Gå til innhold

Tråden for 34" Ultrawide 3440x1440 skjermer


Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte en Samsung SE790C brukt for 4000 kr på Finn.no. Fikk skjermen idag, men er ikke fornøyd, bokstavene er utydelig, litt blury, de er slitsomme å se på, har prøvd å skru opp sharpness og den er nå på 100%. Prøvd andre instillinger også. Får neste litt vondt i øynene av å konse på bokstavene, de er ikke super ille, men det er såpass at jeg blir litt sliten.

Når man resetter til fabrikk så er de superblury, men det blir som sagt litt bedre når man skrur opp sharpness til 100%.

Kommer fra en BenQ 24" LCD G2420HDB og den er mye mer behagelig å se på, bokstavene er faktisk som de skal være og ikke blury, eller "pikslete" vil jeg også beskrive det.

 

Er det ofte slik på 3440x1440 eller er det dårlige greier?

Kan vell heve kjøpet selv om det er kjøpt privat på Finn.no?

1) "For best results use display port. otherwise this monitor will not run over 30fps or have good color co-ordination. "

 

2)  Hver eneste skjerm er litt forskjellig så bare et forslag:

  • Brightness (denne kan du justere selv egentlig)
  • Contrast 70
  • Sharpness 60
  • R 46
  • G 48
  • B 50
  • Gamma Mode 2
  • Response Time Standard
  • NVIDIA control panel Gamma 0.96

 

3) sjekk oppløsingen. Mener å huske at det var en innstilling som gjorde teksten sykt blurry men husker ikke hva den het. Du må leke litt med instillingene. Kan google og se om jeg finner ut av det, er et eller noe år siden jeg hadde den skjermen selv.

 

Sannsynligvis best å spørre selger om innstillingstips angående det.

Endret av Blåbjørn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Kjøpte en Samsung SE790C brukt for 4000 kr på Finn.no. Fikk skjermen idag, men er ikke fornøyd, bokstavene er utydelig, litt blury, de er slitsomme å se på, har prøvd å skru opp sharpness og den er nå på 100%. Prøvd andre instillinger også. Får neste litt vondt i øynene av å konse på bokstavene, de er ikke super ille, men det er såpass at jeg blir litt sliten.

Når man resetter til fabrikk så er de superblury, men det blir som sagt litt bedre når man skrur opp sharpness til 100%.

Kommer fra en BenQ 24" LCD G2420HDB og den er mye mer behagelig å se på, bokstavene er faktisk som de skal være og ikke blury, eller "pikslete" vil jeg også beskrive det.

 

Er det ofte slik på 3440x1440 eller er det dårlige greier?

Kan vell heve kjøpet selv om det er kjøpt privat på Finn.no?

Hev kjøpet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei.

Kjøpte en Samsung SE790C brukt for 4000 kr på Finn.no. Fikk skjermen idag, men er ikke fornøyd, bokstavene er utydelig, litt blury, de er slitsomme å se på, har prøvd å skru opp sharpness og den er nå på 100%. Prøvd andre instillinger også. Får neste litt vondt i øynene av å konse på bokstavene, de er ikke super ille, men det er såpass at jeg blir litt sliten.

Når man resetter til fabrikk så er de superblury, men det blir som sagt litt bedre når man skrur opp sharpness til 100%.

Kommer fra en BenQ 24" LCD G2420HDB og den er mye mer behagelig å se på, bokstavene er faktisk som de skal være og ikke blury, eller "pikslete" vil jeg også beskrive det.

 

Er det ofte slik på 3440x1440 eller er det dårlige greier?

Kan vell heve kjøpet selv om det er kjøpt privat på Finn.no?

1) "For best results use display port. otherwise this monitor will not run over 30fps or have good color co-ordination. "

 

2)  Hver eneste skjerm er litt forskjellig så bare et forslag:

  • Brightness (denne kan du justere selv egentlig)
  • Contrast 70
  • Sharpness 60
  • R 46
  • G 48
  • B 50
  • Gamma Mode 2
  • Response Time Standard
  • NVIDIA control panel Gamma 0.96

 

3) sjekk oppløsingen. Mener å huske at det var en innstilling som gjorde teksten sykt blurry men husker ikke hva den het. Du må leke litt med instillingene. Kan google og se om jeg finner ut av det, er et eller noe år siden jeg hadde den skjermen selv.

 

Sannsynligvis best å spørre selger om innstillingstips angående det.

 

Takk. Har prøvd mange ulike justeringer, men jeg blir ikke fornøyd. Jeg har en 34 " UW på jobben, så skal se ekstra nøye i morgen og se om det er likt, og at det kanskje er fordi det er så høy oppløsning det blir sånn.

Lenke til kommentar

 

http://support-us.samsung.com/cyber/popup/iframe/pop_troubleshooting_fr.jsp?from_osc=&homeid=578361&idx=583172&modelcode=LS27E510CSY/ZA&modelname=S27E510C&

 

btw dobbeltsjekk at du ikke har mer enn 30hz med HDMI  / 60 hz(med dp kabel) på instillinger. Husker at skjermen ble veldig blurry om jeg prøvde å overklokke den til over 60hz(med dp kabel).

