Gå til innhold

Jehovas vitner og endetiden


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

De hevder kanskje at de tjener Gud, men de forkaster hans representanter, hans synlige organisasjon. 

 

Men hadde ikke gud en synlige organisasjon med representanter før Jehovas vitner ble stiftet? hva skjedde mon tro? Hva er mest sannsynlig? Jesus korsfestes men etterhvert forsvinner alle hans etterfølgere og bare Jehovas vitners stifter skjønte det? Eller var Charles Taze Russell bare en ny Korah? Hvem er oppviglerne om ikke JV?

 

De første representantene for Guds synlige organisasjon var Jesu displer og deretter apostlene som forkynte rikets budskap

 

 

Men på et tidspunkt så døde denne organisasjonen ut, slik at Charles Taze Russell måtte stifte den på nytt? Når tid, og hvorfor skjedde dette mon tro? Er det ikke da i sannhet en svak gud dere har som ikke klarer å holde på sine tilhengere uten å hoppe ned med jevne mellomrom og true med flod og pest?

 

Sony77 ser ut til å tro at eventyret om Noah er en sann historisk fortelling. Er dette Jehovas vitners offisielle tro?

 

Tenk mere på det teokratiske og mindre på organisasjonen så ser du det. Det har alltid eksistert kristne som ikke aksepterer menneskelagde trosretninger som ikke støttes av Bibelen. Det har helt siden Jesu tid eksistert kriste som ikke ville akseptere treenighetslæren, som ikke aksepterer tilbedelse av bilder. De hadde en tøff tid på 1100 tallet når den katiolske kirke stormet frem men de fantes da også. Det mest sentrale har hele tiden vært atALLE skal kunne få lese og forstå Bibelen - det skal ikke være forbeholdt geistlige.

 

Hvis du er interessert i Jehovas Vitners "offisielle" tro så ligger så godt som all vår litteratur, bøker og studiemateriell, egen tv-stasjon, filmer og podcaster på jw.org

 

 

Det er litt av en religion det der. Selv med en allmektig gud, som hopper ned bak hver busk. Prater til sine utvalgte "in the flesh", klarer ikke å holde på troen til mer enn en håndfull mennesker. Selv rett etter at han lot pest komme over Egypt, og myrdet hver førstefødte, fordi han selv gjorde faraoen "hard". Rett etter hans utvalgte folk har gått tørrskodd over havet, så lager de seg en gullkalv å tilbe. Er det grunn til å anta at disse "undrene" slett ikke var så imponerende? 

 

Jeg tok en titt på jw.org og søkte på Noah. Da kom det til og med opp forslag til hvordan man kan fortelle sine barn dette eventyret. Og det er jo flott, bare det at selv de "verdslige" har anstendighet til å fortelle sine barn på et tidspunkt at julenissen og påskeharen ikke er ekte. Det ser det ikke ut til at dere synes er så nøye. At treenighet er feil, er kjempeviktig for dere. At det aldri har vært noen Noahs ark full av dyr synes dere ikke er viktig å korrigere. Jeg skjønner du skammer deg for å innrømme at dere tror på dette.

 

Skjønt det ikke er lett å forstå hva du mener med å sette gåseøyne over "offisielle". har dere ingen offisiell tro? Kan jeg for eksempel starte min egen menighet av Jehovas vitner og lære bort min tro i stedet?

 

Det hadde vært noe det, en pub kalt: "Rikets sal". :p

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er flink til å stigmatisere og anta ting du ikke vet - det skal du ha. Det finnes over 10 millioner JV, jeg skrev "offisiell" fordi det er ingen som kan krype inn i hodet på noen av de og se hva de nøyaktig tror. Det er kjempelett å debunke hva det måtte være hvis man bare tar det som passer seg selv. Hvis du derimot setter av noen uker og faktisk leser Bibelen så ville det blitt en mer helhetlig debatt. Tviler på at du ser nytten i det siden du åpenbart har gjort deg opp din mening?

 

Jeg har min høyskoleuttdanning, mine 30 år som ateist og en god bunke med unger. Godt betalt jobb har jeg også. Allikevel "fant" jeg noe når jeg faktisk leste. Men du vet, det er som Jesus sier i bergprekenen - lykkelig er de som er klar over sitt åndelige behov. Jeg betviler ikke at du selv mener at du er lykkelig men det gir deg ingen rett til å latterliggjøre de som har valgt en annen vei enn deg.

 

Btw, myten om Noah og flommen finnes i så nær sagt samtlige deler av verden og arken med nøyaktige mål og spesifikasjoner er å finne på en baylonsk tavle datert 1700 fvt. Du får rigge opp tidsmaskinen din og få fatt i hvordan det egentlig gikk til ;)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har min høyskoleuttdanning, mine 30 år som ateist og en god bunke med unger. Godt betalt jobb har jeg også. 

 

Herlig!

 

 

 

Allikevel "fant" jeg noe når jeg faktisk leste. Men du vet, det er som Jesus sier i bergprekenen - lykkelig er de som er klar over sitt åndelige behov.

 

Hva fant du når du leste.. leste hva forresten? 

