Gå til innhold

Skepsis til Microsofts «gratismodell»


Anbefalte innlegg

Forresten: Har windows 7, oppgraderte til 8.1 med sånn oppgraderingstilbud som microsoft tilbyde, men null kviteringer. Hvordan får eg windows 10 på min pc den dagen det kommer?
Altså hvordan kan de vite hva operativ system du har, og dermed gi deg det gratis?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dette er ikke så vanskelig å tenkte seg. Alle andre OS i disse dager er tilnærmet gratis. Med MS sin synkende markendsandel så vil det svare seg å kapre mest mulig av markedet med et nytt og godt produkt.

Hvor har du det ifra?

Ifølge NetMarketShare.com har Windows økt markedsandelen sin med 0,37 prosentpoeng fra januar 2014 til april 2015.

 

 

 

Hva betyr 0,37 % ?

Gi oss heller noen heltalls prosenter.

 

Seriøst? Det går ikke å oppgi i hele prosenter hvis det bare er 0.37%

 

Hvis du ikke skjønner hva 0.37% økning i markedsandel betyr så blir jeg litt lei meg på din vegne :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva betyr 0,37 % ?

Gi oss heller noen heltalls prosenter.

 

Eeeh, hva mener du, vil du at jeg skal runde opp til nærmeste heltall?

 

Jeg skrev forøvrig ikke 0,37 prosent, jeg skrev 0,37 prosentpoeng, og det er en vesentlig forskjell mellom de to.

 

 

Edit:

Mente du andelen de har? I så fall:

Januar 2014

Windows: 90,74%

Mac: 7,66%

Linux: 1,59%

 

April 2015

Windows: 91,11%

Mac: 7,36%

Linux: 1,52%

Endret av espenandre
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forresten: Har windows 7, oppgraderte til 8.1 med sånn oppgraderingstilbud som microsoft tilbyde, men null kviteringer. Hvordan får eg windows 10 på min pc den dagen det kommer?

Altså hvordan kan de vite hva operativ system du har, og dermed gi deg det gratis?

 

Windows har en egen nøkkel (cd-key) som viser at du har ekte windows! Så når WIn 10 blir sluppet så kan oppgradere helt fint! Den bare sjekker at nøkkelen er ekte også fortsetter med oppgraderingen!

Lenke til kommentar

Kunne gjerne betalt en årlig lisens på 500-600kr for Windows, og alltid ha tilgang til nyeste versjon. Har allerede den løsningen på Office og er veldig fornøyd. Eneste som er litt irriterende er at sist jeg fornyet kostet det 699 for ett år hos Microsoft (nettkode) og rundt 500 i nettbutikker med fysisk eske.

 

6000 for et OS er alt for mye. Jeg vil nok sitte på Windows 7 til 2020,og da har jeg hatt det siden det kom ut. Det kostet meg ikke så mye og jeg fikk flere lisenser. Abbonere på et OS høres helt bak mål ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dette ville blitt veldig dyrt for meg hvis det var per maskin, men levelig hvis det var per familie.

 

Det er vel bare Office som har multibrukerlisens som "standard", inntil 5 samtidige aktiveringer. En vanlig Windows-lisens gjelder kun én maskin, og koster vel rundt 1000-1200kr. Med et ønsket intervall på 3 år pr utgivelse fra Microsoft sin side er det ikke horribelt. Litt usikker på hva en normal-lisens koster for tiden, men dersom den koster 800-900kr, og årslisensen 700 er det selvfølgelig urimelig "ran". 

Det er bedre å gå til storen og sjekke hva prisene og lisensreglene er: http://www.microsoftstore.com/store/mseea/no_NO/cat/Office/categoryID.66226700
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvordan kan du påstå at Microsoft ikke skulle ha "lure kundene"-intensjoner da?

 

Enten så må Microsoft bli mer åpne til hva som kommer i neste versjon, ellers så må de la ryktemølla løpe, med de konsekvenser det evt. måtte få. Man kan jo trekke en parallell til Sony vs. Xbox. Jeg visste av vond erfaring at jeg ikke ville komme i Microsofts klør. Jeg har da vært Microsoft lisenseier siden MS-DOS 6.22.

