Gå til innhold

World of Warcraft har ikke hatt så få abonnenter som dette på 10 år


Anbefalte innlegg

Jeg husker når jeg var i beta til World of Warcraft. Det var en utrolig åpenbaring og en revolusjon hva angår mmorpg sjangeren. Idag fremstår spillet som jeg og venner spilte i flere år som gammeldags og utdatert. Og det å betale for å ha tilgang til å spille virker like avleggs og utdatert som å reise å leie en video film i en butikk. 

 

WoW har fortsatt en sjarm og Blizzard er flinke til å få det til å fortsatt virke interessant. Og hadde det vært nok å kjøpe spillet så hadde nok jeg og flere av den gamle gjengen jeg spilte med. Vært endel av WoW idag eller når tilleggs pakken kommer. Men med en abonnements avgift så er det så helt uaktuelt. 

 

Da må isåfall Blizzard vise noe helt rått i morgen. 

Endret av LarZen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle disse casual-spilla baserer seg på den samme modellen av utnyttelse som heter gated content, det er ikke rart WoW eller feks LoL gjør det bra, folk som spiller TROR spillet de spiller er bra, mens i virkeligheten er det bare enda et casual spill.

 

 

Du min gode mann har et helt fullstendig skakkjørt syn og definisjon på hva som er et "bra spill". Om vedkommende som spiller selv syntes spillet er bra og koser seg glugg ihjel da er vel spillet etter alle solemerker et bra spill for denne personen?

 

Eller mener du at en person skal slutte å like det han liker, bare fordi folk som deg sitter på et diskusjonsforum og innbiller seg at du kan velge og bestemme hva som er bra og ikke bra for andre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er bra dust om du betaler i måneden for å spille, just saying.

Ser liksom ikke greia når det finnes mange spill du kjøper en gang å spiller alt du orker uten å betale mer enn internet og strømregning.

 

Hvis man skal spille et spill som kan ha fartstid på 10+ år med videreutvikling er man bra "dust" om man tror det skal holde med inntektene fra det opprinnelige salget.

Det er grunnen til at de fleste MMO enten har abonnementstjeneste eller mikrotransaksjoner.

 

Sammenligne et MMO med et spill du kjøper og ferdig med det er jo litte som å sammenligne epler og appelsiner. Begge er frukt, men det er fortsatt store forskjeller.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan det har blitt med Garrisons videre, sluttet for en stund siden. Men problemet var jo at det tok opp mye tid hvor alle spillere er i sin helt egen sone og roter rundt, ikke spesielt logisk for et MMO spør du meg og jeg hører om folk som klarer å få seg Epic-gear via Garrison Missions og det er jo helt på jordet.

 

Syntes ikke Garrisons var spesielt givende heller.. Var jo det sedvanlige grindinga, bare i litt annen form og helt isolert fra resten av spillet. Og mye av det burde jo strengtatt kun hatt et bi-rolle i spillet og fungert via en mobilapp.. Og muligheten for customization var jo temmelig elendig, var ikke mye valgfrihet og muligheter i det hele tatt og ingen andre fikk jo se noe av det om dere ikke var i gruppe og inviterte hverandre til hverandres garrison.

 

 

No flying syntes jeg er helt greit, men burde være tilgjengelig når du har nådd max-level, eller via en "du har gjort alle soner" achievement.

Lenke til kommentar

Med mindre man greier å organisere et lag av 30 spillere som setter WoW foran absolutt alt annet, folk som aldri går på jobb eller mingler med venner og bekjente i sosiale settinger, er det bortimot bortkastet å spille et spill i dette formatet. Greier man å lage et slik team kan man heller forsøke seg på å starte et konsern i multimilliardklassen fremfor å rote bort de beste årene av livet.

 

Jeg har 2 jobber og jeg har tid til raid/crafting og andre ting i FF 14 Online, for noe vås du skriver.

Lenke til kommentar

Nå skal jeg forklare hvorfor folk fortsetter å spille spill som har falt av eller ikke er bra nok lenger.

 

WoW er basert på gated content, altså du må bruke x tid for å få y item, enten via achievements eller purely in-game, dette er et velkjent eksperiment som har blitt vitenskapelig bevist over flere år.

 

Gi spillerne en enkel oppgave (get to level 5), når spillerne fullfører oppgaven så får de en reward, "YOU HAVE REACHED LEVEL 5", dette utløser dopaminer i hjernen som trigger glede og får spillerne til å spille videre.

 

Dette kalles casual balance with a gated content system, du kan se det i alt fra LoL til WoW til Strife til Rust.

 

Gated content system får også folk til å føle seg finansielt knyttet til spillet pga "de har jo brukt så mye penger på det, så hvorfor bytte" og dermed ender du opp med et ræva spill som fortsatt opprettholder brukerbasen pga de som fortsatt spiller "har brukt så mye penger på det at det ikke er noe vits å bytte".