 

Sharpness på 100 kan btw være konterproduktivt for å få ting skarpere. prøv deg på 50-60, til du får bilde så skarpt som mulig på andre måter og derretter gjør finjusteringene med sharpness instillingen.

 

Prøv å justere Cleartype.

Endret av Hårek
Mega sitatpyramide fjernet
Lenke til kommentar

Takk, igjen.

 

Har justert cleartype og det ble ikke bedre.

Noe annet jeg føler er at teksten som jeg siterer her på forumet blir grønn, spesielt når det er mange bokstaver som er nær hverandre, f.eks. ordet "innstillingen". Har prøvd 125% og det blir bedre enn 100% størrelse på tekst og apper, men fortsatt litt grønt. Prøvd å stille inn farge og annet for å bli kvitt det også.

Mulig det blir slik når det er utydelige skiller på bokstavene, at de faller litt sammen.

Jeg har nå sharpness på 70, men det blir ikke bedre fra 66-100, da er det temmelig likt. Før 70 er det kriseblury.

 

Bruker DP kabel, 60hhz, ikke overklokket.

Endret av Hårek
Mega sitatpyramide fjernet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

antar du begynner å bli frustert nå og skjønner det:

men du kan prøve denne løsningen fra en fra et forum:

Litt usikker på hva som gjør det og hva slags negative konsekvenser det får men.

 

 The text is very blurry... except for the screen menu, which is clear

The cable is DisplayPort and the resolution is correct (3440x1440)

I have never had blurry text with other screens

Then I read that I could eliminate the problem by turning on Game Mode on the screen

And that worked... but that's not supposed to happen, right?

Endret av Hårek
Mega sitatpyramide fjernet
Lenke til kommentar

 

Hei.

Nei det går egentlig ganske greit, bare synd at jeg har solgt den andre skjermen min allerede og en venter på å overta den... :p

Prøvde Game mode også, men det blei desverre ikke bedre. Er veldig takknemmelig for alle tipsene, men jeg tror det er noe galt med skjermen min.

Jeg fikk tilsendt denne skjermen i en Acer X34 eske, så tydeligvis var ikke forrige eier fornøyd heller...

Jeg sitter nå på jobb, og jobbskjermen er noe HELT annet! Er så deilig å se på i forhold! Klarer ikke engang å justere så dårlig at jeg får like dårlig resultat på Dell skjermen på jobb som på Samsungen jeg har kjøpt hjem.

Endret av Hårek
Mega sitatpyramide fjernet
Lenke til kommentar

Hei.

Kjøpte en Samsung SE790C brukt for 4000 kr på Finn.no. Fikk skjermen idag, men er ikke fornøyd, bokstavene er utydelig, litt blury, de er slitsomme å se på, har prøvd å skru opp sharpness og den er nå på 100%. Prøvd andre instillinger også. Får neste litt vondt i øynene av å konse på bokstavene, de er ikke super ille, men det er såpass at jeg blir litt sliten.

Når man resetter til fabrikk så er de superblury, men det blir som sagt litt bedre når man skrur opp sharpness til 100%.

Kommer fra en BenQ 24" LCD G2420HDB og den er mye mer behagelig å se på, bokstavene er faktisk som de skal være og ikke blury, eller "pikslete" vil jeg også beskrive det.

 

Er det ofte slik på 3440x1440 eller er det dårlige greier?

Kan vell heve kjøpet selv om det er kjøpt privat på Finn.no?

Du har vel kvittering så du kan få den reparert?

Lenke til kommentar

 

Hei.

Kjøpte en Samsung SE790C brukt for 4000 kr på Finn.no. Fikk skjermen idag, men er ikke fornøyd, bokstavene er utydelig, litt blury, de er slitsomme å se på, har prøvd å skru opp sharpness og den er nå på 100%. Prøvd andre instillinger også. Får neste litt vondt i øynene av å konse på bokstavene, de er ikke super ille, men det er såpass at jeg blir litt sliten.

Når man resetter til fabrikk så er de superblury, men det blir som sagt litt bedre når man skrur opp sharpness til 100%.

Kommer fra en BenQ 24" LCD G2420HDB og den er mye mer behagelig å se på, bokstavene er faktisk som de skal være og ikke blury, eller "pikslete" vil jeg også beskrive det.

 

Er det ofte slik på 3440x1440 eller er det dårlige greier?

Kan vell heve kjøpet selv om det er kjøpt privat på Finn.no?

Du har vel kvittering så du kan få den reparert?

 

Hei, og takk for hjelp alle sammen. Fikk nå til et bra bilde jeg er fornøyd med. Måtte styre mye inn på både skjermens innstilling og i nvidia, samt cleartype, lasta ned noe greier fra Samsung, ny kabel og hele pakka.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...