 

Av ren nysgjerrighet, forstår om du ikke vil svare;

1. Er barna dine JW?

2. Ville du latt noen overføre blod i årene til dine barn om det var nødvendig?

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har min høyskoleuttdanning, mine 30 år som ateist og en god bunke med unger. Godt betalt jobb har jeg også. 

 

Herlig!

 

 

 

Allikevel "fant" jeg noe når jeg faktisk leste. Men du vet, det er som Jesus sier i bergprekenen - lykkelig er de som er klar over sitt åndelige behov.

 

Hva fant du når du leste.. leste hva forresten? 

 

Av ren nysgjerrighet, forstår om du ikke vil svare;

1. Er barna dine JW?

2. Ville du latt noen overføre blod i årene til dine barn om det var nødvendig?

 

Jeg fant at svært mange kristne ikke følger den boken de sier de tror på. Det trigget en nyfikenhet til å undersøke nærmere. For ordens skyld - jeg var i utgangspunktet en motstander (av all religion forøvrig) men min mann hadde vokst opp i JV og selv om han ikke var døpt betydde det mye for han - noe jeg ikek var direkte entusiastisk rundt. Men skulle jeg argumentere mot måtte jeg vite mer. Har ikke anledning til å utdype så mye nå men det er forbausende hvor mange ting "kristne" mennesker gir blaffen i - som står i deres "egen" bok, og da kan vi bare forholde oss til det nye testamentet (De Greske SKrifter) hvis noen har gammeltestamentlig allergi (De Hebraiske Skrifter)

 

1. Mine barn er ikke JV. De er med på møtene men ikke på feltet lokalt. Jeg øsnker ikke at de skal døpe seg før de absolutt skjønner hva det innebærer i ett og alt.

 

2. Henger igjen sammen med punktet ovenfor. Bare for å ha det sagt så er det en mengde (bedre) behandlingsmetoder enn ordinær blodoverføring selv ved stort blodtap med vesentlig mindre risiko. Men igjen, dette er noe man må kunne ta stilling til selv - det kan ikke et barn (ikke en tenåring heller for den saks skyld). Min bestemor døde fordi sykehuset ga henne feil blod. Hun var i tipp topp form og hadde fått en relativt kurant hofteoperasjon og sykehuset kunne elegant benyttet hemodilusjon eller blodgjenvinning men syntes det var unødvendig - og slik gikk det.

Lenke til kommentar

 

 

For ordens skyld - jeg var i utgangspunktet en motstander (av all religion forøvrig) men min mann hadde vokst opp i JV og selv om han ikke var døpt betydde det mye for han - noe jeg ikek var direkte entusiastisk rundt. Men skulle jeg argumentere mot måtte jeg vite mer. Har ikke anledning til å utdype så mye nå men det er forbausende hvor mange ting "kristne" mennesker gir blaffen i - som står i deres "egen" bok, og da kan vi bare forholde oss til det nye testamentet (De Greske SKrifter) hvis noen har gammeltestamentlig allergi (De Hebraiske Skrifter)

 

Det er jeg helt enig i, det er dette som blir kalt Cherry picking og går igjen både som du sier i bibelen der det NT blir ansett som mer troverdig enn GT.

Men også i det nye testamentet så er det vers som blir ansett som sannheter, der andre vers blir ansett som enten direkte feil, selvmotsigende eller metaforer/analogier. I en bok som troende er bestemte på at er formidlet frem av Gud, Jahve, Allah eller Jehova så bør ikke dette forekomme.

 

Jeg er enig i at det er forbausende hvordan folk kan være så uærlige ovenfor seg selv. Men er dette virkelig det du mente at du fant når du leste boken som gjorde at du konverterte fra en fraværende holdning til religion til JW?

I mitt hode virker ikke dette som et overtalende funn.

 

 

 

1. Mine barn er ikke JV. De er med på møtene men ikke på feltet lokalt. Jeg øsnker ikke at de skal døpe seg før de absolutt skjønner hva det innebærer i ett og alt.

 

Jeg synes heller ikke at barn bør utsettes for ubeviselige ideologier før de er gamle nok til å ta stand i dette selv. Alt annet er mental voldtekt som ofte varer livet ut.

 

 

 

2. Henger igjen sammen med punktet ovenfor. Bare for å ha det sagt så er det en mengde (bedre) behandlingsmetoder enn ordinær blodoverføring selv ved stort blodtap med vesentlig mindre risiko. Men igjen, dette er noe man må kunne ta stilling til selv - det kan ikke et barn (ikke en tenåring heller for den saks skyld). Min bestemor døde fordi sykehuset ga henne feil blod. Hun var i tipp topp form og hadde fått en relativt kurant hofteoperasjon og sykehuset kunne elegant benyttet hemodilusjon eller blodgjenvinning men syntes det var unødvendig - og slik gikk det.

 

Det er trist når mennesker gjør manuelle feil i så viktige felt som det medisinske. 

I Norge blir det gjort ca. 500.000 blodoverføringer årlig og det er rapportert inn mellom 5 og 20 tilfeller i året der det er oppstått alvorlige implikasjoner. Det er altså farligere å førersertifikatet en å bli gitt blod.