Lenke til kommentar

Nå skal jeg forklare hvorfor folk fortsetter å spille spill som har falt av eller ikke er bra nok lenger.

 

WoW er basert på gated content, altså du må bruke x tid for å få y item, enten via achievements eller purely in-game, dette er et velkjent eksperiment som har blitt vitenskapelig bevist over flere år.

 

Gi spillerne en enkel oppgave (get to level 5), når spillerne fullfører oppgaven så får de en reward, "YOU HAVE REACHED LEVEL 5", dette utløser dopaminer i hjernen som trigger glede og får spillerne til å spille videre.

 

Dette kalles casual balance with a gated content system, du kan se det i alt fra LoL til WoW til Strife til Rust.

 

Gated content system får også folk til å føle seg finansielt knyttet til spillet pga "de har jo brukt så mye penger på det, så hvorfor bytte" og dermed ender du opp med et ræva spill som fortsatt opprettholder brukerbasen pga de som fortsatt spiller "har brukt så mye penger på det at det ikke er noe vits å bytte".

 

Wow gratulerer. Du forklarte noe alle vet om. Desverre så er det ikke bare derfor folk fortsatt spiller gamle spill.

Lenke til kommentar

Honor System Version 1 var jo bare best !! :D husker vi hadde ordnet nettside for hvilke folk som skulle spille mest pvp hver uke slik at vi systematisk kunne styre hvilke som fikk rank hver uke! og andre pvp'ere som ikke være med på dette ble bannlyst, var enklere før da man var Server Ally Vs Horde. Har ikke trua på det nye systemet de kommer med....

Lenke til kommentar

Med så mange bra spill på markedet, også MMOs, som ikke krever noen ekstra betaling for å spille, så har jeg lagt WOW på hylla inntil videre.

 

Jeg vil nok ganske sikkert returnere ved expansions, men da vil jeg spille gjennom det nye innholdet relativt raskt, for så å sette kontoen på pause igjen.

 

Jeg er ferdig med å abonnere på spill, men jeg gleder meg allikevel til neste expansion av WOW. Jeg har nok investert for mye følelser i dette spillet, til å legge det på hylla for godt.

Lenke til kommentar

Syntes det nye systemet høres flott ut jeg, på tide at de separerer PvE og PvP fullstendig.. Har vært for mye tull frem og tilbake der, og jeg er helt enig at PvP i utgangspunktet skal basere seg på ferdigheter og lagspill og ikke nivå på utstyr. Nå kan det kanskje være halvveis interessant for en PvE spiller å hoppe inn i litt PvP fra tid til annen uten å blå fullstendig maltraktert i alle retninger. Og et Prestige-system har jo fungert veldig bra i veldig mange spill, så hvorfor ikke i WoW-PvP?

 

 

Dette nye artifact/våpensystemet forsto jeg egentlig ikke helt, skal det være en avgrenset greie for de mest dedikerte spillerne eller blir det sånn at hver enkelt spiller innenfor hver klasse vil starte på et artifact/våpen oppdrag fra og med level 110 eller kanskje til og med før? Så alle innenfor samme klasse plutselig vil ha samme våpen? Men kan kan dog endre utseende til en viss grad?

 

Det blir naturligvis totalt face-roll med tanke på lore bak disse våpnene osv.. Men det syntes jeg for så vidt er helt greit, skjønner godt at Blizzard ønsker å la spillere få tilgang på disse ikoniske våpnene. Det er nok en våt drøm for veldig mange spillere. Og dette er et spill tross alt.

Lenke til kommentar

Med så mange bra spill på markedet, også MMOs, som ikke krever noen ekstra betaling for å spille, så har jeg lagt WOW på hylla inntil videre.

 

Jeg vil nok ganske sikkert returnere ved expansions, men da vil jeg spille gjennom det nye innholdet relativt raskt, for så å sette kontoen på pause igjen.

 

Jeg er ferdig med å abonnere på spill, men jeg gleder meg allikevel til neste expansion av WOW. Jeg har nok investert for mye følelser i dette spillet, til å legge det på hylla for godt.

 

 

Har slettes ikke noe imot å abonnere på et spill. Er spillet bra nok og jeg bruker massevis av tid på det så syntes ikke jeg 100-120kr per måned er noe å syte over, hvertfall ikke med norsk økonomi. Her snakker vi underholdning som jeg gjerne kan bruke 2-4 timer på i snitt hver dag over en lang periode.

 

Om man ønsker god drifting av spillservere og at spillet skal leve lenge og få mye godt innhold så kreves det naturligvis at utgiver og utvikler tjener greit med penger. Ingen utgiver er villig til å drifte et spill og ingen utvikler vil vise kjærlighet til et spill over lang tid om det ikke bringer inn en konstant og god fortjeneste over lenger tid.

