Gå til innhold

Tråden for 34" Ultrawide 3440x1440 skjermer


Anbefalte innlegg

 

Hva føler folk om FreeSync vs G-Sync i disse dager? Oppdaget akkurat Acer XR382CQK, som har en rimelig perfekt kombinasjon av features, bortsett fra at den har FreeSync og jeg har et GTX 1080. Har inntrykk av at FreeSync er noe mer begrenset, særlig i hvilke frekvendsområder det er støttet (leser 30-70Hz for eksempel), hvorav G-Sync tilsynelatende støtter 1-100hz (dersom skjermen er 100Hz maks). 

 

Det sagt, den skjermen forutsetter jo at RX Vega er en habil erstatter for 1080, noe som overhodet ikke er gitt, så akkurat nå føler jeg meg veldig usikker. Den er ikke akkurat billig, men koster mindre enn ymse Thunderbolt 3-docker og ekstra ladere sammen med en annen skjerm, så vinningen går vel opp i spinningen. 

 

Freesync er ubrukelig, fordi Vega er ikkje i butikkene enda. Altså det finnes ikkje et "freesyncskjermkort"  i butikkene som kan drive skikkelige skjermer.

 

Mange freesyncskjermer (iallefall på begynnelsen) var bygd billig for å få dem enda billigere. De brukte mange ganger dårligere paneler og "freesync-rangen" var dårlig.

 

Har du et nvidiaskjermkort nå, så er det et dårlig valg med freesync. 

 

Når jeg hadde Amd Fury X skjermkortet, så brukte jeg det på en Asus 1440p g-syncskjerm med 144hz. Det funket dårlig, fordi Fury X ikkje støttet noen "timings" i skjermen. Dette gjorde at jeg bare kunne kjøre 120hz. Ikkje et sinnsykt stort problem, men irriterende nok :p

 

 

Litt relevant til diskusjonen så jeg slenger denne ut her.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hva føler folk om FreeSync vs G-Sync i disse dager? Oppdaget akkurat Acer XR382CQK, som har en rimelig perfekt kombinasjon av features, bortsett fra at den har FreeSync og jeg har et GTX 1080. Har inntrykk av at FreeSync er noe mer begrenset, særlig i hvilke frekvendsområder det er støttet (leser 30-70Hz for eksempel), hvorav G-Sync tilsynelatende støtter 1-100hz (dersom skjermen er 100Hz maks). 

 

Det sagt, den skjermen forutsetter jo at RX Vega er en habil erstatter for 1080, noe som overhodet ikke er gitt, så akkurat nå føler jeg meg veldig usikker. Den er ikke akkurat billig, men koster mindre enn ymse Thunderbolt 3-docker og ekstra ladere sammen med en annen skjerm, så vinningen går vel opp i spinningen. 

 

Freesync er ubrukelig, fordi Vega er ikkje i butikkene enda. Altså det finnes ikkje et "freesyncskjermkort"  i butikkene som kan drive skikkelige skjermer.

 

Mange freesyncskjermer (iallefall på begynnelsen) var bygd billig for å få dem enda billigere. De brukte mange ganger dårligere paneler og "freesync-rangen" var dårlig.

 

Har du et nvidiaskjermkort nå, så er det et dårlig valg med freesync. 

 

Når jeg hadde Amd Fury X skjermkortet, så brukte jeg det på en Asus 1440p g-syncskjerm med 144hz. Det funket dårlig, fordi Fury X ikkje støttet noen "timings" i skjermen. Dette gjorde at jeg bare kunne kjøre 120hz. Ikkje et sinnsykt stort problem, men irriterende nok :p

 

 

Litt relevant til diskusjonen så jeg slenger denne ut her.

 

 

 

Kan du ikkje skrive et par linjer hva videoen handler om, så slipper vi å se den? Mye enklere enn å sløse bort 15 minutter med video...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

 

 

 

Tidligere kjørte jeg toskjermsoppsett med Eizo FlexScan EV2736WFS3 som primærskjerm. 

Etter at jeg kjøpte CF791 34" så har Eizoen blitt sekundærskjerm, som planlagt.. 

Blitt veldig glad i min f791 selv. Men, jeg gikk ikke fra Eizo så å innfri mine forventninger/krav tror jeg ikke var like vanskelig som dine.

 

 

Har dere problemer med flimring når man bruker freesync? Ser mange som sliter med at skjermen justerer lysstyrke kjemperaskt ved stor variasjon i framerate.

 

 

Hadde det med eldre drivere, mens med de siste nå så virker det veldig stabilt.

 

Dette skrev jeg om den i mai. Nå kan jeg også si at med 17.6.2 (litt reklame for min egen tråd her :p) så er shimmering borte under lasteskjerm til bl.a. CivVI. Har ikke testet UT-PA (UE4) enda.

 

Edit: Unreal Tournament Pre-Alpha funker gull nå!

 

 

GN har testet skjermen med tanke på flickering:

 

Lenke til kommentar

Dette er bare sykt! Jeg fikk nettopp melding om 17.8.1, hvor dette står faktisk positivt nevnt under fixed issues:

 

 


  • FreeSync displays may experience stuttering when watching fullscreen video content.
  • FreeSync brightness or flickering issues have been resolved on a small amount of Samsung FreeSync enabled displays that may have been experiencing issues.

 

Så, det stemmer sånn nogenlunde av hva jeg mistenkte tidlig! Deilig å ha rett delvis ;)

 

Kjedelig for GN å legge ut den videoen og så blir den driveren gjort tilgjengelig samme dag. Han maser jo om "hvor er driveren". =D

 

17.8.1

 

Jeg har hatt veldig lite flickering og problemer fom. 17.6.2, gleder meg til å teste 17.8.1, og veldig glad jeg har bestilt RX Vega(64).

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Røyk på et "impulskjøp" på en Samsung C34F791. Men så har det seg slik at jeg for tiden har et GTX 1070-kort. Har bare så vidt fått montert opp skjermen men ikke hatt noe tid til å teste den ut enda. Kan man leve med Nvidia-kort på denne, eller det verd kostnaden med å kjøpe seg et Vega 64? 

 

Ellers blir Vega 56 tilgjengelig for salg om 10min. Bittelitt bedre enn 1070, men høyere strømforbruk. Undervolting hjelper visst en god del dog.

 

https://www.komplett.no/search?q=rx%20vega&sort=Price%3AASCENDING

 

3990,-

Endret av CavemaNz
Lenke til kommentar

 

Røyk på et "impulskjøp" på en Samsung C34F791. Men så har det seg slik at jeg for tiden har et GTX 1070-kort. Har bare så vidt fått montert opp skjermen men ikke hatt noe tid til å teste den ut enda. Kan man leve med Nvidia-kort på denne, eller det verd kostnaden med å kjøpe seg et Vega 64? 

 

Ellers blir Vega 56 tilgjengelig for salg om 10min. Bittelitt bedre enn 1070, men høyere strømforbruk. Undervolting hjelper visst en god del dog.

 

https://www.komplett.no/search?q=rx%20vega&sort=Price%3AASCENDING

 

3990,-

 

 

Men er det bra nok? Trenger uansett et kort som går i en liten PC (det må være kortere enn 20cm). Kommer det ikke et Vega Nano også snart?  :hmm:

 

Og se, der kom C34F791 til salgs for 6.990 også  :confused:  :rofl:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...