Det er utrolig trist å høre at du har hatt et familie medlem utsatt for en slik feil men slike feil kan bli gjort ved andre behandlingsmåter også.

 

 

Jeg har ikke lest om hemodilusjon eller blodgjenvinning tidligere så jeg googlet det nå og fant et skriveri fra wol.jw.org, men avbrøt det rimelig fort etter jeg kom over:

Ved blodgjenvinning blir blod som mistes under en operasjon, samlet opp og ført tilbake. Blodet blir sugd opp fra et sår eller et kroppshulrom, vasket eller filtrert og så ført tilbake til pasienten. Fordi det kan variere fra lege til lege hvordan disse teknikkene blir anvendt, bør en kristen finne ut hva legen hans har tenkt å gjøre.

Lenke til kommentar

Du er flink til å stigmatisere og anta ting du ikke vet - det skal du ha. Det finnes over 10 millioner JV, jeg skrev "offisiell" fordi det er ingen som kan krype inn i hodet på noen av de og se hva de nøyaktig tror. Det er kjempelett å debunke hva det måtte være hvis man bare tar det som passer seg selv. Hvis du derimot setter av noen uker og faktisk leser Bibelen så ville det blitt en mer helhetlig debatt. Tviler på at du ser nytten i det siden du åpenbart har gjort deg opp din mening?

 

Jeg har min høyskoleuttdanning, mine 30 år som ateist og en god bunke med unger. Godt betalt jobb har jeg også. Allikevel "fant" jeg noe når jeg faktisk leste. Men du vet, det er som Jesus sier i bergprekenen - lykkelig er de som er klar over sitt åndelige behov. Jeg betviler ikke at du selv mener at du er lykkelig men det gir deg ingen rett til å latterliggjøre de som har valgt en annen vei enn deg.

 

Btw, myten om Noah og flommen finnes i så nær sagt samtlige deler av verden og arken med nøyaktige mål og spesifikasjoner er å finne på en baylonsk tavle datert 1700 fvt. Du får rigge opp tidsmaskinen din og få fatt i hvordan det egentlig gikk til ;)

 

Det ser ut som du er flink til å gjøre deg noen antakelser selv. Jeg har faktisk studert bibelen i mer enn et par uker, men det er lenge siden jeg la fra meg den eventyrboken. Og "mannet" meg opp til å se verden i øynene, og finne den ekte sannheten.

 

Når det er sagt, så har jeg nær sagt, selvfølgelig, ikke funnet noen definitivt beviselig sannhet (bare min egen). Men jeg tar en kjip sannhet foran en behagelig løgn når som helst. Og jeg har funnet mange behagelige løgner. Deriblant kristendommen. Alle av dem...

 

Det er rimelig enkelt å sortere bort ting som er beviselig usant. Det vil si for eksempel med åsatru; så sier den at lyn og torden oppstår som følge av at Tor er ute på tur med geitene sine. Da kan vi være rimelig sikre på at dette er eventyr. Vi vet jo hvordan lyn og torden oppstår, og at det ikke har noe med geiter å gjøre, ikke sant?

 

Så er spørsmålet da, hvordan bibelen klarer seg når man sammenlikner med dagens kunnskapsnivå? Gud vil vel ikke lyve for "flokken" sin?

 

Vannflommen er en slik "syretest". Vi vet at alle verdens dyr aldri hadde fått plass ombord om arken var bygd etter målene som er angitt. Vi vet at om det hadde regnet like mye som det står i bibelen så ville alt sjøliv også blitt drept. De fleste tåler nemlig ikke ferskvann. Og vi vet at regnbuen eksisterte før vannflommen. Ellers har ikke vi hatt fargesyn før. Vi vet en hel haug mer som rett og slett gjør en global oversvømmelse umulig (Som mengden vann osv.). Vi vet at det med stor sannsynlighet har vært en flom i midtøsten for ca. 7-12 000 år siden. Men altså et lokalt fenomen. Og så ser vi at bibelens gud prøver å ta æren for både den og regnbuen og attpåtil lyver om størrelsen. (Slik alle menn gjør :p)

 

Dette er åpenbare bevis på at eventyret om vannflommen er nettopp det, et eventyr. Andre ting er sånt som et tallrikt folkeslag på vandring i ørkenen i 40 år. Og ikke et arkeologisk spor etter dem. Vi har en haug av logiske brister, og sannsynligvis minst like mange steder der bibelen ikke en gang er enig med seg selv.

 

Jeg er redd du kun har funnet den kristendommen som du mener tolker bibelen mest riktig. Dessverre er ikke det mye å skryte av, når bibelen i seg selv er tull.

 

Jehovas vitners praksis med å sky utenforstående er greit nok. Men det gjør praksisen med å utstøte tidligere medlemmer til en avskyelig ting i seg selv. Som bare viser med all tydelighet at deres tro er ytterst svak. Ellers ville ikke en slik praksis vært nødvendig.

