Gå til innhold

Løsning på hydrogenproduksjonsproblemet?


Twinflower

Anbefalte innlegg

I en avsidesliggende liten krok i Russland er de så heldig å ha en av verdens største potensiale for tidevannskraft.

 

Det er beregnet at hvis man klarte å lage et enormt tidevannskraftanlegg så vil man kunne hente ut latterlige 87 000 MW. (Til sammenlikning er verdens største kraftstasjon i dag på 22 500 MW, mens Norge har en samlet installert effekt på ca 31 000 MW).

 

 

Det eneste problemet er at dette stedet altså er avsidesliggende. Det er ingen signifikante forbrukere av energi i nærheten. 

Men noen har altså sett for seg at denne potensielle effektbomben kan nyttegjøres til hydrogenproduksjon.

 

Jeg synes det høres ut som en kjempeidé.

Man benytter ren, fornybar kraft til å produsere energibærere som ikke slipper ut skadelig forurensning ved bruk.

Det eneste forurensende leddet må være transport av hydrogen fra fabrikk til forbrukere, men det kan tenkes at i fremtiden kan også skip benytte hydrogen som brennstoff.

 

 

Her er bukten helt øst i Russland hvor dette fenomenale tidevannspotensialet ligger:

240px-Okhotsk-Japan5PZG.png

 

 

Link til Wikipedia om saken

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ulike måter å produsere hydrogen på:

https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_economy#Current_production_methods

 

I dag brukes ofte fossilt brennstoff til å fremstille hydrogen, noe som både slipper ut drivhusgasser og gjør at hele vinningen går opp i spinningen fra et miljømessig perspektiv.

 

Elektrolyse (som de fleste av oss har gjort i et naturfagsforsøk i løpet av skolegangen) er en mulighet, men det jobbes med nye og mer effektive elektrolysemetoder som innebærer økt trykk og/eller temperatur.

 

Sånn roughly med standard elektrolyse kreves det ca 50-80 kWh for å fremstille 1 kg hydrogen.

Denne kiloen inneholder 40 kWh energi slik at netto kostnad blir mellom 10 og 40 kWh.

Lenke til kommentar

For noen år siden ble det foreslått en helt annen måte å lage hydrogen på. Man blander hydrokarboner (kull, olje, naturgass) med vann og varmer opp blandingen. Deretter bruker man en osmosemembran som kun slipper gjennom hydrogenkjerner. Det som blir tilbake på baksiden av membranen er karbon og oksygen, i praksis CO2.

 

Hvis denne hydrogenproduksjonen foregår på en plattform i f.eks Nordsjøen, så kan man altså ta opp naturgass, blande naturgassen med vann, varme opp blandingen, lage hydrogen via osmose og pumpe ned CO2 i brønnen for å få opp mer naturgass. Samtidig som man produserer hydrogen blir man altså kvitt all CO2-en med det samme, en vinn-vinn-teknologi som er langt mer effektiv enn å drive med CO2-rensing av forbrenningsgassen fra et tradisjonelt naturgasskraftverk.

 

Foreløpig er flaskehalsen i teknologien å lage nok hydrogenkjernemembran. I små lab-tester så fungerer teknikken allerede, men det er kun laget noen få cm2 av mebranen.

 

Redigering: Artikkel om membranen: http://www.tu.no/kraft/2010/12/06/norsk-membran-setter-verdensrekord

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

 

Det er beregnet at hvis man klarte å lage et enormt tidevannskraftanlegg så vil man kunne hente ut latterlige 87 000 GW. (Til sammenlikning er verdens største kraftstasjon i dag på 22 500 GW, mens Norge har en samlet installert effekt på ca 19 000 GW).

 

Du må ha noe feil med enhetene dine her, og muligens noe feil opplysninger. Verdens største kraftverk er vel Three Gorges, og det er på 22,5 GW (22500 MW). Samlet installert effekt i norske kraftverk er på noe over 30 GW ((kilde).

Lenke til kommentar

Men hvor har du det fra at installert effekt i norske kraftverk er 19 GW? Jeg jobber med vannkraft, og er rimelig sikker på at installert effekt i Norge har passert 30 GW, og det er bare vannkraft. I tillegg kommer vindkraft (~1 GW?) og to gasskraftverk (~650 MW).

 

Jeg sjekket årsrapportene til Statkraft, men siden jeg var litt kjapp i svingen for å finne et forholdstall, så leste jeg både feil år og feil marked (2013, globalt istedenfor 2014 nasjonalt).

Det korrekte er faktisk 12,988 MW fordelt på 277 anlegg (per 31.12.2014). 

Da medregner jeg kun Statkrafts installasjoner.

kilde: http://www.statkraft.no/annual-report-2014/Virksomheten/Statkraft-i-verden/

 

 

1 januar i år lå det på 31 GW fordelt på 1510 kraftverk

 

Jeg skjønner ikke helt differansen mellom NVE sine tall og Statkraft sin rapport.

 

Jeg vet at det er flere produsenter enn Statkraft, men at de skal utgjøre mer enn 50% av kraften synes jeg er merkelig...

Lenke til kommentar

 

Men hvor har du det fra at installert effekt i norske kraftverk er 19 GW? Jeg jobber med vannkraft, og er rimelig sikker på at installert effekt i Norge har passert 30 GW, og det er bare vannkraft. I tillegg kommer vindkraft (~1 GW?) og to gasskraftverk (~650 MW).

 

Jeg sjekket årsrapportene til Statkraft, men siden jeg var litt kjapp i svingen for å finne et forholdstall, så leste jeg både feil år og feil marked (2013, globalt istedenfor 2014 nasjonalt).

Det korrekte er faktisk 12,988 MW fordelt på 277 anlegg (per 31.12.2014). 

Da medregner jeg kun Statkrafts installasjoner.

kilde: http://www.statkraft.no/annual-report-2014/Virksomheten/Statkraft-i-verden/

 

 

1 januar i år lå det på 31 GW fordelt på 1510 kraftverk

 

Jeg skjønner ikke helt differansen mellom NVE sine tall og Statkraft sin rapport.

 

Jeg vet at det er flere produsenter enn Statkraft, men at de skal utgjøre mer enn 50% av kraften synes jeg er merkelig...

 

Jeg vet ikke helt hvor store du tror Statkraft er, men det stemmer nok at Statkraft har under halvparten av installert effekt i Norge.

 

F.eks så har E-CO Energi (tidl Oslo Lysverker) 2,8 GW, mens Sira-Kvina har 1,8 GWBKK har 1,4 GW osv.

Endret av Kaplan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...