Gå til innhold

[Løst] Knekt husnøkkelen i døra, spm om skyld og vegen videre


Luta

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Mens vi var på ferie en uke leide vi ut leiligheten vår til et amerikansk par gjennom airbnb. Natt til lørdag fikk vi telefon om at husnøkkelen hadde knekt i ytterdøra. Politiet kom å prøvde å åpne, men uten hell. Lørdag morgen kom låsesmed og skiftet låsen sånn at turistene kom seg inn for å hente

sin bagasje, da de skulle reise søndag morgen. 

 

Vi har sendt noen meldinger med turistene for å komme til en enighet om hvordan vi kan dele regningen på 7000 kr. De er ikke villige til å betale noe som helst og sier det kunne skjedd når som helst.

 

Jeg hørte med montøren som skiftet låsen på tlf i dag om hans vurdering av låsen med tanke på spørsmålet om skyld i dette uhellet. Nøkkelen var i aluminium og låsekassen var veldig treig.

Alu nøklene er mye svakere enn vanlige nøkler, og at låskassen var treg, gjorde da at nøkelen knakk. 

 

Men en nøkkel knekker jo ikke av seg selv. Det må jo ha blitt brukt makt. Nå vet vi ikke hva vi skal gjøre videre. Vi tror ikke vår innboforsikring dekker dette. Hvordan kan vi gå frem? Har vi i det hele tatt noen sjans til å få turistene til å betale hele/deler av regningen? 

Hvem er det som eventuelt kan bistå med å kreve at de betaler? 

 

Håper noen kan hjelpe :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved gjentatt belastning over tid kan man få såkalte utmattingsbrudd/metalltretthet, at det kan ryke nesten uten å bruke makt da nøkkelen fra før er på bristepunktet.

Har selv opplevd dette med nøkkel til bil, at jeg vred om med helt vanlig styrke og at nøkkelen ble vridd rett av

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Utmatting

 

Antagelig har nøkkelen blitt brukt for mye på den trege låsen og dermed fått ett mikroskopisk brudd som har blitt større og større. Om så er, så burde nøkkelen være rett, men knekt. Om man bruker mye makt og nøkkelen er hel bør den være bøyd...

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært de amerikanske turistene ville jeg krevd erstatning fra deg fordi du ikke var villig til å få tak i en kvalifisert låssmed før morgenen etter. Grunnen til at nøkkelen knakk har du fått forklart av låssmeden.

 

Flaks at vi var villige til det, da,  og ringte en 24 timers låsesmed i et par timer uten å få svar :)  

 

 

Ved gjentatt belastning over tid kan man få såkalte utmattingsbrudd/metalltretthet, at det kan ryke nesten uten å bruke makt da nøkkelen fra før er på bristepunktet.

Har selv opplevd dette med nøkkel til bil, at jeg vred om med helt vanlig styrke og at nøkkelen ble vridd rett av

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Utmatting

 

Antagelig har nøkkelen blitt brukt for mye på den trege låsen og dermed fått ett mikroskopisk brudd som har blitt større og større. Om så er, så burde nøkkelen være rett, men knekt. Om man bruker mye makt og nøkkelen er hel bør den være bøyd...

 

Takk, dette var til hjelp. Låsen er nok ikke særlig vedlikeholdt de siste årene. Så jeg tipper at mye er vår skyld også. Men hadde jeg knekt nøkkelen hos noen som åpnet hjemmet sitt for meg og de fikk en stor regning på det, så hadde jeg jo selvfølgelig vært litt ydmyk å tatt en del av kaka.

 

Fint å få noen andre syn på saken, takk :) Vi får vel høre litt mer med forsikringa. 

Lenke til kommentar

Selv ville jeg ha sjekka ut hvorfor den knakk, om det var snakk om mye makt og idioti ville jeg ha krevd penger. Men som dette tilfellet sier så var det jo ikke snakk om maktbruk i det hele tatt, og at nøkkelen var av aluminium synes jeg var veldig rart. Men ja, jeg ville da ikke ha krevd noe selv. 

 

MEN siden de sa nei til å dekke noe som helst føler jeg at de kan betale, de kunne tilbudt å dekke noe av kostnadene på huset. Og ikke bare tro at de skal slippe unna med det. 

 

Men mine meninger baserer seg for gjensidig respekt og at man behandler folk fint, det er ikke så mye av det igjen dessverre. 

 

Ville selv sett hvor langt det var mulig å ta saken for å smekke holdningen hans på fingra litt. 

Lenke til kommentar

Selv ville jeg ha sjekka ut hvorfor den knakk, om det var snakk om mye makt og idioti ville jeg ha krevd penger. Men som dette tilfellet sier så var det jo ikke snakk om maktbruk i det hele tatt, og at nøkkelen var av aluminium synes jeg var veldig rart. Men ja, jeg ville da ikke ha krevd noe selv. 