 

Jeg synes sånn sett at det er trist at du måtte finne "sannheten" innenfor denne grusomme sekten. Det finnes sikkert en haug som må være bedre. Hva så om de tror på treenighet? Eller lar barna leve i den virkelige verden, og tillater litt "avgudsdyrkelse" i jula. De tror i det minste ikke på vannflommen som noe annet enn en hypotetisk historie om hvorfor det lønner seg å følge gud og ikke vende seg til ondskap. Og bare der har de altså funnet mer sannhet enn enhver sekt som tror på bokstavtro tolkning av gamle testamentet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Btw, myten om Noah og flommen finnes i så nær sagt samtlige deler av verden og arken med nøyaktige mål og spesifikasjoner er å finne på en baylonsk tavle datert 1700 fvt. Du får rigge opp tidsmaskinen din og få fatt i hvordan det egentlig gikk til ;)

 

Med de nøyaktige målen og spesifikasjonene på arken ville de ikke fått plass til alle artene som finnes av edderkopper på jorden engang... Hele myten ser ut til å være skrevet av en ignorant mann som kun hadde kunnskap om de få dyrene som levde i en omkrets av et par kilometer rundt huset han satt og skrev dette i i ørkenen... Med dagens viten om hvor mange arter som finnes er det direkte latterlig, ja bent frem stupidiserende, å tro på denne jødiske myten om noah og denne arken han liksom lagde...

 

Alle artene er bare et problem, hvor vannet kom fra et annet... Verdens rekorden i nedbør er satt i USA på 80 tallet om jeg ikke husker feil, da regnet det ufattelige 136mm på en time. Hvor mye ville det regnet om man skal tro biblen og noah mytene? Det ville regnet fire millioner (4 000 000) mm i timen!!! Og hvor forsvant dette vannet hen når det liksom tørket opp? Det er så ufattelig store mengder med vann (det skulle faktisk dekke mount everest...) at det ikke kan ha forsvunnet på annen måte enn ved magi... Og var det ikke magi gud skulle unngå, var det ikke derfor han brukte noah?

 

At dette er og blir en myte er det ingen tvil om, så her juger bibelen din... Som så mye annet bibelen juger om...

 

Og hvorfor klarer ikke denne guden din å løse et eneste av sine "problemer" uten at det minst ligger igjen et lik igjen etter at "løsningen" er gjort? Makan til morderisk gud skal en vel lete lenge etter... Og dette "fant" du bare ved å lese litt? Da tror jeg du burde lese mer, men det er vel for sent... Er man hjernevasket så er man hjernevasket og da er det ingen andre enn den som er hjernevasket som kan få den hjernevaskede ut av vrangforestillingene vedkommende innbilder seg... Og når man ikke er villig til å ha tiltro til annen viten enn det som stemmer med det man allerede tror så blir man jo til syvende og sist sin egen undertrykker...

 

Jehovas vitner er på den lite ekslusive topp ti lista over de verste religiøse løgnerne av dagens religioner. De vrir og fordreier gjerne ordentlig viten for å få det til å "stemme" med påstandene i bibelen, for om de juger litt betyr det ingenting... Så lenge de som leser vakttårnet tror det som står der... Noe du tydeligvis gjør... PErsonlig kunne jeg ikke vært i jehovas vitner i fem minutter engang før jeg hadde vridd meg i ubehag over løgnene jeg måtet svelge for å tro på disse historiene de serverer. Jeg er alt for glad i å være sannferdig til det... Så slik sett er religiøse de mest uærlige menneskene på jorden, de juger om så og si alt de tror på for å tro det... Problemet er at de juger så de tror det selv og sørgelig nok blir løgnne sannhet for dem...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

 


Earth radius is about 6,400 km.


The radius in the peak of the flood had to be, of-course, 9 km larger, in order to cover “all the high mountains that were under the whole heaven”.


Hence, the volume of the water was roughly the difference between the volumes of the two spheres: 4.2 times (6,409 raised to the power of 3 minus 6,400 raised to the power of 3).


 


A simple pocket calculator will tell us that we’re talking about more than 4.5 billion cubic km of water.


Is it a lot? A little? 


 


Let’s see: If we were to bring all that water in a “ball of water”, what would be the volume of that water ball?


The equation is simple: 4.2 times what radius raised to the power of 3 would give us such a result?


Those of you who graduated school successfully will come up with the result quickly: We need a water ball with a radius bigger than 1,000 km. In other words, a small “water star” nearly the diameter of our moon.


We also need, obviously, to get rid of all this water afterwards.


 


The rate of our flood is also, how shall we put it, somewhat problematic. 40 days of rain, according to the same story. 9 km of height. What’s the average rate? Did the math? Here is the result: More than 9,000 mm (350 inches) of rain per hour.


 


This is more than double the amount of rain falling on the rainiest places on Earth during a whole year… A meter of rain every 6 minutes, a foot of rain every 2 minutes, everywhere…


 


Such rain rate, or even rates that are many times smaller, are theoretically impossible, not to mention the calculation which demonstrates that no wooden “ark” would hold under such enormous water pressure.


 


But that’s not all.


 


Each liter of sea water contains about 35 grams of salt. This is approximately 0.3 pound of salt per each gallon of water.


In order not to kill the fish of the sea (which Noah, for obvious reasons, did not put in his ark), one needs to preserve more-or-less the same level of water salinity.


