Gå til innhold

Tråden for 34" Ultrawide 3440x1440 skjermer


Anbefalte innlegg

Har skaffet meg z35 på elkjøp tilbudet. Er det noen måte som gjør at chrome deler seg i 3 deler utover skjerm automatisk?

 

Edit: Fant WinDock.

 

Edit2: OOOkay. Nå vet jeg hva "ghosting" er... Noen tips?

 

Edit3: okay.. Må ghosting går ikke bort. Z35 er da en drittskjerm. Levere tilbake.

Viste ikke hva ghosting var før jeg prøvde z35. Det sier vell kanskje litt.

 

Hvordan er det med de skjermen på 10k kr klassen?

Endret av MrLuni
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Acer sin QA prosess når det kom til vertfall tidligere modeller av X34 var jo og direkte hårreisende, har hatt 2 skjermer hvor limet de har festet panelet med enten har tøytet ut på sidene av panelet eller bare rett og slett har løsnet slik panelet ikke lå skikkelig i forhold til backlighten, er nå på nummer 3 som er x34A revisjonen. Ikke helt fornøyd med bleed/IPS glow på dette eksemplaret heller, men det er i det minste ingen obvious produksjonsfeil å spore her.

Lenke til kommentar

Har hatt både VA og IPS 34" skjerm. og selv om Asus rog`en 34" med IPS skjerm har backlightbleed(men vises egentlig kun om det er svart skjerm) så fortrekker jeg denne over samsung VA 34" jeg hadde før.

 

Når det skal sies var denne Samsungen VA 60 hz så er ikke helt fair sammenligning, men tar heller de rikere fargene til IPS (med backlightbleed) enn "ekte" svart men mer blasse farger til VA. Mulig at VA fargene er bedre om man driver med photoediting osv men for film og spill fortrekker jeg mer levende farger.

 

 

Mine 5 cent ville vært å sjekke ut begge med egne øyner på nærmeste elkjøp eller noe. 

Endret av Blåbjørn
Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke betale 10k+ for en vanlig skjerm.. Når kommer neste generasjon da?

Hva er det du savner?  Alle vanlige skjermer har de samme problemene.

 

Eneste forbedringene i ultrawide katagorien som er rundt hjørnet er HDR(som for meg virker som litt overhyped) og 150-200hz ultrawide skjermer. Så for det være opp til deg om det er det som gjør noen stor forskjell for deg:)

 

men du må fortsatt velge mellom VA, IPS og TN med alle fordelene og ulempene som kommer med de.

(antar OLED er ute, om du synes 10k er mye for skjerm).

Endret av Blåbjørn
Lenke til kommentar

Jeg har en AOC G2460pg Kosta meg knapt 4000,- Har ingen problemer med den. Utenom at den er for liten.

Viste ikke en gang hva "ghosting" osv var før jeg prøvde den Z35 skjermen. Og viss dei fleste ultrawide skjermen har det problemet så er det jo lite vits å kjøpe før problemet er fixet.

Lenke til kommentar

Jeg har en AOC G2460pg Kosta meg knapt 4000,- Har ingen problemer med den. Utenom at den er for liten.

Viste ikke en gang hva "ghosting" osv var før jeg prøvde den Z35 skjermen. Og viss dei fleste ultrawide skjermen har det problemet så er det jo lite vits å kjøpe før problemet er fixet.

Skal du unngå ghosting så må du nok gå for et TN panel. Curved UW monitorer bruker som regel enten VA eller IPS pga bedre innsynsvinkler, men du får økt responstid i forhold til TN.

Endret av TheKims
Lenke til kommentar

Jeg har en AOC G2460pg Kosta meg knapt 4000,- Har ingen problemer med den. Utenom at den er for liten.

Viste ikke en gang hva "ghosting" osv var før jeg prøvde den Z35 skjermen. Og viss dei fleste ultrawide skjermen har det problemet så er det jo lite vits å kjøpe før problemet er fixet.

Har bare prøvd Z35 i ca 10min på elkjøp og syntes det var en sykt dårlig skjerm.

Ikke er det egentlig sammenlignbart med ultrawide skjermer, da de er  3440x1440.

Z35 er en slags 1080p skjerm som er utvidet litt, med syk kurve med et 200hz panel VA panel. VA kan oppleves som litt ghostete( vel antar det er det du mener med ghostete, jeg oppfattet de mer som mindre responsive med de skjermene jeg har prøvd ihvertfall , men de var ikke like ille som Z35) og antar de pushet det for langt med å pushe 200mhz. (det er en grunn til at Samsung slapp 100hz VA utrawide panel et år senere, og først nå utvikler 200hz).

 

Nå orker jeg ikke prøve å "selge" deg en utrawide om du er fornøyd med det du  har, men å si at utrawide suger(satt på spissen) fordi Z35 suger er litt som å si at alle sportsbiler suger fordi du prøvde en gammel blodtrimma Lada engang.

Endret av Blåbjørn
Lenke til kommentar

X34 prisen var jo ikke så ille, 1000,- mer! Men hva menes med "opptill 100hz"? Klarer dere alle å få 100hz eller er det litt random fra skjerm til skjerm? Ser AOC har også en 35" tommer til cirka samme pris?

 

https://www.komplett.no/product/919421/gaming/skjerm-tilbehoer/skjermer/aoc-35-agon-curved-led-g-sync-ag352ucg#

På bare asus rog 34"(PG348Q) og X34 må man overclocke for å få til 100 hz, riktignok en enkel prosses.

Har eid 2 Asus Rog skjermer selv og begge klarte 100hz . trur de fleste klarer det, men ja det er noen som vissnok ikke klarer det.(når man googler litt). Men ville nok benyttet meg av angrerett om jeg fikk et panel som ikke klarte det, siden det er ganske sjeldent. 

 

Acer XR341CK(75hz freesync) bruker samme panelet som både X34 og Rog 34", men der har de  brukt "b vare-panelene" som ikke klarte 100hz. Den ble derfor solgt litt billigere.

 

Det som er litt morsomt ihvertfall på ultrawide markedet, det er som oftest de 3-4 forskjellige panelene som går igjen på nesten alle skjermene per generasjon. Så finner man B vare stock på ebay, til halve prisen, av de samme  panelene(såkalte koreanske skjermer).

Endret av Blåbjørn
Lenke til kommentar

 

Skal du unngå ghosting så må du nok gå for et TN panel. Curved UW monitorer bruker som regel enten VA eller IPS pga bedre innsynsvinkler, men du får økt responstid i forhold til TN.

 

 

Du mener vel at TN har bedre responstid i forhold til IPS/VA, og ikke omvendt, som du skriver.

 

Du får økt responstid i forhold til TN. Leste du feil kanskje?

Lenke til kommentar

 

 

Skal du unngå ghosting så må du nok gå for et TN panel. Curved UW monitorer bruker som regel enten VA eller IPS pga bedre innsynsvinkler, men du får økt responstid i forhold til TN.

 

 

Du mener vel at TN har bedre responstid i forhold til IPS/VA, og ikke omvendt, som du skriver.

 

Du får økt responstid i forhold til TN. Leste du feil kanskje?

 

 

Med TN gir best responstid, sant? Du skriver det motsatte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...