 

MEN siden de sa nei til å dekke noe som helst føler jeg at de kan betale, de kunne tilbudt å dekke noe av kostnadene på huset. Og ikke bare tro at de skal slippe unna med det. 

 

Men mine meninger baserer seg for gjensidig respekt og at man behandler folk fint, det er ikke så mye av det igjen dessverre. 

 

Ville selv sett hvor langt det var mulig å ta saken for å smekke holdningen hans på fingra litt. 

 

 

Du skal ikke behandle folk fint, da får du likeverdig tilbake. Det lønner seg noen ganger.:p

 

(ironi)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Hvor gjorde de av seg den natten? Hvis de la seg inn på hotell og ikke krevde den utgiften av dere så vil jeg nesten si dere er kvitt også går dere videre. Knekte nøkler skjer stadig vekk, og hvis det ikke hadde skjedd de kunne det skjedd deg, og du hadde likevel risikert regningen på 2k, som forsåvidt ikke var så gal mtp det er spesialist og søndags formiddag^^

Lenke til kommentar

Se om metallet på gjenstående del(er) av nøkkelen er synlig vridd. Du skal klare å se forskjell på en nøkkel som er knekt som følge av makt og en nøkkel som er knekt som følge av metalltretthet.

 

Det er kun låsen som ligger igjen med den knekte delen inni. Nøkkelen ser ganske rett knekt av øverst, men nederst er den noe ujevn. Pluss en ripe på ene siden. Får du til å se på vedlagt bilde, kanskje? http://i.imgur.com/GrG4y3o.jpg

 

Edit: Er dette aluminium forresten? Ble litt usikker...

 

Edit igjen: Jeg sjekka litt. Dette er jo ikke en "drittnøkkel" i aluminium. 

 

 

Hvor gjorde de av seg den natten? Hvis de la seg inn på hotell og ikke krevde den utgiften av dere så vil jeg nesten si dere er kvitt også går dere videre. Knekte nøkler skjer stadig vekk, og hvis det ikke hadde skjedd de kunne det skjedd deg, og du hadde likevel risikert regningen på 2k, som forsåvidt ikke var så gal mtp det er spesialist og søndags formiddag^^

 

 

De gikk på Mcdonalds å var der. Amerikanern mener det samme som deg. Regningen er på 7k, så litt mye penger er det snakk om. 

Endret av Luta
Lenke til kommentar

 

https://www.airbnb.no/guarantee

 

 

 

Hva beskytter Vertsgarantien mot?

Vertsgarantien gir beskyttelse for opp til 7 000 000 kr i skader på kvalifiserende eiendom i de sjeldne tilfeller at skader fra gjesten ikke løses direkte med gjesten,....

 

 

Vi har sjekket ut denne vertsgarantien, men da må vi anmelde de. Og vi synes jo ikke de har gjort nå galt. Bortsett fra å nekte å ta sin del av kaka. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

 

 

 

Hvor gjorde de av seg den natten? Hvis de la seg inn på hotell og ikke krevde den utgiften av dere så vil jeg nesten si dere er kvitt også går dere videre. Knekte nøkler skjer stadig vekk, og hvis det ikke hadde skjedd de kunne det skjedd deg, og du hadde likevel risikert regningen på 2k, som forsåvidt ikke var så gal mtp det er spesialist og søndags formiddag^^

 

 

De gikk på Mcdonalds å var der. Amerikanern mener det samme som deg. Regningen er på 7k, så litt mye penger er det snakk om. 

 

Opps, blingset litt, men ja, det ville fremdeles ha skjedd. Hvis ikke med de, så enten deg selv eller andre. Men det er slikt som skjer når man låner og leier ut. Det er kjipt, men samtidig får du tenke på at nå er låsen byttet og fikset så da slipper du den opplevelsen igjen med det første. Du kan jo eventuelt ta en tlf til forsikringsselskapet og høre om det er noe hente der, og skal du leie/låne ut igjen, vurder en utleieforsikring.

Lenke til kommentar

Nøkkel brukket pga i aluminium kan det oppstå uventet brudd ved minste urenhet i metallet.   +1 til det Aklla skriver.

 

Ikke turistenes skyld, så dette ville jeg tatt på husvertens kappe som nødvendig vedlikehold.  Det ble selvfølgelig dyrt pga at det var uventet, men igjen ikke turistenes skyld.

 

Få laget kopier i stål til utleie bruk (stål bøyer seg, det brekker ikke uventet slik som alu kan) - evt vurder kodelås (som kan endres per utleier).

 

Ellers bør du jo også tenke på opplevelsen til turistene - du får jo en vurdering på AirBnB som kan gjøre det mer eller mindre populært å leie hos deg i fremtiden.  Tenk langsiktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...