 

 

Når det er sagt så kunne vel abonnementprisen med fordel blitt halvert og vel så det. Blizzard og Activision hover jo inn penger så det monner ved å ta 100-120 kr per måned. De kunne fint satt det ned til 50 kr per måned og fremdeles hovet inn penger i all mass. Men hvorfor halvere inntektsgrunnlaget om du ikke føler at du må det? Nå hadde nok ikke inntektene halvert seg, for ved å sette ned til halv pris så hadde man sikkert generert et større antall aktive abonnementer osv..

 

 

Det jeg misliker med Blizzard sin modell i World of Warcraft er hvordan de har implementert en Blizzard Store in-game, som på mange måter fungerer litt som om spillet skulle vært "Free-to-Play" så de sitter allerede å genererer endel penger på mikrotransakasjoner på et spill som du må betale for selve spillet, for deretter å betale 100-120 kr per måned noe jeg syntes blir litt vell mye "doble dipping". Og når de attpåtil skal ha 50-dollar per utvidelse, og utvidelser ser ut til å generelt bli mindre og by på mindre innhold, men tilgjengelig kommer oftere og oftere så fremstår det veldig grådig.

 

 

 

Men jeg har blitt akkurat som deg, jeg elsker nye utvidelser til World of Warcraft da det er et spill jeg fremdeles kan sitte å storkose meg med når det er mye nytt og interessant innhold. Jeg har også veldig stor interesse for Warcraft-lore så jeg syntes alltid nye utvidelser er veldig stas. Derfor spiller jeg veldig aktivt i 2-4 uker etter lansering, kommer meg igjennom alle nye soner og opplever det som er verdt å oppleve også kansellerer jeg abonnementet og avventer neste utvidelse, og kanskje gjenopptar jeg abonnementet en måned midtveis mellom utvidelser for å bare kjøre igjennom de forskjellige RAID-ene som måtte ha kommet osv via LFR bare sånn for å ha opplevd dem. Føler ikke noe behov for å sitte å grinde, ta samme dungeon og RAID XX-antall ganger osv lenger. Jeg spiller for å oppleve innholdet og historien, og da holder det stort sett å ta det en gang og si seg ferdig med det .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ekspansjonen som er ute nå kvalifiserer både som

Med mindre man greier å organisere et lag av 30 spillere som setter WoW foran absolutt alt annet, folk som aldri går på jobb eller mingler med venner og bekjente i sosiale settinger, er det bortimot bortkastet å spille et spill i dette formatet. Greier man å lage et slik team kan man heller forsøke seg på å starte et konsern i multimilliardklassen fremfor å rote bort de beste årene av livet.

 

Hehe, hadde det vært en like enkel beskrivelse av hvordan man starter en milliardbedrift som hvordan en raider en eller annen boss, så tror nok aller fleste underholdnings bransjer hadde gått i dass :)

Lenke til kommentar

Nå tenker jeg på de håndfull lag i verden som har en spillerstab hvor hver enkelt har 4-5 chars med best utstyrsnivå og gir jernet for å være først. Disse hadde hatt bedre av å avslutte spillet og satse på business.

 

 

Spiller man 10 timer i uken for laughs så kunne man anvendt tiden bedre og spiller man 50+ timer i uken for å være best så kunne man anvendt tiden bedre.

 

Spiller man videospill skjer det noe på en server langt, langt borte. Trener man, spiller piano, bygger firma, fokuserer på livsstil osv bygger man seg opp i livet. De fleste har mer potensiale i livet enn å logge seg inn på en spillserver.

Lenke til kommentar

Nå tenker jeg på de håndfull lag i verden som har en spillerstab hvor hver enkelt har 4-5 chars med best utstyrsnivå og gir jernet for å være først. Disse hadde hatt bedre av å avslutte spillet og satse på business.

 

 

Spiller man 10 timer i uken for laughs så kunne man anvendt tiden bedre og spiller man 50+ timer i uken for å være best så kunne man anvendt tiden bedre.

 

Spiller man videospill skjer det noe på en server langt, langt borte. Trener man, spiller piano, bygger firma, fokuserer på livsstil osv bygger man seg opp i livet. De fleste har mer potensiale i livet enn å logge seg inn på en spillserver.

 

Har ikke du selv investert masse tid i Diablo? Og hvorfor er det bedre å være god til å feks spille piano enn wow? Det er ikke nødvendigvis bra å spille wow "hele dagen"; men det er ikke akkurat noen fasit på hva som er en "bra utnyttelse av potensial" heller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå tenker jeg på de håndfull lag i verden som har en spillerstab hvor hver enkelt har 4-5 chars med best utstyrsnivå og gir jernet for å være først. Disse hadde hatt bedre av å avslutte spillet og satse på business.

