Gå til innhold

Tråden for 34" Ultrawide 3440x1440 skjermer


Anbefalte innlegg

Det er jo egentlig et merkelig spørsmål, når man tenker seg litt om. Misvisningen det er snakk om er jo i dybde-aksen, og rette linjer *er* rette, i den horisontale aksen. En flat skjerm har jo faktisk større misvisning enn en buet skjerm... og ingen ser på det som noe stort problem.

 

Hjernen vår takler jo sånt helt automatisk, og er tilpassningsdyktig og fin.

 

(Dog skal det sies at en flat skjerm har fordeler når man ikke sitter midt forran den. Men det er vel et problem som er mer aktuelt med buede TV-er.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare lurte på hvor "irriterende" det er at horisontale linjer ikke er rette på de buede skjermene. Har lyst på en slik skjerm, men er usikker på om jeg liker dette fenomenet.

 

Det føles faktisk mer normalt enn det gjør å sitte foran en stor flat skjerm. Jeg har en LG34UC88 som har en aggressiv kurve og det har aldri plaget meg.

Lenke til kommentar

Har eit merkeleg fenomen på min X34. Dersom eg køyrer han i vanleg modus (60 hz) får eg flimring øverst på skjermen i fleire spel med G-sync skrudd på. Versting er strategispel av typen Total War og diverse Paradox-spel (Stellaris, Hearts of Iron IV). Det som er sært, er at denne flimringa går bort når eg overklokkar skjermen. Det er dermed ikkje "vanleg" G-sync flimring som kjem når ein går under 30 hz, undersøkt av Pc Perspective her: https://www.pcper.com/reviews/Editorial/Look-Reported-G-Sync-Display-Flickering

 

Kvifor er dette i det heile eit problem? Fordi X34 (i det minste min) har problemet med "scanlines" ved gap mellom fps og innstilt oppfriskingsfart på skjermen, best skildra her: http://www.overclock.net/t/1573121/acer-predator-x34-owners-club/370#post_24609304

Ved 60 hz er problemet langt mindre, men då får eg til gjengjeld flimring. Tel difor på knappane om eg skal bytta skjermen, dersom denne flimringa kun er eit problem med min skjerm. 

Andre som har observert noko liknande? 

Lenke til kommentar

Ser det er mye prat rundt Predator X34A og ROG Swift PG348Q. Hos Toms dukket det opp et review på AOC AG352UCG. TFT-sentral har også testet den. Denne ser jo unektelig ut som et godt alternativ, både med tanke på ytelse og pris. Den er satt opp med et AMVA-panel med litt andre egenskaper enn IPS. Er det noen som har noen erfaring med eller tanker om denne?

 

TFTCentral testa den skjermen. Typisk VA-problem med svært sein overgang mellom mørke fargar, samt dårleg fargestabilitet mot kantane. 

 

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/aoc_agon_ag352ucg.htm

 

 

Lenke til kommentar

For en som tenker å belønne seg selv med en buet 100Hz ~34" UWQHD G-Sync skjerm til jul men ikke har ork til å lese 64 sider, er det fremdeles Asus PG348Q, Acer Predator X34 og AOC AG352UCG som er de eneste modellene som gjelder, eller er det modeller på trappene som det er verdt å vente på?

 

For å gi litt kontekst så spiller jeg kun strategi og RPG, så 100Hz er plenty og fargeoverganger som ikke er state of the art (som påpekt for AOC) betyr lite eller ingenting for min del.  Jeg har ikke tatt i en first person shooter i dette årtusenet og kommer heller aldri til å gjøre det igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Belfaborac:

 

PG348Q og X34 er sikre valg. Det kan fort ta veldig lenge tid før noe bedre kommer, og det ser jo ut som de største forbedringene på  skjermene som er "rett rundt hjørnet" er nytt panel, høyere refreshrate og HDR.

 

Jeg ville gått for noe med IPS. AOC-en har VA-panel. VA har bedre kontrast, men er dårligere på mye annet. IPS er helt greit på det aller meste.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Belfaborac:

 
PG348Q og X34 er sikre valg. Det kan fort ta veldig lenge tid før noe bedre kommer, og det ser jo ut som de største forbedringene på  skjermene som er "rett rundt hjørnet" er nytt panel, høyere refreshrate og HDR.
 
Jeg ville gått for noe med IPS. AOC-en har VA-panel. VA har bedre kontrast, men er dårligere på mye annet. IPS er helt greit på det aller meste.

 

 

Glimmers, takk for svar.  Greit å vite at jeg ikke har noe vesentlig å hente ved å utsette kjøpet.  Jeg tenker at jeg ganske enkelt kommer til å velge ut fra en kombinasjon av pris og design, siden jeg er sikker på at alle tre vil tilfredsstille mine behov og vel så det.

 

Jeg må innrømme at AOC med VA panel kanskje er den jeg finner mest tiltalende.  Bedre kontrast, null IPS Bloom, god fargereproduksjon og svart som faktisk er svart er ting som klinger svært godt i mine ører.  Redusert innsynsvinkel er et ikke-tema da jeg sitter rett foran monitoren og er den eneste som skal se på den.

 

Responstid har jeg egentlig ikke noe videre forhold til siden jeg aldri har følt det som noe problem.  Jeg ser imidlertid at mange testere liker AOC veldig godt til Battlefield 1.  Det er ikke et spill jeg har tatt i selv, eller kommer til å ta i, men jeg ser for meg at spill som Skyrim, Total War eller XCOM 2 neppe kan være mer krevende.

 

Eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar

Belfaborac:

 

PG348Q og X34 er sikre valg. Det kan fort ta veldig lenge tid før noe bedre kommer, og det ser jo ut som de største forbedringene på  skjermene som er "rett rundt hjørnet" er nytt panel, høyere refreshrate og HDR.

 

Jeg ville gått for noe med IPS. AOC-en har VA-panel. VA har bedre kontrast, men er dårligere på mye annet. IPS er helt greit på det aller meste.

Et ca tidsperspektiv på hva rett rundt hjørnet er? Før utgangen av Q2 2018?
Lenke til kommentar

Det var skjermen jeg så for meg at jeg kom til å kjøpe, men dessverre dukket det opp flimring og andre problemer under spesifikke scenarier.

 

Noen som har erfaringer eller hørt noe særlig om denne? BenQ EX3501R - 100Hz Freesync VA-panel.

 

https://www.benq.com/en/monitor/video-enjoyment/ex3501r.html

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Det eneste som går opp i 100 Hz er stort sett 50 Hz PAL, vanlig på 90-tallet og diverse klenodier fra >=15 år tilbake, vel bekomme. Skal man ha en skjerm bør man ha en som 24,30, 60, 120 Hz går opp i, med andre ord  minst 120 eller 240 Hz.

 

Jeg kjører selv Diablo II daglig og det kjører på 25 Hz internt og i praksis 100 eller 200 Hz eksternt, men det er vel de færreste som er i den kategorien. Eventuelt så duger en slik skjerm hvis du skal emulere mye Amiga som er 50 Hz. Til det meste annet faller en slik skjerm mellom to stoler da verken spill eller videomateriale av nyere dato vil kjøre optimalt.

 

Folk må få kjøpe hva de ønsker, men for de fleste er det en betydelig sum å bruke tett oppunder eller over 10k på en monitor som verken er fugl eller fisk mtp materiale man kan kjøre på den.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...