Another quick calculation: 4.5 billion cubic km of new water mean roughly 150 million of billions of tons of salt, which are more than 100 million cubic km of salt, in its common shape.


 


This is enough to cover the whole area of the USA with 10 km (6.2 miles) of salt, or to cover the whole area of the State of Israel with unimaginable 5,000 km (3,100 miles) of salt.


 


We also need, obviously, to get rid of all this salt afterwards.


 


 


Fant igjen et innlegg fra i sommer angående noah og vitenskapen rundt denne myten. 


En så stor trekonstruksjon at alle dyrene skulle fått plass på båten samtidig som at treverket ikke vrir seg og går i stykker er umulig.


Som du nevner, hvor kom alt vannet i fra, hvor stor nedbørmengde over disse 40 døgnene kom i timen.


Hvor kom alt saltet i fra? Hvor tok alt saltet veien etterpå?


 


Lenke til kommentar

Jeg skrev at man kan kjenne igjen eventyr når man ser at eventyret prøver å forklare noe som i tidligere tider var vanskelig å forstå. Når vi i dag ser at de bommet, så er det en klar indikasjon på at dette er eventyr. Eventyret om Noah gjør dette med regnbuen. Men kanskje også et annet fenomen, selv om det ikke står direkte.

 

Som Sofiemyr var inne på så er global vannflom med i mange mytologier. Om ikke for annet enn av nysgjerrighet har jeg tenkt på hvordan det kan ha seg. En forklaring kan jo være dette med kollektiv hukommelse kan ta med seg en slik stor begivenhet i så mange generasjoner at ingen lenger husker detaljene. Slik kan et lokalt fenomen i regionen vandre med folk videre ut over jorden.

 

Men personlig tenker jeg det mest sannsynlige er nettopp det første jeg påpeker. Vannflom beretninger prøver rett og slett å forklare hvordan det kan finnes fossiler av fisk mange tusen meter over havnivå, på et fjell der det ikke har vært så mye som en bekk eller innsjø på millioner av år. Logikkene er jo upåklagelig: "Fisk lever i vann, altså må det tidligere ha vært vann her hvor vi fant så mange levninger etter fisk.". At dette sparker igang fantasien om vannflommer er jo ikke rart da. Og det går fint i tråd med hvordan vi ser den samme "forklaringen" oppstår over hele jorden uten at det har vært kontakt mellom folkeslagene som deler tro. Alt de trenger er fiske-fossiler i en viss høyde.

 

Vi ser jo de arketypiske gudene har oppstått over hele kloden. Hvorfor er det ikke Zevs over hele verden? Hvorfor heter han Quezacotl i Sør-Amerika, Tor i Norden, og Raiden i japan?

 

Men tilbake til vannflommen, det er en ting til med det eventyret som faktisk gjør meg litt irritert på folk som frivillig aksepterer dette som sannhet. Nemlig at de kan "trumfe" alt vi sier her med:"gud er uendelig allmektig, ingenting er umulig for gud.". Og det er da jeg synes det er passende å spørre:"Er gud uendelig dum også?". Jeg mener normalt så vil vi ikke bejuble en idiot som har fylt huset sitt med vann fra dørstokk til pipe for å "rense" det for skadedyr. En allmektig gud kan faktisk "knipse med fingrene", så hadde alle de "onde" falt døde til bakken på sekundet. Det eneste som mangler fra en slik historie er at Noah må bygge et eller annet for å vise sin tillit til gud, eller ofre et lam, eller en førstefødt. (Slapp av, gud hadde sikkert stoppet han også i siste liten, gud er jo "god" skal vite.) Men slik sett ser vi jo at gud er langt fra allmektig, han kunne ikke "knipse" de "onde" til døde med fingrene. Altså en rimelig impotent "allmektig" gud. Minner litt om levningene etter "Kong" Davids "slott" som arkeologer nylig har funnet. De regnet vel med at "kongeriket" hans bestod av 200 mennesker eller noe sånt...

Lenke til kommentar

Btw, myten om Noah og flommen finnes i så nær sagt samtlige deler av verden og arken med nøyaktige mål og spesifikasjoner er å finne på en baylonsk tavle datert 1700 fvt. Du får rigge opp tidsmaskinen din og få fatt i hvordan det egentlig gikk til ;)

Jøss, finnes myten om Noah og flommen i nær sagt samtlige deler av verden? Og nøyaktige mål og spesifikasjoner til en midtøstlig ark er å finne i midtøsten?

 

Så tar vi for oss noen deler av verden.

 

Finnes myten om Noah og flommen i Norge?

 

Finnes myten om Noah og flommen på Grønland?

 

Finnes myten om Noah og flommen hos indianerne i nord-amerika?

 

Finnes myten om Noah og flommen i Japan?

 

Finnes myten om Noah og flommen hos aboriginerne?

 

Myten om Noah og flommen finnes i midtøsten, ingen andre deler av verden. Mål og utseende på arken kan du finne i Indiana Jones.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg skrev at man kan kjenne igjen eventyr når man ser at eventyret prøver å forklare noe som i tidligere tider var vanskelig å forstå. Når vi i dag ser at de bommet, så er det en klar indikasjon på at dette er eventyr. Eventyret om Noah gjør dette med regnbuen. Men kanskje også et annet fenomen, selv om det ikke står direkte.

