mot å tyste, det er en underforstått avtale mellom to eller flere kriminelle om at vi ikke sier noe til snuten om det vi driver med, fordi vår økonomi og vårt levebrød tar skade av det. Det er deres egen form for solidaritet, og brudd sanksjoneres slik man kunne forvente. Vi andre melder fra når vi ser noen som tar noe de ikke skal ha, det er vår måte.

Det er helt greit å tyste på kjeltringer som snyter på fellesskapet, enten det er gjennom skatt, trygd, feilregistrerte biler, forsikring eller andre ting.

Endret av Isbilen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Type bil og når på døgnet man kjlrer har veldig mye å si. De første prene jeg hadde lappen ble jeg stoppet minst en gang i måneden. Kjørte ikke gris, men kjørte en 20 år gammel bil og kjørte mye på natta.

 

Nå har jeg ny bil og blitt stoppet 1 gang på 3 år og det var kontroll der alle ble stoppet.

 

Jeg ville sagt ifra såfremt det ikke var en venn eller noe. Snylting på fellesskapet er en uting. Har litt samme problemstilling med en kollega. Han sniker seg unna noen hundretusen i året i skatt ved å ha en leilighet på under 30kvm og oppgi det som pendlerleilighet samt svenskregistrert bil. Han er litt i sverige, men ikke mer en kanskje maks 50 dager iløpet av året om ikke mye mindre... Har ikke meldt ifra selv om jeg ikke synes noe om det.

Lenke til kommentar

Type bil og når på døgnet man kjlrer har veldig mye å si. De første prene jeg hadde lappen ble jeg stoppet minst en gang i måneden. Kjørte ikke gris, men kjørte en 20 år gammel bil og kjørte mye på natta.

 

Nå har jeg ny bil og blitt stoppet 1 gang på 3 år og det var kontroll der alle ble stoppet.

 

Jeg ville sagt ifra såfremt det ikke var en venn eller noe. Snylting på fellesskapet er en uting. Har litt samme problemstilling med en kollega. Han sniker seg unna noen hundretusen i året i skatt ved å ha en leilighet på under 30kvm og oppgi det som pendlerleilighet samt svenskregistrert bil. Han er litt i sverige, men ikke mer en kanskje maks 50 dager iløpet av året om ikke mye mindre... Har ikke meldt ifra selv om jeg ikke synes noe om det.

Spørs veldig på bil ja, den gang jeg hadde fet BMW. Med sota ruter, 21 tom felger, effektanlegg etc etc. Ble vel stoppet en gang i uka kanskje. Par ganger så jeg politi på vei andre rettning, U sving midt i veien bare for og stoppe min bil. Så dette bare ved 1 tilfelle da.

 

Neste bil ble en hønn gammal opel corsa, ble aldri stoppet på 6 år. Så ble det en ny Audi, heller ikke stoppet bortsett fra den ene gangen jeg kjørte litt for fort.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

En polakk jeg jobbet med hadde bil på den måten, registrert i Polen og ville ikke betale den avgiften. H*n ble tatt og måtte betale for å få igjen bil og/eller skilter. Tror det var 150 000 eller noe.

 

Vanskelig å vite hva man skal tenke, for vil generelt er en overpriset og skitten bransje. Men det er jo likevel ikke greit at folk bare gir blaffen i reglene. Denne personen var ålreit nok, så jeg følte ingen skadefryd, men fikk også veldig mye gratis på jobb bare på grunn av personlighet og utseende, så det dro litt i retning rettferdighet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...