 

Når det ytterligere er antydninger på steder som Tek.no om at Sony vil bli det beste alternativet og vinneren, så var valget jammen ikke vanskelig for meg ihvertfall. Jeg angrer ingenting på at jeg ble PS4-eier med Sony på lasset.

 

Denne kan du gjerne utdype. Hvorfor er du mer i MS klør ved å kjøpe XBOX enn du er ved å kjøpe PS4? (altså sonys klør)

 

Hva nøyaktig gjør Sony til det beste valget? I og med at du skriver Sony her så tenker jeg du trekker dette ut over selve maskinen?

 

 

Jeg synes egentlig Microsoft Windows er et søppel-OS. Nå bruker jeg det, fordi det har blitt en vane, og at vane er vond og vende. Samt, at brukergrensesnittet fram til og med Windows 7 var bra, med unntak av Windows 3.x og alt før det. Nå var ikke Windows 9x særlig sprekt, men det var en spe begynnelse.

 

Jeg har en tro på at Sony har forstått viktigheten av et godt OS. PS4 er mitt første møte med Sony, så er det nevnt. De gir meg et solid inntrykk så langt. Og jeg har lest om noen skandaler med online-systemet til Sony, men jeg eide ikke PS4 (og PS4 var vel heller ikke lansert) da.

 

Jeg har Microsoft noe i vrangstrupen, og vil nok forbli litt pessimistisk til Microsoft nesten uansett hvor godt de måtte få til ting i framtiden. "Vonde opplevelser" de henger gjerne igjen.

 

Så du kan gjerne først som sist markere min diskusjon.no-bruker som "Microsoft misliker".

Endret av G
Lenke til kommentar

Seriøst? Det går ikke å oppgi i hele prosenter hvis det bare er 0.37%

 

Hvis du ikke skjønner hva 0.37% økning i markedsandel betyr så blir jeg litt lei meg på din vegne :p

Eeeh, hva mener du, vil du at jeg skal runde opp til nærmeste heltall?

 

Jeg skrev forøvrig ikke 0,37 prosent, jeg skrev 0,37 prosentpoeng, og det er en vesentlig forskjell mellom de to.

 

 

Edit:

Mente du andelen de har? I så fall:

Januar 2014

Windows: 90,74%

Mac: 7,66%

Linux: 1,59%

 

April 2015

Windows: 91,11%

Mac: 7,36%

Linux: 1,52%

Er det bare for å kverrulere dere skrev dette? Tar forøvrig uttrykket du poengterer til etteretning:

http://skolediskusjon.no/kompendier/matematikk/regelbok-matte/prosentregning/prosentpoeng

 

Tar dere ikke poenget mitt om at jeg heller ville sett større markedsandel en noen skarve desimaltall, for at dette skulle ha hatt særlig betydning !

 

Hadde det stått at Microsoft i perioden greide en 2 - 3 % så hadde det ihvertfall monnet litt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Fins det folk som bruker win7 enda?

 

Ja jeg bruker det som hoved-OS på min maskin jeg virtualiserer med (host PC).

 

Jeg vet min far bruker en tre lisenser i jobbsammenheng, og mange med ham. Faktisk så holder programvareutvikler som har skreddersydd programvaren som min fars yrkesgruppe benytter, veldig hardt igjen på at alle må benytte Windows 7. Jeg tror de kommer til å hoppe over Windows 8.x for å spare kundene sine for masse plunder. Det er en del gamle travere i den yrkesgruppen som ikke vokste opp med PC slik som vi i vår generasjon gjorde.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Er det bare for å kverrulere dere skrev dette? Tar forøvrig uttrykket du poengterer til etteretning:

http://skolediskusjon.no/kompendier/matematikk/regelbok-matte/prosentregning/prosentpoeng

 

Tar dere ikke poenget mitt om at jeg heller ville sett større markedsandel en noen skarve desimaltall, for at dette skulle ha hatt særlig betydning !

 

Hadde det stått at Microsoft i perioden greide en 2 - 3 % så hadde det ihvertfall monnet litt.

 

 

Jeg skrev ikke for å kverrulere, beklager hvis det kom ut slik, jeg forstod rett og slett ikke hva poenget ditt var.

