Gå til innhold

Skepsis til Microsofts «gratismodell»


Anbefalte innlegg

Jeg har en laptop levert med Win8.

Er det dumt å oppgradere til Win10, dersom jeg plutselig må begynne å betale et år senere?

For jeg kan bruke Win8 ubegrenset, men når jeg oppdaterer til Win10, så har jeg kun en gratisperiode på et år?

 

Du har ikke kun en gratisperiode på ett år, dette er noe som på basis av uklar ordbruk ble spekulert på i noen få dager før Microsoft avkreftet det.

 

Det er en periode på kun ett år der prisen for å kjøpe en oppgradering til Windows 10 er satt ned til kr 0,-. På samme måte som det var en periode fra 26. oktober 2012 til 31. januar 2013 der prisen på å kjøpe en oppgradering til Windows 8 var satt ned til kroner 119,- eller 479,- for en oppgradering til Windows 8 Pro. 

 

Forøvrig er end of mainstream support for Windows 8 oppgitt til 9. januar 2018, og end of extended support 10. januar 2023. 

For Windows 10 er consumer support oppgitt til "lifetime of the device". Som kan være, eller ikke være, juridisk definert ett eller annet sted til å være kortere enn det høres ut til. 

 

Når det er sagt, er nok ikke detaljene til pricing-modellen til Microsoft offisielt annonsert enda, så det er ikke dumt om du venter til du slipper å lese disse spekulasjonene og har fakta på bordet. 

 

 

Edit: det ser ut til at kjernen til debatten denne gangen startet med spørsmål om hvordan Microsoft skal ta seg betalt for Windows for de som IKKE har tilgang til gratis oppgradering, og det ser ut til at de allerede nå er på vei bort fra en engangssum for dette. Mange har tatt opp den gamle skrekken for at dette betyr at også de som får gratis oppgradering skal få en slik kostnad etter det første året, men dette var altså Microsoft ute og avkreftet nesten umiddelbart etter de første skeptiske tilbakemeldingene på gratisperioden ble annonsert. [mer offisiell kilde]

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...