 

Som Sofiemyr var inne på så er global vannflom med i mange mytologier. Om ikke for annet enn av nysgjerrighet har jeg tenkt på hvordan det kan ha seg. En forklaring kan jo være dette med kollektiv hukommelse kan ta med seg en slik stor begivenhet i så mange generasjoner at ingen lenger husker detaljene. Slik kan et lokalt fenomen i regionen vandre med folk videre ut over jorden.

 

Men personlig tenker jeg det mest sannsynlige er nettopp det første jeg påpeker. Vannflom beretninger prøver rett og slett å forklare hvordan det kan finnes fossiler av fisk mange tusen meter over havnivå, på et fjell der det ikke har vært så mye som en bekk eller innsjø på millioner av år. Logikkene er jo upåklagelig: "Fisk lever i vann, altså må det tidligere ha vært vann her hvor vi fant så mange levninger etter fisk.". At dette sparker igang fantasien om vannflommer er jo ikke rart da. Og det går fint i tråd med hvordan vi ser den samme "forklaringen" oppstår over hele jorden uten at det har vært kontakt mellom folkeslagene som deler tro. Alt de trenger er fiske-fossiler i en viss høyde.

 

Vi ser jo de arketypiske gudene har oppstått over hele kloden. Hvorfor er det ikke Zevs over hele verden? Hvorfor heter han Quezacotl i Sør-Amerika, Tor i Norden, og Raiden i japan?

 

Men tilbake til vannflommen, det er en ting til med det eventyret som faktisk gjør meg litt irritert på folk som frivillig aksepterer dette som sannhet. Nemlig at de kan "trumfe" alt vi sier her med:"gud er uendelig allmektig, ingenting er umulig for gud.". Og det er da jeg synes det er passende å spørre:"Er gud uendelig dum også?". Jeg mener normalt så vil vi ikke bejuble en idiot som har fylt huset sitt med vann fra dørstokk til pipe for å "rense" det for skadedyr. En allmektig gud kan faktisk "knipse med fingrene", så hadde alle de "onde" falt døde til bakken på sekundet. Det eneste som mangler fra en slik historie er at Noah må bygge et eller annet for å vise sin tillit til gud, eller ofre et lam, eller en førstefødt. (Slapp av, gud hadde sikkert stoppet han også i siste liten, gud er jo "god" skal vite.) Men slik sett ser vi jo at gud er langt fra allmektig, han kunne ikke "knipse" de "onde" til døde med fingrene. Altså en rimelig impotent "allmektig" gud. Minner litt om levningene etter "Kong" Davids "slott" som arkeologer nylig har funnet. De regnet vel med at "kongeriket" hans bestod av 200 mennesker eller noe sånt...

Jeg tror du overtenker litt, årsaken til alle flom mytene er enkel, der skjer store flommer nå og da, er den stor nnok, får den stein og bronse alder folk til å tro den dekket hele verden.

Lenke til kommentar
 Vannflom beretninger prøver rett og slett å forklare hvordan det kan finnes fossiler av fisk mange tusen meter over havnivå, på et fjell der det ikke har vært så mye som en bekk eller innsjø på millioner av år. Logikkene er jo upåklagelig: "Fisk lever i vann, altså må det tidligere ha vært vann her hvor vi fant så mange levninger etter fisk.". At dette sparker igang fantasien om vannflommer er jo ikke rart da.

 Men det er ikke nødvendig å overlate dette til religiøs fantasi lenger i dag, da vi vet hvorfor vi finner fossiler av fisk og krepsdyr langt oppe i en fjellside (Tektoniske forskyvninger...). Vi vet også med 100% sikkerhet at det ikke er snakk om noen verdens omspennende flom ala den bibelen juger om, dette er fabler skrevet av ignorante menn som ikke hadde den minste anelse om hvor mange arter verden faktisk har og målte opp arken etter hvor stor de trodde arken måtte være for å huse dyrene som bodde i noen kilometers omkrets rundt huset de satt og fablet om dette... Dette er rett og slett latterlig, ja bent frem fordummende, å tro som noen sannhet i dag, så hvorfor gjør religiøse det da? Hvorfor tror de på de dummeste påstander når vi vet hvordan det meste av dette henger sammen?

 

Samme går for skapelses mytene som også ganske mange religioner har. Er det ikke hindune som tror at jorden hviler på toppen av en gedigen elefant, som igjen står på en enda større skillpadde? Hva skillpadden står på snakkes det ikke om, for det er blasfemi... *sic*

Hadde vi badet årlig i like forurenset vann ville vi muligens vært like hjerneskadet vi også, for all del, men det "forklarer" ikke sludderet kristne tror på... Gud svingte tryllestaven på seks dager der han så skygger før han skapte lys også videre... Hallo!!!! At dette er fabler av verste sort er det jo ingen tvil om lenger, og til mer vi får kunnskap om til tydeligere blir slike religioners løgner og fabler også...