Jeg tar poenget ditt nå, men jeg mener at det er vanskelig å få 2-3% vekst når man allerede har over 91% markedsandel, og det finnes sterke konkurrenter.

 

Det virker som om Microsoft satser stort på å få Windows 10 på Internet Of Things/små, integrerte løsninger nå.

 

Jeg er forøvrig også enig med posten over her, mange kommer nok til å hoppe over Windows 8 for å spare tid og penger, og gå rett på Windows 10 når det har stabilisert seg i markedet.

Endret av espenandre
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette har fått noen til å frykte at gratis Windows 10-oppgradering skal være en felle der du etter ett år får valget mellom å betale en sum penger, eller å sitte med et operativsystem som ikke lenger blir vedlikeholdt.

 

Jeg synes det er snodig at dere trekker fram denne konspirasjonsteorien så sent som dette, når Microsoft så seg nødt til å avkrefte den allerede en eller to dager etter at gratis oppgradering ble annonsert. Microsoft har rett ut sagt at Windows 10 skal ha like lang produktsyklus som tidligere Windows-versjoner.

 

Microsoft har bare gjort det samme som de gjorde med Windows 8 - i en periode fikk du oppgradere din eldre versjon for 119,- eller 249,- kroner for Pro. Nå får du oppgradere i en periode oppgradere din eldre versjon for 0,-, sannsynligvis pluss en liten sum hvis du vil ha fysisk medie. Det er heller ikke garantert at det ikke finnes kryssoppgraderinger som koster mer (a la 249,- for Pro). Har man ikke noe å oppgradere, antar jeg OEM-priser blir omtrent som de forrige versjonene.

 

Når det er sagt, er det vel på sikt trolig at Microsoft vil ha flere over på abonnementsbasert OS. Adobes inntjening har vel økt kraftig med den kjipe modellen deres. Men da er det faktisk slik at det tilbudet har Microsoft faktisk allerede tilbudt på enterprise-markedet i mange år allerede, gjennom forskjellige enterprise subscriptions. Så det er ikke nødvendigvis slik at Windows 10-brukere blir etterlatt om 2 år fordi de plutselig skal selge abonnementsbasert, Microsoft har tradisjon for begge deler. De har forpliktet seg til en forutsigbar livssyklus på hver versjon av Windows så langt, og det har de også sagt at gjelder for Windows 10. 

 

På min primærmaskin har jeg gått fra Windows 7 Ultimate til Windows 8 og kommer til å gå videre med Windows 10, for ikke langt unna 1000 kroner til Microsoft fordelt over alle disse årene (og fordelt over mange hardware-rotasjoner). Jeg vil absolutt ikke over på en abonnementsmodell, der man får mye større kostnader skjult i mye mindre automatisk trukkede avdrag man aldri ser noe til. Og det er nok mange flere som føler det samme til at jeg ikke tror Microsoft har lyst å miste en betydelig andel av deres høye markedsandel. Men det er tradisjonelle Microsoft. På samme måte som Aftenposten, VG og Dagbladet har blitt enige om å låse bort innhold, på samme måte som Adobe har gjort Dreamweaver nesten usalgbar med en mye høyere livstidskostnad, og her kan jeg nevne flere eksempler, så kan det hende at også Microsoft er villige til å gjøre vesentlige tap i antall brukere hvis de samtidig klarer å tjene mer totalt. Med den nye ledelsen har de vissnok ingen hellige kuer, og jeg er redd for at de, som Adobe og Apple, kanskje heller vil tjene mer på 20% av markedet enn mindre på 90% av markedet. Mer inntekter og færre plagsomme brukere. Så det kan definitivt skje.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

"Å gi bort gratisprodukter for å kreve betaling for dem ett år senere, vil bryte med lover som skal beskytte forbrukere både i USA og EU."

Dette minner meg om da XP kom, og MS ikke gjorde noen ting for å forhindre folk fra å bruke omtrent hvilken som helst lisensnøkkel - før dem plutselig kom med den lisensenøkkel-sjekkeren (Windows Genuine Advantage?)...

M$, I smell something fishy!

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...