Gå til innhold

Tråden for 34" Ultrawide 3440x1440 skjermer


Anbefalte innlegg

Aldri bruk HDMI på en PC, det er for TV. Har begrensning på 1080p 60 hz.

Displayport er det foretrukne, har du ikke det blir det DVI.

Dette er jo direkte feilinformasjon når det er snakk om moderne skjermer.

 

Dual link DVI yter rent teknisk omtrent like bra som "vanlig" hdmi, altså hdmi 1.3/1.4 og høyere. Siden det er mer enn ti år siden hdmi 1.3 kom ut, så finner man "bestandig" god nok hdmi til 2560x1440@60hz når man ser på datamaskiner... det har hent før at enkelte mottakerchips / skjermer har hatt problemer med hdmi, men så lenge man snakker om relativt nyere skjermer så er hdmi helt greit til den oppløsningen...

 

DP > HDMI > Dual link dvi. (Sistnevnte er fort på vei ut... og ofte ikke et alternativ i det heletatt...)

 

https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_comparison

https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort#Resolution_and_refresh_frequency_limits_for_DisplayPort

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det er jo noe i det kremt sier; HDMI drives primært fram av hva som skjer med tv-er, og før ting modnet seg såpass som de har gjort nå så fins det plenty av skrekkeksempler der hdmi ganske enkelt ikke har fungert så godt som det i teorien kunne ha gjort. Men det er jo ingen grunn til å la problemer i fortiden føre til fanatisme nå idag når ting fungerer bedre...

 

Akkurat nå så er det jo faktisk HDMI som i teorien kan klare mest når det gjelder spillskjermer med høy oppløsning... nyeste hdmi-versjon klarer 144hz eventuelt 165hz på enda høyere oppløsning enn det man får til med DP nå, og en eller annen form for adaptiv refresh rate (freesync?) er tatt med i standarden (selv om dette garantert endrer seg når neste DP-versjon blir lansert.)

 

Kan man bruke DP så er jo det fint, men med skjermer der man ikke taper noe på å bruke hdmi så er det jo et helt likeverdig alternativ...

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Ser Komplett har senket prisen på Asus PG348Q  til rett under 10k. Bør en slå til nå eller er det "nyheter" rett rundt hjørnet som det ryddes plass til?  Finner ikke noe fra CES som tilsier ny oppdatert tilsvarende modell fra Asus, ei heller noe om slippdato for Acer Predator X34p. Gjerne sett de med feks 120 og 144hz og villig til å evt betale litt ekstra men tar det 1år til så kjøper jeg nå heller den PG34Q modellen.

Endret av Athos70
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser Komplett har senket prisen på Asus PG348Q  til rett under 10k. Bør en slå til nå eller er det "nyheter" rett rundt hjørnet som det ryddes plass til?  Finner ikke noe fra CES som tilsier ny oppdatert tilsvarende modell fra Asus, ei heller noe om slippdato for Acer Predator X34p. Gjerne sett de med feks 120 og 144hz og villig til å evt betale litt ekstra men tar det 1år til så kjøper jeg nå heller den PG34Q modellen.

er jo kommet en 120hz 4k skjerm , men ser ingen direkte 21:9 avtager for eventuelt konkurrerer med ultrawide modellenen med gsync ihvertfall( er noen samsung ultrawide VA skjermer som klarer 100hz med freesync trur jeg som kommer).

Endret av Blåbjørn
Lenke til kommentar

Jeg har nå solgt alle skjermene mine, og skal ha en ny. Max pris: 10.000kr.

 

Jeg har vurdert både 27" asus rog IPS med gsync og den store 34" asus rog IPS med gsync. Gsync er et must slik jeg ser det. Er det evt noen andre jeg MÅ vurdere?

 

I dag har jeg GTX 980. Dette kan oppgraderes på sikt.

 

Spørsmålet er: hvilken skal jeg velge, og hvor lenge holder det med GTX 980 kort på den største skjermen som er ultrawide? Må jeg oppgradere med en gang, eller overlever det spill som diablo 3, csgo og overwatch?

Endret av lintho2
Lenke til kommentar

Jeg har nå solgt alle skjermene mine, og skal ha en ny. Max pris: 10.000kr.

 

Jeg har vurdert både 27" asus rog IPS med gsync og den store 34" asus rog IPS med gsync. Gsync er et must slik jeg ser det. Er det evt noen andre jeg MÅ vurdere?

 

I dag har jeg GTX 980. Dette kan oppgraderes på sikt.

 

Spørsmålet er: hvilken skal jeg velge, og hvor lenge holder det med GTX 980 kort på den største skjermen som er ultrawide? Må jeg oppgradere med en gang, eller overlever det spill som diablo 3, csgo og overwatch?