 

Så hvorfor tviholder kulter som jehovas vitner på slike historier? Hvorfor er lederne villige til ren historie forfalskning for å opprettholde fablene de tror på?

 

At Jesus en gang kan ha levd kan godt være (Odin menes jo også å ha vært et levende menneske en gang.... I følge mytene i norrøn tro.. Nå må det tillegges at en masse av mytene i norrøn tro er funnet på av kristne prester da, nettopp for å skrive et lite flaterende ettermæle om nettopp odin og tor og norrøn mytologi for å fremme sine egne myter om jesus...), men det e ret LAAAANGT hopp derfra til å faktisk tro blindt på påstandene noen skrev ned 50 år pluss i etterkant, etter at historiene hadde ballet på seg til de ble myter, overdrivelser og ren løgn om denne jesusen.

 

Så har du aspektet i kristen tro.... I dag fremstår kristendom mer og mer intolerant, diskriminerende og ignorant og til mer "ekte" kristne tviholder på at vi bør følge denne primitive og brutale gudens "lov" om undertrykke kvinner og diskriminere og være direkte onde mot folk som er født med en annen seksuell legning til mer vil folk ta avstand fra kristendom også. (Hadde jeg kunnet stemt i siste kirkevalg ville jeg helt klart stemt på en av de verste mørkemnnene i kirken, for hadde de kommet til "makta" ville kirken om kort tid vært et avsluttet kapittel i norsk historie, for de fremmer en ukultur og en intoleranse mot grupper i vårt samfunn som mest av alt minner om grusomme ideologier vi rygger tilbake for i dag...) Så det er bra at mørkemnnene står frem syntes jeg, og tydelig gjør hva for en ideologi krisrendom egentlig er. De har i alt for mange år uhindret fått kalle seg "kjærlighetens" religion og det er jo soleklart at den "kjærligheten" ikke er rettet mot mennesker, men mot en imaginær gud og "familien" hans.

 

Så det er fint at folk får se hva kristendom gjør med folk i sekter som livets ord, livets vann, jehovas vitner også videre, for det viser så tydelig hvor fordummet man blir av å tro blindt på ubekreftede påstander i slike bøker og hvor lite trivelig en verden ville vært om vi hadde latt slike ideologier styre våre samfunn. Så egentlig skylder vi vel sofiemyr og sonny77 og alle de andre en stor takk fordi de går ut offentlig med verdens anskuelsene sine, for da synliggjør det tydelig at kristendom ikke er et hakk bedre enn nord korea som styre form. Det eneste som skiller det nord koreanske diktaturet fra religiøse diktaturer er at guden er i menneskeform i nord korea og heter kim il jung istedenfor yahwe eller allah... Og nei, nord korea er så langt unna ateisme det er mulig å komme, da befolkningen ikke er ateister, men "kim-il-jongister" i nord korea.... De har ikke noe valg og må tilbe sin leder, for gjør de ikke det blir de drept... Kristendom og islam er jo enda verre enn dette, da man i nord korea i det minste får ha tankene i fred...

 

Og ingen i dag ønsker diktatur (bortsett fra rabiate hjernevaskede kristne og muslimer da, men det er fordi de KUN tenker at de hadde hatt det bra i et jeus/muhammed diktatur og er naive nok til å tenke at hvis bare alle hadde rettet seg etter jesus/muhammed mytene så hadde jo de hatt det bra også, ikke sant? (Les: Hvis folk i nord korea bare retter seg etter hva kim il jong sier så har de det jo bra, ikke sant?) At dette ville undertrykket en rekke mennesker og ikke minst kreativiteten til mange mange andre er ikke så nøye...) og det er jo grunnen til at flere og flere melder seg ut av kirken også. I fjor var det rekordmange som meldte seg ut, det dobbelte av året før og i år ser det så langt ut til å bli en dobbling av det igjen også. Færre og færre dåps, konfes, gifter seg og begraves i kristen regi og alt sammen er kristne mørkemenn og ideologien de vil følge sin skyld. Dette hadde jo kommer før eller siden, da det er soleklart at vi har "evolvert" videre fra kristendommens primitive moralisme og håpløse etikk, men den hadde nok ikke kommer så fort om ikke kristendommens mørkemenn hadde hylt opp om rettighetene de mener da har via sin tro til å diskriminere og hate de som de anser som syndere... Og samme hvordan man snur og vender det så kan man ikke motsi at de faktisk har rett i det de sier heller, i følge bibelen... Kan ikke tenke med at de som skrev bibelen hadde i tankene at kirken deres skulle fremsette tilbud om å gravlegge ikke kristne noen gang, men det er siste skrik fra de liberale i den norske kirken... Så det er vel temmelig tydelig at de virkelig kjemper desperat for å beholde statsstøtten til ignoranse templene sine, som jo er en betydelig sum penger, mellom fire og fem milliarder i året søler vi vekk på denne overtroen og husene deres...