 

 

Spiller man 10 timer i uken for laughs så kunne man anvendt tiden bedre og spiller man 50+ timer i uken for å være best så kunne man anvendt tiden bedre.

 

Spiller man videospill skjer det noe på en server langt, langt borte. Trener man, spiller piano, bygger firma, fokuserer på livsstil osv bygger man seg opp i livet. De fleste har mer potensiale i livet enn å logge seg inn på en spillserver.

 

Det hadde vært fint, men i virkeligheten har man noe som kalles for politikere. Disse politikerne lager regler som begrenser folkets muligheter. Jo flere lover de lager. Jo mer begrenset blir det hva man kan gjøre i business verden. For eksempel hvis du ønsker å åpne en butikk. Så må du ta kjøpsmannstesten. Du kan ikke bare åpne en butikk sånn uten videre. Også må du registrere selskapet i brønnøyregisteret. Også må du ansette økonomer for regnskap. Fordi det er rett og slett pliktig å levere inn regnskap ellers blir selskapet slått konkurs.

 

Det er visse ting staten burde seg unna. Hadde jeg styrt landet ville jeg gjort følgende.

1. Åpning av butikk, gatekjøkken, klesbutikker og varehandel kan startes av alle. Ingen kjøpmannstest påkrevd.

2. Fjerne krevet om økonomi og regnskap.

3. Så lenge de betaler skatt er alt ok. Da kan staten drite i økonomi og regnskap. Dette har ingenting med staten å gjøre.

4. Hvem som helst kan gå med en foodcart/matvogn og selge mat. Så lenge de betaler skatt er alt i orden. Fuck regnskap og fuck statlig innblanding. I dagens Norge 2015 må jeg spørre staten om tillatelse for å selge ting. Vel fuck staten som skal komplisere alt. Det holder med å registrere selskap i brønnøyregisteret og betale skatt. Alt det andre drittet kan staten holde seg unna.

 

For eksempel la oss si at jeg har skapt en app som tjener 10 millioner i året. Jeg kan ikke betale skatt sånn uten videre. Først må jeg registrere selskap, levere regnskap også får jeg lov til å betale skatt. Hva pokker er dette for noe dritt. Jeg har ikke lyst til å starte et selskap. Jeg er bare en person som liker å lage apper. Ser du hvor idiotisk staten er i Norge. Staten er drittsekker og begrenser befolkningens muligheter.

 

Staten skal absolutt blande seg opp i alt. Ikke rart disse folka spiller videospill istedenfor. Det er lettere å spille dataspill fordi man har ikke statlig innblanding og dumme regler. Drive business i Norge. HAHA man blir bare deprimert av lovverket.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Saken er at suksesfulle mennesker baserer seg på oppgaver som har et mål. Å spille WoW har inget mål, det kommer alltid noe nytt innhold.

 

Sparer du penger til å kjøpe en bil så sitter du en dag med bilen, men spiller du WoW og har rundet end game så kommer det nytt innhold og alt er forgjeves.

 

Spiller du piano har du ferdighetene i behold. Den dagen spillserver går ned eller det kommer nytt innhold er alt forgjeves med mindre du fortsetter å bruke tid på å spille, tid du ellers kunne brukt på å bygge deg opp i livet.

 

Hele poenget er forretningsmodellen i WoW. Enten må du ha active subscritpion og investere timer i spillet hver dag eller så faller du av. Man kan sitte 10 timer per dag i WoW, men  skrur man av for godt og kommer seg 2 timer på et treningsstudio har man 100 ganger mer igjen. Da har man i tillegg 8 timer til andre gjøremål.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Saken er at suksesfulle mennesker baserer seg på oppgaver som har et mål. Å spille WoW har inget mål, det kommer alltid noe nytt innhold.

 

Sparer du penger til å kjøpe en bil så sitter du en dag med bilen, men spiller du WoW og har rundet end game så kommer det nytt innhold og alt er forgjeves.

 

Spiller du piano har du ferdighetene i behold. Den dagen spillserver går ned eller det kommer nytt innhold er alt forgjeves med mindre du fortsetter å bruke tid på å spille, tid du ellers kunne brukt på å bygge deg opp i livet.

 

Aldri hørt om WoW tournaments?

http://progamex.com/wow_tournament

 

Akkurat nå foregår det en Dota turnering med flere millioner kroner i premie.

http://www.gosugamers.net/dota2/events/332-the-international-2015

 

Og videospill krever ferdigheter det også. Spill Street Fighter 4. Krever masse ferdigheter og skills.

Og når det gjelder business i Norge. Da flytter jeg heller til Kina og starter business der.

Endret av Rioter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...