Har akkuratt kjøpt asus 34" rog selv.Angående 980 så er det ca 1060 6gb i ytelse. som er litt lite for vanlig 1440p(trur den typisk yter rundt 30-50 i ultra på fleste benchmarks)., ihvertfall om du skal ha håp over 60fps. Du burde nok minimum ha 1070 for Ultrawide 100hz skjerm med mindre du kun spiller esport titler (csgo , overwatch. dota2 osv).

 

Alternativet er jo å skru ned grafikken, men da forsvinner jo litt av hensikten antar jeg?

 

Sier ikke at det ikke går men gir ikke så mye mening for meg å betale 10 000-12000(for 100hz gsync ultrawide) vs 6-8000(vanlig 60hz ultrawide) om du ikke klarer å få mer enn 60fps uansett. med mindre du har tenkt å oppgradere senere dog:)

 

 

litt benchmarks. edit: ser at den er ganske gammel men:p GTX 980 ti er ca 1070 i ytelse. Endret av Blåbjørn
Lenke til kommentar

Vel, gsync har vel også mye for seg når man *ikke* klarer å holde fps stabil på skjermens oppdateringsfrekvens. Det er jo akkurat det "problemet" det skal løse.

 

Ideelt sett så bør man jo selvfølgelig ha skjermkort som presterer godt nok. Men har man ikke det - så er det nesten enda større grunn til å gå for skjerm med gsync (og 100hz, når vi snakker 34") - man får mer ut av skjermkortet man har, mye mer. (Når skjermkortet sliter med å holde 60hz stabilt, så vil det oppleves bedre med gsync enn uten...)

 

Så får man heller smøre seg med tålmodighet og vente på å nyte 100hz fullt ut til neste gang man bytter skjermkort. Folk flest bytter vel skjermkort oftere enn de bytter skjerm, så om man har et litt for dårlig skjermkort nå så bør ikke det være grunn til å nøye seg med en dårligere skjerm, "bare" fordi man uansett ikke klarer 100hz. Gsync er noe eget, og det er dumt å velge det vekk på feil grunnlag.

Lenke til kommentar

Gtx 980 fungerer helt fint med 3440x1440 i dagens titler.

 

Jeg spilte doom med denne setupen og opplevelsen var som silke. Gjorde dog ingen benchmarks. Har senere oppgradert til 980 sli og merker ingen forskjell i spillflyt selv om fps nå capper på 100 i de fleste spill.

Ikkje rart du ikkje merker forskjell i doom med sli. Det funker ikkje :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Gtx 980 fungerer helt fint med 3440x1440 i dagens titler.

 

Jeg spilte doom med denne setupen og opplevelsen var som silke. Gjorde dog ingen benchmarks. Har senere oppgradert til 980 sli og merker ingen forskjell i spillflyt selv om fps nå capper på 100 i de fleste spill.

Ikkje rart du ikkje merker forskjell i doom med sli. Det funker ikkje :p

Ah :) da gjør jo 980 en ganske grei jobb. Hvertfall i den tittelen, men doom krever sikkert ikke så mye i forhold til noen andre titler der ute.

 

Jeg er ikke så veldig opptatt av benchmarks. Fps har lite å si i forhold til den faktiske opplevelsen.

 

For meg virker det som at 50-100 fps med gsync gir en såpass god flyt at jeg ikke klarer se forskjell på en dobling i antall fps. Da er jeg fornøyd :)

 

Jeg tar selvfølgelig forbehold om at det sikkert er noen som mener at de klarer se forskjell, men jeg tror ikke på det uten at det bevises gjennom en blindtest :p

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor forskjellen er tydeligst på skalaen, f.eks:

- 60 vs 75

- 60 vs 100

- 60 vs 144

 

Jeg har kunnet opplevd forskjellen på 60 Vs 144, og det er latterlig stor forskjell. Jeg kan garantere deg at jeg 100% av gangene skal kunne se forskjellen på disse, og spesielt med to lette ting:

- Dra musen over skjermen

- I Overwatch

 

Jeg trodde ikke det var noen særlig forskjell helt til jeg besøkte min lillebror. Der fikk jeg teste hans oppsett med 144hz og jeg ønsker meg ikke tilbake.æ til 60 igjen.

 

Hva mener andre? Er det synlig forskjell på 100 Vs 144?

Lenke til kommentar

Litt etter avstand og størrelse er 90-110hz den plassen jeg merker best ved bytting frem og tilbake.

 

Å sitte en time forran en 120-144hz skjerm og så ned på 60 er forferdelig uansett G Sync eller ikke.

 

Gitt litt tid på 60hz blir ting "normalisert" der igjen og er ok men ikke fantastisk.

 

Hadde pc tilkoblet tven nå noen dager, skytespill er stort sett utelukket men BF1 var ganske spillbart i kortere perioder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...