 

Men uansett hvordan mørkemenn og andre kristne snur og vender på det så er det IKKE greit å opprettholde den to tusen år gamle diskrimineringen mot folk med en annen legning fordi noen skrev dette i en bok. Skal de ha gjennomslag for sine "argumenter" må de bevise denne gudens eksistens og dette skjønner folk i dag. Tiden da kristendom fritt kunne herje og påstå alt mulig rart uten å møte motkrav er forbi. Og to tusen år uten et eneste bevis for denne guden er vel mer enn nok til å avvise alle de kravene de måtte ha på vegne av denne guden tenker jeg... Så enten finnes det ingen gud (hvis ikke hadde han vel vist seg for å legitimere kravne...) eller så er dette en ond gud som helst vil at flest mulig skal havne i helvette.... (Jada, vet at jehovas vitner ikke tror på helvette, men det går jo på tvers av det jesus truet med til og med, så det er jo heller ikke legitimt om man skal tro bibelen...)

Lenke til kommentar

 

 

Men personlig tenker jeg det mest sannsynlige er nettopp det første jeg påpeker. Vannflom beretninger prøver rett og slett å forklare hvordan det kan finnes fossiler av fisk mange tusen meter over havnivå, på et fjell der det ikke har vært så mye som en bekk eller innsjø på millioner av år. Logikkene er jo upåklagelig: "Fisk lever i vann, altså må det tidligere ha vært vann her hvor vi fant så mange levninger etter fisk.". At dette sparker igang fantasien om vannflommer er jo ikke rart da.

 

Greit nok at de trodde dette 12-20 hundre år siden. I dag er det allment kjent og en del av grunnskole pensum hvordan jordskorpene og trykk har presset opp fjellene vi ser i dag over tid.

 

Mountain_by_reverse_fault.gif

 

Mount Everest består av kalkstein med marine fossiler fra Tethyshavet fra tiden da India kolliderte med Asia for bare 30-40 millioner år siden. 

 

Er dette grunn til at folk skal tro på slike eventyr i 20-århundre? Nope.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

dag er det allment kjent og en del av grunnskole pensum hvordan jordskorpene og trykk har presset opp fjellene vi ser i dag over tid.

 

 

 

 

Det er vel også, etterhvert, kjent hvor mye jordskorpen og fjell dannelser har å si på klimaet på jorden... Dette er jo ENORME datamengder å prosessere, men arbeidet er på god vei ihvertfall.. Vi vet i dag at havflaten også har gått opp og ned grunnet store is mengder også videre... Det er så MYE mer vi VET i dag enn for to tusen år siden, så jeg finner det ganske utrolig at noen VELGER å være så ignorante at de heller setter to tusen år gamle påstander foran moderne viten og kunnskap... Helt ubegripelig på meg, fatter det rett og slett ikke at noen ØNSKER å være så til de grader ignorante og ønsker å fordumme seg med slike påstander... Virker nesten kriminelt dumt på meg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle myter har som regel koblinger til virkelige fenomener. NOVA sendte for ikke lenge siden en episode som tok for seg det som kanskje er utgangspunktet for Bibelens fortelling om Noahs ark, nemlig en gammel sumerisk fortelling (som eksil-jødene i Babylon meget mulig kunne ha hørt om der).

 

In 1948, a British pilot serving in Iraq acquired a clay tablet with an intriguing, 3,700 year-old inscription. The ancient writing tells the story of how the god Enki warns a Sumerian king named Atra-Hasis of a future flood that will destroy mankind; Enki gives him instructions for building a boat to save his family and livestock. If that sounds like a familiar tale, it’s because this was one of several ancient flood traditions that, centuries later, would inspire the biblical story of Noah. But the tablet’s inscription describes a boat very different from the traditional image of the Ark—it’s said to be circular and made of reeds. Is this nothing more than a fanciful myth? Or could such a reed boat have carried Atra-Hasis’ family of more than one hundred and his many animals? Join NOVA as a team of historians and expert boat builders investigates this fascinating flood legend and sets out to rebuild a tantalizing, ancient forerunner of the Ark.

 

http://www.pbs.org/wgbh/nova/ancient/secrets-noahs-ark.html

Lenke til kommentar

Alle myter har som regel koblinger til virkelige fenomener. NOVA sendte for ikke lenge siden en episode som tok for seg det som kanskje er utgangspunktet for Bibelens fortelling om Noahs ark, nemlig en gammel sumerisk fortelling (som eksil-jødene i Babylon meget mulig kunne ha hørt om der).

 

Nå er ikke det så rart da. Jødedommen var heller ikke orginal, den bygget på eldre religioner akkurat som de kristne mytene er bygget på jødenes myter, der den messiasen som jødene fremdeles venter på liksom dukket opp..

 

Religioner slikt sett ser ut til å evolvere videre i hverandre, der siste stopp i den evolusjonen er å slutte å tro på disse mytene...  :)

Lenke til kommentar

 

 siste stopp i den evolusjonen er å slutte å tro på disse mytene...  :)

 

Å tro bokstavelig på dem er selvsagt bare tull, men (jeg synes) det er interessant fra et historisk perspektiv å se hvordan de kan ha oppstått, hva de kan være basert på og hva de har vært brukt til i "oppdragelsen av nye generasjoner".

 

At flom kan ha vært et stort problem i Mesopotamia forstår alle som bor i nærheten av et vassdrag. At en båt kan være kjekk å ha når vannet stiger er også noe mange har erfart.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...